Koska alkaa suomalaisten massamuutto parempaan elämään?
Kun olin lapsi, Suomesta muutettiin pois paremman elämän toivossa. Sitten tuli 80-luku ja Suomessa hyvät ajat. Laman jälkeen Nokian menestys toi toivoa. Nyt on pitkä alamäki edessä. Milloin alkaa muuttoaalto parempaan tulevaisuuteen? Maaseudun autioituminen entisestään? Loputkin maanviljelijät lopettaa.
Kommentit (43)
Mamut tulevat olemaan maailman yleisin ihmislaji. Kansainvaelluksia on ollut aina ja taitaa se isoin olla vielä tulossa. Intia-Indonesia-Kiina noussevat seuraavina vuosikymmeninä talousmahdeiksi (Kiinahan toki sitä jo on), mutta siellä on jo muutenkin valtavasti väestöä ja vielä kaiken lisäksi huippukoulutettua. Venäjän tilanne on nyt avoin, vielä pari kuukautta sitten olisin sanonut, et se tulee olemaan yksi vahvimmista valtioista maailmassa, mutta nyt...ajatutuuko se Putinin Napoleon-kompleksin takia paitsioon, luultavasti.
Länsimaat hiipuvat hissukseen. En usko, että mitään "Rooman romahdusta" tulee, vaan elintaso pikkuhiljaa alenee. Tulevat sukupolvet eivät yllä enää vanhempien tasolle, koulutus ei takaa yhtään mitään jne jne. Väliaikaisia nousukausi aina putkahtaa ja ne luovat toivoa, mutta pitkässä juoksussa trendi on koko ajan laskeva.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:05"]
Kymppi vastaa sinulle 11.. en luulisi että minulla on liian ruusista kuvaa muutamista keskisen euroopan maista joissa olen viettänyt yhteensä aika monta vuotta, kolmen kuukauden pätkiä tosin vain. Mutta asunut tavallisten ihmisten tavallisissa taloissa, käynyt kaupoissa ja tehnyt ruokaa, viettänyt aikaa ja keskustellut paikallisten kanssa, heidän omalla kielellään, niin pienissä paikoissa kuin suurkaupungeissakin. Suurkaupunkien hotellikolosseissa en ole asustellut. Suomi on hyvä mutta kallis maa asua heille jotka itse kustantavat elämisensä, asia on toinen jos elää yhteiskunnan tuella jonka taas muut maksavat.
Jossain muualla on aika mukava mennä kauppaan ja ostaa kassillinen tavaraa pikkuhinnalla, ottaa kampaaja ja maksaa siitä murto-osa mihin tottunut, mennä kotiin vastaleivottu ihana kermakakku kainalossa joka maksoi saman kuin yksi leivos meillä, oma lääkärikin asuu kulman takana ja sinne pääsee suht heti.
Ja ihan parasta ovat ihmiset, naapurit..kun heihin tutustuu, iloisia ja puheliaita, hyvin sydämellisiä monissa paikoissa, aina on apu lähellä niin puutarhan- kuin koiranhoidossa tai ystävä mukaan syömään kylän kahvilaan edukkaasti tai sinne naapuriin. Ei ole paljon nirppanokkia valittajia tullut vastaan, muualla kuin koto Suomessa.
Itse harkitsemmekin sitä laitammeko talon vuokralle, ihan pakko ei ole sitä tehdä kun on hieman muuta tuloa jolla elää. Ei tule edes ikävä salmiakkia tai sinistä, niitäkin saa netin kautta. En usko että juuri mitään kaipaa, sukulaisia ja ystäviäkin pääsee tapaamaan vaikka kerran kuussa puolin tai toisin kun lennot nopeita ja halpoja. Moni ajaa mökilleenkin monta tuntia, ei se sen kummempaa.
[/quote]http://www.vauva.fi/keskustelu/3819692/ketju/espanjalaista_lahimmaisenrakkautta
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:52"]
Toivottavasti ei koskaan koska sellainen on äärimmäistä itsekkyyttä ja opportunismia, molemmat määreitä jotka ovat ihmisessä äärimmäisen vittumaisia. Miksi niin monet kuvittelevat että he ansaitsevat jotain parempaa tai että heillä on joku oikeus lisääntyä? Lopettakaa se haihattelu ja takaisin ruotuun saatana.
[/quote]
Sä et vaan osaa. Kieliä etenkään.