Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on teidän kesämökki/vapaa-ajan asunto/huvila?

Vierailija
23.04.2014 |

Viihdyttekö siellä? Käyttekö usein? Onko pitkä matka?

Meillä matkaan menee 1,5 tuntia. Kunta on sama, jossa äitini vietti lapsuutensa, mutta tontti on vanhempieni hankkima. Etsivät muualtakin silloin aikoinaan, mutta tuolta sitten vaan sattumalta löytyi.

Tontti on isohko, merenrantaa n. 1 km. Meillä on siellä kaksi mökkiä, isompi vanhempieni käytössä ja pienempi meidän. Mökkien välillä ei ole suoraa näköyhteyttä, joten voimme olla tavittaessa omassa rauhassa. Käytännössä kuitenkin tehdään yhdessä ruoat tai sitten sovitaan, että toiset tekee ja toiset saa tulla syömään - ellei sitten meillä ole omia vieraita. Vanhempien vieraat loukkaantuisivat varmaan, jos emme menisi heidän kanssa illastamaan ja juttelemaan. :)

Viihdymme hyvin mökillä. Mies on siellä mielellään isäni kanssa välillä talvisinkin, itse käyn enemmän huhti-lokakuun välisenä aikana. Kesäloman vietämme siellä niin paljon kuin mahdollista, yleensä olemme mökiltä pois vain, jos teemme jonkin matkan.

Mökillä kaipaisin ehkä sitä, että lähin kuntakeskus olisi isompi. Olisi kiva, jos se paikka, jossa käydään kesällä kaupassa olisi vaikka Porvoon, Hangon tai Naantalin kokoinen. Ja olisi enempi kesätapahtumia. Vaikka kyllä meidänkin mökkipaikkakunnalla on monen sortin kulttuuriviikkoa, konserttia ja tapahtumaa. Yhdet valtakunnallisesti merkittävätkin festarit.

Mökkipaikka on mulle toinen koti. Sinne on aina ihana mennä, sieltä on aina vaikea lähteä pois. Aina, kun olen siellä, olen onnellinen ja kiitollinen, että voin siellä viettää kesää. Olen myös iloinen siitä, että mieheni kokee paikan tärkeäksi ja viihtyy siellä hyvin, kaipaakin sinne.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 20:57"]Viihdyttekö siellä? Käyttekö usein? Onko pitkä matka?

Meillä matkaan menee 1,5 tuntia. Kunta on sama, jossa äitini vietti lapsuutensa, mutta tontti on vanhempieni hankkima. Etsivät muualtakin silloin aikoinaan, mutta tuolta sitten vaan sattumalta löytyi.

Tontti on isohko, merenrantaa n. 1 km. Meillä on siellä kaksi mökkiä, isompi vanhempieni käytössä ja pienempi meidän. Mökkien välillä ei ole suoraa näköyhteyttä, joten voimme olla tavittaessa omassa rauhassa. Käytännössä kuitenkin tehdään yhdessä ruoat tai sitten sovitaan, että toiset tekee ja toiset saa tulla syömään - ellei sitten meillä ole omia vieraita. Vanhempien vieraat loukkaantuisivat varmaan, jos emme menisi heidän kanssa illastamaan ja juttelemaan. :)

Viihdymme hyvin mökillä. Mies on siellä mielellään isäni kanssa välillä talvisinkin, itse käyn enemmän huhti-lokakuun välisenä aikana. Kesäloman vietämme siellä niin paljon kuin mahdollista, yleensä olemme mökiltä pois vain, jos teemme jonkin matkan.

Mökillä kaipaisin ehkä sitä, että lähin kuntakeskus olisi isompi. Olisi kiva, jos se paikka, jossa käydään kesällä kaupassa olisi vaikka Porvoon, Hangon tai Naantalin kokoinen. Ja olisi enempi kesätapahtumia. Vaikka kyllä meidänkin mökkipaikkakunnalla on monen sortin kulttuuriviikkoa, konserttia ja tapahtumaa. Yhdet valtakunnallisesti merkittävätkin festarit.

Mökkipaikka on mulle toinen koti. Sinne on aina ihana mennä, sieltä on aina vaikea lähteä pois. Aina, kun olen siellä, olen onnellinen ja kiitollinen, että voin siellä viettää kesää. Olen myös iloinen siitä, että mieheni kokee paikan tärkeäksi ja viihtyy siellä hyvin, kaipaakin sinne.

[/quote]

Kuulostaa tosi kivalta. Itsellä on krooninen mökkikuume, mutta miestä evvk koko mökkeily.

Lucky you :)

Vierailija
2/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksio Kampissa. Ostettiin se lapsille opiskelijakämpäksi, mutta ne ovat vielä liian pieniä muuttamaan. Neliöitä on vähän yli 60 eli se on vanhaksi kaksioksi tilava - aikoinaan ollut 3h+kk. Kaikki nykyajan mukavuudet  ja noin tunnin junamatkan päässä kotoa. Siellä me vietämme kesälomat :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olematon.

Vierailija
4/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 20:57"]Viihdyttekö siellä? Käyttekö usein? Onko pitkä matka?

[/quote]

Kuulostaa tosi kivalta. Itsellä on krooninen mökkikuume, mutta miestä evvk koko mökkeily.

Lucky you :)

[/quote]

Muistan, kun kävimme miehen kanssa ekan kerran meidän mökillä joskus nuorina. Kun lähdettiin pois, mies sanoi, että oli ihan kivaa, mutta tuskin tuolla jaksaa olla kovin pitkiä aikoja. Mietin vaan mielessäni, että älä ole sitten, minä ainakin olen.

Eipä mennyt kuin vuosi tai kaksi ja miehestä tuli se, joka hinkuu mökille varmaan enemmän kuin minä. :) Jos vähänkin on ilmoja, se huokailee, että onko nyt pakko sen ja tän asian vuoksi olla kaupungissa, eikö oltaisi voitu mennä mökille. Joskus menee sinne jopa yksikseenkin, aika harvoin tosin.

Jos kokeeksi vuokraatte mökin? Jos sunkin mies innostuisi? Mun miehen vanhemmilla ei ollut mökkiä, joskus vaan vuokrasivat mökin viikoksi tms, niin ei ollut aiemmin oikein kosketusta mökkeilyyn hänellä.

Vierailija
5/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:00"]

Meillä on kaksio Kampissa. Ostettiin se lapsille opiskelijakämpäksi, mutta ne ovat vielä liian pieniä muuttamaan. Neliöitä on vähän yli 60 eli se on vanhaksi kaksioksi tilava - aikoinaan ollut 3h+kk. Kaikki nykyajan mukavuudet  ja noin tunnin junamatkan päässä kotoa. Siellä me vietämme kesälomat :-)

[/quote]

Helsingin keskustassa? Kesälomat?

Meilläkin on siskon opiskelujen jäljiltä Helsinki-asunto Punavuoressa. Onhan se kiva olemassa, mutta en mä siellä kyllä koko kesää kestäisi. No, tapansa kullakin, kiva kun viihdytte. :)

ap

Vierailija
6/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme toistakymmentä vuotta vuokrattu samaa mökkiä tai taloa ulkomailta. Kauniilla seudulla oleva vanha matala kivitalo, liki jokea, vuoristonäkymällä, meren rantaan parisen kilometriä. Ihana iso puutarha Ja paljon kukkia. Täysin varusteltu, tosin kuivausrumpu ei enää toimi. Kolme makuuhuonetta, keittiö olohuone ja eteinen. pikkukaupunkiin pari kilometriä, isompaan parikymmentä. Mielenkiintoinen ympäristö ja paljon erilaisia rantoja ympärillä, kalastuksesta surffaukseen. Ja ihania ihmisiä, ja naapureita, joiden kanssa olemme ystävystyneet. Vietämmé siellä 3-6 viikkoa kesäisin.

Vierailija
7/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:14"]

Me olemme toistakymmentä vuotta vuokrattu samaa mökkiä tai taloa ulkomailta. Kauniilla seudulla oleva vanha matala kivitalo, liki jokea, vuoristonäkymällä, meren rantaan parisen kilometriä. Ihana iso puutarha Ja paljon kukkia. Täysin varusteltu, tosin kuivausrumpu ei enää toimi. Kolme makuuhuonetta, keittiö olohuone ja eteinen. pikkukaupunkiin pari kilometriä, isompaan parikymmentä. Mielenkiintoinen ympäristö ja paljon erilaisia rantoja ympärillä, kalastuksesta surffaukseen. Ja ihania ihmisiä, ja naapureita, joiden kanssa olemme ystävystyneet. Vietämmé siellä 3-6 viikkoa kesäisin.

[/quote]

Kuulostaa ihanalta! Onko teillä siis koko vuoden se talo vuokralla vai vuokraatteko sitten vaan niiksi tietyiksi viikoiksi?

Mäkin haluaisin kokeilla tuota joskus. Joko niin, että vuokraa vaan tai sitten vaihtaisi jonkun muunmaalaisen kanssa päittäin mökkiä ja taloa kahdeksi viikoksi tai kuukaudeksi.

Miten löysitte tuon talon?

ap

Vierailija
8/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraamme vain kesällä, pysyvä järjestely. Löysimme sen alunperin netistä, mutta omistaja veti sen sieltä pois parin vuoden jälkeen, liikaa hommaa. Me soitettiin sit suoraan omistajalle, ja sovittiin vuokra. Kaksi vuotta meni muualla, kun omistajan tytär asui siellä, koska rakensivat lähistölle. Käyttävät sitä itse välillä, ja heillä on pari muutakin vakiasukkia, jotka tosin tulee keväisin.

Vierailija
9/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan järven rannalla vanhassa hirsikartanossa, joten ei mitään haaveita mökistä. Ihanaa asua unelmiensa paikassa koko ajan ja palvelutkin on kävelymatkan päässä. Mökkeilystä jossain korvessa en välitä.

Vierailija
10/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilsa omaa merenrantaa, ihanalta kuulostaa ap! :D

Meidän, eli appivanhempien, mökki on järven rannassa vajaan 300 km:n päässä. Kun olen merenrannalta kotoisin en ikinä uskonut kiintyväni järvimaisemaan, mutta jo ekalla kerralla menetin sydämeni. Ja silloin oli vielä älyttömän kylmä ja satoi! 

Mökki on suht. pieni, ei talviasuttava, rakennettu aikoinaan ihan rantaan (kun se vielä oli sallittua). Sähköt on, vesi on kantovettä (sisään ja ulos). Järven vesi on juomakelpoista. Ranta sen mallinen, että lapset opetettiin tosi nopeasti uimaan. Elämää helpottaa kovasti, että kirkonkylä, jossa kaikki tarvittavat palvelut, on parin kilsan kävelymatkan päässä. Soutaen, eli linnuntietä, matka on lyhyempi. Meillä ei ole autoa, appivanhemmilla on.

Appivanhempien kanssa on hyvä systeemi: he lähtevät mökille alkukesästä, me lähetetään lapset heidän hoiviinsa. Kun miehen ja mun lomat alkaa, ollaan n. viikko appivanhempien kanssa yhdessä siellä, sitten "vanhukset" lähtevät omille kesäretkilleen ja me olla möllötetään mökillä. Kun meidän lomat loppuu, mummi ja pappa palaavat. Lapset saavat siis elää mökki- ja rantaelämää koko kesän. 

Anopin kanssa hoidetaan pihaa: vähän hyöty-, enemmän kukkapenkkejä. 

Kivat naapuritkin on. 

Lähimpään kaupunkiin on n. 40 km ja sinne mennään linja-autolla jonkunlaisella kokoonpanolla kerran, kaksi/ loma elämään city-elämää. Kavereita tulee joskus kylään, yksillä kavereilla on samassa kunnassa oma mökki, heitä nähdään kirkolla. 

Mies kalastelee lasten kanssa, luetaan, kuunnellaan radiota, keksitään kaikenlaisia juttuja, istutaan nenä erilaisissa lintu- ja kasvikirjoissa ... Päivät tuntuu loputtomilta eikä ole koskaan ole tylsää. Meidän esikoinen on nyt 14 ja odottaa jo intona mökille menoa, vaikka ollaan jo vähän mietitty, että mitä sitten kun hän ei enää viihdy isovanhempien ja meidän kanssa siellä. 

Melkein hävettää meidän mökkiparatiisi! :D

Vierailija
11/11 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä veljen kanssa yhteinen 4ha tontti, missä molemilla omat mökit, saunat ja asuntovaunut. Palanen maanpäällistä paratiisia. Sulassa sovussa vietetään yhteisiä laulu ja grillaus iltoja. Jopa lapset lapsineen viihtyy siellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi