Mitä tekisit tilanteessani (pieni lapsi)
Olen yksinhuoltaja, ja nyt siis vielä kotona lapsen kanssa. Lapsi täytti juuri vuoden ja minun pitäisi jatkaa kouluun vielä. Hain nyt jo vaikka syksyllä lapsi on vielä niin pieni etten millään raaskisi päiväkotiin laittaa :/ Koulupaikkaa saa lykätä muistaakseni vuodella, eli jos pääsen ja tulen toisiin ajatuksiin, voin aloittaa vasta 2015 syksyllä, se toki vie valmistumista taas vuodella eteenpäin ja rahatilanne pysyy tiukkana taas vuoden lisää.. Päiväkotihakemus pitäisi laittaa mielellään 4kk aikaisemmin, ennen kuin paikkaa todellisuudessa tarvitaan eli aika pian, enkä silloin vielä välttämättä tiedä olenko edes päässyt kouluun. Pitäisikö vaan suosiolla olla hakematta pk paikkaa ja lykätä koulua jos pääsen sisään, vai hakea pk paikkaa ja mennä vaikka sitten töihin jos en pääsekkään kouluun?
Mitä itse tekisit/olet tehnyt vastaavassa tilanteessa? Lapsi olisi siis noin 1,5 vuotias aloittaessaan päiväkodin jos menee syksyllä.. Haluaisin että saisi olla kotona ainakin kunnes täyttää 2. Harmi kun isovanhemmat ovat vielä työelämässä, muuten varmasti mielellään hoitaisivat päivät, kun olen koulussa/töissä.
Kommentit (38)
Minä olen vastaavassa tilanteessa. Siirsin opiskelun aloitusta vuodella, jotta voisin vielä olla kotona lapsen kanssa. Siinäkään ei kuitenkaan ole mitään väärää, jos päätät aloittaa opinnot jo aiemmin. Punnitse kummankin vaihtoehdon hyviä ja huonoa puolia ja tee sitten ratkaisu, joka tuntuu sinusta parhaimmalta.
Laita lapsi perhepäivähoitajalle. Mun tuttavapiirissä on heistä vain hyviä kokemuksia.
Olen ollut yh lapseni ollessa vauva. Opiskeluni olivat kesken, joten ihan samanlainen tilanne ei ollut. Olin lapsen kanssa 3 vuotta kotona, mikä oli mielestäni ratkaisu oli hyvä.
Minäkin hakisin jo nyt, koska ei ole ollenkaan varmaa, pääseekö kouluun ensimmäisellä kerralla. Mutta, minäkin hakisin lykkäystä ja pitäisin lapsen vielä kotona. Lapsesi on vielä tosi pieni, ja voi olla kaikille parempi että lapsi saa kasvaa kotona ja kerätä vastustuskykyä päivähoitoa varten. Ja äitikin saa vähän levähtää siltä varalta, että vauva- ja taaperoaika on ollut huonounista ja raskasta aikaa. :)
Pikkulapsiaika on tosi lyhyt aika elämässä, ja se helpottaa nopeasti kun lapsi kasvaa. Opiskelemaan ehtii hyvin myöhemminkin, ja se on oman kokemukseni mukaan helpompaa kun lapsi on jo vähän isompi. 2,5-vuotias on jo ihan eri maailmasta kuin 1,5-vuotias.
Mulla oli (ja on) kans edellinen koulu vielä kesken kun lapsi syntyi. Sain lukion loppuun näppärästi siirtymällä iltalukioon, jolloin vanhempani saavat hoidettua. Ehkä parasta olisi olla kotona vielä vuosi...
-ap
Jos sulla on pitkä koulumatka ja pitkät päivät niin ei kannata vielä aloittaa päivähoitoa. Jos taas päivät on lyhyitä niin kyllä minusta 1,5v jo sellaiset 6-7 tuntiset päivät pärjää jos pääsee mukavaan ryhmään/pph:lle.
Hei, siis onko sulla koulupaikka toisen asteen tai korkea-asteen koulusta? Etkö halua käydä sitä koulutusta loppuun? Jos sulla on jo koulupaikka, ja haluat vaihtaa koulua, niin ehdottomasti haet tänä keväänä, sillä yhteishakuun tulee 2015 muutoksia niin että etusijalla ovat ne joilla ei ole aiempaa tutkintoa tai koulutuspaikkaa.
Olen opiskelija eikä minulla todellakaan olisi varaa lapseen! Millä ihmeellä ihmiset elää, jos tuloja on muutama satanen muukaudessa? Ai niin, sulla on lapsi, sulla on sossu.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:57"]
Olen opiskelija eikä minulla todellakaan olisi varaa lapseen! Millä ihmeellä ihmiset elää, jos tuloja on muutama satanen muukaudessa? Ai niin, sulla on lapsi, sulla on sossu.
[/quote]
Harvoin kiroilen mutta voi vittu mikä ääliö olet. Ei näytä sussa tuo opiskelu ainakaan viisautta lisänneen.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:49"]
Hei, siis onko sulla koulupaikka toisen asteen tai korkea-asteen koulusta? Etkö halua käydä sitä koulutusta loppuun? Jos sulla on jo koulupaikka, ja haluat vaihtaa koulua, niin ehdottomasti haet tänä keväänä, sillä yhteishakuun tulee 2015 muutoksia niin että etusijalla ovat ne joilla ei ole aiempaa tutkintoa tai koulutuspaikkaa.
[/quote]
Opiskelen nyt toiseen asteen koulussa (siis lukiossa) ja valmistun nyt tänäkeväänä. Eli sen jälkeen mulla ei siis ole koulupaikkaa jos en pääsen sinne minne nyt hain (ammattikorkee)
Pk paikan voi perua, jos et pääsekään kouluun. Ei sen takia, että saat pk paikan niin kannata mennä töihin, jos et koulupaikkaa saa. Sinuna kituuttaisin lapsen kanssa taloudessa vielä vuoden lisää. Se mitä voitat lapsen kanssa kotona vuodessa, on rahassa korvaamatonta. Mutta tosiaan hae nyt sinne kouluun ja menet -15 sitte.
Hei, onnea ylioppilaaksi pääsystä! :) Sekin on jo urakka pienen lapsen kanssa.
Mieti tosiaan sitä olisitko vielä vuoden lapsen kanssa kotona, koska sitä aikaa ei koskaan saa takaisin sitten myöhemmin. Jos et pääse sisälle/lykkäät opiskelupaikan vastaanottamista, ja yhtäkkiä haluatkin opiskella ensi vuonna, voit aina suorittaa saman alan opintoja avoimessa ammattikorkeakoulussa, jos avoimen opinnot ovat iltaisin niin että niihin pääset (joskus ne on integroitu päiväopintoihin, mikä tietenkin on sitten hankalaa lapsen kanssa). Saat ne sitten hyväksiluettua kun aloitat varsinaiset opinnot.
Kiitos #15! Toi olikin hyvä idea tuo avoin ammattikorkeakoulu :) Pitää kysellä vähän miten se toimii, voisi olla tosi hyvä vaihtoehto mun tilanteessa... Saisin edes vähän lyhennettyä sitten opiskelu-urakkaa kun aloitan sitten oikeasti koulun. Kyllä mä nyt varmaan jään vielä vuodeksi kotiin. Sitten olisi vielä sekin mahdollisuus, että tammikuussa alkaa saman alan aikuiskoulutus, jolloin istumista ei olisi kuin 2-4 kertaa kuussa ja paljon etätöitä.. Perjaatteessa sekin toimisi mutta kotona tehtävää olisi paljon paljon enemmän kuin normaalisti jos kävisi koulua, enkä tiedä miten pystyn järjestämään itselleni aikaa sille, käytännössä varmaan tyttö joutuisi silti hoitoon, tosin silloin hoitajana voisi olla isovanhemmat.
Kai se on viisainta aloittaa koulu vasta syksyllä -15 :) Ei tarvitse sitten tytön vielä mennä hoitoon
Vuoden vanha lapsi ja nyt jo yh ..hienosti menee..jää kotiin vaan sossun avustuksella niinkuin muutkin kaltaisesi ja unohda koulut :)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:57"]
[/quote]
Saan lapsilisän kuten kaikki muutkin, mutta sossusta en saa mitään sillä minulla on myös säästöjä. Hyvänä puolena tässä on myös se, että opiskelut joustavat paremmin kuin kiinteät työajat. Nyt vähän isompanakaan lapseni ei tarvitse olla hoidossa kahdeksasta neljään vaan usein hoitopäivä on vain muutamien tuntien mittainen ja vapaa päiviä on paljon. Valmistumiseni jo häämöttää ja työpaikka odottaa. Sain työharjoittelun kautta jalkani oven väliin eli olen onnekas siinä suhteessa. Kukaan ei ole menettänyt tässä mitään ja oikeastaan tein valtiolle edullisen ratkaisun sillä äitiyspäivärahanikin oli vain se minimi.
Tee helpot itseluku/tentittävät kurssit pois alta etukäteen. Opettajilla on varmasti antaa tietoa näistä. Saat väljyyttä varsinaisiin opiskeluvuosiisi. Avoin on hyvä vaihtoehto. Tai ammattikorkean iltalinja ja vaikka osa-aikaisesti?
Uskotko, että varmasti saat koulupaikan ekalla hakukerralla? Itse hakisin varmuuden vuoksi jo nyt, jättäytyisin sitten poissaolevaksi ekaksi vuodeksi ja laittaisin sitten 2v lapsen päiväkotiin. Saisit kaksi mahdollisuutta pyrkiä kouluun.