Asunnossa pölisee
Mikä avuksi, asunnossa jatkuvasti pölyä kaikilla pinnoilla. Mikään tehosiivouskaan ei auta, johtuu ilmeisesti talon ilmastoinnista. Kannattaako hommata esimerkiksi höyrystävä ilman kosteuttaja? Tai ilman puhdistuslaite? Auttaako suolalamput tms?
Kommentit (3)
Meillä sama ongelma, mutta meillä ei johdu ilmastoinnista, sillä alueen taloissa sama homma. Imuria meillä ei ole. Pyyhin tasot, lakaisen ja pesen lattiat joka toinen päivä. Jos jättää välistä, sen huomaa kyllä ehdottomasti. Tuntee jo jalan pohjassakin. Jään seuraamaan vastauksia.
Olen tehnyt kunnon pölynpoistourakan, mutta parissa päivässä taas pinnat pölyn peitossa. Minulla on tehokas imuri jossa mikrokuitupölypussi ja erikseen vaihdettava poistoilmansuodatin, sohvat, tyynyt ja sänky kaikki imuroitu ja tekstiilit pesty ja kuivatettu kuivaushuoneessa. Käytän pintojen pyyhkimiseen mikrokuitiliinoja.
Tällaista pölyämisongelmaa ei ollut edellisessä asunnossa enkä ole ostanut mitään uusia huonekaluja tai tekstiilejä, eli kaikki tavarat on samoja mitä edellisessäkin asunnossa. Pölyttömyys on tärkeää varsinkin näin keväällä kun olen astmaatikko ja keuhkoputket pihisevät jo tuosta katupölystä.
Ei sitä pölyä sieltä ilmastoinnista niin paljoa tule, nyt katse kodin sisustukseen ja puhtaanapitoon:
Kuinka vanha on sänky ja sohva, entä matot? Mitä materiaalia? Onko avo-kirjahyllyä? Pitkänukkainen vanha matto, divarikaupalla kirjoja tai perintökalu kangassohva ovat vuosien saatossa imeneet sisäänsä sellaiset määrät pölyä, että kyllä siitä riittää ympäristöönkin. Kuinka paljon asunnossa on tekstiilejä - koristetyynyjä, vaatteita hujan hajan, runsaita verhoja,...
Milloin olet viimeksi pessyt verhot? Tyynyt ja peitot? Tampannut tai pessyt sohvatyynyt ja torkkuhuovan?
Milloin olet viimeksi tampannut matot? Putsannut pölyt niiden korkeimpienkin kaappien päältä? Imuroinut/pessyt/tampannut petauspatjan? Otapa kunnon pölynpoistourakka ja katso onko mitään vaikutusta pölyn määrään seuraavan viikon aikana.
Onko imurisi hyvä? Milloin on viimeksi vaihdettu suodatin siihen? Pyyhitkö lattian nihkeällä imuroinnin jälkeen - myös sängyn ja sohvan alta?
Ja bonusvinkki: Onko kuivausrumpu käytössä? Sen hankinta vähensi meillä pölyn määrää ihan oleellisesti.