Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka yleistä? (päiväkotijuttu)

Vierailija
23.04.2014 |

Olen huomannut tässä 1v kanssa leikkipuistossa ollessani päivisin leikkimässä että tosi moni perheen vanhempi sisar on hoidossa kun äiti/isä hoitaa pienpempää kotona. Kuinka yleistä tuo on ja mitä mieltä olette asiasta? Pihan noin 6 perheen lapsesta 5 on hoidossa kun toinen vanhempi on kotona... Eikä ole mitää eskari ikäisiä vaan n 3-5vuotiaita. Meille tulee loppuvuodesta vauva eikä ole tullu mieleenkää laittaa isoveikkaa hoitoon..

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on pätevä syy pitää lapsi hoidossa vaikka itse on kotona, mutta valitettavan paljon on niitä, jotka eivät vaan halua tai jaksa hoitaa muksuaan. Päiväkodin sisäpiiristä päin perheiden tilanteet useimmiten tiedetään, ja vaikkei päin näköä saakaan sanoa, että ettekö te nyt herranjestas voisi viettää itsekin aikaa lastenne kanssa, niin kyllä sitä silti joidenkin kohdalla ajattelee.

On valitettavan paljon perheitä, joissa lapsen työpäivä on klo 7-17, vaikka toinen vanhempi on kotona itsekseen päivät. Sen lisäksi halutaan, ettei lapsi nuku päiväunia, että kotona sitten tulisi se yöuni seitsemältä, jotta vanhemmat saavat viettää illalla "omaa aikaa". Todellinen lapsen ja vanhempien yhteinen hereilläoloaika kotona on tarhapäivän jälkeen 2 tuntia, johon sisältyvät iltarutiinit. Kaikki ateriat iltapalaa lukuunottamatta syödään päiväkodissa. Ja näitä perheitä ei ole päiväkotia kohden yksi tai kaksi, vaan valitettavan yleinen tilanne.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on monelle perheelle pelastus, mutta ehkä kuitenkin voisi tapauskohtaista harkintaa käyttää todellisen hoidontarpeen määrittämiseksi.

Vierailija
62/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:33"]Päiväkotiryhmät pursuaa lapsista juuri monen perheen ratkaisusta tuoda lapsi hoitoon vaikka pienempi sisar on kotona. Siksipä sitten hoito onkin lauman hoitamista eikä puhuta mistään hyvästä hoidosta varsinkin jos ryhmässä sattuu olemaan muutama energinen lapsi joka vie yhden kokonaisen aikuisen huomion jää kaikki muuta lapset vähemmälle. Vanhemmat sitten luulevat että lapsi on hyvässä virikkeellisessä hoidossa ja tietysti tädit kertovat, että "hyvä päivä ollut" kun lasta haetaan.

[/quote]

Vähän off topic, mutta pakko kommentoida: luuleeko joku oikeasti, että virikelasten kotiin jääminen pienentäisi ryhmäkokoja? Ei todellakaan! Jos joku lapsi jää pois, tilalle otetaan toinen. Tarvittaessa ryhmiä yhdistetään ja lakkautetaan, samoin kokonaisia päiväkoteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin yleistä. Oma yli 3v käy kerhossa vaikka olen kotona (ilman toista lasta). Jos joskus toinen tulee niin jatkaa aloittamassaan (yksityisessä, tasokkaassa) päiväkodissa 3pv viikossa aamupäivän (siis 3h). Varmaan silloin 4-5v.

Vierailija
64/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 20:32"]

Olen huomannut tässä 1v kanssa leikkipuistossa ollessani päivisin leikkimässä että tosi moni perheen vanhempi sisar on hoidossa kun äiti/isä hoitaa pienpempää kotona. Kuinka yleistä tuo on ja mitä mieltä olette asiasta? Pihan noin 6 perheen lapsesta 5 on hoidossa kun toinen vanhempi on kotona... Eikä ole mitää eskari ikäisiä vaan n 3-5vuotiaita. Meille tulee loppuvuodesta vauva eikä ole tullu mieleenkää laittaa isoveikkaa hoitoon..

[/quote]

Kannattaa viedä aamupäiväksi. Tällöin ohjattua toimintaa ja lapsi virkeimmillään. Tästä todellä 3 plus voutiaalle hyötyä. Huonompi vaihtoehto on viedä muutamaksi koko päiväksi. Lapsn kannalta tämä ei siis paras mahdollinen. Joka aamupäivä antaa lapselle myös jatkuvuutta kaverisuhteissa. Kannattaisi todella vanhempien jotka kotona pitää kiinni tästä periaatteesta!

Vierailija
65/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina oletetaan, että vanhempi makaa kotona perse homeessa, jos vanhempi lapsi on päiväkodissa? Oma 3.5v on päiväkodissa 6 tuntia/4pv viikossa ja itse olen kotona refluksivauvan kanssa. Teen kaiken vapaa-aikani (jota on tosi vähän, koska vauva kipuilee refluksia eikä juuri päivisin nuku) väitöskirjan viimeistelyä ja järjestelen väitöstäni, sekä suunnittelen uutta projektia, jolla työllistän itseäni väitöksen jälkeen.

Vierailija
66/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:57"]

Miksi aina oletetaan, että vanhempi makaa kotona perse homeessa, jos vanhempi lapsi on päiväkodissa? Oma 3.5v on päiväkodissa 6 tuntia/4pv viikossa ja itse olen kotona refluksivauvan kanssa. Teen kaiken vapaa-aikani (jota on tosi vähän, koska vauva kipuilee refluksia eikä juuri päivisin nuku) väitöskirjan viimeistelyä ja järjestelen väitöstäni, sekä suunnittelen uutta projektia, jolla työllistän itseäni väitöksen jälkeen.

[/quote]

No ehkä siksi oletetaan, että äitiysloma on jotenkin tarkoitettu vauvanhoitoon eikä väikkärin tekoon? Miksi et keskity vauvaan ja isompaan lapseen ja jätä suosiolla väitöskirjaa myöhemmäksi? Tai jos ei tämä vaihtoehto kelpaa, niin mitäpä jos jättäisit sitten ne lapset tekemättä, jos et halua niiden kanssa olla?

Vierailija
67/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:08"]

[/quote]

No ehkä siksi oletetaan, että äitiysloma on jotenkin tarkoitettu vauvanhoitoon eikä väikkärin tekoon? Miksi et keskity vauvaan ja isompaan lapseen ja jätä suosiolla väitöskirjaa myöhemmäksi? Tai jos ei tämä vaihtoehto kelpaa, niin mitäpä jos jättäisit sitten ne lapset tekemättä, jos et halua niiden kanssa olla?

[/quote]

Siksi, että mun tulevaisuuden työt on riippuvaisia väikkäristä ja kaikkien etu on, että mun koulutusta käytetään myös hyväksi tässä yhteiskunnassa. Eri tilanne olisi, jos esikoinen olisi nuorempi, mutta hän on kuitenkin jo 3.5-vuotias ja ollut 1.5 vuotta päiväkodissa, joten se on muotoutunut osaksi arkea. Itse aion palata töihin väiteltyäni ja tuolloin isä jää vauvan kanssa kotiin. Näin meillä, enkä todellakaan aio tämän vuoksi huonoa omatuntoa potea.

Vierailija
68/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tässä vastauksessa tulee muuten hyvin esiin, miksi naiset ovat huonosti työllistettyjä ja matalapalkka-aloilla. Typerää ajatella vielä tänä päivänä, että juuri naisen tulisi valita joko lapset tai työ, ja että naisen velvollisuus olisi jäädä kotiäidiksi ja omistautua täysin lapsilleen. Itse olen hyvä ja menestyvä, työssäkäyvä äiti. Kun teen töitä, omistaudun sille, ja kun olen lasten kanssa, niin omistaudun täysillä heille. Jos tuo on joltakin pois, niin voi voi.

T: 57

Vierailija
69/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta. Meillä 3,5 vuotias ei pitkän kesäloman jälkeen pystynyt nimeämään tarhakavereitaan tai tätejä, joten hänen oli helppo aloittaa seurakunnan aamupäiväkerhossa kun esikoinen syntyi. Mies vie esikoisen klo. 9 kerhoon, jossa lapsi tapaa muita ja minä haen hänet sieltä 3,5 tuntia myöhemmin aamun imetysmaratonin jälkeen. Lapsi on vilkkaimmillaan aamulla enkä imettäessä pysty riehumaan hänen kanssaan. Meillä kerho on paikka, jossa lapsi saa leikkiä vapaamuotoisesti ikätovereidensa kanssa aikuisen valvovan silmän alla.

Vierailija
70/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:29"]

Vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta. Meillä 3,5 vuotias ei pitkän kesäloman jälkeen pystynyt nimeämään tarhakavereitaan tai tätejä, joten hänen oli helppo aloittaa seurakunnan aamupäiväkerhossa kun esikoinen syntyi. Mies vie esikoisen klo. 9 kerhoon, jossa lapsi tapaa muita ja minä haen hänet sieltä 3,5 tuntia myöhemmin aamun imetysmaratonin jälkeen. Lapsi on vilkkaimmillaan aamulla enkä imettäessä pysty riehumaan hänen kanssaan. Meillä kerho on paikka, jossa lapsi saa leikkiä vapaamuotoisesti ikätovereidensa kanssa aikuisen valvovan silmän alla.

[/quote]

*kuopus syntyi

Vierailija
71/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ns. virikiehoidattaminen eroaa kerhosta? Jos lapsi on muutaman päivän viikossa päiväkodissa sen pari tuntia. (esim. 9-12) niin miksi se on niin tuomittavaa? Tekin, jotka viette lapsianne kerhoon, olette ilmiselvästi todenneet, että lapsi tarvitsee ikäistään leikkiseuraa ja ohjattua toimintaa. Samaa tarjotaan päiväkodissakin. Ne, jotka vievät lapsen päiväkotiin koko päiväksi ollessaan itse kotona, ovat kuitenkin vähemmistössä.

Vierailija
72/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:26"]

[/quote]

[/quote]

Tässä vastauksessa tulee muuten hyvin esiin, miksi naiset ovat huonosti työllistettyjä ja matalapalkka-aloilla. Typerää ajatella vielä tänä päivänä, että juuri naisen tulisi valita joko lapset tai työ, ja että naisen velvollisuus olisi jäädä kotiäidiksi ja omistautua täysin lapsilleen. Itse olen hyvä ja menestyvä, työssäkäyvä äiti. Kun teen töitä, omistaudun sille, ja kun olen lasten kanssa, niin omistaudun täysillä heille. Jos tuo on joltakin pois, niin voi voi.

[/quote]

Vähän ristiriitaisesti puolustat tuossa väikkärin tekijää, mutta samalla toteat, että kun olet lasten kanssa, omistaudut täysillä heille? Eli onko mielestäsi äitiysloma lastenhoitoon vai ei?

Vierailija
73/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:48"]minulla on kaksoissisko ja olimme 4 cuotiaaksi asti kotona hoitajan kanssa, vaikka mitään erityistä syytä ei tainnut olla. minä taas toivon, että vsnhemmat olisivat laittaneet tarhaan aiemmin, koska olin pitkään todella arka ja tukeuduin aina siskoon, koska en ollut tottunut muihin ihmisiin. ei oltu myöskään missään kerhoissa, harrastuksissakin aina yhdessä. oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että erottakaa lapsenne ainakin osaksi aikaa! vielä 17-vuotiaanakin oli hankalaa olla ihmisten kannsa kahdestaan ilman siskoa, kun aina oli yhdessä oltu....

[/quote]

tuo on luonne kysymys eikä mikää tarhassa hankittu sosialisuus taito.

minä olin kotona hoidossa äidin kanssa esikouluun asti ja hui kamalaa en edes koskaan käyny missään kerhoissa eikä minulla ole koskasn ollut mitään ongelmia sosialisuudessa, voisin jopa sanoa että minulla on paljon ystäviä ja tuttuja..

ujous ei taida olla ainut ongelmasi :D

Vierailija
74/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vähän ristiriitaisesti puolustat tuossa väikkärin tekijää, mutta samalla toteat, että kun olet lasten kanssa, omistaudut täysillä heille? Eli onko mielestäsi äitiysloma lastenhoitoon vai ei?

[/quote]

Niin, kun minä olen se väikkärintekijä. Ja tietysti äitiysloma on vauvanhoitoon tarkoitettu. Vauvaahan minä hoidan, paitsi vauvan satunnaisina päiväuniaikoina (ja illalla kun lapset ovat menneet nukkumaan) viimeistelen väitöskirjaani.

Vierailija
75/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... ei ole tullut mieleesi VIELÄ, joten et tiedä 3-5 vuotiaiden lasten ja vauvan arjesta mitään.

Nyt paheksut ja moralisoit, mutta kun oma muksusi rupeaa uhmaikään ja vaatimaan enemmän ryhmätoimintaa yms. niin siinähän sitten repeilet vauvan kanssa joka paikkaan.

Vierailija
76/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:29"]

[/quote]

Eikö päiväkoti ole paikka, jossa lapsi saa leikkiä vapaamuotoisesti ikätovereidensa kanssa aikuisen valvovan silmän alla? Mä en vaan tajua, että miksi kerho on ihan jees, mutta kun vie lapsen rakennukseen, jonka katolla lukee päiväkoti, niin se on jotenkin ihan kamalaa. Mikä ero? Miksi subjektiivista päivähoito-oikeutta pitää vastustaa?