Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaamiset kielletty Koronan takia ja silti ihmiset järjestää pikkujouluja ja äititapaamisia

Vierailija
04.12.2020 |

Koronan takia kielletty myös perhetapaamiset, ja silti tänäänkin yhdellä pikkujoulut ”meitä on vain 8” ja toiset askartelevat vauvojen kanssa ”olemme vastuullisia”. WTF?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastahan eilen aamutv:ssä sanottiin, että pienellä perhepiirillä voi nähdä. Mitä sinä sönkötät?

Järjen käyttö on ihan suotavaa ja se , ettei kielletä ei tarkoita sitä etteikö voi itse miettiä mikä on viisasta. Jotkut ikää kuin uhmaavat suositusta, koska ei ole pakko.

Ihan toivon, että noista uhmakokoontujista joku saa koronan. Se olis sitten muistutus oikeasti.

Kuka poppari se sanoikaan, että isovanhemmamme joutuivat sotaan ja väistelemään luoteja. Meiltä odotetaan, että istutaan sohvalla !

Onko tuo vaikeaa toteuttaa?  Tarkoittaa sitä, että kaikki turha ja ei ehdottoman välttämätön meno ja kokoontuminen stop! Ei edes pienillä kokoonpanoilla kokoonnuta.

Vahingoniloinen ihminen. Mutta toivo vaan, todennäköisesti suurin osa suomalaisista on jo sairastanut k oronan oireettomana.

Vierailija
82/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pienemmällä porukalla voi nähdä, ja lisätä turvallisuutta esim. tapaamalla ulkona. Ei kai kukaan oikeasti nyt tarkoita, että yhtään ketään ei saisi tavata ”vain” sosiaalisen yhteydenpidon takia? Elämässä ja terveydessä on muitakin tärkeitä asioita kuin korona. Jos eristäydyttäisiin toisistamme mahdollisimman tehokkaasti, kyllä sekin rupeaisi lisäämään sairautta ja kuolemia, välillisesti.

Ottakaa myös huomioon, että kaikkialla ei ole yhtä paha tilanne kuin pääkaupunkiseudulla. Totta kai korona voi tarttua missä tahansa, mutta todennäköisyydet ovat eri luokkaa. Jos pidämme 4 hengen tapaamisen jossain pikkukylällä, jossa ei ole vielä todettu tapauksia, ja kukaan ei tule flunssaoireisena paikalle, niin - tietysti on olemassa mahdollisuus, että juuri se kylän eka tapaus on paikalla oireettomana tartuttajana, mutta niin pieni todennäköisyys, että sen pelossa ei voi kieltää ihmisten kaikkea sosiaalista elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei voi yksityistä ihmistä kieltää tekemästä asioita. Yrittäkää jo tajuta. Kielto koskee virallisia tapahtumajärjestäjiä ja kuntien järjestämiä harrastusryhmiä.

Mutta selittäkää mulle se, että kauppakeskukset saa pysyä auki, ja koulut on auki.???Mutta yksityinen ihminen ei voisi kokoontua perheensä kanssa viettämään pikkujoulua? Haistakaa nyt home.

Järki käteen. Tosin näistä kommenteistä huomaa että monella sitä ei ole.

Kyllä voi kieltää. Meidän tienoilla on kielletty myös yksityiset tilaisuudet, joihin osallistuu 10+ ihmistä, sekä suositeltu ettei pidetä mitään yksityisia tilaisuuksia ja kukin perhe pysytelee vain omissa oloissaan. Tähän päädyttiin sen  jälkeen, kun oli suositus ettei järjestetä mitään yleisiä yli 50 hengen tilaisuuksia ja vältetään toisten tapaamista - ihmiset eivät susitusta noudattaneet ja nyt sitten on kielletty sekä julkiset, että yksityiset tilaisuudet. Jos tätäkään ei noudateta, rajoituksia tulee lisää, etenkin, jos virus jatkaa leivämistä.

oikeasti pitäisi ihmisiä seurata ja ihan tylysti lähettää sakot ja rikosuhrimaksu kaikille suosituksia jatkuvasti rikkoville. Tämä tietenkään ei ole mahdollista, koska suosituksen rikkominen ei ole rikos, mutta voisi tehdä hyvää noille kovidiooteille. Julkinen nolaus olisi ehkä nykypäivänä tosin parempi.

meillä suvussa on ollut pitkänä perinteenä, että joulut vietetään yhdessä, mutta tänä jouluna ei sitä tehdä koronatilanteen vuoksi. Sen sijaan päädyimme siirtämään joulua. Nyt juhlimme sitä tammikuun alussa, jos tilanne ei ole vielä silloin parempi, siirrämme joulua uudelleen. Vietetään sitten "pikkujoulut" kukin omissa kodeissamme. Ei kukaan tahtoisi näin tehdä, mutta kun ymmärrämme, että se olemme juurikin me, siis kaikki me ihmiset, joiden käsissä tämän epidemian hallinta on, niin tottakai sitä täytyy osallistua talkoisiin vaikkei tarvitse omalta osalta pelätäkään virusta. Ei meillä silti ole oikeutta saattaa sellaista ihmistä vaaraan, jolle virus voisi olla vaarallinen, siksi rajoitamme omia vapauksiamme. Ei pitäisi olla kenenkään vaikea ymmärtää.

Kulleppa nyt, nämä viranomaiset itse televisiossa sanoivat ettei ole olemassa lakia, jolla voisi kieltää yksityisen ihmisen tekemiset. Eli he eivät VOI kieltää yksityistä ihmistä tapaamasta muita. Etkö ymmärrä. Kaikki mitä telkkarissa sanotaan on suosituksia. Yksityinen ihminen voi tavata alle 10 henkeä, etkä sinä tai valtio voi sille mitään. Esim jos sinulla on yritys, jossa otat vastaat yksityisesti henkilöitä, luuletko että valtio voi tulla ja sanoa että nyt et enää saa jatkaa yritystäsi? Ei tietenkään. Kaikki mitä luet uutisista on suosituksia, lakia pitäisi ensin muuttaa että pystyttäisi kieltämään yksityishenkilöä. Se että jättää perhejoulun viettämättä on sinun yksityinen päätös, mutta kukaan viranomainen ei voi velvoittaa sinua tekemästä niin. Jos virus olisi äärimmäisen vaarallinen, etkö luule että kaikki paikat olisi kiinni- myös ravintolat, baarit ja ostoskeskukset?? Mieti!

mietipä nyt itse. 1) tämä virus on julistettu yleisvaaralliseksi. jokaista,joka sitä tietoisesti levittää, voidaan myös syyttä yleisvaarallisen tartuntataudin levittämisestä 2) meillä oli keväällä kaikki paikat kiinni 3) meitä todellakin voi kieltää. Meiltä on esimerkiksi kielletty ajamasta autoa ilman turvavöitä, ajamasta ylinopeutta, ajamasta päihteiden vaikutuksen alaisena, meiltä on kielletty toistemme tappaminen, myös varkaudet on kielletty. Totta on se, että valtio ei voi mitenkään valvoa sitä, että me kaikki rajoituksia noudatamme, jokainen voi toki päättää, että ähäkutti, vedänpäs kännit ja lähden ajamaan ilmanturvavöitä, mutta siitä on usein seurauksensa eikä se poista sitä faktaa, että tietyt asiat nyt vain ovat kiellettyjä. Meillä on ainakin täällä missä minä asun tehty rajuja rajoituksia olemiseen ja tekemisiin, ne siis ovat kiellettyjä. Tämä merkitsee sitä, että jos sinä menet jonnekin tapaamaan kymmentä ihmistä samaan tilaan, poliisi voi tulla ja hajottaa tapaamisenne, teittepä sen jonkun kotona tai ette. Jos ette polisia usko, sitten kohtaat sen seuraukset. Mieti nyt, mieti. Kyllähän rikollinenkin sa tehtailla rikoksiaan ihan vapaasti, vaikka sellainen on kielletty, mutta sitten kun jää kiinni, saa rankkunsa. Se on juuri sitä, että meitä saa kieltää tekemästä tiettyjä asioita.

hallitus on myös ilmoittanut, että se on valmis julistamaan uuden poikkeustilan, jos tilanne sitä vaatii ja poikkeusolojen nojalla voidaan sitten asettaa hyvinkin rajuja kieltoja.

Jaa, no ilmeisesti et siis asu Suomessa. Suomen lainsäädäntö ei mahdollista tapaa rajoittaa kiellolla yksityisiä tapaamisia. Viranomaiset antavat erilaisia suosituksia. Eikä se valmiuslakikaan mitään ehdotonta diktaattorivaltaa anna. Mitä jos rauhoittuisit vähän.

Vierailija
84/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei voi yksityistä ihmistä kieltää tekemästä asioita. Yrittäkää jo tajuta. Kielto koskee virallisia tapahtumajärjestäjiä ja kuntien järjestämiä harrastusryhmiä.

Mutta selittäkää mulle se, että kauppakeskukset saa pysyä auki, ja koulut on auki.???Mutta yksityinen ihminen ei voisi kokoontua perheensä kanssa viettämään pikkujoulua? Haistakaa nyt home.

Järki käteen. Tosin näistä kommenteistä huomaa että monella sitä ei ole.

Vertaat nopeita ruokaostoksia jonkun kotona tunteja kestävään pienessä tilassa istuskeluun?

Monet lukiot ovat jo etäopetuksessa. Läheiseesä yläkoulussa tuli maskit käyttöön kaikilla.

Ei perheiden ruokaostokset ikinä mitään nopeita ostoksia ole. Kyllä siellä kaupoissa vaan yksi jos toinenkin viettää aikaa pitkän aikaa etenkin jos ostaa useammaksi päiväksi ruokatarvikkeita kerralla.

Ehkä kohta tulee kielto, että kaupassa käynti ei saa kestää 20 minuuttia enempää. Ja yksi ihminen ei saa ostaa enempää tavaroita kuin tietyn määrän. Sitten ollaankin pian kuin Venäjällä tai Kiinassa.

Valmiuslaissa on muuten kohta, jossa valtio voi säännöstellä kansalaisten rahankäyttöä. Kun laitetaan vaan sopiva summa, ei kaupassakaan mene kauaa aikaa, koska sallittu summa on hetkessä käytetty. 

Kauemminhan siellä vaan menee kun yrittää miettiä että miten vähät rahat saisi järkevästi käytettyä.

Kaupathan voisivat tehdä valmiita 20 e paketteja. Siitä napsii vaan mukaansa niin monta pakettia, kuin perhekoko sallii. Valmiuslaissa on muuten paljon muitakin mielenkiintoisia kohtia. Suosittelen lukemaan sen läpi. 

En kyllä näe että tämä toimisi. Ruokavaliot, allergiat, lapset... Paketteja pitäisi olla useita erilaisia ja niistä valitsemisessa kestäisi aikaa. Ja jotkut tuotteet pitäisi silti olla erikseen. En näe, että kaupassa olisi esimerkiksi jokaista vaippakokoa kohden erilaisia lapsiperheiden paketteja. Esim. tässä paketissa on koon 3 vaippoja, mutta maito on tavallista kun me tarvitaan laktoositonta, ja vauvanruokapurkeissa on omenasosetta vaikka meidän vauva on allerginen omenalle.

Vai olisiko sitten vaan yhdenlaista paketteja peruselintarvikkeista, ja lapset jää sitten ilman vaippoja ja korvikkeita ja allergiset jättää syömättä?

Oikeastiko kuvittelet, että sodan syttyessä (mitä varten koko vamiuslaki on aikoinaan säädetty) voisit käydä valikoimassa, mitä lapsesi syö ja mitä ei?  

Ja vielä tuosta valmiuslaista...sieltä löytyy mielenkiintoinen kohta pakkoasuttamisesta. Eli jos valtio niin päättäisi, kuka tahansa sulle tuntematon voitaisiin laittaa asumaan sun kotiisi eikä sulla olisi asiaan mitään sanomista. Siinähän sitten eläisit perhe-elämääsi, kun hyyryläisenä olisi joku päihdeongelmainen Reiska. 

Nyt vähän lukutaitoa kehiin, minä en ole puhunut sodasta mitään. Valmiuslain kaikkia kohtia ei voida mielivaltaisesti soveltaa tilanteisiin joihin ne eivät sovi, vaan jokaisen kohdan käyttöönotto vaatii erikseen painavat perustelut. En näe, että koronan takia allergiset jätetään ilman ruokaa ja vauvat ilman vaippoja (paitsi jos nämä loppuvat kaupasta).

Vierailija
85/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai pienemmällä porukalla voi nähdä, ja lisätä turvallisuutta esim. tapaamalla ulkona. Ei kai kukaan oikeasti nyt tarkoita, että yhtään ketään ei saisi tavata ”vain” sosiaalisen yhteydenpidon takia? Elämässä ja terveydessä on muitakin tärkeitä asioita kuin korona. Jos eristäydyttäisiin toisistamme mahdollisimman tehokkaasti, kyllä sekin rupeaisi lisäämään sairautta ja kuolemia, välillisesti.

Ottakaa myös huomioon, että kaikkialla ei ole yhtä paha tilanne kuin pääkaupunkiseudulla. Totta kai korona voi tarttua missä tahansa, mutta todennäköisyydet ovat eri luokkaa. Jos pidämme 4 hengen tapaamisen jossain pikkukylällä, jossa ei ole vielä todettu tapauksia, ja kukaan ei tule flunssaoireisena paikalle, niin - tietysti on olemassa mahdollisuus, että juuri se kylän eka tapaus on paikalla oireettomana tartuttajana, mutta niin pieni todennäköisyys, että sen pelossa ei voi kieltää ihmisten kaikkea sosiaalista elämää.

Kyllä ja nimenomaan ulkona. Kuten keväällä monet tekivät mutta samat kokoontuvat nyt sisätiloissa. Tiedän tapauksia.

Ainakin niillä alueilla asuvat, mitkä on kartassa tummimmat alueet pitäs ottaa nyt järki käyttöön. Moni ulkomailta tulija on kavahtanut suomalaisten lepsua käyttäytymistä koronan suhteen. Päivitelleet ja ihmetelleet.

Vierailija
86/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on varmaan niitä jotka luulevat että Suomessa on myös maskipakko ja matkustuskielto 😁

Ne tulee varmasti, jos ei suosituksia noudateta. Ensin hyvällä, sitten pahalla.

Vierailija
87/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä pikkukylällä loppui jo kokoontumiset. Ettekö osaa siirtää sosiaalista elämäänne nyt nettiin?

Vierailija
88/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella työpaikalla on maskipakko työnantajan määräyksellä.

Vierailija
89/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjen käyttö on sallittua. Vanhempani eivät ole käyneet puoleen vuoteen yhtään missään ja ainoa, jota he ovat tavanneet, olen minä. Mä taas en ole ulkoilua lukuunottamatta käynyt elokuun puolivälin jälkeen yhtään missään ja ainoat, joita olen tavannut, ovat vanhempani. Joten sori vaan, vanhempani tulevat mun luokseni niin itsenäisyyspäiväksi kuin jouluksikin. 

Vierailija
90/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjen käyttö on sallittua. Vanhempani eivät ole käyneet puoleen vuoteen yhtään missään ja ainoa, jota he ovat tavanneet, olen minä. Mä taas en ole ulkoilua lukuunottamatta käynyt elokuun puolivälin jälkeen yhtään missään ja ainoat, joita olen tavannut, ovat vanhempani. Joten sori vaan, vanhempani tulevat mun luokseni niin itsenäisyyspäiväksi kuin jouluksikin. 

Ei tuo olekaan mikään joukkokokoontuminen. Aloituksessa kokoontui kahdeksan eri kotitalouden ihmiset turhiin pikkujouluihin.

Vierailija
91/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo olekaan mikään joukkokokoontuminen. Aloituksessa kokoontui kahdeksan eri kotitalouden ihmiset turhiin pikkujouluihin.

Lukumäärällä ei ole merkitystä. Merkitystä on vain sillä, miten eristäytyneinä pikkujouluihin osallistuvat ovat pystyneet olemaan. Mä voisin kutsua vaikka 20 ihmistä kotiini, jos he kaikki olisivat eristäytyneet muusta yhteiskunnasta samalla tavalla kuin minä. 

Vierailija
92/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee aikuiset lapset jouluksi. Homma on järjestetty näin: ollaan kaikki oltu etätyössä syyskuusta lähtien, nyt tilataan ruoat joko kotiin tai noutona, eikä käydä missään ennen joulua kuin ihan pakottavasta syystä (ruoan nouto kaupan noutopalvelusta - kontaktiton). Minä haen tyttären, ettei tarvitse käyttää julkisia, ja  vien joulun jälkeen takaisin, poika voi kävellä kun asuu kilometrin päässä. Etätyöt jatkuu kaikilla ainakin maaliskuulle. 

Muihin sukulaisiin pidetään etäyhteys, nähdään sitten kun tämä hötäkkä joskus on ohi. Ainoa joka tässä kärsii, on äitini, 92v. muistisairas ja kuuro laitoksessa - sinne ei pääse ollenkaan käymään. Soitan toki sinne, ja pyydän hoitajia viemään terveiset - ulko-ovelle voi kuulemma viedä muistamisia ilman kontaktia (soitto osastolle ennen tuloa, joku tulee ulko-ovelle, laitat paketin tuulikaappiin josta hoitaja ottaa sen ja vie vanhukselle).

Vierailija
93/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaveripiiristä vain korkeasti koulutetut noudattavat suosituksia ja karanteenia.

Alhaisesta koulutetut eivät noudata ja järjestävät mm pikkujouluja. Eivät ymmärrä kokonaisuutta.

Ilmankos nuo pelkän peruskoulun käyneet hyvinvointivalmentajat näyttävät niin huonos esimerkkiä. Pidetään bileitä ja matkustetaan jne. kuin koko virusta ei olisikaan!

Vierailija
94/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on oikeasti niin tyhmiä ettei juuri kiinnosta mitkään ilmastoliikketkään, lähinnä vain toivoo, että nuo kovidiootit tosian saisivatkin taudin ja mahdollisimman viheliäisen sellaisen.

Vierailija
95/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on varmaan niitä jotka luulevat että Suomessa on myös maskipakko ja matkustuskielto 😁

Ne tulee varmasti, jos ei suosituksia noudateta. Ensin hyvällä, sitten pahalla.

Aivan. Ensin suositellaan hyvällä. Jos ei tepsi tulee pakko.

Tuttuni oli Espanjassa keväällä kun tauti lähti leviämään siellä. Viimeiset kaksi päivää oli ollut pakko pysyä hotellissa. Jos meni ulos oli poliisi sakottamassa.

Miten mahtaisi meillä käydä jos tulee samanlainen valvonta?

Vierailija
96/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukumäärällä ei ole merkitystä. Merkitystä on vain sillä, miten eristäytyneinä pikkujouluihin osallistuvat ovat pystyneet olemaan. Mä voisin kutsua vaikka 20 ihmistä kotiini, jos he kaikki olisivat eristäytyneet muusta yhteiskunnasta samalla tavalla kuin minä. 

Juurikin noin.

Vierailija
97/97 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se koske yleisötapahtumia ja toisaalta yli 10 hengen tilaisuuksia?

Juu ei se yhdeksään tartu. Kymmenen ihmisen ryhmässäkin korona vielä miettii, että viitsisikö edes tarttua, mutta 11 ihmisen ryhmässä koronalla on jo parempi mieli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä