Hiusten värjääjät: ootteko saaneet allerg.reaktiota, värjäättekö enää?
Noin 3 kk sitten sain pienimuotoisen allergisen reaktion. Uskallanko enää koskaan värjätä kevytvärillä?
Onko muilla hiuksiaan värjäävillä käynyt näin? Ekoväreihin en oo vielä perehtynyt.
Kommentit (22)
Ootteko vain lopettaneet värjäämisen tollasen jälkeen?
En ottaisi riskiä uudelleen. Voi tulla todella paha allergiareaktio. Tuliko vaaleasta vai tummasta hiusväristä?
Riippuu millainen allergiareaktio oli?
Itse värjäsin aikanaan usein ja pikkuhiljaa ilmeisesti herkistyin jollekin väreissä. Ensin tuli ihan pientä reaktiota ja sitten lopulta vähän kovempi kirvely... Lopetin värjäämisen kokonaan siihen.
päänsärkyä lähinnä. Sävytteistä on myös aina tullut kummallinen olo, vähän kuin jotain sydämenrytmihäiriöitä.
Sain tummasta väristä. Edes puolen vuoden tauko värjäämisestä ei taida auttaa?
Ei kannata leikkiä tuolla allergialla, esim PPD-allergiaan on maailmalla ihan kuoltu. Ystäväni joutui päivystykseen. Itse myös allerginen, oireena vain kirvely mutta testit näytti niin pahaa allergiaa että riskinotto on turhaa. Kun kerran herkistyy niin se on sit siinä. Itse värjään kasviväreillä. Jos olet hapeteväreille herkistynyt niin useimmiten kuitenkin suoravärit (esim Elumen) käy.
Olen värjännyt kerran kuussa noin 12-vuotiaasta nykyiseen 46-vuotiaaseen. Ei ole koskaan tullut mitään allergiaa. Joskus talvella jos päänahka on tosi kuiva, on vähän ärtynyt väriaineesta, mutta se on eri asia kuin allergia.
Jos olet varma että oli nimenomaan allerginen reaktio niin tauko ei auta. Luultavasti pystyt jatkossa värjäämään vain PPD-vapailla väreillä- se on se aineosa, jolle llähes kaikki allergisoituu. Eli niitä luomu-yrttivärejä kuten Cultivators, tai kampaamoissa on myös joitain suoravärejä kuten Elumen joissa ei ole PPD:tä.
Mä sain vuosi sitten allergisen reaktion vaaleaan hiusväriin. Siihen asti oli aina välillä värjätessä hiukan poltellut väri päässä, mutta ei pahasti. En ole uskaltanut värjätä tuon jälkeen, joten maantienharmaalla mennään. Ehkä joskus uskallan ekokampaamoon.
Minulla viimeksi Elumen värikin vähän tuntui ikävältä päänahassa, mietin että uskaltaako sillä enää värjätä? Ei ole hapetetta mutta mitä muuta allergisoivaa siinä mahtaa olla, joku kemikaali varmaan joo?
Värjäsin teini-ikäisestä parikymppiseksi tummalla värillä ja loppuvaiheilla aloin herkistyä (pientä kirvelyä, kutinaa) ja lopetin saman tien. En uskaltanut enää ottaa riskiä vakavammalle reaktioille.
Aloin hiljalleen raidoittaa ja nyt minulle laitetaan enää satunnaista baylage-raitaa latvaan.
Vaalentaessa vetyperoksidi voi ärsyttää ja useimmilla ärsyttääkin päänahkaa. Aina vaalentaessa tulee muistaa, että vaalennusaineen levittäminen aloitetaan latvasta ja sitä pidetään tyvessä huomattavasti lyhyemmän aikaa. Näin vältetään pitkäkestoinen kontakti päänahan kanssa, vähennetään todennäköisyyttä ihoärsytykselle ja mikä tärkeintä: tyven hius vaalenee latvaa nopeammin, koska päänahan lämpö edesauttaa prosessia. Tämä ei kuitenkaan useimmilla ole allerginen reaktio.
PPD allergia on asia erikseen ja se voi olla vaarallinen. Jos olet herkistynyt PPD:lle, et voi enää värjätä hapeteväreillä, koska seuraavalla kerralla reaktio voi olla rajumpi.
Suoravärit voivat myös ärsyttää ihoa, vaikka niissä ei ole vetyperoksidia eikä PPD:tä. Itselleni on ainakin kerran käynyt näin.
Vierailija kirjoitti:
Värjäsin teini-ikäisestä parikymppiseksi tummalla värillä ja loppuvaiheilla aloin herkistyä (pientä kirvelyä, kutinaa) ja lopetin saman tien. En uskaltanut enää ottaa riskiä vakavammalle reaktioille.
Aloin hiljalleen raidoittaa ja nyt minulle laitetaan enää satunnaista baylage-raitaa latvaan.
Sama. Nykyään käytän luonnonhennaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaalentaessa vetyperoksidi voi ärsyttää ja useimmilla ärsyttääkin päänahkaa. Aina vaalentaessa tulee muistaa, että vaalennusaineen levittäminen aloitetaan latvasta ja sitä pidetään tyvessä huomattavasti lyhyemmän aikaa. Näin vältetään pitkäkestoinen kontakti päänahan kanssa, vähennetään todennäköisyyttä ihoärsytykselle ja mikä tärkeintä: tyven hius vaalenee latvaa nopeammin, koska päänahan lämpö edesauttaa prosessia. Tämä ei kuitenkaan useimmilla ole allerginen reaktio.
PPD allergia on asia erikseen ja se voi olla vaarallinen. Jos olet herkistynyt PPD:lle, et voi enää värjätä hapeteväreillä, koska seuraavalla kerralla reaktio voi olla rajumpi.
Suoravärit voivat myös ärsyttää ihoa, vaikka niissä ei ole vetyperoksidia eikä PPD:tä. Itselleni on ainakin kerran käynyt näin.
PPD:tä on siis nimenomaan tummissa kestoväreissä ja se lukee kaupan väreissä aina ainesosaluettelossa. En tiedä onko sitä kampaamojen väreissä ja mistä tämän asian voi selvittää? Jos on kampaajia linjoilla, niin kiinnostaisi tietää.
Minä olen allerginen sille aineelle mitä on tummissa hiusväreissä ja niillä en voi värjätä. Blondilla ja punaisella voin. Mun allergia oli aika paha, naama ja päänahka oli aivan verisellä ruvella ja olkapäät.
Mulle tuli ensin pari kertaa hiuspohjaan kutinaa ja polttelua. Viimeisellä kerralla pää oli kuin tulessa ja hammasta purren pidin väriseoksen päässä siihen asti, että minimivaikutusaika täyttyi. Väri oli jotain tyyliin kastanjanruskea.
Ripsien kestovärjäys tuotti turvonneet ja tulehtuneen näköiset silmät ekalla kerralla.
Jätin värjäilyt sikseen, kun en ole varma, mikä aine reaktion aiheutti ja koska olen viimeisen viiden vuoden aikana alkanut saada lievästä hankaliin allergiaoireita ties mistä kosmetiikasta.
Kyllä näppylöitä, rakkuloita, kirvelyä ja kutinaa. Vegaanista kasviväristä ei itselle tullut, mutta nekin voi aiheuttaa allergiaa, jos kasvit herkistää. Vuosikymmeniä värjännyt sekä ammattilaisilla että kotona ja lopuksi tuli allergia... värjännyt monenlaisilla väreillä.
Itselleni ei ole tullut varsinaista allergista reaktiota, mutta jotkin suoravärit ovat ärsyttäneet ihoa, jos väriseosta on mennyt olkapäille tms. Värjään nykyään siten, että en käytä värejä joissa on INCI -listalla PPD. Otan aina sen jossa on miedompi hapete.
Värjäykseen käytän silikonihuppua, jolloin väri ei ole missään vaiheessa kosketuksissa päänahan kanssa, suojaan ihon ja pidän kunnon tuuletuksen päällä tilassa jossa sekoitan värin ja värjään.
Ketään?