Vapaaehtoisesti pätkätöissä - mitä ajatuksia herättää?
Olen itse ollut toukokuusta 2019 alkaen omasta tahdostani pätkätöissä. Sitä ennen olin 16 vuotta vakituisessa työssä, tosin 5 eri työpaikassa ja valkarityösuhteiden sisällä 2 kertaa äitiyslomalla. Keväällä 2019 tuli mitta täyteen. Jaettiin kesälomia ja minulle ilmoitettiin, että minun lomani on elokuun puolivälistä alkaen 4 viikkoa. Sikäli ymmärrettävää, että olin 5 edeltävää vuotta saanut aina lomani kesä-heinäkuulle. Jotenkin kuitenkin kosahti päässä, kun minulla on 2 kouluikäistä lasta (tuolloin 8 ja 9v.) ja ei ne monta vuotta enää äidin kanssa kesälomiaan vietä. Minun olisi pitänyt lomailla 4 vkoa sitten kun lapsilla taas kouluvuosi alkanut. Otin loparit töistä ja heittäydyin keikkailemaan 05/19. Kesän ajan tein sijaisuuksia n. 30 pv. Tuntui niin hyvältä, että olen jatkanut samalla linjalla. Pisin työpätkä 1,5 vuoden aikana ollut 6 kk. Nyt Koronan aikana on välillä ollut vähänlaisesti töitä tarjolla, esim. viime kesänä olin kotona juhannukselta elokuun alkuun. Työttömyyskorvausta kylläkin sain. Vaikka tässä on joutunut miettimään rahan tuloa eri tavalla, niin kyllä nuo pätkätyöt antavat myös vapautta. Viime viikolla olin töissä yhteensä 58 tuntia, kun yritän säästää vähän rahaa ja pidän omaa lomaa, kun lapset on joululomalla. Jotkut ovat sanoneet, että minulla on itsekäs asenne. Minä taas ajattelen niin, että päin vastoin ajattelen perheeni etua.
Mitå mieltä muut on pätkätöistä?
Kommentit (39)
Tuttavani tekee ambulanssissa pätkätöitä. Hän kerää rahaa tekemällä paljon töitä 7-8 kk vuodessa ja lopun aikaa reppureissaa.
Tein muutaman pätkän töitä saadakseni työssäoloehdon täyteen. Sen jälkeen jatkoin keikkailua samaan paikkaan ja nostin soviteltua ansiosidonnaista. Käteen jäi saman verran kuin kokoaikatyöstä, mutta huomattavasti pienemmällä työmäärällä.
Jos pätkätöihin pääsee aina halutessaan, niin elämä on kohtalaisen helppoa.
Mun työpätkien välissä saattoi olla yli vuosi, vaikka hain ahkerasti. Ja rahatilanne sen mukainen.
Ei hoitoala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä puolensa, mutta vakityössä hoitoalalla (akuuttipuolella) olevana toivoo, ettei liian moni tekisi päätöstä lomailla koko kesää. Meillä oli töissä tiukat paikat kesällä tämän korona-pandemian takia, kun uhkailtiin, että lomat saatetaan perua. Kesälomasijaisia ei oikein löytynyt (pelko omasta turvallisuudesta) ja tuli vielä kielto, ettei saada ottaa yksikköön sellaisia sijaisia, jotka kiertävät monessa paikassa. Meille vakkareille on myös tärkeää saada pitää lomamme. Jos ei kukaan tee enää kesäisin töitä, ei vakkaritkaan pääse lomille kesäaikana. Enkä nyt vingu, että joka vuosi pitäisi saada olla lomalla juhannuksesta 4 vkoa, vaan että jossain välillä touko-syyskuu saisi ansaitun loman yhteen putkeen.
-sh, joka piti lomaa kesäkuussa 2 vkoa, elokuussa 1 vko ja syyskuussa 1 vko.
Ala tekemään pätkätöitä.
Kukas sut sitten hoitaa, kun meet juhannuksena hoitoon pää kainalossa ja kaikki akuutissa tekee pätkätöitä, eikä ketään kiinnosta p*skan vertaa tehdä juhannusvuoroja?
====/
Maksakaa hoitajille kunnolla, niin eiköhän juhannusvuorotkin ala kiinnostaa.
Ja mitoittakaa henkilökunta niin että kesäkaudetkin saadaan hoidettua omalla porukalla, ettei tarvitse olla ulkopuolisten sijaisten varassa.
Mutta kun kaikki pitää kiristää...
Tunnen yhden lähihoitajan, joka tekee n. 8-9 kk töitä niin paljon kuin ehtii ja jaksaa, asuu halvassa pienessä soluhuoneessa ja venyttää senttiä minkä pystyy. Kun talvi tekee tuloaan, se irtisanoo vuokrasopimuksensa, vie tavaransa vanhempiensa luo, jättää Suomen taakseen ja menee johonkin halpaan kehitysmaahan nauttimaan elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä puolensa, mutta vakityössä hoitoalalla (akuuttipuolella) olevana toivoo, ettei liian moni tekisi päätöstä lomailla koko kesää. Meillä oli töissä tiukat paikat kesällä tämän korona-pandemian takia, kun uhkailtiin, että lomat saatetaan perua. Kesälomasijaisia ei oikein löytynyt (pelko omasta turvallisuudesta) ja tuli vielä kielto, ettei saada ottaa yksikköön sellaisia sijaisia, jotka kiertävät monessa paikassa. Meille vakkareille on myös tärkeää saada pitää lomamme. Jos ei kukaan tee enää kesäisin töitä, ei vakkaritkaan pääse lomille kesäaikana. Enkä nyt vingu, että joka vuosi pitäisi saada olla lomalla juhannuksesta 4 vkoa, vaan että jossain välillä touko-syyskuu saisi ansaitun loman yhteen putkeen.
Ala tekemään pätkätöitä.
Kukas sut sitten hoitaa, kun meet juhannuksena hoitoon pää kainalossa ja kaikki akuutissa tekee pätkätöitä, eikä ketään kiinnosta p*skan vertaa tehdä juhannusvuoroja?
====/
Ja mitoittakaa henkilökunta niin että kesäkaudetkin saadaan hoidettua omalla porukalla, ettei tarvitse olla ulkopuolisten sijaisten varassa.
Ihan saman verran hoitajia meillä on kuin v. 2011-2013, mutta hoidettavien toimintakyky on heikompi. Kun siihen aikaan vielä oli lauantaisauna ja rullattiin hiuksiin rullia la-illalla sekä katsottiin yhdessä jotain lauantai-illan viihdeohjelmia, niin nyt lauantai-iltaisin me ehditään vain pestä alapäitä, hoitaa haavoja, siirtää pyörätuolista sänkyyn ja vaihtaa vaippaa. Yhä useampi on täysin syötettävä ja siihen menee aikaa.
Meillä oli v. 2011-2014 noin 5 kahden autettavaa koko talossa (43 asukaspaikkaa). Nyt kahden autettavia on keskimäärin 12-15. Vaihtuvuus on myös suurentunut ja vanhukset asuvat yhä vähemmän aikaa ennen kuolemaansa. Toisaalta se on hyvä, että voivat olla pidempään kotonaan, mutta toisaalta ovat jo niin huonossa kunnossa meille siirtyessään, että elämä on enemmänkin hoidon kohteena olemista kuin aktiivista arkea.
Mutta kokonaisuutena: minusta henkilöstömäärä on ainakin meillä ihan riittävä myös nykyisiin tarpeisiin. Hoiva-avustajia saisi olla enemmän, koska heistä on paljon apua esim. kahden autettavien kanssa ovat toisena käsiparina ja syöttävät, siivoavat kiireelliset sotkut, tyhjentävät roskikset, hoitavat pyykkiasioita jne. Minua ei sairaanhoitajana kauheasti kiinnosta nuo toimet, vaan enemmän haluaa keskittyä hoitamaan.
Olen ollut kaupan kassalla osa-aikatyössä monta vuotta, kun lapset oli pieniä. Mulla oli yhteen isoon ketjuun nollatuntisopimus, eli sellainen, jossa työtunnit vaihtelee 0-38 tunnin välillä viikossa. Tykkäsin kyllä vaihtelusta. Ma-ti saattoi olla vuorot markettiin x, ke ja to vapaa ja pe markettiin y ja la tai su markettiin z. Kassatyössä pidin siitä, ettei ole mitään sidottuja vastuita, eikä toisaalta liiemmälti hyllyjen täyttämistä. Kesäisin pidin pitkät vapaat.
Kun kaikki lapset olivat jo koulussa, siirryin pois kaupan kassalta omalle alalle töihin. Toisin sanoen työskentelemään klo 8-16.15 joka arkipäivä (ruokatauko omaa aikaa 30 min. keskellä päivää). Olen alalla, missä mitään joustavia työaikoja ei tunneta tai jos joustaa, niin aina sinne ylityön puolelle. Iltakokouksia on pari, kolme kertaa kuussa ja silloin työpäivä venyy helposti 12 tuntiin. Aina välillä tulee mieleen, oliko elämä laadullisesti parempaa kaupan osa-aikaisena kassana.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden lähihoitajan, joka tekee n. 8-9 kk töitä niin paljon kuin ehtii ja jaksaa, asuu halvassa pienessä soluhuoneessa ja venyttää senttiä minkä pystyy. Kun talvi tekee tuloaan, se irtisanoo vuokrasopimuksensa, vie tavaransa vanhempiensa luo, jättää Suomen taakseen ja menee johonkin halpaan kehitysmaahan nauttimaan elämästä.
Minun siskoni teki tuota vuosia, tosin ei ole lähäri vaan sairaanhoitaja. Aasian maissa tykkäsi kierrellä monena vuonna ja tavarat oli meidän porukoilla varastossa sen aikaa. Afrikassakin hän oli yhtenä talvena, mutta se oli vähän lyhyempi reissu. On suunnitellut joskus muuttavansa pysyvästi ulkomaille hoitajaksi, mutta heillä on nykyisin 2 pientä lasta, enkä usko miehensä suostuvan muuttoon ihan lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Pätkätöiden hyvä puoli on se, että ikävästä työyhteisöstä pääsee eroon ilman selittelyjä. Jatkuva työnhaku kuitenkin stressaa.
Ja byrokratia, jos haluaa varmistaa työttömyysturvan.
Heip! Täällä eräs pätkätyöläinen. Tanssinopettajana kahdessa tanssikoulussa, joista toiseen on tällä hetkellä 7 tuntia viikossa (60 min. tunteja) ja toiseen 4 tuntia (kaksi 45 min. Ja kaksi 60 min. tuntia). Tuntipalkka on 38,45€, siis 60 min. tunnista. Kaikki ymmärtävät varmaan, miksi tuntipalkka tuollainen, koska se sisältää suunnittelun ja jatkuvan itseopiskelun.
Toisaalta saan tehdä sitä työtä, mihin olen koulutettu, mutta toisaalta harmittaa pitkät tauot työnteossa. Tunnit alkavat yleensä elokuun puolivälissä ja päättyvät toukokuun puolivälissä. Siihen väliin jäävään kesäkauteen aika vaikea keksiä mielekästä työtä. Joskus olen opettanut tanssileireillä ja parina kesänä työllistynyt kesäteatteriin tanssijaksi. Tulot eivät ole suuret, mutta työ on hauskaa edelleen 10 vuoden uran jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Heip! Täällä eräs pätkätyöläinen. Tanssinopettajana kahdessa tanssikoulussa, joista toiseen on tällä hetkellä 7 tuntia viikossa (60 min. tunteja) ja toiseen 4 tuntia (kaksi 45 min. Ja kaksi 60 min. tuntia). Tuntipalkka on 38,45€, siis 60 min. tunnista. Kaikki ymmärtävät varmaan, miksi tuntipalkka tuollainen, koska se sisältää suunnittelun ja jatkuvan itseopiskelun.
Toisaalta saan tehdä sitä työtä, mihin olen koulutettu, mutta toisaalta harmittaa pitkät tauot työnteossa. Tunnit alkavat yleensä elokuun puolivälissä ja päättyvät toukokuun puolivälissä. Siihen väliin jäävään kesäkauteen aika vaikea keksiä mielekästä työtä. Joskus olen opettanut tanssileireillä ja parina kesänä työllistynyt kesäteatteriin tanssijaksi. Tulot eivät ole suuret, mutta työ on hauskaa edelleen 10 vuoden uran jälkeenkin.
Kelpais kyllä 11 tuntia viikossa töitä mullekin. Nimimerkillä valtion töissä kasista neljään joka arkipäivä. Onko tuo tavallista, että noita tunteja noin vähän? Miten tuohon hommaan pääsis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala tekemään pätkätöitä.
====/
Olen itse töissä ma-pe ja alallani ei ole mahdollista tehdä esim.ylitöitä. Minä tekisin mielelläni töitä arkipyhinä tai viikonloppuina jolloin tuli parempi palkka. Varmasti hoitoalallakin on porukkaa joka haluaa ottaa kaikki "rahavuorot".
Minä aion aloittaa pätkätyöt kunhan saan tutkinnon suoritettua. Valmistun tämän vuoden lopussa.
Viimeinen pitempi sijaisuus olisi jatkunut, mutta en halunnut. Hirveä työilmapiiri. Olisin saanut jatkoa mutta onneksi tajusin ja pääsin koulutukseen.
Jotenkin hirveän vapautunut olo. Kauhulla muistelen viimeistä työpaikkaa jossa työmotivaatio ja johtaminen oli huonoa.
Esim henkilöstöpäällikkö puhui hänelle sanomani asiat eteenpäin yms yms
Mulla oli tuo myös tavoitteena mutta 5 vuotta sitten allekirjoitin vakituisen työsopimuksen eikä se vielä ainakaan ole kaduttanut. Ehkä sitten vanhempana taas mietin uudestaan asiaa kun nyt tällä hetkellä asiat (lomat jne) rullaa työpaikalla niin hyvin.
Eräs noin nelikymppinen sukulaisemme on tehnyt noin jo 15 vuotta, eikä edes halua vakipaikkaa. Kyllä hän avoimia paikkoja hakee, mutta tietää itsekin olevansa se hyvä sijainen, joten pärjää noin. Hän tykkää myös siitä, että saa välillä vaihtelua. Työpaikat on pääasiassa vanhustenhoidossa, joten tuskin ihan äkkiäkään jää työttömäksi. Hänellä on myös siivousalan koulutus, joten vahvoilla on alalla muutenkin, eikä pelkää työtä. Sanoi, että jos työt loppuu, niin aina voi aloittaa yrittäjänä tai yksityisenä pph:na. Tuskin loppuu jos terveys kestää. Hän ei välillä ole hakenut edes työttömyyskorvausta, kun on pitänyt lomaa oman tarpeensa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala tekemään pätkätöitä.
====/
Mutta kun kaikki pitää kiristää...Olen itse töissä ma-pe ja alallani ei ole mahdollista tehdä esim.ylitöitä. Minä tekisin mielelläni töitä arkipyhinä tai viikonloppuina jolloin tuli parempi palkka. Varmasti hoitoalallakin on porukkaa joka haluaa ottaa kaikki "rahavuorot".
On toki myös niitä, jotka himoitsevat tuplapalkkavuoroja, mutta omassa työpaikassani tapellaan joka ikinen vuosi siitä, kuka joutuu olemaan jouluaaton töissä. Ihan sama, onko pienten lasten äiti vai lapseton, niin jouluaatto tuntuu olevan se, jota kukaan ei halua tehdä. Myös yövuorot 23.-24.12. ja 23.-25.12. ovat niitä ”rahakkaita” vuoroja, jotka ei kelpaa meillä kenellekään. Pari vuotta sitten yksi työkaveri (lapseton 23 v.) itki, kun hänellä oli yövuoro jouluaattona. ”Enhän mä voi lähtee edes Pohjanmaalle ja siellä on koko meidän suku koolla”. Yleisesti ottaen tapaninpäivä taas aiheuttaa kiistaa toiseen suuntaan, kun sen haluaa kaikki. Meillä on ollut perinteisesti sovittu, että ne, jotka on jouluaaton ja joulupäivän töissä, saavat juhannuksen vapaaksi. Juhannukseen löytyy vanhempia hoitajia ja kesätyöntekijöitä, jotka tekevät mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Eräs noin nelikymppinen sukulaisemme on tehnyt noin jo 15 vuotta, eikä edes halua vakipaikkaa. Kyllä hän avoimia paikkoja hakee, mutta tietää itsekin olevansa se hyvä sijainen, joten pärjää noin. Hän tykkää myös siitä, että saa välillä vaihtelua. Työpaikat on pääasiassa vanhustenhoidossa, joten tuskin ihan äkkiäkään jää työttömäksi. Hänellä on myös siivousalan koulutus, joten vahvoilla on alalla muutenkin, eikä pelkää työtä. Sanoi, että jos työt loppuu, niin aina voi aloittaa yrittäjänä tai yksityisenä pph:na. Tuskin loppuu jos terveys kestää. Hän ei välillä ole hakenut edes työttömyyskorvausta, kun on pitänyt lomaa oman tarpeensa mukaisesti.
Vähän ohis mut pakko kommentoida omasta kokemuspohjasta tuota yksityistä pph. Olen hoitsu, mutta kun oma lapsi oli 2 v., halusin jäädä vielä kotiin ja ottaa hoitolapsia. Kunnan byrokratian takia siinä meni 5 kk ennenkuin tuli lupa! Oli tarkastuskäynti ja katsottiin tilat ja päiväunipaikat ja rikosrekisteriotteer yms. Luulin että sillä selvä, nyt on perhepäivähoidonohjaaja todennut, että kaikki ok. Sitten tuli pyyntö toimittaa omavalvontasuunnitelma kuntaan. Yhteensä kesti siis 5 kk saada se lausunto kelalle, että voin aloittaa yksityisenä pph:na. Minulla oli ollut 2 lasta odottamassa paikkaa, mutta niiden oli pakko ottaa jo toinen paikka vastaan, kun prosessi kesti. Oman lapseni kaveri aloitti puolipäivähoidossa n. puoli vuotta sen jälkeen, kun olisin itse ollut valmis aloittamaan. Onneksi löytyi yhdet kaksoset, jotka tuli heti sen jälkeen hoitoon. Käytännössä tulot oli kuitenkin pienet, koska minulla oli oma lapsi, puolikas hoitopäivä yhdelle ja sitten kaksoset, jotka saattoi olla hoidossa ma-to klo 6.30-16 ja pe vapaalla tai sitten olivat ma klo 6.30-16, ti vapaa, ke-pe klo 6.30-16. Käytännössä yrittäjänä ei ole mitään mahdollisuutta pitää ylimääräisiä vapaita, vaikka on töissä joka arkipäivä (koska se puolipäivähoitolapsi oli joka pv hoidossa). Kun olin kipeä tai oma lapseni oli kipeä, onneksi lapsilla oli varahoitopaikka kunnallisessa päiväkodissa.
Kesäloman järjestämisen koin myös kunnan sanelupolitiikkana. Kunnan omat päiväkodit supistavat toimintaansa ja on vain päivystys yleensä noin 5 viikkoa keskikesällä. Sinä aikana päivystykseen eivät ota yksityisten lapsia. Minun oli pakko osuttaa omat kesälomat niin, että kun olin töissä, hoitolapset eivät olleet pidemmillä lomilla (koska ei tule rahaa) ja huomioida lomissani se, että jos hoitolapsilla olisi ollut hoitotarve keskikesällä, kunnallinen päiväkoti ei olisi ollut mahdollinen. Että olipa kiva olla lomalla viikko toukokuussa, viikko kesäkuussa ja 2 viikkoa elokuussa.
Paperityöt yrittäjänä vei aikaa ja ei, niitä ei ehtinyt koskaan tehdä, kun lapset oli päivälevolla.
Kaksi vuotta tein yrittäjänä sitä työtä ja pistin sitten pillit pussiin. Tällä kokemuksella mikä nyt on: mieluummin lähtisin kunnan pph:ksi, jossa palkka juoksee ja lomamahdollisuudet ihan erilaiset.