Kaksisuuntaisen mielialahäiriön yleisyys
Saako nykyään tällaisen diagnoosin aiempaa herkemmin? Todella yleistä tuo tuntuu julkkiksilla olevan.
Kommentit (9)
Ei, vaan on vahvasti alidiagnosoitu ja liian usein sekoitetaan masennukseen.
Terveyskirjaston artikkelissa lukee, että ainakin 1% aikuisväestöstä sairastaisi.
Onhan tätä ennenkin ollut, nykyisin vaan kerrotaan avoimemmin.
Ennen puhuttiin maanis-depressiivisesta sairaudesta.
Luovilla ihmisillä on taipumusta kaksisuuntaiseen. Itselläni luultiin vuosikausia että kyseessä on normi masennus. Eli kesti kauan että sain kaksisuuntaisesta diagnoosin. Mulla onneksi on se lievempi muoto. Tämäkin jo niin veemäistä, että voin vain kuvitella kuinka kamala on se rajumpi muoto.
Vierailija kirjoitti:
Luovilla ihmisillä on taipumusta kaksisuuntaiseen. Itselläni luultiin vuosikausia että kyseessä on normi masennus. Eli kesti kauan että sain kaksisuuntaisesta diagnoosin. Mulla onneksi on se lievempi muoto. Tämäkin jo niin veemäistä, että voin vain kuvitella kuinka kamala on se rajumpi muoto.
Miten sinulla oireili kaksisuuntaisuus?
Paskat, luonnehäiriöisiä nuo ovat, epävakaita kaikki bibolaarit!
Vierailija kirjoitti:
Paskat, luonnehäiriöisiä nuo ovat, epävakaita kaikki bibolaarit!
Mielialahäiriö ja luonnehäiriö on eri asia.
Luonnehäiriöitä on esim. narsismi, sosiopatia, psykopatia, rajatilapersoona...
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tilanne. Olen nyt 41 v ja sain diagnoosin 4 vuotta sitten. Pitkään hoidettiin masennuksena, ja oltiin tyytyväisiä kun kerroin että lääkkeet auttavat. En tajunnut, että innostus ja euforia lääkkeiden saannin jälkeen johtui hypomaniasta. Minulla ei ollut varsinaista hoitokontaktia pitkään aikaan, lääkärit vain uusivat lääkereseptejä. Jos olisi ollut tarkempaa seurantaa, olisi ehkä havaittu että olen sekaisin.
Maniassa ei koe olevansa sairas, ainakaan alkuvaiheessa. Kaikki on vain niin hienoa ja kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tilanne. Olen nyt 41 v ja sain diagnoosin 4 vuotta sitten. Pitkään hoidettiin masennuksena, ja oltiin tyytyväisiä kun kerroin että lääkkeet auttavat. En tajunnut, että innostus ja euforia lääkkeiden saannin jälkeen johtui hypomaniasta. Minulla ei ollut varsinaista hoitokontaktia pitkään aikaan, lääkärit vain uusivat lääkereseptejä. Jos olisi ollut tarkempaa seurantaa, olisi ehkä havaittu että olen sekaisin.
Maniassa ei koe olevansa sairas, ainakaan alkuvaiheessa. Kaikki on vain niin hienoa ja kivaa.
Minulla on tuttu, jolla epäilen kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Hänellä on masennusdiagnoosi ja syö masennuslääkkeitä. Ongelma on, että välillä hänellä menee niin lujaa, että tekee kaikkea älytöntä ja elämä menee ihan sekaisin.
Käsittääkseni moni kaksisuuntainen kokee maanisessa vaiheessa olevansa elämänsä kunnossa ja hakevat apua vain masennusvaiheessa, jolloin diagnoosi viivästyy.
Olen kuvitellut kaksisuuntaisen mielialahäiriön olevan huomattu harvinaisempi kuin esimerkiksi masennus. Julkkiksilla sitä kuitenkin tuntuu olevan paljon.