Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä itsemurhan jälkeen tapahtuu?

Vierailija
16.04.2014 |

Olen miettinyt, mitä itsemurhan jälkeen tapahtuu käytännössä. Kuka kertoo omaisille? Ja miten kerrotaan? Onko omaisille saatavilla jotain kriisiapua? Joutuuko omaiset hoitamaan jotain käytännön asioita? Mitä jos eivät pysty?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gameover kirjoitti:

Olen miettinyt jo reilun 2kk miten sen tekisi... En haluaisi aiheuttaa muille kärsimystä enkä vahinkoa...

Oma elämä on mennyt ulkopuolisten toimesta siihen pisteeseen että enää ei jaksa selviytyä kaikesta.

Asioita olen käynyt ystäväni kanssa läpi ja miettinyt mistä alamäki oikein alkoi. Kaikki on alkanut koulussa kiusaamisesta... Se on putkahtanut pintaan viimeisen vuoden aikana ja kaikki muu paska mitä on niiskaan kaatunut, on saanut minut tekemään päätöksen.

Kun mitään ylimääräistä tuskaa ja harmia en halua kenellekkään niin sen pitäisi tapahtua ikäänkuin vahinkona.

🤔

Varmin tapa pilata läheistensä elämä on tehdä itsari.

Vierailija
22/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gameover kirjoitti:

Olen miettinyt jo reilun 2kk miten sen tekisi... En haluaisi aiheuttaa muille kärsimystä enkä vahinkoa...

Oma elämä on mennyt ulkopuolisten toimesta siihen pisteeseen että enää ei jaksa selviytyä kaikesta.

Asioita olen käynyt ystäväni kanssa läpi ja miettinyt mistä alamäki oikein alkoi. Kaikki on alkanut koulussa kiusaamisesta... Se on putkahtanut pintaan viimeisen vuoden aikana ja kaikki muu paska mitä on niiskaan kaatunut, on saanut minut tekemään päätöksen.

Kun mitään ylimääräistä tuskaa ja harmia en halua kenellekkään niin sen pitäisi tapahtua ikäänkuin vahinkona.

🤔

Jos nyt se on pakko tehdä mitä en todellakaan suosittele, niin eiköhän kaikista paras vaihtoehto ole se että lämpimänä kesäiltana pullo kirkasta ja sitten uimaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule apua.

Läheisten elämä on pilalla.

Lapset masentuvat ennemmin tai myöhemmin.

Ystävät ja sukulaiset alkavat vieroa omaisia, kuin nämä olisivat spitaalisia.

Vierailija
24/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex mieheni teki itsemurhan. Poliisi otti yhteyttä poikaani, joka oli merkitty lähiomaiseksi. Ex miehelläni oli avovaimo, mutta jostain syystä hänelle ei ilmoitettu ekana.

Väestörekisterissä ei ole avovaimon tietoja, ainoastaan vaimo, lapset, vanhemmat ja sisarukset. Sieltä poliisit katsoo tietonsa.

Vierailija
25/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kukaan virallinen taho tarjonnut mitään apua missään vaiheessa. Poliisi kyseli yhden kerran puhelimessa tapahtumista kun vissiin tarvittiin johonkin papereihin. Tämä siis parikymmentä vuotta sitten. En tiedä onko asiat nykyään paremmin. 

Aiempi minäni kuoli tuolloin ja tämä nykyinen uusi versio astui tilalle. Välillä muistelen sitä toista ihmistä joka olin. Miten se liikuttui helposti, miten kauniilta vaikka taivaan pilvet näytti sen silmissä ja miten sen hauras sydän sykki paikalla, johon on kasvanut tilalle vähemmän tuntoherkkää lihaa.

Jos todella syvästi ja perinpohjaisesti vihaatte kaikkia niitä, jotka teitä rakastavat, niin itsemurha on oiva tapa rampauttaa heistä jokainen. Ne, jotka kohtelevat teitä huonosti tai eivät piittaa teistä selviävät siitä naarmuitta.

Vierailija
26/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gameover kirjoitti:

🤔

Joo, insesti tai vuosikymmenten henkinen ja fyysinen väkivalta alistamisineen ei ole mitään sen rinnalla, kun kaiken toivonsa menettänyt päättää oman kärsimyksensä.

Vierailija
27/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gameover kirjoitti:

🤔

Joo, insesti tai vuosikymmenten henkinen ja fyysinen väkivalta alistamisineen ei ole mitään sen rinnalla, kun kaiken toivonsa menettänyt päättää oman kärsimyksensä.

Ei mitään rikosta voi puolustella sillä, että jossain päin maailmaa on olemassa vieläkin kamalampi rikollinen.

Vierailija
28/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytäjä soittaa häkeen. Poliisi vie tiedon omaisille. Meidän tapauksessa kuolinsyy selvisi vasta ruumiinavauksessa, joten tieto itsemurhasta tuli kuukausia kuoleman jälkeen patologilta puhelimitse kysyttäessä.

Kukaan ei todellakaan tullut kyselemään tuen tarvetta eikä tarjonnut kriisiapua. Joillekuille on myös tullut yllätyksenä, että ihan itse jouduimme siivoamaan ruumisvisvojen sotkeman asunnon. Ihmisillä on jokin kumma luulo, että yhteiskunta syöksyy auttamaan hädässä. Tämä luulo kyllä korjaantuu, kun jotain kauheaa tapahtuu ja huomaa, että kaikki asiat on hoidettava itse ja tukea on erikseen etsittävä eikä sitä välttämättä silloinkaan saa.

Anteeksi utelu, mutta miten läheisesi teki itsemurhan, jos syy selvisi vasta jälkikäteen?

Vierailija
29/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytäjä mitä todennäköisimmin soittaa Häkeen. Tulee ehkä ambulanssi, poliisit ja  ruumisauto kumminkin.  Poliisit ilmoittaa omaisille. Normaalit hautajaisjärjestelyt, kunhan on saatu lääkäriltä hautauslupa. 

Itsemurhatapauksessa tarvitaan hautauslupa myös poliisilta.

Vierailija
30/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset joutuu hoitamaan kaikki käytännön asiat läheisen kuoleman jälkeen, jaksoi tai ei.

Vierailija
31/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytäjä soittaa häkeen. Poliisi vie tiedon omaisille. Meidän tapauksessa kuolinsyy selvisi vasta ruumiinavauksessa, joten tieto itsemurhasta tuli kuukausia kuoleman jälkeen patologilta puhelimitse kysyttäessä.

Kukaan ei todellakaan tullut kyselemään tuen tarvetta eikä tarjonnut kriisiapua. Joillekuille on myös tullut yllätyksenä, että ihan itse jouduimme siivoamaan ruumisvisvojen sotkeman asunnon. Ihmisillä on jokin kumma luulo, että yhteiskunta syöksyy auttamaan hädässä. Tämä luulo kyllä korjaantuu, kun jotain kauheaa tapahtuu ja huomaa, että kaikki asiat on hoidettava itse ja tukea on erikseen etsittävä eikä sitä välttämättä silloinkaan saa.

Anteeksi utelu, mutta miten läheisesi teki itsemurhan, jos syy selvisi vasta jälkikäteen?

Lääkkeillä.

Vierailija
32/32 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi tuli meille kotiin.. Asuin vielä silloin vanhemmilla. Veljeni oli löydetty hotellista toiselta paikkakunnalta. Asuttiin tosi pienellä paikkakunnalla, seurakunnasta tuli yksi nainen käymään seuraavana päivänä. Mikä oli kyllä ihana. Ulkopuolisen läsnäolo ja kauniit sanat tuntuivat hyvältä. Mutta siinä se oli. Kriisiapua olisi varmasti saanut enemmän, mutta sitä piti itse pyytää. Meillä oli onneksi läheinen suku ja paljon perheystäviä niin ei pyydetty ulkopuolista tukea. Tosiaan kaikki hautajaisiin liittyvät valmistelut piti hoitaa itse, hautauslupaa jouduttiin oottamaan 3 viikkoa. Oli hankala, kun ei voitu kirkkoherranvirastossa sopia itse päivää tai varata pappia etukäteen heti, et kaikki tapahtu sit tosi kiirellä kun lupa haudata saatiin. Hautajaispäivä oli perjantai, mikä oli vähän hankala kun ei sitten kaikki halukkaat kauempaa päässeet kirkkoon arkena. Tämä siis tapahtui 2004, en tiedä onko nykyään erilaista. Tarkoitan tuon kriisiavun suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi