Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka yleistä? (päiväkotijuttu)

Vierailija
23.04.2014 |

Olen huomannut tässä 1v kanssa leikkipuistossa ollessani päivisin leikkimässä että tosi moni perheen vanhempi sisar on hoidossa kun äiti/isä hoitaa pienpempää kotona. Kuinka yleistä tuo on ja mitä mieltä olette asiasta? Pihan noin 6 perheen lapsesta 5 on hoidossa kun toinen vanhempi on kotona... Eikä ole mitää eskari ikäisiä vaan n 3-5vuotiaita. Meille tulee loppuvuodesta vauva eikä ole tullu mieleenkää laittaa isoveikkaa hoitoon..

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 20:50"]Taidat olla vähän yksinkertainen tai sitten säkissä kasvanut jos nyt vasta oot huomannut tuollaisen jutun.

[/quote]

en ole kumpaakaa. Minun lähipiirissä ei ole monia lapsiperheitä saatika vienyt hoitoon toista lasta. Kaikilla omat syynsä mutta minä en tekisi toista lasta jos en olisi varma etten pysty tarjoamaan molemmille lapsille seuraa ja huomiota.

puhuttiin toisen äidin kanssa aamulla joka ei ollut saanu lapselleen hoitopaikkaa 4 kuukauteen kun olisi halunnut palata töihin.

ap

Vierailija
22/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin nautin, kun ei tarvitse aamulla ensimmäisenä olla viemässä lapsia hoitoon! Koululaisia ehtii herättelemään myöhemmin ihan tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te aina jaksatte tätä samaa. Tätä tehdään just niin kauan kuin se on mahdollista, täällä asiasta jauhaminen ei mitään muuta. Miettikää mieluummin vaikka sitä, ketä äänestätte seuraavalla kerralla.

Vierailija
24/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapseni ovat hoidossa ja itse olen yksin kotona.

Vierailija
25/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:30"]

[/quote]

Mutta sulla on varmasti tähän joku syy.

Vierailija
26/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 20:36"]Itse aion viedä lapseni ainakin muutamana päivänä viikossa leikkimään vaikka olenkin kotona.Toisen syntyessä lapseni on 3v5kk.Ajattelin paljon asiaa, ja koska lapsi niin mielellään sinne menee, niin miksipä ei?

[/quote]

ootko perehtynyt mitä täytyy tuosta muutamasta päivästä maksaa ja miten tuo kelan rahat menee?

jos itselleki tulee joskus tarvetta jos tulee vaikka vaikea vauva..?

[/quote]

En ole perehtynyt, nyt ei makseta mitään kun ollaan työttömiä.

[/quote]

Kysyit, että no miksipäs ei. No vaikka siksipäs, kun lapsellesi on oikeasti enemmän hyötyä olla vanhempien ja pikkusisaruksen kanssa kotona, poislukien sellaiset lapset, joille on diagnoosin tms vuoksi suositeltu osa-aikaista hoitoa. Ja siksipäs, kun lapsesi vie sellaisen paikan, joka oikeasti tarvitsee hoitopaikkaa vanhempien työn vuoksi. Ja vielä siksipäs, koska se hoito ei ole kaupungille ilmaista, vaikka teille on.

[/quote]

Kertokaa nyt mulle, kuka lapsi on Suomessa jäänyt ilman hoitopaikkaa joskus?

[/quote]

Minun lapseni, Helsingissä. Yhdessäkään lähipäiväkodissa ei ollut tilaa ensimmäiseen 8kk, vaikka hakemuksen laitoin 9kk ennen hoidontarvetta. Meillä ei ole autoa ja kyyditsimme lapsen bussilla joka aamu 30min päähän, eri suuntaan kuin missä työpaikkamme on. Ja kun pääsimme oman alueen tarhaan, on täällä monia "virikelapsia". Pk:n johtajakin suoraan sanoi, että tilanne on vaikea oikeasti paikkaa tarvitsevien kannalta.

Vierailija
27/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:23"]

Meillä esikoinen pidettiin hoidossa. Ai miksi? No siksi kun täällä isossa kunnassa juuri meidän alueelle on syntynyt paljon lapsia ja päiväkodit pullistelevat liitoksistaan ja tiesin olevani kotona vain sen äitiys- ja vanhempainvapaan, eli n. 10kk.

Jos olisin ottanut 2v esikoisen kotiin, olisin toki saanut hänestä kodinhoidontukea ja säästänyt päivähoitomaksut. Mutta sitten 10kk päästä ei olisi ollut minkäänlaisia takeita saada lasta samaan tuttuun päiväkotiin tai saada sisaruksia edes samaan päiväkotiin. Olisin saattanut joutua kuskaamaan lapsia toiselle puolelle kuntaa tai eri päiväkoteihin. Ja hitaasti lämpiävä esikoinen olisi joutunut tutustumaan ihan uuteen taloon ja uusiin aikuisiin.

Kun taas pidin esikoisen päiväkodissa niin 10kk kuluttua sisarus on etusijalla samaan päiväkotiin ja saimme molemmat lapset lähellä kotia sijaitsevaan hyväksi havaittuun päiväkotiin.

Tilanne olisi luonnollisesti ollut eri, jos suunnitelmissa olisi ollut olla 3 vuotta kotona kuopuksen kanssa, sillä kolmessa vuodessa hoitajistakin vaihtuu jo useampi ja kaverisuhteetkin ehtii jo tuon ikäisillä unohtua, mutta 10kk oli niin lyhyt aika, että en halunnut päästää saadusta paikasta irti.

[/quote]

Et vain ottanut asiasta selvää, koska olet ilmeisesti laiska. Jokaisessa päiväkodissa on hoitotakuu ja tämä nimenomaan siksi, että sillä kannustetaan äitejä ottamaan esikoisensa pois tarhasta, kun pienempi lapsi syntyy. Yli 4kk poissaoloista esikoiselle taataan paikka samassa tarhassa. Googleta.

Vierailija
28/76 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 15:15"]

Joillakin on pätevä syy pitää lapsi hoidossa vaikka itse on kotona, mutta valitettavan paljon on niitä, jotka eivät vaan halua tai jaksa hoitaa muksuaan. Päiväkodin sisäpiiristä päin perheiden tilanteet useimmiten tiedetään, ja vaikkei päin näköä saakaan sanoa, että ettekö te nyt herranjestas voisi viettää itsekin aikaa lastenne kanssa, niin kyllä sitä silti joidenkin kohdalla ajattelee.

On valitettavan paljon perheitä, joissa lapsen työpäivä on klo 7-17, vaikka toinen vanhempi on kotona itsekseen päivät. Sen lisäksi halutaan, ettei lapsi nuku päiväunia, että kotona sitten tulisi se yöuni seitsemältä, jotta vanhemmat saavat viettää illalla "omaa aikaa". Todellinen lapsen ja vanhempien yhteinen hereilläoloaika kotona on tarhapäivän jälkeen 2 tuntia, johon sisältyvät iltarutiinit. Kaikki ateriat iltapalaa lukuunottamatta syödään päiväkodissa. Ja näitä perheitä ei ole päiväkotia kohden yksi tai kaksi, vaan valitettavan yleinen tilanne.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on monelle perheelle pelastus, mutta ehkä kuitenkin voisi tapauskohtaista harkintaa käyttää todellisen hoidontarpeen määrittämiseksi.

[/quote]

On niin inhimmillistä valita aina helpompi vaihtoehto.Lasten hoito on rankkaa ja usein uuvuttavaa. Sopivan helpotuksen löytäminen ei aina ole helppoa mutta kun laki antaa vapaat kädet käyttää päiväkotihoitoa apuna milloin vaan ja miten vaan on varsin ymmärettävää että käytetään kun ei ihan välttämätön tarve ole. Vika on kyllä siinä että subjektiivinen oikeus laki kaikille on laadittu. Toivottavasti ottavat päättäjät järjen käteen ja määrittelevät uudestaan lait jotka koskevat lasten päivähoitoa ja varhaiskasvatusta. Totta on että laki monelle pelastus mutta yhtälailla on laki aiheuttanut ongelmia joiden pohtiminen olisi todella tärkeä.

Vierailija
29/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mua suoraan sanottuna vituttaa tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus! Miksi ihmeessä yhteiskunta tuhlaa rahoja tuollaiseen? Siis oikeasti, kotona oleville työttömille peräti kokonaan yhteiskunnan maksamaa! Ei oo totta! Vain Suomessa!

Vierailija
30/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:34"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä, kyllä  kunhan halusin vähän sohaista muurahaispesää =) Toinen on kyllä jo eskarissa ja pienemmästä 4 v. maksetaan ihan täyttä päivähoitomaksua.

Vierailija
31/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:31"]

Että mua suoraan sanottuna vituttaa tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus! Miksi ihmeessä yhteiskunta tuhlaa rahoja tuollaiseen? Siis oikeasti, kotona oleville työttömille peräti kokonaan yhteiskunnan maksamaa! Ei oo totta! Vain Suomessa!

[/quote]

Mulle työttömälle ne perhanat kustantaa koko elämisen.Jaa onko kivaa olla työtön köyhä, joka ei edes vuokraa pysty maksamaan?No sitä saat pohtia.Olen työtön työnhakija vaikka käynkin päivisin töissä, en siis ole kotona ja siksi lapseni tarvitsee hoitopaikan.

Vierailija
32/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, joka olisi laittanut esikoisen sen vuoksi tarhaan, että vauva syntyy. Sen sijaan tunnen useita, joilla isompi lapsi tai lapset jatkavat osa-aikaisena tutussa päiväkodissa sen sijaan, että ne siirrettäisiin pieneksi pätkäksi johonkin uuteen kerhoon ja sieltä sitten taas tarhaan, kun vanhempi palaa töihin.

Mutta voitte rauhoittua: subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkaa vuonna 2015, ei tosin koske työttömiä.

Vierailija
33/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi päivähoitoon, mihin unohtuu kerhot jos kyse vaan virikkeistä ja ryhmätoiminnasta?

Älkää viekö paikkoja niiltä jotka tarvitsee työn takia, tai mt ongelmien.

Vierailija
34/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kaksoissisko ja olimme 4 cuotiaaksi asti kotona hoitajan kanssa, vaikka mitään erityistä syytä ei tainnut olla. minä taas toivon, että vsnhemmat olisivat laittaneet tarhaan aiemmin, koska olin pitkään todella arka ja tukeuduin aina siskoon, koska en ollut tottunut muihin ihmisiin. ei oltu myöskään missään kerhoissa, harrastuksissakin aina yhdessä. oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että erottakaa lapsenne ainakin osaksi aikaa! vielä 17-vuotiaanakin oli hankalaa olla ihmisten kannsa kahdestaan ilman siskoa, kun aina oli yhdessä oltu....

Vierailija
35/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli 3,5 v kun kuopus syntyi. Päiväkotipaikka oli tarpeen erityisesti alkuvaiheessa koska vauva joutui olemaan pitkään sairaalassa ja kävin häntä siellä hoitamassa. Kun vauva kotiutui, otin esikoiselle minimi määrän hoitopäiviä, kävi siellä n. parina pv viikossa. Aina ei kaikkia hoitopäiviä käytetty, silloin minimi oli muistaakseni 8 pv/kk.

Syyt miksi oli päivähoidossa vaikka vauva oli kotona hoidossani:

1) Asumme haja-asutusaluella eikä muita lapsia leikkikaveriksi yksinkertaisesti ollut ja kaipasi myös ikäistään leikkiseuraa ja parhaat ystävät olivat päiväkodissa.

2) Päiväkoti jossa lapsemme oli, on kaupungin parhain mielestäni, halusin näin myös varmistaa lapselle saman ryhmän pysymisen myöskin äitiyslomani jälkeen.

En kadu ratkaisuani pätkääkään ja tämä toimi meidän perheelle erinomaisen hyvin. Joku toinen ratkaisu sopii jollekin muulle. Kaikkien ei onneksi tarvitse elää samanlailla.

Vierailija
36/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:45"]

Miksi päivähoitoon, mihin unohtuu kerhot jos kyse vaan virikkeistä ja ryhmätoiminnasta?

[/quote]

Ihan vaikka sen takia, että me asutaan kaukana keskustasta jossa päiväkoti on ja mies pystyi työmatkallaan viemään ja joskus hakemaankin lapsen. Jos kyseessä olisi ollut kerho esim. muutaman tunnin kellonaikaan x, niin olisin vienyt lapsen ja notkunut vauvan kanssa kylillä sen aikaa että isompi sisarus saa leikkiä pari tuntia niin ei kauhean mukavaa välttämättä kummallekaan. Matka kuitenkin sen verran ettei ihan edestakas viitsi ajaa tunnin parin välein, stressittömämpää näin.

Vierailija
37/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:48"]

minulla on kaksoissisko ja olimme 4 cuotiaaksi asti kotona hoitajan kanssa, vaikka mitään erityistä syytä ei tainnut olla. minä taas toivon, että vsnhemmat olisivat laittaneet tarhaan aiemmin, koska olin pitkään todella arka ja tukeuduin aina siskoon, koska en ollut tottunut muihin ihmisiin. ei oltu myöskään missään kerhoissa, harrastuksissakin aina yhdessä. oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että erottakaa lapsenne ainakin osaksi aikaa! vielä 17-vuotiaanakin oli hankalaa olla ihmisten kannsa kahdestaan ilman siskoa, kun aina oli yhdessä oltu....

[/quote]

tuskin johtuu päivähoidon puutteestaa. älä edes jaksa.

Vierailija
38/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:45"]

[/quote]

Ihan vaikka sen takia, että me asutaan kaukana keskustasta jossa päiväkoti on ja mies pystyi työmatkallaan viemään ja joskus hakemaankin lapsen. Jos kyseessä olisi ollut kerho esim. muutaman tunnin kellonaikaan x, niin olisin vienyt lapsen ja notkunut vauvan kanssa kylillä sen aikaa että isompi sisarus saa leikkiä pari tuntia niin ei kauhean mukavaa välttämättä kummallekaan. Matka kuitenkin sen verran ettei ihan edestakas viitsi ajaa tunnin parin välein, stressittömämpää näin.

[/quote]

luehan nyt uudelleen tuo tekstisi, josko sitten tajuaisit miten typerältä kuulostaa.

Vierailija
39/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä justiin niin v**** sairasta, että nämä verorahat menee kotona työttömänä makaavien muksujen hoitoon. Me maksetaan se hoito ja omistakin täydet maksut. Pidän niin pohjasakkana ihmisten kirjossa tollaset. Tuo pitäis niin poistaa tuo päivähoito-oikeus. Kerhot on kotona olevien lapsille keksitty. Miksi te hankitte lapsia!!!

Vierailija
40/76 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:34"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä, kyllä  kunhan halusin vähän sohaista muurahaispesää =) Toinen on kyllä jo eskarissa ja pienemmästä 4 v. maksetaan ihan täyttä päivähoitomaksua.

[/quote]

Miksi? Miksi sinusta on hauskaa, että työssäkäyvät vanhemmat joutuvat viemään lapsensa 1,5h matkan päähän kotoa hoitoon, että pääsevät töihin? Miksi se huvittaa sinua?