Säälitkö nuorena (19-25-vuotiaana) perheen perustaneita?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 22:01"]
Entä näiden nuorten äitien lapsia?
[/quote]
En sääli, koska sääli on sairautta. Mutta olin 80-luvulla noin nuori ja niistä tytöistä, jotka perusti perheen nuorena, vain on siinä samassa liitossa enää. 90% on eronnut ja toisella tai kolmannella kierroksella. Ja aika iso prosentti näistä nuorena perheen perustaneista on ilman ammattitutkintoa tai tehneet sekalaista työtä. Monella heistä on lapsia kahdelle tai kolmelle miehelle, kun on haluttu aina uudestaan ja uudestaan perustaa vihdoin se oikea perhe uuden miehen kanssa.
Mutta elämä on valintoja. Jokainen elää elämänsä, kuten hän kokee parhaakseen. Ehkä se on ollut heille juuri se oikea haave elämästä.
En sääli. Tavallaan olen kateellinen - mielellään itsekin olisin elänyt perheellistä elämää jo nuorempana kuin yli kolmikymppisenä. Ja toisaalta taas, jos olisin saanut lapset aiemmin, en olisi ollut kypsä äidiksi sitäkään vertaa mitä nyt, ja varmasti tuntisin syyllisyyttä suhteessa lapsiini enemmän kuin nyt. Oikeasti olisin halunnut ison perheen, ja paremmin sen olisi ehtinyt jos olisi aiemmin aloittanut :P. Mutta ei ollut sopivaa kumppania.
Päinvastoin! Säälin ikäisiäni nelikymppisiä, joilla on pienet lapset. Reilu parikymppisellä riittää energiaa ja intoa pienille lapsille, opiskeluun ym. ihan eritavalla kuin keski-ikäisellä. Reilu nelikymppisenä on jo paljon mukavampi satsata aikaa ja rahaa itseensä.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 08:16"]
Ai mä en enää ollut nuori, kun täytin 26 ennen kuin esikoinen syntyi. No pidinkin itseäni ihan normaalin ikäisenä perustamaan perheen.
[/quote]
Mitä tällä kaikiien toitottamalla vapaudella oikein tarkoitetaan? Minkä vapauden ne lapset vie? Tervetuloa 2000-luvulle.. rajat on auki, ihmisillä varaa ja mahdollisuus tehdä kivoja asioita enemmän kuin koskaan ennen, vain taivas on rajana. Miten ne lapset sitä vapautta syö?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 22:01"]
Entä näiden nuorten äitien lapsia?
[/quote]
En sääli, koska sääli on sairautta. Mutta olin 80-luvulla noin nuori ja niistä tytöistä, jotka perusti perheen nuorena, vain on siinä samassa liitossa enää. 90% on eronnut ja toisella tai kolmannella kierroksella. Ja aika iso prosentti näistä nuorena perheen perustaneista on ilman ammattitutkintoa tai tehneet sekalaista työtä. Monella heistä on lapsia kahdelle tai kolmelle miehelle, kun on haluttu aina uudestaan ja uudestaan perustaa vihdoin se oikea perhe uuden miehen kanssa.
Mutta elämä on valintoja. Jokainen elää elämänsä, kuten hän kokee parhaakseen. Ehkä se on ollut heille juuri se oikea haave elämästä.