Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein pitäisi käydä gynellä

Vierailija
13.04.2014 |

ja papa-kokeessa? Yksityisellä vai tk:ssa?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä mennä kertaakaan. Joku voi pian nähdä pillusi.

Vierailija
22/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole käynyt kertaakaan, ikää 27. Enkä käy ellei pakottavaa tarvetta tule. Ei ole mitään mielenkiintoa levitellä tavaraa millekään lääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa kannattaa ottaa 2-3 vuoden välein. Ei siihen gyneä vättämättä tarvita, itse käyn kyllä joka vuosi yksityisellä.

Vierailija
24/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn tarvittaessa, mutta joskus parin-kolmen vuoden tauko. Käyn mm. papa-kokeessa ja sitten aina välillä voi olla jotain vaivoja.

Vierailija
25/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynelle en mene vaikka maksettaisiin.

Vierailija
26/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papaa ei todellakaan kuulu ottaa joka vuosi ellei siinä ole ollut jotain muutoksia. Papa 2,5 vuoden välein riittää.

Itse käyn yksityisellä gynekologilla n. joka toinen vuosi. Työnantajani kyllä korvaisi gynekäynnin vaikka joka vuosi.

Vierailija
27/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 27, enkä ole käynyt kertaakaan. Tosin seksikumppaneita on ollut tasan yksi ja kondomi on ollut aina käytössä. Ehkä kävisin, jos olisin enemmän riskiryhmää. Lääkäreiden välttely -viettini on vahva.

Vierailija
28/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt. Olen 30v. En ole ajatellut mennäkään. Onneksi ei tarvitse. Vastenmielisintä mitä voi kuvitella lääkärikäynniltä.

Vierailija
29/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran vuodessa. Käyn myös hammaskääkärissä kerran vuodessa ja silmälääkärissä joka toinen vuosi, eikä ole mitään vaivoja.

Vierailija
30/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kovin yllättynyt vastauksista! Olen luullut että naiset pitävät itsestään huolta, mutta olen näemmä ollut väärässä. Itselläni ei tulisi mieleenikään jättää gynekäyntiä väliin. Se on kuitenkin pieni vaiva oman hyvinvoinnin ja terveyden puolesta.

Vierailija
31/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18:

Lue kommentti 12.

Vierailija
32/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:27"]

Olen kovin yllättynyt vastauksista! Olen luullut että naiset pitävät itsestään huolta, mutta olen näemmä ollut väärässä. Itselläni ei tulisi mieleenikään jättää gynekäyntiä väliin. Se on kuitenkin pieni vaiva oman hyvinvoinnin ja terveyden puolesta.

[/quote]

Minä olen luultavasti ikineitsyt, joten ei ole tarvetta käydä gynekologilla. Joka paikassa kyllä hoetaan "kaikkien naisten pitää käydä gynekologilla kerran vuodessa", mutta kun ottaa selvää, miksi pitää käydä gynekologilla, minkä ikäisenä ensimmäisen kerran jne. kaikki lääkärit ja terveydenhoitajat ovat sitä mieltä, että vasta ensimmäisen sukupuoliyhdynnän jälkeen on aihetta käydä gynekologilla. Neitsyiden ei tarvitse käydä gynekologilla.

Vierailija
33/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös neitsyt voi sairastua kohtu- tai munasarjasyöpään, ei ne ole mitään seksitauteja. Tämä ensimmäinen yhdyntä -sääntö on ohjenuora teinitytöille.

Vierailija
34/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:14"]

Myös neitsyt voi sairastua kohtu- tai munasarjasyöpään, ei ne ole mitään seksitauteja. Tämä ensimmäinen yhdyntä -sääntö on ohjenuora teinitytöille.

[/quote]

Kun aikuinen neitsyt kysyy lääkäreiltä, milloin pitää mennä gynekologille, he sanovat että vain jos on yhdynnässä. Ei tuo sääntö koske ainoastaan teinityttöjä, vaan kaikenikäisiä naisia.

Vierailija
35/37 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:14"]

[/quote]

Samalla tavalla voi sairastua iho-, suolisto-, haima- tai mihin tahansa lukuisista muista syövistä, mutta moniko nainen käy vuosittain esim. paksusuolen tähystyksessä varmuuden vuoksi? Ei siellä lääkärissä ole tarvetta vuosittain rampata, ellei ole oireita tai jostain syystä riskiryhmässä näiden syöpien suhteen.

Papa-kokeesta sen verran, että kun itse kävin vuosikutsunnassa, näytteen ottanut hoitaja sanoi ettei sille oikeastaan olisi ollut tarvetta, koska en harrasta seksiä.

Vierailija
36/37 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin vuoden välein perustarkastus omalla lääkärillä. Sama papan kohdalla, sen saa onneksi (n 30e maksulla) silloin kun haluaa, ainoastaan  ne ikä"seulat" ilmaiset.

Mutta ei täällä pääse gynelle muuten vain, ainoastaan lähetteellä sitten jos jotain häikkää on. Joskus pyysin lähetettä epäsäännöllisen kierron ym vuoksi, mutta "ei tervettä kannata tutkia", kuulema... 

Vierailija
37/37 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 20:59"]

Jos ei koskaan ole harrastanut seksiä (eikä aio) niin silloin ei tarvi käydä gynellä?

[/quote]

Olet oikeassa. Ei tarvitse käydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme