Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiheuttaako mikään sairaus korkeaa alapainetta?

Vierailija
16.04.2014 |

Oon yrittänyt ettiä tietoa, mutta hyvin vähän löytyy. Mulla siis pelkästään korkea alapaine (reilusti yli 90 joka mittauksella) eikä lääkäriltä saa oikeen apua asiaan. Diureetit sain vuosi sitten muttei niistä oo ollu mitään apua.

Voiko pitkään korkealla oleva alapaine aiheuttaa jotain?

Kellään samanlaista ongelma?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine on haitallista kaikille sisäelimille ja valtimoille. Se voi esimerkiksi vaurioittaa sydämen läppiä ja aiheuttaa aivoinfarkteja ja sydäninfarkteja. 

Nuorilla kohoaa tyypillisesti just alapaine ensin. Vanhemmilla ihmisillä on sitten enemmän korkeita yläpaineita myös. 

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00034

Vierailija
2/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mun pitäis kysyä jotain toista lääkäriä tai mennä yksityiselle.

Luin tosta linkistä että tosi korkea alapaine(130->) voi aiheuttaa huimausta ja pientä huimausta on ollu sillontällön, mutta pari päivää sit huimas niin pahasti että pelotti olla kaksin kotona taaperon kanssa jos mulle olis jotain sattunu.

Noin korkeeta en kyllä oo ikinä mittariin saanu, mutta empä mä oo mitannutkaan huimauksien tai päänsäryn aikana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuorilla ihmisillä tuo korkea alapaine viittaa huonoon fyysiseen kuntoon ja ylipainoon. Toisin sanoen, liikunta ja ruokavalio auttaa kummasti.

Vierailija
4/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapaine 90 on "nössökorkea". Liian matalakin alapaine/yläpaine on huono. Joskus huonompikin, kuin korkeahko verenpaine.

Seurantaa terveydenhuollossa ja saat lääkkeet, jos tarvitset. Huolet pois. Maailman tavallisin vaiva Suomessa ja monesti helpottuu pienilläkin elämäntapojen muutoksilla.

Vierailija
5/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminnassa esiintyy tuollaista, että alapaine ja yläpaine ovat lähellä toisiaan. Ne arvot kannattaa ainakin tutkia, jos ei ole lähiaikoina katsottu.

Vierailija
6/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 00:10"]Alapaine 90 on "nössökorkea". Liian matalakin alapaine/yläpaine on huono. Joskus huonompikin, kuin korkeahko verenpaine.

Seurantaa terveydenhuollossa ja saat lääkkeet, jos tarvitset. Huolet pois. Maailman tavallisin vaiva Suomessa ja monesti helpottuu pienilläkin elämäntapojen muutoksilla.

[/quote]

Sanoin että se on aina reilusti yli 90. Esim eilen aamupäivällä mitatessa 95/97/98 (kolme mittausta parin minuutin välein)

Kilpirauhasta multa ei ole ikinä tutkittu. Moni muukin pieni vaiva täsmäis siihen. Vuos sitten lääkäri lupas laittaa lähetteen, muttei ikinä laittanu ja koska mä oon ujonössö niin en ole uskaltanu muistuttaa :(

Vierailija
7/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainiin ja kiitos asiallisista viesteistä :)

-ap

Vierailija
8/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä oli pitkään korkea alapaine, jota hoidettiin verenpainelääkkeillä. Loppujen lopuksi sai tajunnanhäiriökohtauksen, ja sairaalassa todettiin, että isällä on aivojen aineenvaihduntahäiriö. Kun tähän aloitettiin lääkitys, korjautu verenpaine kohdalleen.

Vierailija
9/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri, mutta voisiko olla perinnöllistä?

Tunnetko itsesi sairaaksi, ap? Ellet ja olet normaalipainoinen, syöt monipuolisesti ja liikut, nukut hyvin ja vatsa toimii, ehkä sinulla on vain tuollainen "ominaisuus"? 

Kun haluat mitata verenpaineen monta kertaa peräkkäin, pidä mittauksissa pidempiä taukoja - kirjoitit mitanneesi verenpaineen kolme kertaa parin minuutin välein. Pidä ainakin vartti väliä, tee ja ajattele jotakin muuta ja mittaa sitten uudestaan. :)

Vierailija
10/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa alapaine korkealla, tuota luokkaa ja välillä paljon enempikin, mutta yläpaine oli kyllä myös, ja ihan verenpainetauti oli sitten kyseessä. Nuorehkolla, hoikalla, terveelliset elämäntavat omaavalla minulla. :/ Lääkkeet ovat onneksi tehonneet ja tuoneet suuren avun olotilaani, joka oli välillä jo ihan kaamea lukemien huidellessa korkealla. Perimä ja stressi, siinä se, näin mulle sanottiin. Millä vältät sitä isointa stressiä tässä elämässä, kun paikoitellen todella hullussa työelämässä esim. on pikkupakko yrittää pysytellä mukana?? Mä vaan kysyn. :(

Vierailija
11/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies sai jo alle 30v verenpainelääkkeet, kun alapaine oli aina yli 90. Ei siihen mitään erityistä syytä koskaan lääkäri sanonut, joillakin vain nousee. Perinnöllisyys on yksi vahva tekijä.

Vierailija
12/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminnasta taisi olla ekat merkit korkea alapaine. Olin hyvässä kunnossa fyysisesti.

Vierailija
13/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainaskaan tältä istumalta osaa sanoa onko perinnöllistä, mutta hyvin voi ollakkin.

Ylipainokin on, mutta esim raskauden aikana ja vähän sen jälkeen jolloin painoin montakymmentä kiloa enemmän niin verenpaineen kanssa ei ollu mitään ongelmaa, oli ihan siellä ihanteeellisissa luvuissa. Tän takia neuvolantäti ja lääkäri epäilivät ettei johtuis painosta koska sit se olis noussu raskausaikana jolloin nousee helposti ihan normaalipainosillakin.

Muttajoo voise olla siitäkin.

Tunnen itteni sairaaksi : huimaa, väsyttää KOKOAJAN, olo on ihan vetämätön, mikään ei huvita, oon kokoajan flunssassa, migreenit on lisääntyneet .... Rasittavaa! Kaikista pahin tunne on kuitenkin se kun meen illalla sänkyyn. Tuntuu, että sydän muljahtelis ja eikä rauhotu ollenkaan. Kestää kauan ennenku tuntuu siltä, että oikeesti makaa sängyssä ja keho lepää.

Vitsi mikä valitusvirsi. Oon aina ollu vähän ylipainonen joten voisko nää oikeesti johtua vaan siitä?

Vierailija
14/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 09:44"]

Mä en ainaskaan tältä istumalta osaa sanoa onko perinnöllistä, mutta hyvin voi ollakkin.

Ylipainokin on, mutta esim raskauden aikana ja vähän sen jälkeen jolloin painoin montakymmentä kiloa enemmän niin verenpaineen kanssa ei ollu mitään ongelmaa, oli ihan siellä ihanteeellisissa luvuissa. Tän takia neuvolantäti ja lääkäri epäilivät ettei johtuis painosta koska sit se olis noussu raskausaikana jolloin nousee helposti ihan normaalipainosillakin.

Muttajoo voise olla siitäkin.

Tunnen itteni sairaaksi : huimaa, väsyttää KOKOAJAN, olo on ihan vetämätön, mikään ei huvita, oon kokoajan flunssassa, migreenit on lisääntyneet .... Rasittavaa! Kaikista pahin tunne on kuitenkin se kun meen illalla sänkyyn. Tuntuu, että sydän muljahtelis ja eikä rauhotu ollenkaan. Kestää kauan ennenku tuntuu siltä, että oikeesti makaa sängyssä ja keho lepää.

Vitsi mikä valitusvirsi. Oon aina ollu vähän ylipainonen joten voisko nää oikeesti johtua vaan siitä?

[/quote]Kuvasit tuossa klassiset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet. Lääkäriin ja labraan, mars!

Vierailija
15/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 09:27"]

En ole lääkäri, mutta voisiko olla perinnöllistä?

Tunnetko itsesi sairaaksi, ap? Ellet ja olet normaalipainoinen, syöt monipuolisesti ja liikut, nukut hyvin ja vatsa toimii, ehkä sinulla on vain tuollainen "ominaisuus"? 

Kun haluat mitata verenpaineen monta kertaa peräkkäin, pidä mittauksissa pidempiä taukoja - kirjoitit mitanneesi verenpaineen kolme kertaa parin minuutin välein. Pidä ainakin vartti väliä, tee ja ajattele jotakin muuta ja mittaa sitten uudestaan. :)

[/quote]

Korkea verenpaine ei ole harmiton ominaisuus, vaan tila joka oikeasti salakavalasti tuhoaa elimistöä. Moni ei tätä käsitä ja lopettaa esimerkiksi lääkityksen tai ei jaksa ylläpitää terveitä elämäntapoja, koska ei "tunne itseään sairaaksi". Tuloksena voi olla esim läppävuoto joka vaatii leikkauksen.  

Vierailija
16/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :) Tää on niin tyhmää, mutta mua jännittää jotenkin pyytää tota testiä kun se yks lääkäri jo lupas muttei ikinä kirjottanutkaan lähetettä. Tuntuu et kilpirauhassairaudet on joku "muotijuttu" ja joka toinen epäilee itsellään vajaatoimintaa. Ottaako ne edes tosissaan enää terveyskeskuksessa?

Saakohan yksityisellä noi testit ihan vaan pyytämällä? (lohkasee kyllä ison osan mun kotiäitibudjetista, mutta tällähetkellä tuntuu vaan siltä etten jaksais vaatimalla vaatia)

Vierailija
17/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä saat teettää mitä tahansa verikokeita. Diacorilla kilpirauhaspaketti näyttää olevan 66 euroa. Tarvitset tietysti lääkärikäynnin myös, että joku tarkastelee tuloksia ja päättää mitä tehdään. 

https://www.diacor.fi/palvelut/hinnat-ja-hinnoitteluperiaatteet.html

Vierailija
18/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kova toi Diacorin hinta, nuo samat testit (TSH ja T4-V) saa itsemaksavana ainakin täällä meillä päin Fimlabin labrasta, ilman lähetettä ja huomattavasti halvemmalla. Tosin kyllä terveyskeskuksenkin pitäisi ne kokeet ottaa, sanot vaan, että taisivat aiemmin unohtua, vaikka niistä oli puhetta.

Vierailija
19/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä sitten aika vasta synnyttänyt? Ettei kroppa olisi vain yliväsynyt?

Vierailija
20/38 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti koholla oleva verenpaine kovettaa valtimoiden seinät. Syötkö kuinka paljon suolaisia ruokia. Pienikin suolan vähennys laskee verenpainetta. Mielestäni noin vähän koholla oleva alapaine ei aiheuta huimasta; onko sinulla niska/hartia-alueella ongelmia? Syötkö lääkkeitä, jotka voivat kohottaa verenpainetta. Itselleni oli yllätys, kun lopetin statiinien syönnin. Alapaine laski 95->75.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi