Vapaaehtoisesti pätkätöissä - mitä ajatuksia herättää?
Olen itse ollut toukokuusta 2019 alkaen omasta tahdostani pätkätöissä. Sitä ennen olin 16 vuotta vakituisessa työssä, tosin 5 eri työpaikassa ja valkarityösuhteiden sisällä 2 kertaa äitiyslomalla. Keväällä 2019 tuli mitta täyteen. Jaettiin kesälomia ja minulle ilmoitettiin, että minun lomani on elokuun puolivälistä alkaen 4 viikkoa. Sikäli ymmärrettävää, että olin 5 edeltävää vuotta saanut aina lomani kesä-heinäkuulle. Jotenkin kuitenkin kosahti päässä, kun minulla on 2 kouluikäistä lasta (tuolloin 8 ja 9v.) ja ei ne monta vuotta enää äidin kanssa kesälomiaan vietä. Minun olisi pitänyt lomailla 4 vkoa sitten kun lapsilla taas kouluvuosi alkanut. Otin loparit töistä ja heittäydyin keikkailemaan 05/19. Kesän ajan tein sijaisuuksia n. 30 pv. Tuntui niin hyvältä, että olen jatkanut samalla linjalla. Pisin työpätkä 1,5 vuoden aikana ollut 6 kk. Nyt Koronan aikana on välillä ollut vähänlaisesti töitä tarjolla, esim. viime kesänä olin kotona juhannukselta elokuun alkuun. Työttömyyskorvausta kylläkin sain. Vaikka tässä on joutunut miettimään rahan tuloa eri tavalla, niin kyllä nuo pätkätyöt antavat myös vapautta. Viime viikolla olin töissä yhteensä 58 tuntia, kun yritän säästää vähän rahaa ja pidän omaa lomaa, kun lapset on joululomalla. Jotkut ovat sanoneet, että minulla on itsekäs asenne. Minä taas ajattelen niin, että päin vastoin ajattelen perheeni etua.
Mitå mieltä muut on pätkätöistä?
Kommentit (39)
Hoitoalalla pätkätyöläiset on suorastaan riemuvoitto. Kun yrittää järjestää sijaisia sairastuneiden tilalle tai vuosilomiin, niin välillä tuntuu kuin kääntäisi jokaisen kiven ja kannon. Riippumatta siitä, mitä mieltä ay-väki on, väitän, että sijaiset ja pätkätyöläiset ovat enenevässä määrin täyttämässä vajetta.
Entinen kaverini, nyt jo eläkkeellä, teki koko ikänsä pätkätöitä vapaaehtoisesti. Hänet olisi joskus vuosituhannen vaihteessa vakinaistettukin, mutta hän ei halunnut. Hänellä oli mies ja omaisuutta, joten hänelle työ ei ollut mikään välttämättömyys, koskaan.
Olen tehnyt aina pätkätöitä. Töitä on aina saanut, on tarjottu vakipaikkaakin monta kertaa. Pidän tästä, määrittelen itse milloin pidän lomaa ja milloin teen töitä. Hoitoala.
Mulle erinomainen tapa downshiftata. 8-9 kk töissä, kesät omalla lomalla. Laitoshuoltaja, ei enää kesälomataistoja.
Minä lähihoitajana teen vain pätkiä. Ei tarvitse kärsiä huonoissa työyhteisöissä kovin pitkään. On helpompaa, kun tietää pääsevänsä pois tietyn ajan jälkeen. Saa ansiosidonnaista, kun kärsii 6kk jossain. Sen 6kk:ajan voi kerätä monessa pätkässä. En koskaan aio sitoutua yhteen paikkaan, sen verran huonoja kokemuksia on vanhustenhoitopaikoista.
Itse olen lopettanut työt ja elän säästöillä muutaman vuoden eläkkeelle saakka. Jos olisi ollut mahdollisuus pätkätöihin olisin jatkanut työssä. Uskon että vapaaehtoiset pätkätyöt lisääntyvät tulevaisuudessa ja se on hyvä se. Tietysti kannattaa huomioida pienempien tulojen vaikutus eläkkeeseen.
Mä oon tehnyt pätkätöitä 10 vuotta 😀 about 2 viikkoa kuukaudesta töitä,joskus vaan muutaman päivän. Saa kivasti lisärahaa kelan päälle,varsinkin nyt kun tienausraja on nostettu 300-->500€
Onhan siinä puolensa, mutta vakityössä hoitoalalla (akuuttipuolella) olevana toivoo, ettei liian moni tekisi päätöstä lomailla koko kesää. Meillä oli töissä tiukat paikat kesällä tämän korona-pandemian takia, kun uhkailtiin, että lomat saatetaan perua. Kesälomasijaisia ei oikein löytynyt (pelko omasta turvallisuudesta) ja tuli vielä kielto, ettei saada ottaa yksikköön sellaisia sijaisia, jotka kiertävät monessa paikassa. Meille vakkareille on myös tärkeää saada pitää lomamme. Jos ei kukaan tee enää kesäisin töitä, ei vakkaritkaan pääse lomille kesäaikana. Enkä nyt vingu, että joka vuosi pitäisi saada olla lomalla juhannuksesta 4 vkoa, vaan että jossain välillä touko-syyskuu saisi ansaitun loman yhteen putkeen.
-sh, joka piti lomaa kesäkuussa 2 vkoa, elokuussa 1 vko ja syyskuussa 1 vko.
Pätkätöiden hyvä puoli on se, että ikävästä työyhteisöstä pääsee eroon ilman selittelyjä. Jatkuva työnhaku kuitenkin stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Pätkätöiden hyvä puoli on se, että ikävästä työyhteisöstä pääsee eroon ilman selittelyjä. Jatkuva työnhaku kuitenkin stressaa.
Sekä vähäinen lomien kertyminen. Töistä saattaa joutua siirtymään toiseen ehtimättä lomailla lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä puolensa, mutta vakityössä hoitoalalla (akuuttipuolella) olevana toivoo, ettei liian moni tekisi päätöstä lomailla koko kesää. Meillä oli töissä tiukat paikat kesällä tämän korona-pandemian takia, kun uhkailtiin, että lomat saatetaan perua. Kesälomasijaisia ei oikein löytynyt (pelko omasta turvallisuudesta) ja tuli vielä kielto, ettei saada ottaa yksikköön sellaisia sijaisia, jotka kiertävät monessa paikassa. Meille vakkareille on myös tärkeää saada pitää lomamme. Jos ei kukaan tee enää kesäisin töitä, ei vakkaritkaan pääse lomille kesäaikana. Enkä nyt vingu, että joka vuosi pitäisi saada olla lomalla juhannuksesta 4 vkoa, vaan että jossain välillä touko-syyskuu saisi ansaitun loman yhteen putkeen.
-sh, joka piti lomaa kesäkuussa 2 vkoa, elokuussa 1 vko ja syyskuussa 1 vko.
Ala tekemään pätkätöitä.
Ovatko työt ovat olleet läheltä? Pätkä töiden mielekkyyttä vähentää, jos töiden perässä joutuu käymään kaukana siellä täällä.
Pätkätöissä olin v. 2007-2013.
Hyvät puolet: mahdollisuus tehdä ylitöitä ilman että joku kitisee, mahdollisuus pitää työstä vapaapäiviä/jaksoja silloin kun itse haluaa.
Huonot puolet: annetaan niitä työvuoroja, jotka jää yli ja työaikaergonomia ei toteudu. Tarkoittaa käytännössä työvuoroissa hyppyjä illasta aamuun tai että on 2 yövuoroa, 2 vp ja taas 2 yötä. Kesäisin ei ikinä ollut varaa pitää kuin max. 2 vkoa lomaa, koska silloin on eniten töitä tarjolla. Lomaa kertyy, jos on tarpeeksi töitä samaan paikkaan, mutta ne joko maksetaan rahana tai täytyy pitää työsuhteiden välissä pois.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko työt ovat olleet läheltä? Pätkä töiden mielekkyyttä vähentää, jos töiden perässä joutuu käymään kaukana siellä täällä.
Millä tavalla? Kyllä mä normaalisti käyn töissä junalla 50 km päässä kotoa joka arkipäivä, enkä oo ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä vähäinen lomien kertyminen. Töistä saattaa joutua siirtymään toiseen ehtimättä lomailla lainkaan.
Totta. Jos lomat maksetaan rahana pois työsuhteen lopussa, ne rahat ei kauan lämmitä. Yritin itse laittaa säästöön kaikki lomista saadut rahat, mutta ei niistä verojen jälkeen niin paljon tilille jää, että kunnon loman voisi pitää esim. kesällä.
Pätkätyöt sopii ehkä joillekin aloille, joissa on työvoiman tarvetta. Olen joka päivä onnellinen, että tradenomina sain vakituisen työn. Hakijoita oli 46. Kun sain paikan, olin ollut sijaisena melkein putkeen 4 vuotta. Sijainen ei päätä, milloin pitää vapaita, jos on 8-10kk työsopimus, kuten itselläni usein oli. Keikkasijaisuuksia tradenomeille harvoin tarjolla, joten pätkät on pidempiä.
Sithän sitä olisin vela vepä. Eli vapaaehtoisesti lapseton, vapaaehtoisesti pätkätyöläinen.