Miksi koti, uskonto ja isänmaa ovat nykyään niin halveksuttavia?
Koti on paikka missä ladataan akkuja yhdessä rakkaiden kanssa ja eletään elämä myötä ja vastoinkäymisineen. Uskonto tuo elämään jatkuvuutta juhlineen ja rituaaleineen, on joulu, vauvan kaste, rippijuhla, häät ja hautajaiset, sunnuntai on pyhä, hetki rauhoittumiseen.
Isänmaa on jotain yhteistä, jonka vuoksi tehdään töitä ja uhrauksia, jotta seuraavilla sukupolvilla olisi hyvä jatkaa elämää tässä maassa. Miksi nämä on nyt tehty naurunalaiseksi?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti on ihan jees, mutta olen apateisti, uskonnolla ei siis ole sijaa elämässäni. Isänmaa ei ole mun juttuni. En koe mitään erityistä yhteistä juttua esim. sinun kanssasi. Kannatan EU:n syventämistä liittovaltioksi, jotta lapsillani olisi hyvä jatkaa elämäänsä tässä maailmassa.
Sinä kannatat liittovaltiota mutta me muut emme. Olet häpeäksi sotaveteraaneille.
Keksikää nyt jo jotain uutta! Sotaveteraani-kortti on loppuun käytetty. Sitä paitsi sotaveteraaneissakin oli monenlaisia ihmisiä, ei heillä ollut mitään yhtä yhteistä mielipidettä. Monet heistä varmasti olisivat kannattaneet EU:ta, ehkä suurin osa.
Koti on minusta muutakin kuin seinät ympärillä ja katto pään päällä. Jos se tarkoittaisi vain fyysistä kotia, silloin sen voisi korvata sanalla "asunto" tai "talo". Koti tarkoittaa tuossa yhteydessä myös perhettä. Ja kyllä - perinteinen ydinperhe on todellakin sellainen asia, jota kaikki eivät kunnioita ja yrittävät jopa romuttaa sen.
Uskonto tarkoittaa tässä tapauksessa kristinuskoa, ja sen vastustajia ja kirkosta eronneita Suomessa kyllä riittää. Mitä tahansa Päivi Räsänen kulloinkin sanoo, niin porukka eroaa kirkosta, niinkuin Räsänen olisi yhtä kuin kirkko. Ateismi kukoistaa.
Isänmaa on näistä se kaikista kyseenalaisin. Suomea halveksivia löytyy tästä maasta hurjan paljon. Isänmaallisuus nähdään erityisen negatiivisena.
Joten kyllä ap on ihan jäljillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti on ihan jees, mutta olen apateisti, uskonnolla ei siis ole sijaa elämässäni. Isänmaa ei ole mun juttuni. En koe mitään erityistä yhteistä juttua esim. sinun kanssasi. Kannatan EU:n syventämistä liittovaltioksi, jotta lapsillani olisi hyvä jatkaa elämäänsä tässä maailmassa.
Sinä kannatat liittovaltiota mutta me muut emme. Olet häpeäksi sotaveteraaneille.
Keksikää nyt jo jotain uutta! Sotaveteraani-kortti on loppuun käytetty. Sitä paitsi sotaveteraaneissakin oli monenlaisia ihmisiä, ei heillä ollut mitään yhtä yhteistä mielipidettä. Monet heistä varmasti olisivat kannattaneet EU:ta, ehkä suurin osa.
Se ainakin on varmaa, että yksikään heistä ei ollut persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps kukkuu. Ei siellä varsinaisesti minkään yhteisten arvojen takia veteraaneiltu, vaan ihan siksi että sinne oli pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vastustan EUn syventämistä liittovaltioksi.
En kannattanut koskaan Kolmatta Valtakuntaakaan.
EU:n liittovaltio on erään AH:n unelmoima Neljäs Valtakunta. Suomen paikka ei ole siellä!
Uskonto ei ole vain jokin arvo tai kulttuuria, vaan usko Jumalaan on minulle kristittynä koko elämän perusta. Kaikki eivät usko Jumalaan, joten uskonto (joka on perinteisesti tarkoittanut tuossa kolminaisuudessa nimenomaan kansakunnan yhteistä uskontoa, kristinuskoa) ei ole itsestään selvä osa "pakettia".
Uskontoon liittyvät rituaalit ja perinteet yhteisöissä voivat olla ihan hyvä asia, koska niiden kautta lapsille ja ihmisille ylipäätään kerrotaan kristinuskosta.
Isänmaallisuus on tärkeää. Minulla tämäkin palautuu uskoon: Jumala on antanut meille tämän maan, jossa asua. Isänmaallisuus ja oman kansallisvaltion itsenäisyyden puolustaminen, oman kielen ja kulttuurin vaaliminen eivät ole muukalaisvihaa tms.
Koti tarkoittaa minulle rauhaa, turvaa, läheisiä ihmisiä ja yksityisyyttä. Koti on näistä kolmesta varmaan se, joka vahvimmin yhdistää kaikkia suomalaisia. Jokainen tarvitsee kodin, vaikkei isänmaasta ja uskonnosta niin välittäisikään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Persut ovat pilanneet ne.
Ja ovat kaiken päälle vielä toteuttaneet niitä huonosti. Vastustavat esim. luonnonsuojelua, mutta mitä isänmaa on jos ei luontoa?
En halveksi kotiani, elämänkatsomustani tai hyvinvointivaltiota jonka esivanhempani ovat rakentaneet. Saan niistä voimaa ja uskon että muutkin saavat omistaan.
Taitaa muutenkin olla markkinatalous ja luontainen ahneus joka saa uskomaan ja haluamaan uhraamaan muut arvot talouden tieltä.
Sitä sen sijaan pidän älyttömänä että joku käyttää valtaa koittaen pakottaa omaa omista lähtökohdistaan muodostamaansa arvomaailmaa muille ”koska näin kuuluu olla ja on aina tehty”. Typerää on myös hakata muita päähän tuhansia vuosia vanhalla kirjalla jossa nykytiedon valossa luonnollisia ilmiöitä pidetään syntinä ja naisia alamaisina koska niin on ollut tapana kirjan kirjoittamisen aikaan jossain päin maailmaa sen ajan niissä olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni oli 5 vuotta sodassa aikanaan. Kun hän tuli takaisin, hän ensi töikseen erosi kirkosta ja liittyi kommunistiseen puolueeseen.
Eihän siellä uskontoa vastaan sodittu, vaan nimenomaan kommunismia vastaan. Isoisäsi toiminta kuulostaa vahvasti takaperoiselta.
koti uskonto ja isänmaa
siinä kolme asiaa
joiden nimissä ihmiset tappaa saa
tätä paskaa ne sinulle jauhaa
Miltä kuulostavat kolme muuta tuttua arvoa: Vapaus, veljeys, tasa-arvo?
MInusta ainakin tärkeämpiä kuin koti, uskonto ja isänmaa.
Valitettavasti varsinkin uskonto ja isänmaa eivät oikein käy globaaliin maailmaan jossa yksilö ajattelee omilla aivoillaan. Uskonnon ydin on kuitenkin oman itsemääräämisoikeuden ja arvojen määrittelyn antaminen jollekulle toiselle. Sama on isänmaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni oli 5 vuotta sodassa aikanaan. Kun hän tuli takaisin, hän ensi töikseen erosi kirkosta ja liittyi kommunistiseen puolueeseen.
Eihän siellä uskontoa vastaan sodittu, vaan nimenomaan kommunismia vastaan. Isoisäsi toiminta kuulostaa vahvasti takaperoiselta.
Useimmat sotivat siellä siksi, että ei ollut vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajan isoisä halusi, tai sitten vain totesi että parasta, olla voittajien puolella. Ei välttämättä huono veto siinä ajassa. Voittajat oli voimissaan tosin vain 40 vuotta.
Oikea vastaus on että uuteenmaailmanjärjestykseen eivät nuo asiat kuulu.
Koti on omaksuttu tarkoittamaan heteronormatiivista keskiluokkaista ydinperhettä. Vaikka itse olen hetero niin näen lähipiirissäni monenlaisia perheitä ja kaikki ne ovat yhtä arvokkaita kuin omani.
Uskonnolla tarkoitetaan kristinuskoa ja jälleen vaikka itse otan elämääni kristinuskosta joitakin elementtejä niin en pidä sitä yhtään muita uskontoja parempana (tai huonompana).
Isänmaallisuudesta on tullut kielteinen asia tietyn öykkäriryhmän takia. Oman organisaationi arvoista poistettiin sana "isänmaallinen", jotta emme leimautuisi heihin.
Mullekin on koti ja uskonto tärkeitä. Uskonto tuo juhlia kuten Eid ja paastokauden kuten Ramadan. Koti on tärkeä. Isänmaata ei ole vain yksi ja nekin tärkeitä.
Minäkin olen uskonnoton, joten ei kovin paljoa enää kohta uskonto enää nappaa. Koti tärkein, miksei isänmaakin. Kalliit lunnaat on maksettu jälkimmäisestäkin, joten on sitä arvostettava. Mieluummin itsenäinen Suomi kuin Neukkulan ja nyttemmin Venäjän alusmaana.
Ensimmäinen maailmansota tapahtui koska kaikkialla maailmassa oli älyttömän paljon ihmisiä jotka halusivat sotaa. He oli kasvatettu siihen, koska kansallisvaltiot halusivat sotilaita riveihinsä.
No isämmaa on globaalin nasse salaliiton omima, mutta koti on silti koti.