Lue keskustelun säännöt.
Muita, joita ärsyttää Suomen byrokratia ja virastokulttuuri?
07.12.2020 |
Itse ehkä eniten ihmettelen sitä, mistä tällainen sikiää.
Suomi on ollut yli 100 vuotta itsenäinen ja on ollut kaikki aika ottaa etäisyyttä Neuvostoliiton kaltaiseen byrokratiakoneistoon ja luoda oma, liberaali ihmiskeskeinen systeemi. Byrokratia sisimmissään, varsinkin pakotettu sellainen, on vapauden vastakohta ja Suomi kun on varsin liberaali maa, ainakin se mielletään sellaiseksi.
Onko meillä yksinkertaisesti kehitys vain jämähtänyt ja ihmiset pelkäävät muutoksia?
Olen itse harkinnut muuttamista muualle, kun tätä kehitystä ei tunnu tapahtuvan suuntaan eikä toiseen.
Kommentit (22)
Suomessa byrokratia on lastenleikki verrattuna muualla!!
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Juuri luin jonkun toimittajan kirjoituksen siitä, kuinka hänkin nuorempana valitti Suomen olevan sääntöyhteiskunta.
Kunnes hän muutti ulkomaille ja asui monissakin eri maissa, joissa ei sitten todellakaan ollut sääntöjä, ja eli siis säännöttömyysyhteiskunnissa.
Se avasi silmät. Suomeen tultuaan hän käsitti, mikä merkitys sillä on, että yhteiskunnassa noudatetaan sääntöjä. Se on tae siitä, että meidän asiamme hoituvat ja sovituista lupauksista ja ohjeista pidetään kiinni. Se on turvallisen yhteiskunnan säilymisen suoja ja vakuus.
Varmasti joissain kehitysmaissa saa vapaasti yrittää, tosin kukaan ei takaa sitä, että yritystäsi ei huijata, että mikään mafia ei tule sinua pelottelemaan ja vaatimaan rahaa, että jonain päivänä yrityksesi on ryöstetty eikä mitään korvauksia tule mistään, että kukaan yhteistyökumppanisi olisi luotettava ja että asioitasi ei aja kukaan, että poliisi on voimaton ja haluton puuttumaan mihinkään jne. Ja muista toki korruptio, se on ensimmäinen asia, mikä pitää ymmärtää, jos perustaa yrityksen johonkin kehitysmaahan.
Ja lahjottavia löytyy.
Mutta tervemenoa ulkomaille. Siellä pelaa kaikki, terveydenhuoltokin niin kivasti järjestetty. Saatat saada jopa hoitoakin, jos pätäkkää löytyy.
Ap valittaa ilmeisesti verotuksesta. Hän on joutunut selvittelemään joitakin verotietojaan ja pitää nyt asiaa maan vakavimpana ongelmana. Pienipäisyys on kyllä monenkin suomalaisen syntymävika, joten ehkä ulkomailla sitä ei niin tarvita.