Mynämäki
Millainen paikka Mynämäki on asua? Olemme avopuolisoni kanssa miettineet, josko noin viiden vuoden sisällä rakentaisimme Mynämäkeen omakotitalon. Emme haluaisi asua aivan keskustassa, vaan rakentaisimme talomme ennemmin jonnekin hieman kauemmaksi. Tällä hetkellä asumme vuokralla Turussa. Käymme molemmat töissä Turussa, joten työmatkakaan ei tulisi olemaan turhan pitkä. En tunne ennestään juuri ketään mynämäkeläisiä, joten olisi mukava kuulla, jos jollakulla on kokemuksia siellä asumisesta.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:14"]
Entä Merimasku tai Rymättylä? Maaseutua meren äärellä, mutta nykyään osana Naantalin varakasta kaupunkia, eli palvelut pelaavat.
Tai Masku, vaikka Niemenkulma (Naantalin palvelut lähellä).
Mynämäellä ja merellä ei juuri ole yhteistä kuin pieni merenlahti Mietoisissa.
[/quote]
Merimaskussa ja Rymättylässä tontit vaan taitaa olla hinnakkaampia kuin Mynämäellä. Mutta kyllä mäkin sinne ennemmin muuttaisin - tosin ruuhkat Naantaliin on ihan yhtä pahat.
Suhaan aika paljon tässä Turun alueella paikkakunnalta toiselle eri kellonaikoihin. Liikenne vetää ruuhka-aikaankin parhaiten Kaarinasta. Naantalista, Raisiosta, etenkin Liedosta päin tultaessa ne ruuhkat on ihan katastrofi.
Kaarina ja Piikkiökin on muuten meren rannalla. Mites olisi Harvaluoto?
[/quote]
Ohikulkutietä ei voi kovin ruuhkaiseksi sanoa. Riippuu tietysti mihin päin Turkua aamulla menee, mutta Kaarinan suuntaan en muuttaisi mitenkään, kun kuljen Satamaan töihin.
t: se maskulainen
Paljon hyviä kuntaehdotuksia tullut, kiitos siitä! Hyvä pointti sekin, että työmatkaruuhkat ovat varmasti melkoiset ja niissä köröttelyä kannattaisi kokeilla etukäteen. Mukava olisi vielä kuulla lisääkin mielipiteitä, erityisesti Mynämäessä asuvilta.
ap
ap
Tuttu asuu Mietoisissa ja harmittelee, kun lasten kaikki harrastuspaikat on vähintäänkin Raisiossa asti. Työpäivän jälkeen kun vielä kuskaa lapsia harrastuksiin, niin siinä se ilta sitten meneekin. Suunnittelee Turkuun muuttoa.
Sitäkin harmittelee, kun ei rakentanut aikanaan lähemmäs Turkua. Nyt olisi asunnon myyntihinta paljon parempi, jos olisi lähempänä. Rakennuskustannukset olisivat aikanaan olleet samat (ehkä tontin hintaa lukuunottamatta).
Täällä jaksetaan aina puhua Naantalin ja Liedon ruuhkista, mutta noin maailman mittakaavassa ne eivät niin valtavan järisyttäviä ole. Terveisin naantalilainen, Turussa töissä.
Merimaskusta ajaa Turun keskustaan alle 20 min, ekat valot Manhattanin kohdilla josta ruuhkat alkaa. Suoraan saa ajella. Merimasku/Naantali tosiaan kalliita, kallimpaa kuin Hirvensalon okt:t. Mut hyvää aluetta, merta joka paikassa.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 22:28"]
Täällä jaksetaan aina puhua Naantalin ja Liedon ruuhkista, mutta noin maailman mittakaavassa ne eivät niin valtavan järisyttäviä ole. Terveisin naantalilainen, Turussa töissä.
[/quote]
Ei ne maailman mittakaavassa järisyttäviä olekaan, mutta kyllä mua ainakin keljuttaa nököttää 15-20 minuuttia ylimääräistä ruuhkan vuoksi autossa. Sehän onkin järkyttävää, että näin pienellä automäärällä tuo liikenteen suunnittelu on töpätty niin, että silti saadaan ruuhkat aikaiseksi.
T. toinen naantalilainen
P. S. Minusta tämä Naantali on muuten kiva, mutta aika pussinpohja.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 22:32"]
Merimaskusta ajaa Turun keskustaan alle 20 min, ekat valot Manhattanin kohdilla josta ruuhkat alkaa. Suoraan saa ajella. Merimasku/Naantali tosiaan kalliita, kallimpaa kuin Hirvensalon okt:t. Mut hyvää aluetta, merta joka paikassa.
[/quote]
No ei todella aja Merimaskusta Turun keskustaan 20 minuutissa. Vai kuinka kovaa kaahaat? Normaali ihminen on Merimaskusta 20 minuutissa ehkä korkeintaan telakan kohdalla tai Jyrkkälässä.
Jos pitää olla klo 8.00 Turun keskustassa työpaikalla, auto parkissa, jne, niin takuulla ei riitä edes Naantalin keskustasta lähteä liikkeelle klo 7.40.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 22:28"]
[/quote]
Ei ne maailman mittakaavassa järisyttäviä olekaan, mutta kyllä mua ainakin keljuttaa nököttää 15-20 minuuttia ylimääräistä ruuhkan vuoksi autossa. Sehän onkin järkyttävää, että näin pienellä automäärällä tuo liikenteen suunnittelu on töpätty niin, että silti saadaan ruuhkat aikaiseksi.
T. toinen naantalilainen
P. S. Minusta tämä Naantali on muuten kiva, mutta aika pussinpohja.
[/quote]
Naantalin pikatien ruuhkat kestävät klo 7.45 - 8.00. Sama "ruuhka" koskee siis myös Mynämäeltä Turkuun ajavia. Minulla on onneksi liukuva työaika,joten ajan ruuhkakohdan läpi vasta klo 8.10 ilman ruuhkia.
Mahdollisille muualla asuville keskustelun seuraajille: Turussa on kokoonsa nähden ruuhkaista, ja pääsyy siihen on Aurajoki jonka yli pääsee vain muutamaa siltaa pitkin. Ja nämä aamun ruuhkat heijastuvat tietysti työmatkaliikenteeseen naapurikunnista Turkuunkin.
Minä olin se, joka kehotti katsomaan ilmakuvia. Tarkoitan sitä, että täällä on suuria peltoaukeita, joiden välissä on pikku pläntteinä metsää vain siellä, mihin ei saa peltoa eikä edes tölliä viitsi rakentaa. Toisaalta iso osa kuntaa on sitten kai paremminkin erämaata. Eli jos luontoon haluaa päästä liki kotiovelta, ovi on syytä sijoittaa tarkoin. Meillä on hevosia, ja vaikeaa löytää kulkureittejä kun on pitänyt mennä muuttamaan näin intensiivisesti viljellylle seudulle. Laiduntakaan ei saa lähettyviltä millään, eli hevoshulluutta jos on orastavanakaan, sitä tarkemmin on syytä paikka valita.
Ketju sattui silmiini, aikaa kulunut ja ehkä ratkaisuja jo tehtynä, vastaan silti. Olen asunut Mietoisissa 90-luvun alusta ja olen viihtynyt hyvin. Mynämäki on minun mielestäni hyvä kunta asua, jos rauhallista maalaiskuntaa asuinpaikakseen hakee. Harrastus- ja vapaa-ajanviettomahdllisuuksia täältä myös löytyy sopivasti. Nyt on meneillään hanke, jonka tiimoilta tänne houkutellaan uusia asukkaita. Voinet sitä sekä alueen omaa palstaa seurata fb.stä, linkitän tähän:
https://www.facebook.com/mynalife/?fref=ts
Mynämäki on mielestäni mukava historiallinen kunta. Kätevää, jos on lukiokin nyt.
Isäni on syntynyt ja kasvanut Mynämäellä. Lukioajaksi joutui aikanaan muuttamaan Turkuun. Isovanhempani on haudattu sinne hienon vanhan kirkon viereiselle hautausmaalle.
Mynämäkeläisillä on ihana yhtenöisyydentunto. Isänikin osaa esittää sankarihautausmaasta monta tuttua (tässä on matematiikan opettajani jne...) ja hautuumaalla käydessä siellä on usein jouluisin muita tutun tuttuja. Vähän pitkä matka minusta käydä töissä Turussa.
Mynämäellä juorutaan ja lapset kiusaavat muualta tulleita.Miehet ovat pahimpia juoruakkoja.Yleinen tapa on ainakin Karjalassa muutamilla ajaa kännissä,koska poliisit ovat sadan kilometsin päässä.Kamala paikka.
Kamalaa koulu- ja muutakin kiusaamista, vuosikausia jatkuvaa. Juoruilevia ihmisiä, sekä miehiä että naisia. Tuppukylä pohjimmiltaan, vaikka muuta yrittää. En muuttaisi enkä suosittele. Kyllä. Olen asunut Mynämäellä, Nousiaisissa, Vahdolla ja Ruskolla eli vertailukohtia on.
Asuin myös Vehmaalla ja pidin kovasti - merta riitti, rauhallista ja ihmiset tosi mukavia ja avuliaita. Kaverini asuu Paraisilla ja voin lämpimästi myös suositella. Ruotsia ei ole pakko osata, mutta pari sanaa (tack osv) on ihan kohteliasta opetella. Vilkastakin välillä, kivoja tapahtumia ja muuta. Muuttaisin heti, jos olisi mahdollista.
Ei vanhempien ammatti ja koulutus välttämättä tuosta noin vaan periydy lapsille. Varmasti on miljoonia ihmisiä, jotka ovat valinneet ammatikseen jonkun muun kuin vanhempiensa ammatin.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:51"]
Mitä haittaa mökkiläisistä? Ja Paraisilla kyllä pärjää suomella, älä siitä huolehdi. On todella viehättävä pikkukaupunki.
[/quote]
Ei mökkiläisistä muuten kai mitään haittaa ole, mutta he lähtevät pois talveksi ja kunta autioituu aika pahasti. Niin ainakin olen kuullut esimerkiksi Kustavissa asuvilta tutuiltani. Ja muutenkin kaikki kunnassa pyörii enemmän mökkiläisten ympärillä kuin tavallisten asukkaiden. En sitten tiedä pitääkö tämä yhtään paikkansa, näin olen vain kuullut. :)
Avomiehellekin olen yrittänyt sanoa, että Paraisilla varmaan pärjäisi ihan suomen kielelläkin, mutta ei hän ota uskoakseen. Joten parempi ehkä etsiä jokin kunta, joka on reilusti yksikielinen.
ap