Laitttaisitko 7 ja 8 -vuotiaat matkustamaan
keskenään junalla yli 300 kilometrin matkan?
Minä en todellakaan laittaisi.
Päinvastoin tuo on mielestäni melkein lastensuojeluasia!
http://www.viipaleita.net/blog/satu/2014/04/21/vahan-jannittaa
Kommentit (36)
Aika hataralla on lastenkasvatus jos 7 ja 8 vuotiaat ei tajua ettei vieraan matkaan saa lähteä kun on sovittu että vastassa ollaan juna-asemalla.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:39"]
Riippuu varmaan lapsista. Itse matkustin lapsena 9-vuotiaana yksin junalla Kouvolasta Joensuuhun useampia kertoja.
[/quote]
Minunkin siskoni haki 4-vuotiaana kaupasta äidille ostoksia.. Sillä oli pieni laukku jossa oli hedelmäpussissa raha ja kauppalappu -myyjälle antoi pussin ja sai ostokset ja kuitin. Tekeekö se tilanteen sitten oikeaksi ja järkeväksi?
Kyllä silloinkin oli jo lastensuojelulaki olemassa, mutta ei sitä vielä kovin tosissaan otettu. Tänä päivänäkin on äitejä jotka laittaa lapsensa 2-3 pikkusta yhteen turvavyöhön.. Nehän vaan ihmettelee että so what? Kun oltiin itse pikkusia niin ei autoissa ollut juuri edes turvavöitä ja uimarannalle mentiin niin että tungettiin auto täyteen omia ja toisten muksuja.
Eli kakkonen: ei se riipu "lapsista". Joku jättää lapsensa oman onnen nojaan ja jotain tapahtuu, toisinaan päästään taas pälkähästä eikä onnettomuuksia tapahdu. Se että mitään ei tapahtunut -ei johdu koska lapsi on jotenkin erilainen kuin muut.. Tuo on kyllä kamala ajatusmaailma. :(
Mun mielipide on, että se on ihan sama, onko matka 300km vai 30km. Ihan yhtälailla kummankin matkan aikana vois sattua jotain. Juna on muutenkin suhteellisen turvallinen matkustustapa. Siskoni lapset, 8v ja 10v, matkustivat yksin lentokoneella Keski-Eurooppaan isänsä luokse, joten en näe mitään vaaraa Suomen sisäisessä matkustamisessa.
No ei tulis pieneen mieleenikään jättää lastani jonkun tuntemattoman "kondiktoori-sedän" katseen alle!! HALOO! Luotatteko te lähikaupan setään, naapurin mukavaan pappaan?
Ihan vaan kiinnostaa kun tuntuu että ihmisien moraalikuva on melko kömpelö: kohta tulee kesä ja ihmiset lataa kuvia faceen ja taas mietitään mitä lapsella saa olla päällään ettei pedofiilit saa kiksejä tai millaiset uikkaritkaan saa lapsella olla tai voiko pikkulapsi olla nakuna- ja osa vanhemmista tuntuu tunkevan lapsensa jonkun täysin tuntemattoman kondyktoorin käsivarsille!!
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 12:37"]
No ei tulis pieneen mieleenikään jättää lastani jonkun tuntemattoman "kondiktoori-sedän" katseen alle!! HALOO! Luotatteko te lähikaupan setään, naapurin mukavaan pappaan?
Ihan vaan kiinnostaa kun tuntuu että ihmisien moraalikuva on melko kömpelö: kohta tulee kesä ja ihmiset lataa kuvia faceen ja taas mietitään mitä lapsella saa olla päällään ettei pedofiilit saa kiksejä tai millaiset uikkaritkaan saa lapsella olla tai voiko pikkulapsi olla nakuna- ja osa vanhemmista tuntuu tunkevan lapsensa jonkun täysin tuntemattoman kondyktoorin käsivarsille!!
[/quote]
Toistan: Äiti ei missään vaiheessa ole krijoittanut blogiinsa mitään mistään konduktööristä. VAIN AV-mamma on niin omahyväinen että on haukkumassa blogistia asioista jotka on täysin AV:llä mammojen päästä temmattuja.
Joo, kyllä se riippuu lapsista, miten paljon yleensäkin ovat matkustaneet. Ja jos on vielä kaksi lasta se on vielä helpompaa kun ei tarvi yksin olla huolehtimassa itsestään. Jotkut eivät päästä lapsiaan mihinkään, ja kasvattavat heistä pelkureita, jotka eivät itsenäisty koskaan. Eihän junassa tarvi kuin istua mukavalla penkillä, näyttää lippua kun sitä kysytään, ja nousta tavaroineen oikealla asemalla junasta pois, koko ajan on ympärillä aikuisia ihmisiä joilta voi kysyä apua jos sitä tarvii.
En todellakaan laittaisi. Toivottavasti ei kukaan muukaan, kolmisen tuntia junassa on pitkä aika ja vaikka mitä voi tapahtua.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:35"]keskenään junalla yli 300 kilometrin matkan?
Minä en todellakaan laittaisi.
Päinvastoin tuo on mielestäni melkein lastensuojeluasia!
http://www.viipaleita.net/blog/satu/2014/04/21/vahan-jannittaa
[/quote] En todellakaan omaani laittaisi, on 8 v ja ei suostuisi. Pelkää olla niin pitkään yksin vaikka olisi kaverikin.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:55"]
Konduktöörilla ei ole mitään velvollisuutta olla lapsenvahtina. En näe mitään järkeä siinä, että lapset reissaavat kahdestaan noin pitkän matkan, mutta käsittääkseni tuo blogisti olettaa, että aina löytyy joku, joka hoitaa vanhempien tehtävät. JOku kiva kanssamatkustaja katsoo lasten perään jne. ja blogisti vapautuu sekä vastuusta että velvollisuuksista.
[/quote]
Konduktööri on asiakaspalvelija ja hänen velvollisuutensa on olla matkustajille avuksi.
No hyvinpä nuo näkyivät pärjänneen, joten nekin hysteerikot, jotka eivät pysty omiin lapsiinsa ja omaan kasvatuskykyynsä luottamaan, voivat huokaista helpotuksesta.
En TODELLAKAAN laittaisi tuon ikäisiä ja kokoisia lapsia vielä keskenään junaan yli kolmeksi tunniksi kun lähtöpaikan ja perilletulopaikan välillä on melkein kymmenen pysäkkiä!!!
http://www.viipaleita.net/blog/media/viipaleita/pienematkailijat.jpg?mtime=1398085582
meillä lapset alkoivat matkustaa parinsadan kilometrin matkaa kahdestaan, kun he olivat 9 ja 10. ainoa, mitä olivat hermoilleet, oli kuulemma, että jaksaako vastaantulija odottaa, jos juna on tunnin myöhässä. sen he sitten varmistivat aina kännyköillään, eli soittivat ja kertoivat, jos juna myöhästyi.
konduktöörin tehtävä ei ole huolehtia yksittäisistä lapsimatkustajista, mutta voin kertoa, että aivan loistavaa palvelua vr silti tarjoaa. kerran kävi niin, että juna oli myöhässä puolitoista tuntia ja kun lapset nousivat junaan (olivat jo siinä vaiheessa 11 ja 12 vuotiaita, eli kokeneita matkustajia) huomasin vasta jälkikäteen, että junan kyljessä luki eri määränpää, kuin mitä sillä raiteella olevassa junassa olisi pitänyt. soitin ensin lapsille, eikä kumpikaan vastannut, joten soitin vr:n puhelinpalveluun ja kysyin, josko löytyy mitään keinoa tarkistaa, ovatko lapset oikeassa junassa. kohta minulle soitettiinkin jo takaisin ja kerrottiin, että konduktöörit kahdesta junasta olivat tarkistaneet tilanteen ja lapset löytyivät juuri oikeasta paikasta ja matkalla oikeaan paikkaan. junan ilmoitustauluissa oli vain ollut jotain häikkää.
Mikä täällä menee pieleen kun tuon ikäsiä lapsia ei uskalla laittaa keskenään junaan. Itse olin n.5v ja veljeni oli n.10v kun aloimme matkustamaan junalla 300km matkaa. Yksin menin tuota väliä 10v kun veljeni muutti etävanhemman luokse asumaan. Lapsi oppii matkustamaan ja ei pelkää yksinoloa ja oppii ottamaan vastuuta, ei äidin silmän alla opi itsenäiseksi. Sitten ihmetellään kun "meidän Irma on 22v ja asuu kotona kun ei se vielä yksin osaa asua" "ei meidän Kimmo mennyt armeijaan kun ei ole äidistä ollut erossa yhtä yötä kauemmin"
Sitten haukutaan lapsia kun eivät pärjää työelämässä kun äiti syöttää vielä 15v lastaan.
Haloo av mammat, olette täysin ylisuojelevaisia. Minua ei ole holhottu ja valvottu 24/7, en ryypiskele ja tupakanpoltonkin lopetin. Yksin olin viikon kotona koiria hoitamassa kun olin 14v kun muut lähtivät lappiin, itse halusin jäädä kotiin koiranpentumme kanssa. Ja ei ollut kotibileitä vaikka kavereita olikin, en hyväksy kännäilyä yms.
T. itsenäisesti 16v 300km päässä kotoa opiskeleva ja hyvin onnistuu raha asioiden hoito ym eläminen.Minua ei kasvatettukaan pumpulissa.
Mun lapset( silloin 5v ja 7v) matkustivat bussilla yksin pari kertaa kuussa yli neljän tunnin matkan kun asuttiin eri kaupungeissa heidän isän kanssa. Junavaihtoehtokin olisi ollut mutta bussi on turvallisempi. Myöhemmin ovat matkustaneet yksin myös junalla ja lentsikalla.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 12:34"]
Mun mielipide on, että se on ihan sama, onko matka 300km vai 30km. Ihan yhtälailla kummankin matkan aikana vois sattua jotain. Juna on muutenkin suhteellisen turvallinen matkustustapa. Siskoni lapset, 8v ja 10v, matkustivat yksin lentokoneella Keski-Eurooppaan isänsä luokse, joten en näe mitään vaaraa Suomen sisäisessä matkustamisessa.
[/quote]
Lentokoneessa ja lentokentällä henkilökunta huolehtii yksin matkustavista lapsista, ei voi siis verrata junamatkustamiseen.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 12:22"]
No voi luoja teitä ylisuojelevaisia. eiköhän noi lapset osaa. Ei 7 vuotias ole enää niin pieni ja jos on aikaisemminkin matkustanut junalla niin ei pitäis olla ongelmaa varsinkin kun saa sisaruksen kanssa matkustaa. Ja voihan se äiti soittaa niille että kohta ootte perillä nii ei ainakaan ohi mene ja luulis nyt ton ikäsen tietävän ettei outojen ihmisten mukaan lähdetä.
[/quote]
Siellä blogissa lukee, että asema, mihin ovat matkalla, on junan pääteasema eli ohi eivät voi mennä.