Alapäässä inhottava tunne... :( (synnytyksestä pari viikkoa)
Tuntuu aivan kuin jotain pullistuisi emättimestä ulos, erityisesti kävellessä ja siivoillessa. Välillä joudun oikein pitelemään kädellä alapäätä, koska tuntuu kuin se "putoaisi". Myös lantiossa tuntuu välillä "rasituksen" jälkeen epämiellyttävää tunnetta, en sanoisi kivuksi, mutta on silti epämiellyttävää. Vatsa toimii hyvin/normaalisti, ja vältyin synnytyksessä suuremmilta repeämiltä. Yllättäin tämä nyt huolettaa...
Onko nuo tuntemukset aivan normaaleja synnytyksen jälkeen vai olisiko syytä huolestua? Onko sinulla mahdollisesti ollut jotain vastaavia tuntemuksia?
Kiitän mahdollisista vastauksistanne jo etukäteen.
Kommentit (23)
Mulla on aina pissatessa nykyään sellainen tunne kun repeäisin, samalla lailla kun synnytyksessä tuntuu, että halkeaisi haaroista niin samanlainen olo aina kun käyn pissalla ja vähän "ponnistaa" niitä viimeisiä tippoja, ilman kipua tämä tunne tosin!
Repesin synnytyksessä aika pahasti ja lisäksi tehtiin eeppari, en ole varma jos tää johtuis jostain arpikudoksesta yms? Inhottavaa tosin :S
Oon todella huono hakeutumaan lääkäriin ylipäätään, mutta varsinkin tällaisten vaivojen vuoksi, jos huolehdinkin ihan turhaan... Ajattelin odottaa jälkitarkastukseen asti ja kuulla sitten tuomioni. Tottakai jo aiemmin, jos jotain akuuttia hätää ilmenee. Olen ollut muuten synnytyksen jälkeen niin loistokunnossa, enkä ole juurikaan lepäillyt. Nyt pelkään, että olen sillä "liialla rehkimisellä" turmellut kroppaani.
Kuulostaa oudolta. Kohdun laskeuma tuli kans mieleen. Itse kyllä menisin lääkäriin tai ainakin soittaisin neuvolaan ja kysyisin onko syytä olla huolissaan.
Emättimen seinämät voivat olla vain löysät.
Voi johtua juurikin siitä että oot rehkinyt liikaa.
Tee lantionpohjalihasten jumppaa ,se auttaa. Ja istumisen sijaan,yritä olla pitkällään tai vähän niinkuin kyljellään puoli-istuvassa asennossa.Siinä samalla jumppailet niitä lihaksia.
Mulla oli toisen lapsen syntymän jälkeen samanlainen "ongelma".Synnytys oli nopea,kun taas eka ja kolmas synnytys pitempiä... Lisäksi en malttanut levätä vaan touhusin kaikenlaista. Hmm,mulla joskus seksin jälkeen samantyyppistä paineen tunnetta..Mistäköhän se sitten kertoo???
Ainakin alapää mielestäni näyttää ja tuntuu muuten suht normaalilta, lukuunottamatta noita satunnaisia tuntemuksia kävellessä. Täytyy vielä tarkkailla lähteekö vaiva tästä kenties paranemaan vai pahenemaan... Ja olisi mukava kuulla vielä lisääkin kokemuksia. - Ap
Jotenkin tuntuu, ettei kohdun laskeuma tuntuisi noin, mutta voihan neuvolasta kysyä puhelimitse. Luulen, että lantiopohjan lihakset ei vain oo vielä palautuneet synnytyksestä, eikös ne hormonitkin jotenkin saa sen kehon joustamaan ja antamaan periksi.
Mulla alkoi kohtutulehdus noilla oireilla. Lonkat tuli kipeeks, lopulta paineentunne muuttui kivuliaaksi. Sitten alkoi verta tulla ku hanasta jolloin menin lääkäriin. Kohdussa oli isoja hyytymiä jotka ei mahtunut tulemaan ulos ennenkuin lääkäri laittoi ankannokan ja "avasi" tietä. Kipu loppui heti lähes kokonaan.. Ja mulla siis ei ollut crp edes koholla eikä kuumetta. Joten mee heti jos yhtään pahenee.
laskeumia oon muitakin kuin kohdun laskeuma. vaikuttaisi rectoseeleltä.
Miulla oli samanlaista tunnetta, iitkin miehelle, että on varmaan alentunut väliliha, kun enhän mie pystynyt episiotomian takia heti aloittamaan lantionpohjalihastreeniä. Sitten nollasta lähdin tekemään jännitysliikkeitä ja nopeesti ne tuntemukset hävis.
Mulla oli samanlainen tunne ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Oletan että johtuu vaan siitä kun kudos löystynyt, jonkinlainen lievä laskeuma. Meni itselläni ohi kyllä, kehotan lihasjumppaa, ponnistelujen välttämistä.
Ihan kun kertoisit minun tuntemuksiani, ap! Välillä tuntui, että pitää kädellä pitää jalkovälistä kiinni, ettei sieltä pulpahda mitään ulos. Tunne kesti parisen viikkoa ja välillä piti käydä kesken ruoanlaiton makaamaan, kun seisoessa paine tuntui tosi inhottavalta. Itselläni oli normisynnytys, mutta lapseni oli isokokoinen yli 4.6 kg. Neuvolassa sanoivat tunteen johtuvan juurikin venyneistä kudoksista. Aloita jumppaaminen heti kun tuntuu hyvältä. Kyllä olosi helpottuu pian.
Mulla oli samanlaista, ja eniten juuri siivoilun ym. liian pystyssäolon jälkeen. Siksikin paljolti imettelin kyljelläni. Kesti kyllä viikkoja, mutta meni ohi. Ihan satunnaisia tuntemuksia etenkin liikunnan aloituksen jälkeen oli kuukausien päästäkin jolloin heti löysäsin. Ja virtsatessa joskus. Kai ne kudokset vaan oli velttona ja venyneitä, mut muiltakin oon kuullut, että on aika tavallista ja menee ohi. Eri juttu jos tulee muuta, tai särkyä/paineentuntua on jatkuvasti levossa tms. Saattaa olla laskeuma tms.
Mut rauhoitu nyt, liian touhottamisella ja etenkin liikunnalla tuossa vaiheessa voi tosiaan saadakin laskeumat aikaiseksi.
Mulla oli samaa ällöttävää pelottavaa tunnetta toisen synnytyksen jälkeen kävellessä. Meni onneksi ohi ehkä viikossa. Suosittelen myös tässä vaiheessa vielä lepäämistä ja sitten lantionpohjanjumppaa ehkä vähän myöhemmin. Fysioterapeutti sanoi, ettei heti synnytyksen jälkeen pitäisi vielä alkaa jumppaamaan noita lihaksia, mutta en tiedä, miksi ei. Ehkä siksi sanoi mulle, koska oli paljon tikkejä ja piti odottaa parantumista.
Alapää tuntuu miehen mielestä normaalilta? Oletteko siis harrastaneet seksiä alle 2 vk synnytyksestä...?
Ei miehen mielestä, vaan omastani. :) Seksiä todennäköisesti lykkäämme ainakin jälkitarkastukseen saakka.
Itsellänikin nyt siis toinen synnytys takana, parin vuoden välillä. Esikoisesta en muista olleen vastaavaa. Molemmat vauvat ovat olleet alle 3,5-kiloisia, ja molemmista synnytyksistä selvitty ihan parilla nirhaumalla.
Tuota kohtutulehdusta olen itse myös pelännyt. Voisiko se oirehtia näin? Eikö yleensä ilmene kuumetta ja/tai pahanhajuista vuotoa? - Ap
Ja en (tietääkseni) ole lihava, mitä joku kysyi. Painoindeksi nyt synnytyksen jälkeen n.21. Vielä on muutama raskauden aikana kertynyt kilo tallella. Mutta tuskin sillä painolla on mitään merkitystä. Miksi tuollainen oletus?
Ei ollut itselläni moista, mutta tuli mieleen voisiko se olla kohdun laskeumaa? Käy lääkärissä.