Koska en jaksa enää valmistella koko joulua yksin
Tein listan kaikista mitä aikaisempina vuosina ollut. Tyyliin kinkku, lipeäkala, laatikot, kuusi, joululiina pöytään, korttien lähetys, kauralyhde, kukka Pirkko-tädille. Lista on pitkä. Mies saa ruksia siitä itselleen tärkeät asiat, ihan niin monta kuin haluaa ja hän hoitaa ne. Minä sitten valitsen yhtä monta. Loput jää.
Mitä mieltä?
Kommentit (35)
Joulu tulee ilman tonttuovia, jouluverhoja, kransseja tai vaikka kynttilöitä.
Se tulee vaikka et kirjoittaisi yhtään joulukorttia, et veisi haudalle kukkia/kynttilää, et muistasi naapurin Liisaa tms.
Joulu tulee myös ilman joulusiivousta ja ilman perinneruokia.
Toki, saa hössöttää ja puuhata, mutta sitten on turha valittaa väsymystä tai "miksi minä JOUDUN tekemään kaikki, miksi kukaan ei auta tai osallistu".
Kannattaa kysyä puolisoita (ja lapsilta) mitä HÄN haluaa.
Se voikin olla vähän eri kuin mitä toinen luulee....
Mua ärsyttää lahjojen paketointi. Eilen paketoin postitettavat ja siinä oli miehen äidille lähtevät lahjat myös. Miestä pyysin kirjoittamaan kortin. Hän hermostui kun kehtasin kesken formulan pyytää, että kirjoittaisi itse äitinsä kortin 😆.
Tänään on jouluvalojen laittoa. Onneksi ei tule formulaa.
Kaikenlaista joulutouhua on, vaikkei hössöttäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitkaa listasta vuorotellen.
Ajattelin olla miehelle reilu, saa valita vaikka sieltä helpoimmasta päästä. Ja voidaan vaihtaakin hommia jos hän haluaa. Mutta yhtä monta tehtävää listasta kummallekin. Ja valitsee vaikka joulutortut, saa itse päättää leipooko vai ostaako.
Ap.
Joko olette syöneet joulutorttua?
Meillä mies OSTI yhdet tortut, kun oli laputettu. No, ensi jouluna sitten uudelleen, se 1 torttu, mut jos itse tekisin, siihen tulisi luomurahkaa, suolatonta luomuvoita ja luomuspelttijauhoja sekä luomuluumuista sokeriton torttutäyte. Nyt ei tarvi tehdä sitäkään. Kaupasta saattaisi löytyä voitaikina, mutta ei niitä tarvi enempää kukaan. Olet katsonut liikaa mainoksia:-D
Mulle on tärkeetä, että siivotaan jouluksi kunnolla. Ei nyt kaappeja sisältä, mutta kun kamaa on pitkin pöytiä ja lattioita,niin ne pois. Vaikka varastoon. Miehen kamoja, joten saa hoitaa ne itse. Urheilukamoja kodinhoitohuone ja eteisen naulakot täynnä.
Laita mies kauppaan listan kanssa ja listaan myös joulukuusi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tärkeetä, että siivotaan jouluksi kunnolla. Ei nyt kaappeja sisältä, mutta kun kamaa on pitkin pöytiä ja lattioita,niin ne pois. Vaikka varastoon. Miehen kamoja, joten saa hoitaa ne itse. Urheilukamoja kodinhoitohuone ja eteisen naulakot täynnä.
Juu ja se saa olla tärkeää jos et stressaa siitä. Kun stressi ja kiukuttelu alkaa, on vähennettävä vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Se tulee vaikka et kirjoittaisi yhtään joulukorttia, et veisi haudalle kukkia/kynttilää, et muistasi naapurin Liisaa tms.
Toki, saa hössöttää ja puuhata, mutta sitten on turha valittaa väsymystä tai "miksi minä JOUDUN tekemään kaikki, miksi kukaan ei auta tai osallistu".
Ja jouluna sitten perhe ihmettelee, että eikö meillä olekaan mitään joulua? Ei edes jouluruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuolla tyylillä joulu tulee, mutta se on sitten samanlainen arkipäivä kuin muutkin arkipäivät. Maksalaatikon ja hernekeiton voi syödä suoraan purkista kylmänä.
Aloittajalla on nyt hyvä tapa. Mies valitsee ja tekee ne jutut, jotka hänelle on tärkeitä ja aloittaja ne jutut, jotka ovat hänelle tärkeitä. Turha tehdä sellaista, mistä kumpikaan ei välitä.
Ei tule mitään hössötystä kun kaiken aloittaa ajoissa!
Minulla on jo kuusi koristeltuna (tekokuusi) ja kaikki joulukoristeet ja jouluverhot paikoillaan. Nämä olen laittanut pikkuhiljaa. Piparkakkutalon tein (valmistalo) ja koristelin.
Tekemättä enää siivous jonka tänä vuonna ulkoistan. Meille tullaan tekemään peruspesu ja vielä ennen joulua ylläpitosiivous. Jos ei tulisi siivooja niin peruspesut jäisi tekemättä ja ihan vain yleinen siisteys.
Laatikot ostan valmiina ellen nyt satu innostumaan ja teen lanttulaatikon itse.
Kinkun paisto nyt ei paljoa vaadi. Siellä se uunissa kypsyy. Se laitetaan uuniin aatonaattona.
Jouluriisipuuro tehdään hauduttamalla eli ei siinäkään tarvitse vahtia. Siinä ehtii saunoa hyvin odotellessa.
Aattona teen ruuat ja ei stressiä kun joka tapauksessa ruokaa tarvitsisi tehdä.
Tortut on jo leivottu ja syöty. Niitä ei enää kukaan kaipaa jouluna kun on niin paljon kaikkea muuta.
Kortit lähetetään vain muutamille. Ei ole iso vaiva. Ei tehdä kortteja itse.
Onko joulukukan vieminen nyt stressin aihe? Vai pitääkö itse joitakin asetelmia tehdä?
Lahjat netistä suurimmaksi osaksi. Paketointi on tylsintä mutta ei kaikkia tarvitse kerralla paketoida.
Mitä te siis stressaatte ja hössötätte?
Ihmettelen miksi alunperinkään mies ei ole osallistunut, jos kuitenkin odottaa saavansa jouluruokaa ja haluaa viedä sille Pirkko-tädille kukkasia? Meillä molemmat tykätään joulusta ja yhdessä valmistellaan. Esimerkiksi mies laittaa ulkovalot, minä koristelen sisältä, toinen tekee lanttulaatikon ja toinen perunalaatikon ja yhdessä käydään kaupassa ja mies ostaa omalle puolelleen lahjat ja minä omalle jne. Eipä tarvitse stressata.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hössöttää? Kaiken saa valmiinakin, kaupan laatikot ovat hyviä. Ikinä en ole itse niitä tehnyt. Laske rimaa ja keskustele miehesi kanssa mitä haluatte.
No kaupan laatikot eivät ole hyviä, sen tietää hän, joka itse tekee ne. Mutta tuota jatkuvaa kätinää en ymmärrä, jos noin kovasti joulu viduttaa niin antakaa olla.
Ja mistä vidusta te nuo läskipäät kaivatte esille ja vielä menette naimisiinkin niitten kanssa?
Meidän suvuissa ole mitään tuommoista. Joulu tehdään ja eletään yksissä tuumin, kuten koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
--- miehen äidille lähtevät lahjat myös. Miestä pyysin kirjoittamaan kortin. Hän hermostui kun kehtasin kesken formulan pyytää, että kirjoittaisi itse äitinsä kortin 😆.
Tänään on jouluvalojen laittoa. Onneksi ei tule formulaa.
Kaikenlaista joulutouhua on, vaikkei hössöttäisikään.
Hyvä, kun kehtasit! Enää asiaa ei tarvitse mainita;-)
Hei, täytyy tehdä päivittäin o i k e i t a asioita!
Nyt esimerkiksi on aika lähteä kävelylle, valita mukavat vaatteet ylle ja pistellä töppöstä toisen eteen niin, et keuhkot puhdistuu: valitse siis sellainen reitti, ettet saa maantielta laskeutuvia raskasmetallia keuhkoishisi:-)
Uusi reitti on kiva löytää ja sitä sitten kävelet huomennakin. Lapset mukaan, jos niitä on. Koiran voit jättää miehen huoleksi, kun hänkin tarvitsee liikuntaa. Formularallista puheenollen:
Toivoin viime vuonna miehen pesevän saunan, hakevan kuusen ja kaupasta ruokia listan mukaan. Kuusen haki viimetipassa, jotain jämäkuusia oli enää jäljellä. Sauna jäi pesemättä. Kaupassa piti itse käydä uudestaan kun puolet puuttui.
Mies on nyt ex..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voikin olla vähän eri kuin mitä toinen luulee....Ja jouluna sitten perhe ihmettelee, että eikö meillä olekaan mitään joulua? Ei edes jouluruokaa?
Täytyy kyllä sanoa, että perheeni ei kyllä ihmettelisi joulun puuttumista, kunhan nyt jotain lahjoja on. Ehkä se johtuu siitä, että olen aika erikoinen tapaus muutenkin, joten ovat tottuneet, ettei äiti tee asioita samalla tapaa kuin muut. En leivo kakkuja synttäreille, en odota äitienpäivänä aamiaista sänkyyn, en jaksa aina paketoida lahjoja jne. Olemme monena jouluna jo tilanneet pitsaa tai syöneet sushia. Yleensä pyydän jotain jokaiselta ja toteutan sitten sen ruokatoiveen. Jos joku haluaa joulutorttuja, hän leipoo niitä itse kouluiästä eteenpäin.
Joulu tulee siitä joulumielestä ja perheen kanssa olemisesta. Lapsia peitellessä lasketaan aina, kuinka monta päivää on jouluun. Soitetaan (raskasta) joululauluja ja jännätään etukäteen. Aatonaattona vielä peittelyn yhteydessä lapsille muistutaan, että huomenna on joulu, joulu, JOULU. Ja muuta sitten ei tarvita.
Tämä on kiva tapa, suosittelen. Näin jää jouluaattona aikaa touhuta lasten kanssa sen sijaan, että vain touhuaisi keittiössä.
Joulukuusi, koristeet, ehkä kukatkin? valot, lahjat ja muut muistamiset, ruoat, juomat...
Yleensä siivotaan myös perusteellisemmin, mikä on ihan fiksua...
Minä tykkään valmistella, joten ei ole ongelmaa. Jos olis, en tekis. Tai tekisin vaan sen verran kun jaksaisin.