Kituvatko kastemadot kun niillä onkii?
Kun eikös kastemato voi vaikka liiskaantua mutta kasvaa sitten taas kokoon? Tai vaikka kuivuu tielle ja sataessa taas on ihan normaali. Niin kituvatko ne jos niillä kalastaa? Onko niillä mitään tuntoaelintä. Entäs kalat kun niitä kalastaa ja heittää takaisin järveen eikö se ole ihan rääkkäämistä? Anteeksi hirveästi kuulostin nyt ihan idiootilta mutta mietin vain kun asiasta en tiedä.
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 18:16"]
Eivät kidu, vaan ne pitävät siitä. Se on niiden mielestä jännää.
[/quote]
Niin just! Siksi ne kiemurtelevat koukussa, koska ovat niin innoissaan!
Mato kiemurtelee koukussa kun sattuu.
Kaloilla monesti repeää suu ongenkoukun takia ja jos kalan heittää takasin veteen, niin kala kuolee nälkään kun ei voi enää syödä.
Mato-onginta on kaksinkertaista eläinrääkkäystä: äärimmäistä kipua sekä madolle että kalalle.
Madolla ei ole tuntoaistia, joten sitä ei voi sattua, tikapuuhermosto(3lk. Biologia).Jos madon katkaisee esim keskeltä kahtia niin mitä luultavammin molemmat päät menevät omiin suuntiinsa ja jatkavat onnellisena elämäänsä. Ja kuka hullu nyt niitä kaloja siellä onkii sen takia, että voi takas veteen ne heitellä. Syödähän ne pitää. ;)
No monihan sitä tekee että heittää kalan takaisin? Ihan telkkarissakin? Itse olen näköjään elänyt pilvilinnoissa kun luulin että kalat pystyvät vielä sen jälkeen elämään. Itse en kyllä tosin kalastakkaan koska en haluaisi aiheuttaa kellekkään turhaa kipua!
Minä olen joskus ajatellut, että menisin ongelle ongen kanssa jossa ei olisi koukkua lainkaan, pelkkä siima. Tai vaihtoehtoisesti joku systeemi josta kalat saisi napattua ruokaa (ei elävää) ilman, että telovat itseään siinä samalla. Siellä sitten istuisin laiturinnokassa "onkimassa" :)
Myös tikapuuhermosto aistii kipua. Mato kiemurtelee koukussa kivun takia, kunnes mato hukkuu. Kiemurtelu houkuttelee kaloja iskemään suunsa kiinni matoon ja koukkuun.
Jos mato menee poikki, se pää, jossa on se paksu klontti, voi kasvattaa uuden ehjän hännän, mutta se toinen pää ei voi. Jos mato pääsee asfaltille kuivumaan, se kuolee eikä enää herää henkiin sateessa.
Madot nousevat sateella pintaan, koska multakäytävät täyttyvät vedestä, eivätkä madot voi hengittää. Madot tarvitsevat happea hengittämiseen. Veteen upotessaan madot hukkuvat hiljalleen kiemurtelunsa päätteeksi.
Itse en uskaltaisi sanoa, että kastemato ei tuntisi kipua. Oikeammin voisi sanoa, että nykytietämyksen valossa kastemato ei tunne kipua.
Kivun tunteminen varsin tärkeä ominaisuus, joten tuntuisi loogiselta, että alkeellisimmallakin olennolla on sellainen. Meidän on vain hankala tutkia asiaa, koska kastemadon ja ihmisen hermosto on varsin erilaisia.
Aikoinaan muuten uskottiin, ettei vauvat tunne kipua, joten niille voi tehdä leikkauksia ilman kivunlievitys/nukutusta. Tästäkin ollaan (luojan kiitos) vähän tietoisempia.
Kastemadoilla on tutkittu oppimista. Täkynä käytettiin sähköiskua. Joten kyllä, kastemadotkin tuntevat kipua.
Kaikkia kaloja ei edes saa ottaa, sillä mm. kuhalla, taimenella, lohella ja harjuksella ja joillakin muillakin on alamitat. Eli 20 cm kuha on päästettävä takaisin, koska laki käske. Eikä nämä säännöt ole ihmisten kiusaksi, vaan siksi, ettei kalakannat tyrehtyisi tyystin. Suu ei yleensä repeä, jos kalastaja osaa ottaa kalan pois nätisti. Vahinkoja sattuu. Muuten se ongenkoukku tuntunee vähän samalta kuin korvien lävistys, eli kirpaiseehan se.
Eikä ne kalat kuole siihen, että ne heitetään takaisin; kalastaja ei osaa kalastaa, jos näin käy. On jopa löytynyt kaloja, joilla on uistin suupielessä. Se kyllä tehnee kipeää. Kyllä ne ihan siitä uimaan lähtevät melko pian.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus ajatellut, että menisin ongelle ongen kanssa jossa ei olisi koukkua lainkaan, pelkkä siima. Tai vaihtoehtoisesti joku systeemi josta kalat saisi napattua ruokaa (ei elävää) ilman, että telovat itseään siinä samalla. Siellä sitten istuisin laiturinnokassa "onkimassa" :)
Pistä vielä käpy siiman päähän, tulee oikeaa fiilistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia kaloja ei edes saa ottaa, sillä mm. kuhalla, taimenella, lohella ja harjuksella ja joillakin muillakin on alamitat. Eli 20 cm kuha on päästettävä takaisin, koska laki käske. Eikä nämä säännöt ole ihmisten kiusaksi, vaan siksi, ettei kalakannat tyrehtyisi tyystin. Suu ei yleensä repeä, jos kalastaja osaa ottaa kalan pois nätisti. Vahinkoja sattuu. Muuten se ongenkoukku tuntunee vähän samalta kuin korvien lävistys, eli kirpaiseehan se.
Joo, ei saa ottaa mutta laki on siitä typerä että se vakavastikin loukkaantunut kala on heitettävä takaisin veteen. Sitä ei saa siis itse tappaa vaikka olisi selvää ettei se tule selviämään. Puhumattakaan C&R-kalastuksesta jota en voi missään määrin ymmärtää.
Itse kastemadoista en tiedä mutta olen hiljalleen siirtynyt taikinapalloihin. Juustonaksutkin ovat kelvanneet nälkäiselle ahvelle, kokeiltu on. Jotenkin vain itseäni on ruvennut häiritsemään matojen kiputuntemukset ja siksi taikinapallot.
Eivät kidu, vaan ne pitävät siitä. Se on niiden mielestä jännää.