Kuinka usein pitäisi käydä gynellä
Kommentit (37)
Minäkään en ole käynyt kertaakaan, ikää 27. Enkä käy ellei pakottavaa tarvetta tule. Ei ole mitään mielenkiintoa levitellä tavaraa millekään lääkärille.
Papa kannattaa ottaa 2-3 vuoden välein. Ei siihen gyneä vättämättä tarvita, itse käyn kyllä joka vuosi yksityisellä.
Käyn tarvittaessa, mutta joskus parin-kolmen vuoden tauko. Käyn mm. papa-kokeessa ja sitten aina välillä voi olla jotain vaivoja.
Gynelle en mene vaikka maksettaisiin.
Papaa ei todellakaan kuulu ottaa joka vuosi ellei siinä ole ollut jotain muutoksia. Papa 2,5 vuoden välein riittää.
Itse käyn yksityisellä gynekologilla n. joka toinen vuosi. Työnantajani kyllä korvaisi gynekäynnin vaikka joka vuosi.
Olen myös 27, enkä ole käynyt kertaakaan. Tosin seksikumppaneita on ollut tasan yksi ja kondomi on ollut aina käytössä. Ehkä kävisin, jos olisin enemmän riskiryhmää. Lääkäreiden välttely -viettini on vahva.
En ole käynyt. Olen 30v. En ole ajatellut mennäkään. Onneksi ei tarvitse. Vastenmielisintä mitä voi kuvitella lääkärikäynniltä.
Käyn kerran vuodessa. Käyn myös hammaskääkärissä kerran vuodessa ja silmälääkärissä joka toinen vuosi, eikä ole mitään vaivoja.
Olen kovin yllättynyt vastauksista! Olen luullut että naiset pitävät itsestään huolta, mutta olen näemmä ollut väärässä. Itselläni ei tulisi mieleenikään jättää gynekäyntiä väliin. Se on kuitenkin pieni vaiva oman hyvinvoinnin ja terveyden puolesta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:27"]
Olen kovin yllättynyt vastauksista! Olen luullut että naiset pitävät itsestään huolta, mutta olen näemmä ollut väärässä. Itselläni ei tulisi mieleenikään jättää gynekäyntiä väliin. Se on kuitenkin pieni vaiva oman hyvinvoinnin ja terveyden puolesta.
[/quote]
Minä olen luultavasti ikineitsyt, joten ei ole tarvetta käydä gynekologilla. Joka paikassa kyllä hoetaan "kaikkien naisten pitää käydä gynekologilla kerran vuodessa", mutta kun ottaa selvää, miksi pitää käydä gynekologilla, minkä ikäisenä ensimmäisen kerran jne. kaikki lääkärit ja terveydenhoitajat ovat sitä mieltä, että vasta ensimmäisen sukupuoliyhdynnän jälkeen on aihetta käydä gynekologilla. Neitsyiden ei tarvitse käydä gynekologilla.
Myös neitsyt voi sairastua kohtu- tai munasarjasyöpään, ei ne ole mitään seksitauteja. Tämä ensimmäinen yhdyntä -sääntö on ohjenuora teinitytöille.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:14"]
Myös neitsyt voi sairastua kohtu- tai munasarjasyöpään, ei ne ole mitään seksitauteja. Tämä ensimmäinen yhdyntä -sääntö on ohjenuora teinitytöille.
[/quote]
Kun aikuinen neitsyt kysyy lääkäreiltä, milloin pitää mennä gynekologille, he sanovat että vain jos on yhdynnässä. Ei tuo sääntö koske ainoastaan teinityttöjä, vaan kaikenikäisiä naisia.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:14"]
[/quote]
Samalla tavalla voi sairastua iho-, suolisto-, haima- tai mihin tahansa lukuisista muista syövistä, mutta moniko nainen käy vuosittain esim. paksusuolen tähystyksessä varmuuden vuoksi? Ei siellä lääkärissä ole tarvetta vuosittain rampata, ellei ole oireita tai jostain syystä riskiryhmässä näiden syöpien suhteen.
Papa-kokeesta sen verran, että kun itse kävin vuosikutsunnassa, näytteen ottanut hoitaja sanoi ettei sille oikeastaan olisi ollut tarvetta, koska en harrasta seksiä.
Parin vuoden välein perustarkastus omalla lääkärillä. Sama papan kohdalla, sen saa onneksi (n 30e maksulla) silloin kun haluaa, ainoastaan ne ikä"seulat" ilmaiset.
Mutta ei täällä pääse gynelle muuten vain, ainoastaan lähetteellä sitten jos jotain häikkää on. Joskus pyysin lähetettä epäsäännöllisen kierron ym vuoksi, mutta "ei tervettä kannata tutkia", kuulema...
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 20:59"]
Jos ei koskaan ole harrastanut seksiä (eikä aio) niin silloin ei tarvi käydä gynellä?
[/quote]
Olet oikeassa. Ei tarvitse käydä.
Ei pidä mennä kertaakaan. Joku voi pian nähdä pillusi.