Itsenäisyyspäivä tulossa eikä köyhän perheen lapsella ole varaa edes kirjoloheen
Kyynel vierii poskelle kun kuljemme Prisman kalatiskin ohi.
Onko tämä oikein?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi mennä kerjäämään rahaa loheen prisman parkkikselle?
Toivottavasti menee että ohikulkijat voi tehdä lasun kun vanhemmat pakottaa lapsen itse ruoat maksamaan.
Joulu lähestyy, kun köyhät alkaa narisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi mennä kerjäämään rahaa loheen prisman parkkikselle?
Toivottavasti menee että ohikulkijat voi tehdä lasun kun vanhemmat pakottaa lapsen itse ruoat maksamaan.
Ei pakota mutta lapsi haluaa kalliimpaa ruokaa johon perheellä on nyt tällä hetkellä rahaa.
Kukaan ei voi olla niin köyhä ettei ole 6e käyttää loheen.
Eniten lapsuudessa v***tti se kun vanhempien piti oikein hieroa köyhyyttä meidän lasten naamaan. Piti asua pienessä asunnossa, vaikka ei ollut varaa kun olihan se sentään omistusasunto (lainaa toki siitäkin...) ja rauhallinen lähiö. Sen takia meninkin sitten viereiseen kouluun jota kävivät seudun rikkaimmat lapset. Kiusattiin tarhaikäisestä yläkouluun ja aina syy oli "olemme köyhiä joten kiusaavat".
Tosiasiassa ei vain vanhemmille kelvannut vuokralla asuminen halvemmalla huonommassa lähiössä. Olisi lapsilla ollut omat huoneet. Nyt nukuttiin kaikki samassa. Ei voitu vähentää vaikka omaa juomista ja pelaamista jolloin rahaa olisi jäänyt enemmän käteen. Aina samanlainen mukavaatimaton luimisteleva asenne. Kerran sain kalliimman takin ja kengät lapsuudessa. Muuten pelkkää käytettyä.
Jopa aikuisena kun lähdin sukulaisille mukaan kauemmas lomalle sama köyhäily jatkui. Tarjottiin 5 h + k asunnossa eri huoneita, mutta äidin mielestä kolmen aikuisen piti ängätä pikkuruiseen yhden hengen huoneeseen! Nukuin sitten siellä yhden yön sitä äitini tuhinaa ja kuorsaamista kuunnellen ja seuraavat yöt nukuin toisessa huoneessa.
Ei siinä jos koko homma olisi ollut johdonmukaista, mutta kun joskus sain isän ostamana jonkun tyttöjen tarrakirjan ala-asteella piti äidin siitäkin kitistä, että ei olisi ollut "varaa"!
JOS OLET KERRAN NIIN KÖYHÄ I T ku pil li ANNA LAPSESI HUOSTAAN !!!!
Minua alkoi v-tuttaa koko itsenäisyyspäivä kun 90-luvun laman aikaan ei ollut varaa ostaa muuta kuin nauta-sika jauhelihaa, ja makarooneja. Olin tosin sinkku silloin. olin kuitenkin työssä käyvä ihminen enkä kuulunut myöskään siihen kategoriaan joka haki ruokaa Veiko Hurstin juhlista.
En ole sen jälkeen halunnut katsoa linnan juhlia ja herrojen keikistelyä, vaikka talous on nyt paremmassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Minua alkoi v-tuttaa koko itsenäisyyspäivä kun 90-luvun laman aikaan ei ollut varaa ostaa muuta kuin nauta-sika jauhelihaa, ja makarooneja. Olin tosin sinkku silloin. olin kuitenkin työssä käyvä ihminen enkä kuulunut myöskään siihen kategoriaan joka haki ruokaa Veiko Hurstin juhlista.
En ole sen jälkeen halunnut katsoa linnan juhlia ja herrojen keikistelyä, vaikka talous on nyt paremmassa kunnossa.
Ite harkitsin makaronilaatikkoo pitkästä aikaa.. hyvää ruokaahan se on.
Meidän perhe syö borssikeittoa ihan tyytyväisinä Itsenäisyyspäivänä ,lohi olis tietysti maistunut meilläkin,ei siinä....jää jouluun vähän enemmän euroja säästöön.
Voi miten kurjaa. Me olemme pienituloisia ja jääkaapissa on kaksi isoa lohifileetä. Huomenna syödään perunoiden kanssa.
Käy ostamassa saksalaista viiniä Alkosta. Intenäisyyspäivää kannattaa juhlistaa EU-maiden tuotteilla, sillä EU omistaa itsenäisyytemme nykyään.
Osta hernekeittoa ja näkkileipää. Voitte katsoa samalla Tuntematonta sotilasta.
Graavikala viipaleita sai meidän lähi ässästä 150g paketin alle kahdella eurolla - 30% tarjouksessa. Siitä saa jokainen oman kalapalansa.
Hmm. Kävin äsken Liiterissä. Raaka lohifilee oli - 30 %, hintaa tuli (etsin hyvin pienen) 3.12 e, lisäksi savulohifile oli tarjouksessa, sitä päivälliseksi ja halvin file, josta syö neljä, maksoi 3,87 e. Raakafileestä graavasin hännän ja on huomiseksi leivänpäällistä, pakkaseen meni loput paloiteltuna ja paistetaan joulun aikaan. Tänään tuota savukalaa, perunoita, kaalisalaattia, keitettyjä munia sekä silliä, semmoinen pieni puhvetti mukamas. Onpa nyt ainakin ruokaa. Ei ollut minusta ihan älyttömän hintaista. Jouluna emme sen kummemmin laita kinkkua tai muita härpäkkeitä, tarjolle tulee lisää kalajuttuja, sieni- ja kasvispitoisia ruokia.
Siis kulutin 6,99 loheen. Tästä syö 2 s 4 annosta, lisäksi tuli tuo graavilohi, josta tekee varmaan 8 - 10 tavallista voileipää. Ei minusta kohtuutonta... köyhä tässä olen itsekin.
"...eikä köyhän perheen lapsella ole varaa edes kirjolohen"
Lapsiko teillä ruoat ostaa? :D
Onneksi meillä 14v jakaa mainoksia ja niillä rahoilla ostimme lohta ja muuta herkkuja. Maksamme rahat hänelle takaisin tilipäivänämme.
Osta kanaa. Parempaa se on kuin mudalta maistuva kirjolohi.
Tehkää karjalanpaistia, perinteinen itsenäisyyspäivän ruoka ja halpaa.
Just nyt on/oli K-supermarketissa lohi 5-6e kilo. Ostin eilen.
Vierailija kirjoitti:
Just nyt on/oli K-supermarketissa lohi 5-6e kilo. Ostin eilen.
Tosin itsenäisyyspäivää en olisi muistanut. Sama.
On vain lohien moninaisuus. Jokainen lohi on yksilö.