Mies ei anna hoitaa sairasta lastamme
1,5-vuotias poika on flunssassa ja kuumetta on melkein 39-40 astetta, mutta mieheni ei anna minun seurata kuumetta mittaamalla sitä tai antamalla Panadolia kuumeen alentamiseksi ainakin yön ajaksi. Yritin äsken mennä antamaan pojalle lasten Panadolia kuumeeseen (mies lupasi päivällä, että sitä saisi antaa pojalle, jos kuume jatkuisi), mutta mies tönäisi mut pois pojan luota ja nappasi lusikan kädestäni ja heitti lusikan pois, jossa lääkeannos oli. Hän uhkasi heittää mut ulos asunnosta, jos vielä puhuisin jotain asiaan liittyen. Toissayönä yritin yällä mitata pojan kuumetta, kun otsa ja niska tuntuivat kuumalta, jolloin mies ei myöskään antanut minun mitata kuunetta, sillä poika alkoi kiukutella ja miehen mielestä mun pitäisi jättää kiukuttelun vuoksi kuume mittaamatta, ettei pojalle tule paha mieli.
Kuitenkin mielestäni kuumeisen lapsen kuunetta pitäisi seurata ainakin muutaman tunnin välein. Pelottavaa, että en saa seurata ja hoitaa pojan sairautta. Hän myös päästi pojan eilen leikkimään yksin parvekkeelle toviksi, vaikka pojalla oli kostea tukka kylvyn jälkeen. En saa määrätä mistään pojan päivittäiseen hoitamiseen liittyvästä, jos hän olisi eri mieltä, vaan miehen sana on kotona laki kaikessa (pojan ollessa vastasyntynyt en saanut esim. antaa hänelle äidinmaitoa, jos poika itki vähänkin syönnin yhteydessä , vaan mies tunki kesken imetyksen antamaan korviketta pullosta).
Tämä tuntuu todella epäreilulta. Voi olla, että olen itse väärässä ja panikoin liikaa. Mitä tekisin? Toivottavasti kuitenkaan kuume ei nouse liian korkeaksi, että pojalle ei tule siitä pysyviä haittoja. Nyt en siis pääse sitä mittaamaan enkä lääkitsemään. :/
Kannattaa ajatella pidemmällekin, jos miehesi käytös sinua kohtaan jatkuu samanlaisena. Lapsenne ottaa hänestä mallia ja kohtelee sinua yhtä törkeästi ja vailla kunnioitusta. Kierre jatkuu.