Teettekö te muut yksin asuvat päivittäin jotain oikeaa ruokaa?
Aloin tässä muistelemaan lapsuuttani ja sitä kuinka äiti valmisti kotona joka päivä oikean aterian. Siis v*ttu joka päivä.
Nyt kun asun yksin, olen huomannut olevani aivan liian laiska tekemään ruokaa. Perunat keitän joo, mutta siihen se sit jää. Lisukkeena käytän nopeasti valmistuvaa kanan filettä tai vaikka makkaraa...ei tulisi mieleenkään duunailla mitään ruskeaa kastiketta.
Eineksiin tulee sorruttua usein.
Kommentit (56)
En keittele oikeastaan mitään, syön lähinnä leipää ja salaattia. Jos haluan lämmintä ruokaa niin haen jotain takeaway. Nuudeleita tulee joskus keitettyä.
En, teen yleensä sen verran ruokaa että siitä lämmittää sitten mikrossa muutaman päivän ajan. Sit kun se loppuu niin sitten teen taas jotain uutta ruokaa.
Teen ruokaa sen verran, että riittää pariksi päiväksi. Lämmitän uudelleen seuraavana päivänä.
En tehny ja jos yhtäkkiä taas asuisin yksin nii en tekis. Heti ku lapsiki on jossai kylässä nii jää herkästi tekemättä ku hyvi me miehen kanssa pärjätään leivällä yms.
Päivän kohokohta, kukapa sen haluaisi ehdoin tahdoin tärvellä.
Vierailija kirjoitti:
En tehny ja jos yhtäkkiä taas asuisin yksin nii en tekis. Heti ku lapsiki on jossai kylässä nii jää herkästi tekemättä ku hyvi me miehen kanssa pärjätään leivällä yms.
Leivällä ja kaljalla?
Pelkästä voileivästä ei saa edes ravinteita riittävästi. Onpa avutonta ja epäterveellistä.
Periaatteessa kyllä. Juuri söin jauhemaksakastiketta, perunamuussia ja porkkanaraastetta. Jälkkäriksi oli appelsiinikiisseliä. Valmisruokaa harrastan todella harvoin.
M 45
Teen itse joka päivä jotain helppoa lämmintä ruokaa, mutta en tiedä, olisiko se mielestäsi "oikeaa".
En. - Monesti teen isomman erän kerralla, josta osan pakastan ja hyödynnän / syön myöhemmin. Yritän myös välttää ruokahävikkiä, ilman pakastamis -mahdollisuutta.saisin (ti joutuisin) helposi syömään samaa ruokaa usemapana päivänä peräkkäin, jolloin se (saman ruoan syminen) saattaisi hieman turhauttaa.
Sinkkumies
Leipää, salaattia, puuroa. Joskus nuudeleita tai pastaa. Vapaapäivisin kokkailen parempaa.
En pidä hirveän usein mitään monimutkaisia kokkaamissessioita. Ravinto se on ruoassa vaikka sen söisi vähemmällä valmistamisellakin.
Teen. Ihan joka ikinen päivä. Yleensä teen ruokaa 4-6 annosta kerralla, joista sitten osan pakastan valmiiksi lounaiksi. Pakastimessa on yleensä aina noin 20 annosta ruokaa, ehkä 5-8 eri sorttia. Näin esim voin aina ottaa sieltä rasian mukaan työpaikalle lounaaksi. Nopeaa, vaivatonta ja rahaa säästyy huomattavasti. Yleensä tällaisen lounaan hinta on alle 2 euroa per annos. Meillä työpaikan lähellä on vain yksi lounasruokala, jossa kävin vuosia. Ruoka alkoi tympiä, oli joskus suorastaan pahaa ja nytkin maksaa 10,50eur per annos. Vaikka saadaan työnantajalta lounassetelit, niin silti helposti säästyy se 5-6 euroa päivässä omilla eväillä. Ja ruoka on aina laadukasta ja tietää mistä se on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivällä ja kaljalla?
Pelkästä voileivästä ei saa edes ravinteita riittävästi. Onpa avutonta ja epäterveellistä.
Surullista ku aattelet et leivän kanssa kuuluu aina jua olutta. Muista vaa et muut ei oo juoppoja niinko sie.
Teen kaikki ruokani itse, myös leivon leivät pääosin itse. Köyhänä ei ole varaa ostaa eineksiä, eikä varsinkaan käydä ulkona syömässä. Tietenkin teen pääsääntöisesti sen verran ison satsin, että sen yhden annoksen lisäksi muutama menee pakkaseen. Näin siis varsinkin laatikoissa ja kiusauksissa. Näin ei tarvi olla jokapäivä tekemässä ruokaa, vaan voi lämmittää pakkasesta. Näin saa paljon parempaa ja huomattavasti halvempaa "valmisruokaa".
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa sen verran, että riittää pariksi päiväksi. Lämmitän uudelleen seuraavana päivänä.
Minä tein usein samanlaisen ratkaisun eli en valmista mitään yhden hengen annosta spaghetti bolognesea, vaan teen kerralla isomman satsin mikä voi tarkoitaa 2-3 kolmen päivän lämpimiä aterioita. Samoin voin laittaa kerralla tunniksi uuniin 6 broilerin koipireittä ja valmistaa lisukkeeksi riisiä herne-maissi-paprika-sekoituksella. Seuraavana päivänä minulla on sitten tiedossa nopea mikroaaltoateria, johon sisältyy 2 broilerin koipireittä ja riisiä valmiiksi lautaselle annostelulta.
Yksin asumisen hyviä puolia ruuanvalmistuksessa on se että kotona voi säilyttää samanaikaisesti useita ateriavaihtoehtoja ja tietää tasan tarkkaan mitä niistä ruokakaapeista löytyy. Pyrin ostamaan kaupastakin juuri semmoisia ruokia ja juomia, joissa se parasta ennen päivämäärä on mahdollisimman kaukana, jotta voi sitten itse päättää minä päivänä minä niitä syön.
Anoppi on entinen keittäjä ja asuu yksin. Tekee edelleen ruokaa pienen armeijan tarpeisiin ja jakaa sitä pojilleen, pakastaa ja syö pakkasesta mitä milloinkin. Ei siis kokkaa joka päivä, mutta sitten kun se kaunis päivä tulee, niin ihan liikaa 🤭 monesti mies tuo valmiiksi keitettyjä perunoita äidiltään, kun oli lipsahtanut vähän liikaa. Niistä teemme paistinperunoita ja perunasalaattia, vinkkinä myös yksiasuville.
Valmista haen kaupasta. Hedelmiä ostan ja laitan blenderiin. Vanhemmiltanikin saan välillä ruokaa mukaan, kun käyn heillä. Käyn välillä myös mäkkärissä, subwayssä, kotipizza:ssa tai burger kingissä. En ikinä laita kunnolla ruokaa.
M28
Jotakuinkin
Sincc