Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa joulukorttikulttuurin häviäminen

Vierailija
06.12.2020 |

Jopa yli 80 v sukulaiset eivät lähetä enää kortteja mutta lähetän silti heillekin joulukortin. Ei ekortti tai whatsapp ole sama asia.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähetä enää paperikortteja koska a)se on tosi kallista nykyään, b)ei ole enää mitään takeita että posti oikeasti toimittaa kortit perille jouluksi. Sain itse toissavuonna joulutervehdyksiä vasta uuden vuoden tienoilla, vaikka ne oli kuulemma laitettu menemään hyvissä ajoin. Way to go, posti. PS.Jos palvelu paranee niin voin harkita perinteen elvyttämistä.

Vierailija
22/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 80 vuotiaan voi olla jo hankala kirjoittaa kortti.

Lapsuudenkodissa minä kirjoitin joulukortit ja vanhempani vain allekirjoitti ne. Tää tuntui aikuisena ihan hoopolta tavalta ja en lähetä kortteja.

Minä kävin kirjoittamassa osoitteet isoisäni korttiin. Hän kirjoitti niihin vain nimensä. 

Omien korttien lähettäminen on välillä jäänyt kiireiden takia. Korttien lähettäminen myös maksaa nykypäivänä todella paljon. 

Nämä yli 80 v ovat vireitä, liikkuvat autollaan mökillä jne.joten kohmettuneista käsistä ei ole kysymys mutta eivät vain halua lähettää kenellekään joulukortteja. Lähetän sili mielelläni heille, koska haluan muistaa. T. Ylempänä kirjoittanut

Ei kaikkia kiinnosta korttien lähettäminen. Puolison isoisä on omaani nuorempi ja kulkee autolla mutta hän ei lähettele kortteja tai muutenkaan muista jouluna tai merkkipäivinä.

Toisaalta ihminen voi olla hyvinkin vireä ja kykeneväinen mutta hienomotoriikka on kärsinyt. Se näkyy käsialassa muttei välttämättä muissa arjen askareissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä Postia, joka kallistaa hintoja vuodesta toiseen

Vierailija
24/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei osata tehdä joulukortteja. Joulukortit olivat hienoja joskus 1930-40 luvuilla. Ei enää.

Hienoja vanhoja kortteja voi ostaa esim. Huutonetistä. Tarjolla on jonkin verran käyttämättömiäkin, mutta useimmat ovat kyllä niin sanotusta kulkeneet. Aika halpoja useimmat. Käytettyjen taakse voi liimata pahvinpalan tai uuden postikortin, niin voi sitten yllättää läheisiä aidoilla vintagekorteilla.

Vierailija
25/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähetän edelleen joulukortteja, vaikka kalliit postimaksut harmittavatkin. Enemmän harmittaa se, että moni ystävä on luopunut korttiperinteestä. Joulukortti on kuitenkin aidompi kuin jokin tekstari - kertoo siitä, että joku on jaksanut ajatella minua edes muutaman minuutin ja parin kolmen euron edestä. Sähköisetkin joulukortit voivat olla kivoja, etenkin jos niissä on musiikkia tai animaatioita. Mutta aito kortti kädessä ja koristeena lipaston päällä tuntuu kuitenkin kaikkein parhaimmalta.

Vierailija
26/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on toinen vuosi kun jää lähettämättä. Yleensä on lähetetty noin 30 korttia, mutta kun pelkkiin postikuluihin uppoaa viitisenkymppiä plus kortit ja askartelumateriaalit, alkaa olla kallista. Rahaa toki olisi, ei niin tiukilla olla, mutta onhan vajaa satanen pelkkiin kortteihin paljon... Ja kun takaisin saa ehkä puolet siitä määrästä mitä itse lähettää, menee mielenkiinto. Tuon ajan koristelen mieluummin kotia joulunodotukseen.

Vierailija
27/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän ristiriitaiset fiilikset. Lapsuudesta 80-luvulta mulla on lämpimät muistikuvat joulukorteista. Me lapset autoimme postimerkkien ja liimaamisessa, vähän vanhempana saatiin auttaaa osotteiden kirjoittamisessa. Kortteja ostetiin isoissa erissä mutta useampaa eri sorttia. Uskonnollisille vastaanottajia (yleensä vanhempia mummoja) uskonnollissävytteisiä kortteja, lapsiperheisiin tonttu/joulupukkiteemaa ja etäisimmille tutuille neutraaleja aiheita, esim. joku punatulkku tai geneerinen talvimaisema. 

Sitten oli tietenkin jännää kun kortteja alkoi tippua postiluukusta. Joulukortit laitettiin näkyvään paikkaan tai joskus niistä tehtiin ihan erillinen joulukorttikansio valokuva-albumin tavoin mutta siten, että se kirjoituspuolikin näkyi. Koska olimme lapsiperhe, saatiin myös erikoisia joulukortteja. Esim. glitteriä sisältävät joulukortit olivat hienoja, samoin "hologrammi/3D" kortteja pidin erityisen upeina. Kaikkein parhaimpia olivat ehkä soivat joulukortit, joita jotkut sukulaistädit laittoivat minulle jopa ihan henkilökohtaisesti. Muistan ainakin saaneen oman jingle bells-kortin ja perheelle yhteisesti jouluyö-juhlayö-kortin ja rakastin kuunnella niitä uudelleen ja uudelleen. 

Toisaalta nyt lapsettomana aikuisena olen ihan helpottunut, ettei enää samalla tavalla edellytetä joulukorttien lähettämistä mitä esim. lapsuudessani. Nyt siitä tulisi minulle vain painetta ja stressiä. 

Vierailija
28/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortin lähettämisen hinta on aivan älytön + vältän postia aina kun voin. Riistohinnat ja typerää toimintaa.

Vierailija
29/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kun postimerkkien hinnat nousivat taivaisiin. Joulupostimerkin hinta pitäisi olla 40 senttiä, niin lähettäisin.

Vierailija
30/31 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harmita lainkaan. Itse lähetän kivoja gif-kortteja ja 88v tätini on niihin ihastunut myös. Ei hänkään ole lähettänyt tavallisia kortteja enää vuosiin. Sanoo, että paljon kätevämpi on lähettää älykännykällä Whatsapin kautta.

Aika aikansa kutakin.

Vierailija
31/31 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei itse siis mietin minkälaisen joulukortin tekisin. Mie en tiedä ollenkaa jote tuu vaikka sie ja laita kommentti. Nyt on ne joulukortitkin huonoja:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän