Voidaanko muka uniapnea jättää tutkimatta tai hoitamatta raskauden aikana?
Mieheni sanoi minulle vuoden alussa, että lopetan öisin hengittämästä. Hänen kuvailunsa asiasta kuulosti uniapnealta ja ajattelin että se katoaisi, kun saisin hiukan painoa alas. Kesän lopulla kuitenkin paino oli tippunut, mutta vaiva pysyi. Niihin aikoihin lähipiirissä kuitenkin sattui onnettomuus ja unohdin koko asian.
Syksyllä tulin raskaaksi ja nyt kun viikkoja on reilu 16, puhuin viime neuvolassa asiasta. Aiemmin en ole itse huomannut vaivaani, muuten kuin että aamuisin minulla on aina kova kurkkukipu ja olen jatkuvasti väsynyt ja heräilen jatkuvasti. Raskauden edetessä olen kuitenkin itsekin alkanut heräillä siihen, että korahdan kovaäänisesti. Ja ei auta, vaikka en nuku selälläni, en edes osaa nukkua selälläni. Hoitaja oli kovasti sitä mieltä, että raskaus voi aiheuttaa sen, vaikka mieheni sanoikin vaivan jatkuneen jo hyvän aikaa ennen raskautta. Kehotti sitten soittamaan siitä lääkärille aikaa.
Soitin nyt maanantaina terveyskeskukseen asiasta. Puheluun vastannut hoitaja/työntekijä ei laittanut minua lääkärille jonoon, koska minulla on tulossa parin viikon päästä lääkäri neuvolan puolesta. Tämä on ihan ok, mutta hoitaja sanoi, että raskaana olevia ei ohjata tutkimuksiin, koska raskaus kuulemma vääristää niin paljon niitä mittaustuloksia. Sanoin hänellekin, että vaiva on ollut jo ennen raskautta, mutta hän vain jankutti miten raskaus vääristää tuloksia.
En todellakaan usko, että näin voi olla. Onhan se nyt ihan järjelläkin pääteltävissä, että jos äiti lopettaa hengittämästä, se vaikuttaa myös sikiöön. Ja onhan siitä tutkimuksiakin, miten odottavan äidin uniapnea on tärkeää hoitaa, koska se vaikuttaa monin eri tavoin sikiöön ja kasvuun.
Onko siis muka oikeasti mahdollista, että minua kieltäydytään tutkimasta tai hoitamasta tässä vaivassa, koska olen raskaana? Ja se ei paina mitään, että vaiva on alkanut jo ennen raskautta ja nyt vain pahentunut, vaikka viikkojakin vasta näin vähän?
Kommentit (10)
No jos ei tk reagoi niin pitäiskö koittaa yksityistä?
Kyljellään nukkuminen voisi olla hyvä.
Näköjään voidaan. Kuin kauan se kestää? Vai onko syvä uni?
Huh, yritä saada apua yksityisen kautta!
Kokeile mahd. työterveyttä myös jos julkinen ei auta.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Sinun kannattaa varata aika yksityiselle keuhkolääkärille, niin saat oikeat tiedot asiasta.
Kuule, vasta se mittari näyttää nukutko selälläsi vai et. Eräs henkilö nukkuikin 6h putkeen selällään vaikkei mielestään edes pysty siihen.
Pyytele vaan sitkeästi neuvoja miten vauvalle käy kun et hengitä.......!
Ehdottomasti menen yksityiselle, jos julkinen puoli ei tee mitään. Siinä vaiheessa kyllä tiedustelen potilasasiamieheltä tmv mahdollisuutta tehdä kantelu, koska eikös Suomessa ole jokin laki, ettei tarvittavaa hoitoa saa viivyttää? Luultavasti voisi tulla myös jokin syrjintäjuttu, koska nyt ainakin on sanottu, ettei raskaana olevia tutkita tai hoideta. Mutta katson tuon parin viikon päästä olevan lääkäriajan ensin.
Nukunkin kyljelläni, olen nukkunut lapsesta asti. Tiedän, etten nuku selälläni, koska mieheni tulee aivan eri aikaan nukkumaan, mutta tekee samassa huoneessa omia juttujaan, kun nukun. Hän sanoo myös, etten nuku koskaan selälläni, ehkä pari kertaa on nähnyt minun nukkuvan selälläni sinä aikana kun olemme olleet melkein 10 vuotta yhdessä ja aina unirytmimme on ollut näin erilainen.
Miehen mukaan katkokset ovat vaihtelevia, mutta yleensä suhteellisen pitkiä, 20sek tai enemmän. Työterveyttä kokeilin jo, mutta ensimmäiset ajat saatavilla vasta helmikuussa.
Mutta jos julkinen puoli yrittää olla tutkimatta, soitan sitten kyllä neuvolaankin ja kysyn että miten se voi olla hyväksi vauvalle, jos minä lopetan jatkuvasti hengittämisen. Ja ehdottomasti menen yksityiselle.
Ap
up