Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hätäapu virtsatietulehdukseen!!!!

Vierailija
20.04.2014 |

Eilen illalla alkanut virtsatietulehdus, tietty kaupat ovat kiinni ja mitään karpalo/puolukkamehua kotona :-( onko mitään vinkkejä miten helpottaa tätä epämukavuutta kotikonstein?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:18"]

Aikuisen virtsatietulehdus ei ole muutenkaan syy mennä mihinkään viikonloppupäivystykseen. Käskevät odottaa terveyskeskuksen päivystykseen viikolle. (kokemusta on)

[/quote]

Itsellä ainakin aina niin kovat kivut, että en todellakaan voisi odottaa edes yön yli (ja ennen kuin kukaan alkaa vinkumaan, niin ei auta särkylääkkeetkään niin paljon). Ja joka kerta kun olen päivystykseen mennyt, niin olen päässyt puolentunnin sisällä vastaanotolle, eikä kukaan ole vihjaissutkaan, että lähdepä kotiisi odottelemaan.

Muutenkin ihmetyttää tämä asenne, jolla yritetään saada virtsatietulehdus pois kotikonstein. Toki antibiootteja ei saisi turhaan syödä paljoa, mutta aina on vaarana tulehduksen nousu muniaisiin, joka ei ole todellakaan mitään lastenleikkiä.

[/quote]

Ihmisillä on tosiaan erilainen kipukynnys, jotkut kestää kipua paremmin kuin toiset.

[/quote]

Joo niin kestää. Mä mm. olen synnyttänyt luomuna, koska ei tunnu kovin kummoiselta, enkä tarvitse puudutusta jos hammasta porataan. Mutta migreenikohtaukseen tarvitsen lääkettä, koska kipu on esim. synnyttämiseen verrattuna aivan järkyttävä. Samoin tarvitsen virtsatientulehdukseen heti eikä viidestoista päivä. Mulla ainakin virtsiksessä on pakko mennä vessaan kymmenen minuutin välein, sillä pidätyskyky katoaa täysin, kipu on järkyttävä ja kahdessa tunnissa tulehduksen alkamisesta tulee myös verta virtsatessa -> tulehdus kipuaa kohti rakkoa ja ylemmäs vauhdilla.

Vierailija
42/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanut virtsiksen pois juomalla tosi paljon vettä yhden illan aikana (varmaan 3litraa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleen:

Home Remedies for Urinary Tract Infections

Vierailija
44/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persilja voi myös auttaa. Keität teetä siitä. Eli nippu persiljaa ja kaadat lämmintä keitettyä vettä päälle. Annat vetäytyä ja juot. Sitä voi juoda pitkin päivää. Mummoni joi aina sitä kun oireet alkoi.

Tämän lisäksi paaaaaljon nestettä.

Jos ei helpota vuorokaudessa kotikonstein, niin lääkäriin.

Vierailija
45/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="20.04.2014 klo 17:33"]

Olikos tuossa yläpuolella jo mainittu, ett c-vitamiinia kannattaa ottaa runsaasti. Ota vaikka 1000 mg. Happamuus on pahasta noille bakteereille, siksi ne puolukat, karpalot ja sitruunatkin tehoaa. Sama juttu c-vitamiinissa, kun se on askorbiinihappoa.

Pikimmiten itse kyllä lähtisin lääkäriin, koska ei ole kiva, jos munuaiset tulehtuu.

[/quote]

1000 mg on ihan liian vähän, nyt tarvitaan 5000 mg vrk.

Vierailija
47/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:18"]Aikuisen virtsatietulehdus ei ole muutenkaan syy mennä mihinkään viikonloppupäivystykseen. Käskevät odottaa terveyskeskuksen päivystykseen viikolle. (kokemusta on)

[/quote]

Ahaa. Minulla on edennyt tulehdus munuaisiin, sitä en kyllä halua kokea toiste.

Vierailija
48/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 17:40"]

Todella harvalla virtsatietulehdus etenisi koskaan munuaistulehdukseksi. Jos niin olisi, niin ennen antibioottien keksimistä kaikki naiset ois kuolleet munuaistulehdukseen. Silloin kun virtsatietulehduksia on ollut huonomman hygienian takia paljon useammin kuin nyt, ja jokaisella naisella varmasti vähintään kerran. Tuo munuaistulehduksella pelottelu on vain naisten tapa pelotella toisia naisia. Minuakin on peloteltu ihan turhaan, ikinä ei ole munuaisiin tulehdus mennyt vaikka ois ollut hoitamatta kuukausiakin.

[/quote] Pelottelen vahan lisaa: Jouduin teholle kun odotin tarpeeksi kauan.

Vierailija
49/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja tullut mutta ehdottomasti menisin kyllä päivystykseenkin, jos on kipuja. Itselläni on ensimmäisistä oireista muuttunut parissa tunnissa tilanne sellaiseksi, että itken vessassa, en saa pissattua, nousee kuume ja olo on niin tuskallinen, kun  olisi kova hätä mutta mitään ei saa ulos, että en todellakaan pysty parilla buranalla asiaa hoitamaan.

Joka kerta antibioottien toimiminenkaan ei ala heti vaan siihenkin menee se vuorokausi, joten sitä kipua ja tuskaa, joka tunti tunnilta vain pahenee, joutuu kestämään riittämiin, vaikka kuinka ajoissa olisi käynytkin lääkärillä. itse lähden nykyään kahden tunnin sisään ensimmäisistä oireista ja 12 tuntia oireista on se pahin hetki, vaikka lääkettä olen jo ottanutkin.

Minua on auttanut virtsaputken suihkuttaminen lämpimällä vedellä, kun tekee mieli pissata. Pissaa saattaa kuulemma tulla mutta en huomaa enkä tunne kipua, kun se suihkutus puuduttaa. Tätä suosittelen, kun odottelee lääkkeen tehoamista.

Vierailija
50/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ajankohtainen ketju ku tänään iski kyseinen vaiva pitkästä aikaa. Nuorempana tuli yhteenväliin tosi useasti. Se kipu ja olo on tosiaan aivan kauhea, ja ennen olen kyllä antibioottikuurin yleensä joutunut ottamaan mutta nykyään tuntuu että se menee särkylääkkeillä ja todella RUNSAALLA vedenjuonnilla aina ohitse itsekseen.

Vierailija
51/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on joskus virtsatietulehduksessa pelottanut tuo vedenjuonti, kun sitä on pakko juoda PALJON. Tulee mieleen ne tapaukset, joissa ihmiset on kuolleet liialliseen vedenjuontiin. En sitten tiedä millainen määrä on vaarallinen, mutta virtsatietuleduksen iskiessä on voinut mennä yli 5 litraa muutamassa tunnissa. Päivän mittaan paljon enemmänkin, jos ei ole auttanut. Onko kellään tästä mitään tietoa?

Vierailija
52/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 20:37"]Mua on joskus virtsatietulehduksessa pelottanut tuo vedenjuonti, kun sitä on pakko juoda PALJON. Tulee mieleen ne tapaukset, joissa ihmiset on kuolleet liialliseen vedenjuontiin. En sitten tiedä millainen määrä on vaarallinen, mutta virtsatietuleduksen iskiessä on voinut mennä yli 5 litraa muutamassa tunnissa. Päivän mittaan paljon enemmänkin, jos ei ole auttanut. Onko kellään tästä mitään tietoa?

[/quote] muakin kiinnostaa!

Vierailija
53/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo tuolla aiemmin mainittiin - hoida se klamydiasi pois. Joka vuosi todetaan yli 10000 klamydia tartuntaa. Klamydia voi olla myös oireeton, mutta aiheuttaa virtsatieinfektioita ja hoitamattomana jopa lapsettomuutta.

Sinulla ei ole klamydiaa? Niin niin, yli puolet naisista saa tartunnan vakituiselta seksikumppaniltaan... 

Vierailija
54/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 22:50"]

Kuten jo tuolla aiemmin mainittiin - hoida se klamydiasi pois. Joka vuosi todetaan yli 10000 klamydia tartuntaa. Klamydia voi olla myös oireeton, mutta aiheuttaa virtsatieinfektioita ja hoitamattomana jopa lapsettomuutta.

Sinulla ei ole klamydiaa? Niin niin, yli puolet naisista saa tartunnan vakituiselta seksikumppaniltaan... 

[/quote]Klamydia ei aiheuta virtsatieinfektioita, vaan saman kaltaisia oireita. Virtsan bakteeriviljelyssä ei ole kasvua. 

Meidän terkkarissa saa ainakin lääkäriltä e-reseptin pelkästään hoitajalle soittamalla, jos oireita on fertiili-ikäisellä naisella ( jos ei siis kuumetta tai muuten epäillä munuaistulehdusta). Käypä hoito sanoo, että fertiili-ikäiseltä naiselta ei tarvita edes virtsanäytettä. 

Vierailija
55/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa mennä lääkäriin, vaikka olisi viikonloppu. Ainoan kerran, kun minulla oli virtsatietulehdus, yritin ensioireiden tullessa toivoa sen pois ja join vain enemmän. Heräsinkin sitten lauantai-aamuna kuuden aikaan kuumeisena ja verta pissaten, enkä kyllä ajatellut kahta kertaa pitäisikö sinne päivystykseen lähteä vai ei. Hoitajakin sanoi, että todella ärhäkkä tulehdus. Onneksi antibiootit auttoivat lähes heti. 

Vierailija
56/60 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa, alatiesynnytyksen jälkeen sain katetroinnista tulehduksen enkä sairaalassa meinannut saada lääkettä! Kun kerroin mitä kotona olisi valmiina, niin suostuivat antamaan. En voinut kuin istua vessassa kivuissani. Aina tulleet tosi rajuina. Outoa, että kuvitellaan ihmisten voivan odottaa jopa päiviä.

Vierailija
57/60 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hei, vielä yksi av:lta opittu konsti. Etikkaa vaikka mehun kanssa. Pahaa on mutta toimii. Mut älä nyt mitään älytöntä määrää juo vaan vaikka pari ruokalusikallista. Vettä perään.

Tää toimii. Maistuu kyl ihan kamalalle, mutta auttaa.

Vierailija
58/60 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun virtsatulehdus on jo tullut ja kestänyt esim .yön yli. Ei siihen mitkään veden juomiset tai puolukat auta.

Tosin vähän ehkä helpottavat, mutta ilman antibiootteja ei tulehdus parane.

Vierailija
59/60 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toimivat hyvin C-vitamiiniporetabletit. Niiden lisäksi runsas juominen sekä karpalo- tai puolukkamehu.

Vierailija
60/60 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella harvalla virtsatietulehdus etenisi koskaan munuaistulehdukseksi. Jos niin olisi, niin ennen antibioottien keksimistä kaikki naiset ois kuolleet munuaistulehdukseen. Silloin kun virtsatietulehduksia on ollut huonomman hygienian takia paljon useammin kuin nyt, ja jokaisella naisella varmasti vähintään kerran. Tuo munuaistulehduksella pelottelu on vain naisten tapa pelotella toisia naisia. Minuakin on peloteltu ihan turhaan, ikinä ei ole munuaisiin tulehdus mennyt vaikka ois ollut hoitamatta kuukausiakin.

Ei minua kukaan pelotellut, muuten vaan jouduin teholle kolmeksi paivaksi kun oli VTI ja munuaiset eivat enaa toimineet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi