Nostan hattua tavallisille suomalaisille äideille!
Eli teille, joilla on takana koulutus (ihan sama, onko ammattikoulu vai yliopisto) ja jotka olette eläneet normaalia elämää ennen lapsia (ihan sama, oletteko tehneet lapsia nuorina vai vanhoina). Teille, jotka olitte muutaman vuoden kotona lapsen/lasten kanssa ja jotka sitten palasitte työelämään takaisin tai menitte koulun penkille hakemaan uutta pätevyyttä.
Nostan hattua teille, joilla ei ole kummoisempia ongelmia, ei omassa elämässä eikä puolisollanekaan ole. Teille, jotka olette hoikkia, normaaleja tai ylipainoisia, jotka olette kauniita tai ette ole. Teille, jotka olette tavallisia äitejä, ja tavallisia vaimoja. HATUNNOSTO!
Olen nimittäin kurkkuani myöten täynnä päihdeäitejä ja -isiä, mielenterveysongelmaisia, köyhiä jotka laittavat köyhyyden periytymään typerän asenteensa takia, kaikkia niitä jotka kuormittavat perus neuvolatoiminnat ja lastenhuollon, sosiaalitoimen ja kaiken. Olen kurkkuani myöten täynnä heitä, jotka pilaavat normaalien lapsiperheiden maineen yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Hatunnosto siis meille tavallisille äideille, jotka emme kuormita yhtään mitään kuin korkeintaa omaa arkeamme sillä, että pidämme lapsistamme ITSE huolen (normaalia päivähoitoa päiväkodissa, joka on ylikuormitettu virikelasten takia luukunottamatta).
Kommentit (27)
Missä vika? Tunnepuolen köyhyydessä? Kyvyttömyydessä asettua toisen asemaan? Vai ihan vaan yleisessä välinpitämättömyydessä? Millaisen asenteen sinä periytät omille lapsillesi, jos vain tavallisuus on kunnioituksen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 13:38"]
"Tavallinen äiti" määritelmä on aika epämääräinen. Ihmsillä voi olla hyvinkin erinlaisia käsityksiä siitä kuka on tavallinen ja kuka ei. Tavalliseksi äidiksi nimetty voikin sitten närkästyä sillä kokee itsensä erinlaiseksi :)
[/quote]
Aika selkeästihän ap juuri aloituksessaan määritteli "tavallisen äidin". Tässä tapauskessa se tarkoittaa siis juuri tuota!
Kiitos! Meitä tavallisia äitejä on kuitenkin varmaan suurin osa äideistä, mutta meillä ei ole tarvetta korostaa itseämme blogeissa, somessa, iltapäivälehtien lööpeissä eikä keskustelupalstoilla. Ehkä pitäisi?
[/quote]
Näköjään pitäisi! :D Kiitos, että korostat sekä itseäsi, että meitä muita. Olet sinä parempi ihminen suhteessa muihin. Eikä tämä ole yhtään pirun huonosti piilotettua itsekorostusta. Sinulle taitaa löytyä ihan muotitermikin...humblebrag.
[/quote]
Miksi tavalliset äidit eivät saa röyhistää rintaansa ja olla avoimen onnellisia siitä mitä ovat? Ai niin, mutta eihän se suurta yleisöä kiinnosta, korkeintaan herättää kateutta satunnaisissa elämäänsä katkeroituneissa ihmisraunioissa. Kyllä, minä tavanomaisella hyvälllä itsetunnolla varustettu tavallinen äiti uskallan olla onnellinen elämämäntilanteestani ja seesteisestä elämänvaiheestani!
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:52"]
"Tavallinen äiti" määritelmä on aika epämääräinen. Ihmsillä voi olla hyvinkin erinlaisia käsityksiä siitä kuka on tavallinen ja kuka ei. Tavalliseksi äidiksi nimetty voikin sitten närkästyä sillä kokee itsensä erinlaiseksi :)
[/quote]
Aika selkeästihän ap juuri aloituksessaan määritteli "tavallisen äidin". Tässä tapauskessa se tarkoittaa siis juuri tuota!
Kiitos! Meitä tavallisia äitejä on kuitenkin varmaan suurin osa äideistä, mutta meillä ei ole tarvetta korostaa itseämme blogeissa, somessa, iltapäivälehtien lööpeissä eikä keskustelupalstoilla. Ehkä pitäisi?
[/quote]
Näköjään pitäisi! :D Kiitos, että korostat sekä itseäsi, että meitä muita. Olet sinä parempi ihminen suhteessa muihin. Eikä tämä ole yhtään pirun huonosti piilotettua itsekorostusta. Sinulle taitaa löytyä ihan muotitermikin...humblebrag.
[/quote]
Miksi tavalliset äidit eivät saa röyhistää rintaansa ja olla avoimen onnellisia siitä mitä ovat? Ai niin, mutta eihän se suurta yleisöä kiinnosta, korkeintaan herättää kateutta satunnaisissa elämäänsä katkeroituneissa ihmisraunioissa. Kyllä, minä tavanomaisella hyvälllä itsetunnolla varustettu tavallinen äiti uskallan olla onnellinen elämämäntilanteestani ja seesteisestä elämänvaiheestani!
[/quote]
Itsekorostuksen ei katsota sopivan suomalaiseen vaatimattomuuteen ja joidenkin on vaan alituiseen todistettava pätevyytensä napsien näytepaloja täydellisestä vanhemmuudesta ja "itsesääliin" puettu kehuskelu on ärsyttävää. Ap kirjoitus on vähän inhoarkisia tekstiä elämän vähemmän hohdokkaista puolista.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ilman muuta saa, mutta...saako sinusta siinä yhteiydessä ihan ohi mennen kivittää ihmisrauniot, joiden elämä ei ole tasapainossa?! Oma kehu haisee kyllä pahasti, jos omaa erinomaista elämää pitää korostaa haukkumalla muita.
Koulut jäi peruskouluun ja ensimmäisen lapsen sain 19 vuotiaana. Olin kyllä ollut jo kolme vuotta kokopäivä työssä siinä vaiheessa, mutta ei sitä varmaan lasketa kun ammattia ei ole eikä varmaan tulekaan. Alkoholia käytän ehkä kerran viiteen vuoteen ja joo on se joillekin ongelma ja ihmetyksen aihe, että etkö ees saunasidukkaa? Työttömänä en ole ollut kuin pari kuukautta 30 vuotisen elämäni aikana. Toki ilman koulutusta palkat ei ole päätä huimaavia, mutta kun on kuitenkin kaksi aikuista taloudessa joista toinen on keskituloinen niin lapsilla on ihan riittävä elintaso. Vähemmälläkin pärjää.
Eli en nyt sitten tiedä voinko lukea itseni tavalliseksi äidiksi vai odottaako päihde,- ja mielenterveysongelmat nurkan takana.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 15:34"]
Eli en nyt sitten tiedä voinko lukea itseni tavalliseksi äidiksi vai odottaako päihde,- ja mielenterveysongelmat nurkan takana.
[/quote]
Tämä kannattaa sitä hattua nostaessa muistaa, sitä ei koskaan tiedä mitä nurkantakana odottaa.
Hatunnosto siis meille tavallisille äideille, jotka emme kuormita yhtään mitään kuin korkeintaa omaa arkeamme sillä, että pidämme lapsistamme ITSE huolen (normaalia päivähoitoa päiväkodissa, joka on ylikuormitettu virikelasten takia luukunottamatta).
[/quote]
Ehkä tavalliset äidit ymmärtävät paremmin tekstiä, jossa pilkkusäännöt ja yhdyssanat ovat pielessä, mutta minulla kesti todella pitkään ymmärtää ap:n viimeinen virke.
Ehkäpä johtui siitä, että en olekaan ap:n ylistämä tavallinen äiti ( isompi lapseni on virikehoidossa muutaman tunnin viikossa, koska teen äitiyslomalla väitöskirjaani ;).
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 15:54"]Hatunnosto siis meille tavallisille äideille, jotka emme kuormita yhtään mitään kuin korkeintaa omaa arkeamme sillä, että pidämme lapsistamme ITSE huolen (normaalia päivähoitoa päiväkodissa, joka on ylikuormitettu virikelasten takia luukunottamatta).
[/quote]
Ehkä tavalliset äidit ymmärtävät paremmin tekstiä, jossa pilkkusäännöt ja yhdyssanat ovat pielessä, mutta minulla kesti todella pitkään ymmärtää ap:n viimeinen virke.
Ehkäpä johtui siitä, että en olekaan ap:n ylistämä tavallinen äiti ( isompi lapseni on virikehoidossa muutaman tunnin viikossa, koska teen äitiyslomalla väitöskirjaani ;).
[/quote]
Lapsesi ei ole ns. virikelapsen asemassa, jos työskentelet päivähoidon aikana. Opinnot, gradut, väitöskirjat lasketaan työskentelyksi.
Mä koen itseni ihan tavalliseksi äidiksi, vaikka kärsinkin mielenterveysongelmista. Ei se mielenterveys ole mikään valinta. Mitään palveluita en ole kuormittanut.
Saanko laittaa tästä syntyneen ärsytyksen raskaushormoonien piikkiin ja läväyttää tuntuvan korvapuustin ap korville. Se on niin pienestä kiinni, että menettää koko elämänsä hallinnan, mutta sitä on vaikea suht normaalin lapsuuden vaikea ymmärtää.
Joo ja ihan rauhassa saatte tuubaanne länkyttää ja vetää johtopäätöksiänne millainen äiti minä olen. Ei kiinosta.
Hyvää päivänjatkoa, vietän aikaani mielummin empaattisten ja täyspäisten aikuisten kanssa.
Juuri siksi valitsinkin hatunnoston aiheeksi tavalliset äidit :) Kun aina meuhkataan muista, ja muut itsekin meuhkaavat itsestään...
ap
Ehkä tavalliset äidit vielä innostuvat sinun kanssasi keskustelemaan. Onnea sinulle, että elämässi on kaikki mennyt hyvin.
Kyllähän _oikeasti _ mt-ongelmaisia on, se on selvä, mutta ap: viestiä komppaan siinä mielessä, että nykyään verhotaan paljon mt:n alle ihan vaan perinteisestä saamattomuudesta ja laiskuudesta johtuvia juttuja. Hatunnosto niille, jotka kohtaavat elämän realiteetteineen ilman tarvetta liukua aidan matalimmasta kohdasta kun ei hotsita nähdä vaivaa ja pettymyksiä.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 13:30"]
Juuri siksi valitsinkin hatunnoston aiheeksi tavalliset äidit :) Kun aina meuhkataan muista, ja muut itsekin meuhkaavat itsestään...
ap
[/quote]
Onkin jonkin verran tuktimuksia siitä, että masentuneilla sosiaalisessa mediassa toimiminen on erityisen tärkeää. Ehkä sinunkin minärakenne voi muuttua siitä, että saa myönteistä palautetta yläpeukuilla
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:23"]
Ihmisen elämä on (omien)valintojen summa. Se että on tehnyt lapsia, ei pitäsi ketään korokkeelle nostaa....
[/quote]
Eikä sittenkään, että on ensin sössinyt elämänsä esim. päihteillä, tekee lapsia ja sitten joskus kuntoutuu. Ja SE sitten on eräiden mielestä hatunnoston paikka. Paskat on.
[/quote]
Nyt päästiin asian ytimeen! Paskalla me kaikki käymme samalla tavalla! Joten nostakaamme jokainen kätemme ja taputetaa itseämme olkapäälle!