Päähineen käyttö sisällä - onko ok?
Otetaanpa pientä kyselyn poikasta. Minulle on aina opetettu ja itsekin lapsilleni opetan eteenpäin mielestäni kauniin tavan: Päähine otetaan aina pois päästä sisätiloissa. Siis koskien miehiä/poikia. Erityisesti, jos ollaan ruokapöydän ääressä. (Ihan pikkulasten päähineet toki asia erikseen.)
Olenko kalkkis, sillä olen huomannut, että tämä ei tosiaankaan ole enää enemmistön tapa? Lakki on usein päässä sekä vanhoilla, nuorilla että lapsilla ravintoloissa ruokapöydässä. Kysyn aidosti, sillä mietin, onko tämä jo ihan oikeasti kuopattu tapa, jota ei ole tarpeenkaan opettaa enää eteenpäin? Toivoisin kylläkin, että ei olisi.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:05"]
Samoin kuin anteeksipyytämistä ja tervehtimistä esim. kauppaan mentäessä.
[/quote]
On sulla erikoiset tavat. "Anteeksi että tulin kauppaan, mutta terve nyt kuitenkin!"
[/quote]
Suomen kielen mukaan varmasti olisi ollut parempi laittaa lauseen järjestys toisin, jotta sinun ei tarvitsisi viilata pilkkua. Mutta oikeasti? Voitko alkaa käydä keskustelua ihan normaalin ihmisen tapaan? Ilmeisesti ollut rankka päivä?
Ja hei. Mielipiteesi ovat ihan yhtä tervetulleita keskusteluun kuin muidenkin, riippumatta mitä mieltä olet. Mutta ulosantiasi sinun kannattaisi vielä harjoitella.
En tiedä miten suhtautua aikuiseen mieheen, jolla on joka paikassa lippalakki tai myssy päässä. Taidan olla nipottaja, mutta minusta se näyttää, jotenkin säälittävältä, etten sanoisi toisinaan typerältä. - vai pitäiskö itse omia sama tyyli, niin hyvin varhainen kaljuuntumiseni -olen 25 -vuotias mies- ei ehkä kiinnittäisi ni-in paljon huomiota. - aivan kuin kaljuuntuminen olisi oma syyni; on eriasia seivata päänsä "nahkapalloksi" kuin luonnon -oikusta tai mahd. sairaudesta johtuen tulla kaljuksi.
"Lakin poisotto päästä sisälle mennessä ja ruokapöydässä ollessa kuuluu hyviin tapoihin, kuten oven avaus naiselle."
Miksi miehen pitäisi avata ovi naiselle? Tottakai on fiksua avata ovi liikuntarajoitteisille ja niille joilla on kädet täynnä tavaraa. Itse availen/pidän ovea auki toisinaan muillekin ihmisille, mutta en kyllä katso kumpaa sukupuolta on ovesta tulossa tai menossa.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:05"]
Samoin kuin anteeksipyytämistä ja tervehtimistä esim. kauppaan mentäessä.
[/quote]
On sulla erikoiset tavat. "Anteeksi että tulin kauppaan, mutta terve nyt kuitenkin!"
[/quote]
Suomen kielen mukaan varmasti olisi ollut parempi laittaa lauseen järjestys toisin, jotta sinun ei tarvitsisi viilata pilkkua. Mutta oikeasti? Voitko alkaa käydä keskustelua ihan normaalin ihmisen tapaan? Ilmeisesti ollut rankka päivä?
Ja hei. Mielipiteesi ovat ihan yhtä tervetulleita keskusteluun kuin muidenkin, riippumatta mitä mieltä olet. Mutta ulosantiasi sinun kannattaisi vielä harjoitella.
[/quote]
Vitsi mikä tiukkapipo. Tuohan oli hauskaa!
Vai kuuluuko tämä oven avaaminen naiselle siihen kategoriaan "Näin on aina ennekin tehty" vai onko nämä niitä "miehen töitä"? Huhhuh mitä keskiaikaa täälläkin eletään...
Minäkään en tykkää, jos lakki päässä ollaan sisällä, mutta onko tälle mitään perustetta? Esim. kätellessähän ihminen näyttää ettei aseita ole mukana, niin onko lakin käytölle olemassa samanlaisia perusteluja? Vai onko se vaan huono tapa?
Miksi tämä ei koske tyttöjä/ naisia?
Juuri toissapäivänä sanoin miehelle, että jos ei muita tapoja muisteta tai tajuta meidän 1-vuotiaalle pojalle opettaa, niin ainakin se, että hattu (lakki, lippis, mikä vaan) päässä ei sisällä olla. Näyttivät miehet taas niin hirveiltä kahvilassa lakkeineen.
Pidän usein pipoa tai kesällä lippistä ja jos sen päähäni olen laittanut niin pidän myös sisällä, koska mulla ainakin on otsatukka kirjaimellisesti pystyssä jos se on pipon alla ollut.
Syy pipon käyttöön on herkät korvat jotka särkevät pienestäkin tuulesta ja lippis käytössä auringolta suojaamaan. Ulkotöissä siis olen
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 21:59"]
Voisiko joku esittää jonkun perustellun järkevän syyn, miksi ei vaikka lippistä voisi pitää sisällä? Vai onko perusteluna se, että ei isoisoisoisoisoisoisän isäkään pitänyt ja siitä lähtien tätä tapaa on noudatettu?
[/quote] Lippiksen lippa on siina suojaamassa silmia auringolta, harvoin suomalaisissa taloissa porottaa niin etta ilman lippista haikaistyy. Vetokaan ei yleensa ole niin kamala etta silta pitaa paata suojella.
Tapakulttuuri muuttuu. Tärkeintä käyttäytymisessä ei ole tapakulttuurin noudattaminen vaan se miten kohtelee muita ihmisiä. Jos joku närkästyy siitä, että joku toinen ei välitä tapakulttuurista tai hallitse sitä ja näyttää sen, niin se on huonompaa käytöstä kuin se, ettei noudata tapakulttuuria. Niin typerä aihe etten jaksanut lukea muiden kommentteja, anteeksi. Olen vähän tuohtunut siitä, että on vieläkin olemassa tällaisia tapakulttuuripoliiseja - sivistyneet ihmiset suhtautuvat diskreetisti, vaikka joku heidän mielestään näytttäytyy boheemina. Lapsilla pitää olla myös oikeus päättää pukeutumisasioistaan niin paljon kun säätila ja vanhempien kukkaro sallii (itsemääräämisoikeus) - neuvotella toki voi.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 23:20"]
Tapakulttuuri muuttuu. Tärkeintä käyttäytymisessä ei ole tapakulttuurin noudattaminen vaan se miten kohtelee muita ihmisiä. Jos joku närkästyy siitä, että joku toinen ei välitä tapakulttuurista tai hallitse sitä ja näyttää sen, niin se on huonompaa käytöstä kuin se, ettei noudata tapakulttuuria. Niin typerä aihe etten jaksanut lukea muiden kommentteja, anteeksi. Olen vähän tuohtunut siitä, että on vieläkin olemassa tällaisia tapakulttuuripoliiseja - sivistyneet ihmiset suhtautuvat diskreetisti, vaikka joku heidän mielestään näytttäytyy boheemina. Lapsilla pitää olla myös oikeus päättää pukeutumisasioistaan niin paljon kun säätila ja vanhempien kukkaro sallii (itsemääräämisoikeus) - neuvotella toki voi.
[/quote] Ei ole ihme etta olet tuohtunut kun et nakojaan osaa mitaan kaytostapoja.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 23:05"]
Juuri toissapäivänä sanoin miehelle, että jos ei muita tapoja muisteta tai tajuta meidän 1-vuotiaalle pojalle opettaa, niin ainakin se, että hattu (lakki, lippis, mikä vaan) päässä ei sisällä olla.[/quote]
Hienossa tärkeysjärjestyksessä tapojen opettelu teilläpäin.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 21:59"]
Voisiko joku esittää jonkun perustellun järkevän syyn, miksi ei vaikka lippistä voisi pitää sisällä? Vai onko perusteluna se, että ei isoisoisoisoisoisoisän isäkään pitänyt ja siitä lähtien tätä tapaa on noudatettu?
[/quote] Lippiksen lippa on siina suojaamassa silmia auringolta, harvoin suomalaisissa taloissa porottaa niin etta ilman lippista haikaistyy. Vetokaan ei yleensa ole niin kamala etta silta pitaa paata suojella.
[/quote]
Lupaan kääntää lippiksen sisällä niin, että lippa on takana jos aurinkosuoja edessä sinua niin paljon haittaa.
Minä en ymmärrä tuon viestin nro 5 kirjoittajan ongelmaa. Sana "päähine" on ainakin minulle ihan perussanastoa eikä se aiheuta ymmärtämisongelmia.
Viestin nro 5 kirjoittaja, oletko äidinkieleltäsi jokin muu kuin suomalainen? Jos olet, ehkä sitten ymmärränkin paremmin.
Pidän juuri niitä vaatteita joita pidän juuri siellä missä haluan ja jos joku pitää minua huonokäytöksisenä, niin siinähän pitää. Ei meistä kavereita olis tullu kuiteskaan.
En ota kantaa päähineen pitoon sisällä, mutta kun olin intissä niin ulkona ruokaillessa piti ottaa sekä kypärä että pipo pois päästä pakkaskelillä. Eihän tuossa ole mitään logiikkaa, kun 1) pää jäätyy 2) jos vihollinen hyökkää, niin siinä ollaan sitten ilman kypärää.
Eli tämä tietynlainen tapakulttuuri pelkän TAVAN takia on aina kyseenalaistettava mielestäni. Ihmiset jotka eivät kyseenalaista ovat typeriä.
Hmm. En tiedä miksi minulle tulee mieleen parin viikon takainen Suomen pisimmät treffit ja siinä ollut mies Esko Eerikäinen kuulemma joku julkkis. Yhtä kaikki ohjelman mukaan hän on 40 -vuotias, mutta minusta hän vaikutti jatkuvasti päähinen päässään vähintään parikymmentä vuotta nuoremmalta kundilta. Ja arvatkaa annanko, tästä tyylistä vai pitäisikö sanoa tavasta hänelle enemmän plus vai miinus pisteitä.