Mitä mieltä olet suomalaisista, jotka eivät puhu ruotsia?
Mitä mieltä olet kielitaidottomista suomalaisista, jotka eivät ymmärrä/puhu ruotsia?
Kommentit (40)
Aih, pitääkö osata myös murteet ruotsinkielisessä asuinalueessa?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 01:27"]
Asiakaspalvelussa pitaa osata ruotsia jos asuu Suomessa.
[/quote]
Asioidessa pitää osata suomea jos asuu Suomessa.
[/quote]
Jos asut itä- tai kaakkois-suomessa, saat pyyhkiä perseesi ruotsilla.
Täällä tarvitaan asiakaspalvelussa venäjää!
Pakkoruotsittajien kanssa väittely on sama kuin yrittäisi pelata shakkia pulun kanssa: Se kaataa nappulat, paskoo pitkin lautaa ja lopuksi lentää laumansa luokse ja väittää voittaneensa.
Olen heistä samaa mieltä kuin ruotsalaisista jotka eivät puhu suomea. Eli en paljon mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 02:18"]
[/quote]
[/quote]
Jos huonosti käy niin kohta sitä tarvitaan koko maassa.
[/quote]
Miksi?
Mä taas oon ihan omaa mieltä noista suomalaisista,jotka puhuu kauheeta suomenruotsia.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 00:47"]Ja... ja veet intte. Där kommer gunnel och luffe.
En puhu ruottia. Olen sitä mieltä että se ja sama, moni muukin varmaan joka joskus on kympin edestä koulussa osannut ei muista enää myöhemmin montaa sanaa.
[/quote]
Mulla oli kaikki kielet koulussa kymppejä ja ruotsia olen tarvinnut ihan päivittäin vaikka asunkin itä-suomessa.
Se on niin ihmisestä kiinni tarvitseeko sitä toista kotimaista kieltä vai ei.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 02:18"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 01:27"]
[/quote]
[/quote]
No kesällä kun turistit tulevat niin päivittäin joudun puhumaan niin ruotsia kuin venäjääkin että äläs yleistä!
Erittäin suuri osa suomalaisista ei puhu ruotsia mitenkään sujuvasti ainakaan. Mitä mieltä sinä olet suomalaisista jotka eivät puhu suomea ja joiden ei ole pakko sitä edes koulussa opiskella?
Mitä mieltä olet manner-Suomessa asuvista suomea puhumattomista tai Ahvenanmaan perusteluista suomen kielen pakollisuuden poistamiseksi eli "kielivalinnan monipuolistamisesta?"
Ihan jokaisen suomalaisen oma asia jos ei halua opetella suomea. Itse siitä eniten kärsii.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 00:35"]
Mitä mieltä olet kielitaidottomista suomalaisista, jotka eivät ymmärrä/puhu ruotsia?
[/quote]
Samaa mieltä kuin kielitaidottomista ruotsalaisista, jotka eivät ymmärrä/puhu suomea.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 00:46"]
Olen suomenruotsalainen, ja en rehellisesti sanottuna usko tai toivo, että ruotsinkielen asema heikkenee. Silloinhan suomi jäisi vaille sivistystä! Suomalaisten sivistystasoon en oikeen luota
[/quote]Mitä tarkoitat
Itse en puhu ruotsia ollenkaan, muutaman sanan tunnistan, koskaan en ole ruotsia tarvinnut, kaiken tarvittavan hoidan englanniksi. EN sano, että siitä haittaakaan olisi jos osaisin, mutta turhaakin turhempaa omalla kohdalla.
Suuremmin ihmetyttää ne ruotsinkielisellä alueella asuvat jotka eivät osaa edes välttävästi suomea, joka on kuitenkin valtakieli massamme, luulsi heidän panostavan enemmän suomeen kuin suomenkielisten ruotsiin?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 00:46"]
Olen suomenruotsalainen, ja en rehellisesti sanottuna usko tai toivo, että ruotsinkielen asema heikkenee. Silloinhan suomi jäisi vaille sivistystä! Suomalaisten sivistystasoon en oikeen luota
[/quote]Suomenruotsalaisethan se sivistyksen jarru pisa-älykkyystestin mukaan on.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 03:21"]
Pakkoruotsittajien kanssa väittely on sama kuin yrittäisi pelata shakkia pulun kanssa: Se kaataa nappulat, paskoo pitkin lautaa ja lopuksi lentää laumansa luokse ja väittää voittaneensa.
[/quote]Hahaa! Naulan kantaan! Päivän paras! Ehdottomasti! = DDDD
Puhun ja ymmärrän täydellisesti englantia ja suomea ja puhun melko sujuvasti espanjaa ja venäjää. Ruotsia en osaa pari lausetta enempää puhua ja ikinä ei ole kyllä tullut vastaan tilannetta missä sitä tarvitsisin.
"Pakkoruotsittajien kanssa väittely on sama kuin yrittäisi pelata shakkia pulun kanssa: Se kaataa nappulat, paskoo pitkin lautaa ja lopuksi lentää laumansa luokse ja väittää voittaneensa."
Tämä on päivän/viikon/kuukauden/vuoden paras!
Niin ne murteita puhuvat suomenruotsalaiset ja ylleensäki savvoo vientävät, niitä ei ymmärrä kukaan.