Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päähineen käyttö sisällä - onko ok?

Vierailija
19.04.2014 |

Otetaanpa pientä kyselyn poikasta. Minulle on aina opetettu ja itsekin lapsilleni opetan eteenpäin mielestäni kauniin tavan: Päähine otetaan aina pois päästä sisätiloissa. Siis koskien miehiä/poikia. Erityisesti, jos ollaan ruokapöydän ääressä. (Ihan pikkulasten päähineet toki asia erikseen.)

Olenko kalkkis, sillä olen huomannut, että tämä ei tosiaankaan ole enää enemmistön tapa? Lakki on usein päässä sekä vanhoilla, nuorilla että lapsilla ravintoloissa ruokapöydässä. Kysyn aidosti, sillä mietin, onko tämä jo ihan oikeasti kuopattu tapa, jota ei ole tarpeenkaan opettaa enää eteenpäin? Toivoisin kylläkin, että ei olisi.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin otetaan pois. Minusta myös tyttöjen lippiset, pipot ja muut selvästi hatut eivät kuulu päähän sisällä, pannat sun muut koristehärpäkkeet erikseen sitten.

Tervein tuleva äiti 23v

Vierailija
2/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päähine pois!

Opettajat: olkaa ystävällisiä ja vaatikaa tunneillanne, että lakit lähtevät päästä. Nykynuoret eivät ymmärrä, että niin kuuluu tehdä!

T : opena 20 v, jona aikana vain kerran olen luistanut tästä säännöstä aivosyöpäpotilaan kohdalla :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 21:15"]Päähine pois!

Opettajat: olkaa ystävällisiä ja vaatikaa tunneillanne, että lakit lähtevät päästä. Nykynuoret eivät ymmärrä, että niin kuuluu tehdä!

T : opena 20 v, jona aikana vain kerran olen luistanut tästä säännöstä aivosyöpäpotilaan kohdalla :(

[/quote]

Samaa mieltä!

Samoin vanhemmat, vaatikaa lapsilta "käpit" sun muut pois myös vapaa-aikana. Ja näyttäkää itsekin esimerkkiä. Sama koskee mielestäni huppuja.

Vierailija
4/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÄÄHINE. Siis oikeasti, elättekö jossain lestadiolaisyhteiskunnassa 50-luvulla? Päähine. Ei helvetti.

Soo-soo Pirkka-Kyllikki, täti käskee nyt ottamaan päähineen pois ja laittamaan essun eteen.

Vierailija
5/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 21:20"]PÄÄHINE. Siis oikeasti, elättekö jossain lestadiolaisyhteiskunnassa 50-luvulla? Päähine. Ei helvetti.

Soo-soo Pirkka-Kyllikki, täti käskee nyt ottamaan päähineen pois ja laittamaan essun eteen.

[/quote]

En voi vastata muitten puolesta, mutta ehkäpä tossa tarkotettiin, että päähine = hattu, lakki, lippis, pipo jne. eikä lähetty erittelemään. Koska valitettavasti sun kaltaset besserwisserit sitä saivartelua sitten tuppaa harrastamaan. Ohan se vanhahtava sana, mutta ainakin ite ymmärsin pointin.

P.S. Mikä sulla on hätänä, kun piti lestat tähän vetää mukaan? Jos taas aattelet, että PÄÄHINEEN pois ottaminen sisällä on 50-luvun tapa, niin olisit ilmaissut asian ihan aikuisten tapaan. Mielipide nimittäin sekin.

Vierailija
6/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väitän, että tapa on muuttumassa. Ja onhan se jo muuttunutkin, koska ennen lakin poisotto koski vain poikia ja miehiä. Nyt tytöiltä vaaditaan samaa. 

Olen ihan varma, että lakki saa vielä joskus olla sisätiloissa päässä ihan sallitusti, ehkä kirkot yms. Pitävät tavasta kiinni pidempään.

Vierailija
7/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkoissa naisilla on hyvä olla päähine, kirkkohuivi. Nykyään tosin harvinainen, eikä siis todellakaan välttämätön. Miehet ottavat kirkkoon tullessaan päähineensä pois. Samoin muissakin sisätiloissa, poislukien rakennustyömaat, joissa kypäräpäähine on pakollinen ja järkevä.

Naisilla juhla-asuun kuuluvat päähineet ovat sisätiloissa ok, tosin vaikea ihan tältä istumalta kuvitella juhla-asuun kuuluvaa lippistä tms.

Vierailija
8/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päähine on asuste ja jokaisen oma asia käyttääkö sitä vapaa-ajallaan vai ei ja missä käyttää. Mitä se muille kuuluu? Näyttää teistä rumalta vai? No voi harmi sitten...

Vierailija
9/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku esittää jonkun perustellun järkevän syyn, miksi ei vaikka lippistä voisi pitää sisällä? Vai onko perusteluna se, että ei isoisoisoisoisoisoisän isäkään pitänyt ja siitä lähtien tätä tapaa on noudatettu?

Vierailija
10/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 21:59"]Voisiko joku esittää jonkun perustellun järkevän syyn, miksi ei vaikka lippistä voisi pitää sisällä? Vai onko perusteluna se, että ei isoisoisoisoisoisoisän isäkään pitänyt ja siitä lähtien tätä tapaa on noudatettu?

[/quote]

Eihän tämä ole mikään perusteltu järkevä syy, mutta pidän sitä kauniina tapana. Samoin kuin anteeksipyytämistä ja tervehtimistä esim. kauppaan mentäessä. Mitään järkisyytähän näillekään ei ole. Kun taas esim. syljeskely on ällöttävää, mutta myös epähygieenistä. Senhän voi jo perustellakin haluamallasi tavalla.

Vierailija
11/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päähine kielto sisällä niin sen tulee silloin koskea mm. myös musliminaisia. Ei voi olla, että jonkun tietyn vakaumuksen (esim. Allah käskee) perusteella annetaan erioikeuksia muihin nähden.

Vierailija
12/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ääliömäiset juntit pitää päähinettä sisällä (ja rikolliset hupparia). Tämä on valitettava tosiasia jota tyhmät ei tajua.

Vierailija
13/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 21:09"]Otetaanpa pientä kyselyn poikasta. Minulle on aina opetettu ja itsekin lapsilleni opetan eteenpäin mielestäni kauniin tavan: Päähine otetaan aina pois päästä sisätiloissa. Siis koskien miehiä/poikia. Erityisesti, jos ollaan ruokapöydän ääressä. (Ihan pikkulasten päähineet toki asia erikseen.)

Olenko kalkkis, sillä olen huomannut, että tämä ei tosiaankaan ole enää enemmistön tapa? Lakki on usein päässä sekä vanhoilla, nuorilla että lapsilla ravintoloissa ruokapöydässä. Kysyn aidosti, sillä mietin, onko tämä jo ihan oikeasti kuopattu tapa, jota ei ole tarpeenkaan opettaa enää eteenpäin? Toivoisin kylläkin, että ei olisi.

[/quote]

Poikien ja miesten kuuluu ottaa lakki pois päästä sisään mentäessä. Sisällä ei pidetä lakkia päässä edes ruokapöydässä, koska se on moukkamaista ja epäkohteliasta. Ulos mennessä lakki laitetaan päähän, jos on pakko pitää lakkia päässä. Ja sen lakin on oltava sään mukainen. Jos ne penskat eivät kotona opi noita käytössääntöjä, niin viimeistään intissä oppii ja jos siellä ei meinaa oppi mennä perille, niin saa poistumiskieltoa, eikä pääse lomille.

Vierailija
14/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm...kaunis tapa. Jonkun toisen mielestä on jonkun toisen ei.

Vierailija
15/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:08"]

Vain ääliömäiset juntit pitää päähinettä sisällä (ja rikolliset hupparia). Tämä on valitettava tosiasia jota tyhmät ei tajua.

[/quote]

Loukkaako se sinun tunteita? Itse en pidä minkäänlaista päähinettä koskaan sisällä. Talvella ulkona toisinaan. Annan kuitenkin oikeuden junttien sun muiden pitää päähinettä sisällä. Miksi ihmeessä tuosta tarvitsee vetää herne nokkaan?

Vierailija
16/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:08"]

[/quote]

Loukkaako se sinun tunteita? Itse en pidä minkäänlaista päähinettä koskaan sisällä. Talvella ulkona toisinaan. Annan kuitenkin oikeuden junttien sun muiden pitää päähinettä sisällä. Miksi ihmeessä tuosta tarvitsee vetää herne nokkaan?

[/quote]

Lakin käytölle on annettu tiukat normit ja säännöt ja niitä on noudatettava. Lakin poisotto päästä sisälle mennessä ja ruokapöydässä ollessa kuuluu hyviin tapoihin, kuten oven avaus naiselle. Noistakin tavoista löytyy tietoa tapakirjasta. Myös kättely kuuluu hyviin tapoihin ja se juontaa juurensa siitä että koitettiin vastustajan/tuntemattoman kättä että onko siellä jonkin moinen ase piilossa esim hihassa. Moniin tapoihin on alkujaan hyvät syyt. Nuoriso vaan koittaa olla niin kapinallista, tajuamatta tavoista mitään. Ei ole vissiin heille kotona opetettu mitään tapoja. Onneksi meillä kotona, koulussa ja armeijassa on tavat ja käytöstavat opetettu.

Vierailija
17/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut käyttämään päähinettä joka paikassa tässä viime aikoina siksi, koska en halua näyttää sytokaljuani kaikille... :( Mut yleisesti ottaen en tykkää siitä että sisällä ollaan päähine päässä, varsinkaan ruokapöydässä.

Vierailija
18/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti sisällä hatut/päähineet sisällä pois päästä

Vierailija
19/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:08"]

[/quote]

[/quote]

Olen itse ehkä juntti jossain mielessä, mutta mulla on ainakin oma mielipide tähän asiaan, jota edes sinä et voi käännyttää. Hernettä ei ole ollut nokassa koskaan, hapenottokyky on aivan helvetillinen uimaharrastuksesta johtuen..

Vierailija
20/39 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 22:05"]

Samoin kuin anteeksipyytämistä ja tervehtimistä esim. kauppaan mentäessä. 

[/quote]

On sulla erikoiset tavat. "Anteeksi että tulin kauppaan, mutta terve nyt kuitenkin!"