Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En osaa kokata yhtään ja se jäytää meidän parisuhdetta. Miten opin tekemään parempaa ruokaa?

Vierailija
02.12.2020 |

Mä olen kotona lapsen kanssa ja mies töissä. En ole koskaan ollut hyvä tekemään ruokaa, siis en vain osaa. En hahmota mitään mausteita tai muuta ja jos yritän jotain uutta niin siitä tulee ihan kauhea katastrofi. Niinpä teen aina samaa ruokaa mitä osaan tehdä:

- spaghettia ja sellasta valmista tomaattikastiketta ja sinne lihapullia sekaan lämpeämään
- pyttipannua eli perunoita ja nakkeja pannulla
- makaroonia ja jauhelihaa

Mies kokkaa aina viikonloppuisin jotain ihan mahtavaa kuten viime lauantaina Osso buccoa ja nyt lauantaina sanoi tekevänsä Beef Wellingtonin. Katsoin sitä ohjetta, mutta en mä osaisi sitä tehdä. Pitää kääriä se liha taikinaan ja siihen taikinan päälle tehdään joku duxelles tms. Mulla on tosi huono omatunto kun mies aina joutuu syömään viikolla mun roskaa :( Se ei koskaan sano mitään, mutta mä muutun aina ärtyisäksi kun tiedän, että mies osaa kokata paljon paremmin.

Miten opin tekemään parempaa ruokaa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko se asia niin vakava? Meinaan, jokainen tekee omannäköistä ruokaa ja halutessaan opettelee nettireseptien kautta tekemään jotain erikoisuuuksia. Miksi näet asian noin negatiivisena? Ei siltä pohjalta ole kiva alkaa kokkaamaan, koska joku muu on parempi. Se vaatii aidon kiinnostuksen ruoanlaittoon, että taidosta tulee pysyvä.

Vierailija
2/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että asia jäytää vain sinua itseäsi, ei teidän parisuhdettanne. Ei kaikissa parisuhteissa ole niin, että nainen on se talouden pääkokki vaan moni mies tykkää ja haluaa laittaa ruokaa. Jos kuitenkin haluat laajentaa ruoanlaittovalikoimaasi, niin ihan jo googlettamalla löytyy vaikka mitä "reseptejä aloittelijoille" -sivustoja. Koronan vuoksi tämä tuskin on mahdollista juuri nyt, mutta esim. kansalaisopistot ja Martat ovat järjestäneet ruoanlaittokursseja aikuisille, jotka haluavat oppia kokkaamaan paremmin tai jotka aloittavat nollasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olusi keittokirja tai netistä ohjeiden haku. Seuraat ohhetta vaihe vaiheelta.

Vierailija
4/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että tämä ongelma on Porvoossa.

Vierailija
5/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5. Nyt oli vähän liian monimutkainen.

Vierailija
6/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele lukemaan ja sitten ostat keittokirjan.

Vierailija
7/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eukon pitää osata laittaa ruokaa.

Omalle akalle ostan joka vuosi joululahjaksi uuden paistinpannun,

niin ei tarvi valittaa että on huono pannu.

Vierailija
8/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Osso bucco kyllä lannistaisi minutkin. Nouda ravintolasta ruokaa, tai tilaa kotiin ja laita vuokiin, kuin olisit itse tehnyt ne.

Vierailija
9/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittokirjoja on pilvinpimein ja netit täynnä ohjeita. Myös kokkauskursseja järjestetään. Opettelemalla....onnistumalla ja epäonnistumalla sitä oppii.

Vierailija
10/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkä matka on omista pöperöistäsi miehen herkkuihin noin monimutkaisuusasteen kannalta. Välimuotoa löytyy paljon. Nettiä kaivelemaan vaan.

Vierailija
11/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Osso bucco kyllä lannistaisi minutkin. Nouda ravintolasta ruokaa, tai tilaa kotiin ja laita vuokiin, kuin olisit itse tehnyt ne.

No helppohan sekin on kun nyt ohjeen katsoin.

Vierailija
12/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisto Jumula kirjoitti:

Kyllä eukon pitää osata laittaa ruokaa.

Omalle akalle ostan joka vuosi joululahjaksi uuden paistinpannun,

niin ei tarvi valittaa että on huono pannu.

Lopeta niiden surkeiden pannujen ostaminen, niillä ei tee mitään. Huonoilla välineillä on kurja tehdä ruokaa. Mitä muuten itse saat lahjaksi, imurin vai porakoneen?

Vierailija
13/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele lukemaan ja sitten ostat keittokirjan.

Vaikka minulla olisi millainen keittokirja, niin aina ei onnistu. Lopputulos ei ole lähellekään keittokirjan kuvaa ja joku osa ateriasta on raakaa tai ylikypsää. Uuniruuat ehkä helpoimpia. N50+

Vierailija
14/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTubesta helppoja ohjeita etsimään. Suosittelen "aloittelijalle" nimenomaan videoita, koska tekniikkakin on todennäköisesti hukassa ja voi olla epäselvää, että minkä kokoisia kuutioita tai viipaleita tai mitä milloinkin tarkoitetaan.

Vierailija
15/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kokata miehen kanssa yhdessä, jos hän opettaisi?

Vierailija
16/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin kokkaamaan kun aloin tilaamaan ruokakassia. Mukana tulee siis ainekset ja resepti ja sitten ei tarvitse tehdä muuta kuin ohjeiden mukaan.

Vierailija
17/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole osso bucco, vaan osso buco. Suoraan käännettynä "reikäluu".

Vierailija
18/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kirjakaupasta tai kirjastosta peruskoulun kotitalouskirja. Sillä pääset alkuun.

Muuten voit hankkia jonkun tavallisen keittokirjan, jossa on paljon perusohjeita. Sellainen on paljon kätevämpi käyttöliittymä kuin netti, kun samalla kerralla voi silmäillä ja vertailla paljon ohjeita.

Noudata ohjeita aluksi hyvin kirjaimellisesti. Kun teillä on lapsi, on hyvä aloittaa lapselle sopivista ruuista. Ei kovin pieni innostu Beef Wellingtonista ja Osso Buccosta. Esimerkiksi keitot, kiusaukset ja pataruuat ovat yksinkertaisia ja helppoja. Sen kun vaan mätät ainekset astiaan ja jätät kypsymään. Käytä aluksi mausteita säästeliäästi, sillä niitä voi aina lisätä, mutta ruoka on pilalla, jos siinä on jotain liikaa.

Oikea kypsyysaste on taitolaji, eikä aina onnistu kokeneiltakaan kokeilta, kun ainekset ja uunit ovat erilaisia. Kannattaa vahtia sitä sillä tavalla, että lopettaa kypsennyksen juuri silloin, kun on sopivan kypsää, mutta ei vielä ylikypsää eikä varsinkaan palanutta. Enemmän aikaa ja miedompi lämpö voi auttaa asiaa.

Tee sinä arkisin tavallisia arkiruokia ja anna miehen loistaa taidoillaan viikonloppuisin.

Ja miksi vastaan tähän provoon? No ihan siksi, että ehkä tästä ketjusta joku toistaitoinen kokki saa hyviä vinkkejä.

Vierailija
19/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kokata miehen kanssa yhdessä, jos hän opettaisi?

Tämä!

On muuten aika älyttömän ihanaa tehdä yhdessä ruokaa. Mun nainen seuraa vierestä ja haluaa oppia.

Ihaninta siinä on yhdessäolo, monta kertaa on ruoan laitto keskeytynyt ja toiminta siirtynyt makuuhuoneen puolelle..

ei kokkia saisi sillai vikitellä....

Vierailija
20/21 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta 7. luokan kotitalouskirja ja tee ohjeen mukaan kohta kohdalta. Ei pitäisi olla mitään epäonnistumisen vaaraa, jos nyt erotat kuitenkin, mitä on kylmä ja kuuma ja osaat lukea. Jos reseptissä on "1 tl suolaa", se tarkoittaa, että suolan reuna on tasattu mitan reunan mukaan. Sama, jos on 1 dl jauhoja: tasaus reunan mukaan. Mitään ei laiteta kukkuraisena eli yli reunan. Neste kiehuu, kun siitä nousee kuplia nesteen sisältä.