Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osapäivätyön miinukset ja plussat, kokemuksia?

Vierailija
02.12.2020 |

Kerro

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtä teette osapäiväisesti?  Kiinnostaisi minuakin.

Vierailija
22/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni palkka

Jotkut ovat kateellisia

Kateellisia?

Tuo on totta, mustakin tuntuu, että jotain ihme kateutta on joillakin, "ai sä lähdet jo, no, mun täytyy vielä jaksaa"- tyyliin.

Teen 1-2 vuoroa viikossa töitä myyjänä, ja hoitoalalla oleva kaverini on selvästi kateellinen. En esimerkiksi saisi sanoa kuinka en jaksaisi mennä iltavuoroon, koska "helppohan sun on kun se on about ainoa vuorosi tällä viikolla!". No hitsi, kuka hänen käskee olla kokoaikaduunissa kun hoitoalalla riittää kyllä niitä keikkaduunejakin, senkus irtisanoutuu siitä vakkarista! Ai niin mut kun se raha. Niinpä. Siksi minäkin koetan saada kokoaikaista työtä tai edes 30 h/vk, mutta ei tärppää joten näin mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan vähyys on miinus. Jos saat lisäksi soviteltua työmarkkinatukea tai ansiopäivärahaa, niin pitää silti muistaa pitää työnhaku voimassa ja hoitaa työkkärin antamat tehtävät, laittaa lappuja ja tunteja kassalle ja/tai kelalle. Rahat yleensä tulevat myöhässä.

Muuten ollut positiivisia kokemuksia.

Nyt koronan vuoksihan TE-toimisto ei vaadi työllistymissuunnitelmaa. Tai siis siitä ei voi tulla sanktiota, jos jää tekemättä.

Hakemusten täyttäminen on mielestäni pieni vaiva siitä, että nettotuloni ovat edelleen yli 2000 euroa vaikka työskentelen osa-aikaisesti. Ainoa kerta, kun hakemukseni käsittely viivästyi johtui siitä, että työssäoloehtoni oli täyttynyt uudestaan ja kassalla oli ongelmia tuntien laskemisessa.

Pienet viivästykset tukien saapumisessa tilille ei kuitenkaan haittaa, kun on säännöllinen palkanmaksupäivä ja puskuri, johon voin tarvittaessa turvautua.

Vuoden alusta taas joutuu hoitamaan asioita työkkärin kanssa.

Jos ei ole puskuria ja ei ole kiinteää tuntimäärää vaan nollasoppari, pitää olla todella tarkkana noiden kanssa.

Oli todella vittumaista kun kassan rahat tulivat lähes kaksi kuukautta myöhässä koronan takia. Sain kesäkuun puolessa välissä kassasta rahat, jonka jälkeen otin osa-aikatyön. Kesäkuulta tienasin nettona palkkaa 150e ja heinäkuulta 400e. Seuraavat rahat sain kassasta elokuun alusta.

Onneksi oli säästöjä. Nyt olen ollut työttömänä ja säästöjä ei enää ole. Jos olisi tuollainen tilanne, niin en pärjäisi rahallisesti mitenkään.

Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu.

Vierailija
24/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä teette osapäiväisesti?  Kiinnostaisi minuakin.

Minulla on kaksi tutkintoa, joista toinen on hoitoalalta. Osa-aikatyöni on toimistohommaa ja lisäksi teen keikkaa hoitoalalla. Pärjäisin kyllä ilman noita keikkahommia, mutta parempi ylläpitää ammattitaitoa ja verkostoja, kun toimistotyön jatkuminen on epävarmaa.

Vierailija
25/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan harrastaa liikuntaa ja pitää kämpän siistinä, kun töitä on kolme päivää viikossa. Olen aina sunnuntait töissä, joten lisät ovat hyvät.

Rahaa voisi tietysti olla enemmän, mutta riittää asioihin, jotka itse priorisoin, ja on sitä enemmän kuin työmarkkinatuella. Eläkekertymää en mieti, kun ei tiedä mitä tapahtuu tulevaisuudessa.

Vierailija
26/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole holtiton rahan kanssa niin ei se rahan vähyyskään ole ongelmana. Minulla menee kelasta saatava rahat vuokraan (asumis + työttömyystuki) ja koko palkka on siten "ylimääräistä". Parin kuukauden välein pistän tonnin rahastoihin.

Vierailija
27/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni palkka

Jotkut ovat kateellisia

Kateellisia?

Tuo on totta, mustakin tuntuu, että jotain ihme kateutta on joillakin, "ai sä lähdet jo, no, mun täytyy vielä jaksaa"- tyyliin.

Teen 1-2 vuoroa viikossa töitä myyjänä, ja hoitoalalla oleva kaverini on selvästi kateellinen. En esimerkiksi saisi sanoa kuinka en jaksaisi mennä iltavuoroon, koska "helppohan sun on kun se on about ainoa vuorosi tällä viikolla!". No hitsi, kuka hänen käskee olla kokoaikaduunissa kun hoitoalalla riittää kyllä niitä keikkaduunejakin, senkus irtisanoutuu siitä vakkarista! Ai niin mut kun se raha. Niinpä. Siksi minäkin koetan saada kokoaikaista työtä tai edes 30 h/vk, mutta ei tärppää joten näin mennään.

Kateuden vuoksi en hirveästi viitsi tuoda esiin kavereilleni ja tuttavilleni, että tuloni ovat pysyneet samana vaikka työmääräni on lähes puolittunut. Suht hyvä ansiosidonnaiseni perustuu kolmivuorotyöhön hoitoalalla ja kollegat kyllä ihmettelivät, kun en halunnut jatkaa töissä kokopäiväisesti vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus.

Vierailija
28/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 30 tunnin viikkoa enkä ikinä palaisi täyteen työaikaan. Monen muun listaamat edut ovat minullakin päällimmäisenä: Arkena jaksaa ja ehtii ihan hyvin tehdä ja harrastaa kaikenlaista, olen töissä tehokkaampi ja ehdin tehdä kotonakin rauhassa kotitöitä ja hoidella lasten asioita ja omia asioitani. Aamut on ihanan rauhallisia kun ei tarvitse rynnistää kukonlaulun aikaan toimistolle, teen töitä n. klo 9 - 15.

Rahaa on tosin hiukan vähemmän, mutta se ei juurikaan haittaa. Raha riittää kaikkeen mitä tarvitsen.

Vierailija
29/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen 30 tunnin viikkoa enkä ikinä palaisi täyteen työaikaan. Monen muun listaamat edut ovat minullakin päällimmäisenä: Arkena jaksaa ja ehtii ihan hyvin tehdä ja harrastaa kaikenlaista, olen töissä tehokkaampi ja ehdin tehdä kotonakin rauhassa kotitöitä ja hoidella lasten asioita ja omia asioitani. Aamut on ihanan rauhallisia kun ei tarvitse rynnistää kukonlaulun aikaan toimistolle, teen töitä n. klo 9 - 15.

Rahaa on tosin hiukan vähemmän, mutta se ei juurikaan haittaa. Raha riittää kaikkeen mitä tarvitsen.

Haluaisin myös

Vierailija
30/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvää: enemmän vapaa-aikaa, pienempi palkka - alhaisempi veroprosentti

huonoa on toi eläkekertymä jää pienemmäksi

Vierailija
31/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein 10 vuotta 30 tunnin viikkoa ja jaksoin paljon enemmän tehdä töitä, kun ei ollut niin pitkät päivät. Miksi kukaan ei ajattele, miten työstö tulee lyhyemmällä työajalla tehokkaampaa, työttömyys vähenisi, sairastamiset vähenisi, perheet voisi paremmin jne.

Vierailija
32/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin oon joskus tehnyt 6-tuntisia työpäiviä ja muistelen kaiholla. Ehti ja jaksoi tehdä niin paljon enemmän töiden jälkeen kuin nykyään, ei ollut juurikaan sairaspoissaoloja tai kroonista väsymystä ja stressiä. Välillä tein täyttä päivää, enkä oikeastaan saanut silloin enempää aikaiseksi, iltapäivän viimeisinä tunteina oli vaan hitaampi ja teki välillä tyhmiä virheitä.

40 tunnin työviikko on aivan järkyttävää kusetusta eikä palvele kenenkään etuja.

Jään 80% työajalle heti kun vain pystyn. 60% olisi vielä kivempi, mutta sitten olisi taloudellisesti hankalampaa. Eläkekertymiä en murehdi, koska tokkopa koko eläkesysteemiä on enää olemassa sitten kun minä pääsen eläkeikään. Se luultavasti romahtaa 10-20 seuraavan vuoden aikana kasaan.

Vierailija
33/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun luen teidän muiden vastauksia niin tuntuu hölmöltä miettiä kokopäivätyöhön siirtymistä, kun siihen ei ole taloudellisesti mitään syytä ainakaan pariin vuoteen. Lisäksi osa-aikatyö antaisi paremman mahdollisuuden kesken jääneiden opintojen loppuunsaattamiseen.

Kai se on koronan vaikutus työllisyyteen ja epävarmuus jatkosta, kun teen nytkin vuoden sisään kolmatta määräaikaisuuttani. Ensimmäisen pätkän jälkeen olin hetken ajan kokonaan vailla työtä, kunnes minua pyydettiin takaisin. Nykyinen sopimus on voimassa vuoden loppuun eikä jatkosta ole vielä tässä vaiheessa ollut puhetta.

13

Vierailija
34/40 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiseltään en keksi kuin yhden ISON miinuksen. Mutta se yksi vaikuttaa niin moneen asiaan, ettei muita tarvita. Miinus on tietenkin raha ja sen vähyys. Vaikka, edes tilapäisesti, tulisi toimeen vähemmällä, niin se vaikuttaa eläkekertymään eli on todella iso juttu. Mitä tekee lisääntyneellä vapaa-ajalle jollei ole varaa tehdä mitään? Enkä pidä erityisen houkuttelevana sitäkään, että työssäkäyvänä joutuu hakemaan erilaisia avustuksia vain pitääkseen itsensä lämpimässä ja ravittuna.

Bruttotuloni ovat tänä vuonna noin 35,7ke josta ansiosidonnainen on noin kolmanneksen. Pysyisin siis kyllä lämpimänä ja ravittuna pelkällä osa-aikatyön palkalla. Ei ole tarvinnut tinkiä elämänlaadusta ja rahaa jää jopa mukavasti säästöön.

Vierailija
35/40 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun luen teidän muiden vastauksia niin tuntuu hölmöltä miettiä kokopäivätyöhön siirtymistä, kun siihen ei ole taloudellisesti mitään syytä ainakaan pariin vuoteen. Lisäksi osa-aikatyö antaisi paremman mahdollisuuden kesken jääneiden opintojen loppuunsaattamiseen.

Kai se on koronan vaikutus työllisyyteen ja epävarmuus jatkosta, kun teen nytkin vuoden sisään kolmatta määräaikaisuuttani. Ensimmäisen pätkän jälkeen olin hetken ajan kokonaan vailla työtä, kunnes minua pyydettiin takaisin. Nykyinen sopimus on voimassa vuoden loppuun eikä jatkosta ole vielä tässä vaiheessa ollut puhetta.

13

No nyt sain tietää, että sopimustani ollaan valmiita jatkamaan maaliskuun loppuun saakka. Olisihan se mukava pystyä suunnittelemaan elämäänsä pidemmälle kuin kvartaali kerrallaan.

Vierailija
36/40 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän vapaa-aikaa eli aikaa tehdä itselle mieluisia asioista. Miinuksia en keksi. 

Vierailija
37/40 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te 60-80% työaikaa tekevät pärjäätte taloudellisesti, kun ansiosidonnaisen määrä tarkistetaan? Teettekö välillä kokoaikatyötä, jotta ansiosidonnaisen saa takaisin paremmalle tasolle?

Olen tähän saakka tehnyt 40% työaikaa ja nyt tuntimääräni tuplattiin. Työssäoloehto täytyy pian uudelleen, jolloin ansiosidonnaiseni tulee laskemaan. Harmillista, kun päiviä olisi kuitenkin reilusti jäljellä.

Vierailija
38/40 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajan lisääntyminen on niin positiivinen puoli ettei huonompi palkka edes haittaa!

Vierailija
39/40 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä, että oonko osa-aikainen vai mitä, mutta käytännössä mulla on töitä jokainen koulupäivä muutamasta tunnista kahdeksaan tuntiin ja kaikki muut päivät vapaat. Kokonaispalkka vähän vajaat 35 000e/vuosi, joten kyllä tälläkin systeemillä toimeen tulee. Lisäksi olisi tietenkin mahdollista mennä esimerkiksi kesällä johonkin kesätöihin, mutta oon mielummin pitänyt perheen kanssa vapaata.

Vierailija
40/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te 60-80% työaikaa tekevät pärjäätte taloudellisesti, kun ansiosidonnaisen määrä tarkistetaan? Teettekö välillä kokoaikatyötä, jotta ansiosidonnaisen saa takaisin paremmalle tasolle?

Olen tähän saakka tehnyt 40% työaikaa ja nyt tuntimääräni tuplattiin. Työssäoloehto täytyy pian uudelleen, jolloin ansiosidonnaiseni tulee laskemaan. Harmillista, kun päiviä olisi kuitenkin reilusti jäljellä.

Edelleen kaipaisin kokemuksia tästä! Tähän ketjuun jo vastanneet 80% työaikaa tekevät eivät ymmärtääkseni juurikaan saa tukia vaan pärjäävät pienemmällä palkallaan. Kyllähän siinä toisaalta pienenee veroprosentti samalla niin nettotulot eivät pienene samassa suhteessa.

Juuri laskeskelin, mikä tulee olemaan uusi ansiosidonnaiseni sitten kun työssäoloehto täyttyy. Uuden ansiosidonnaisen perustepalkka olisi samaa luokkaa tuon 80% palkan kanssa, joten en saisi enää soviteltua ellei tunteja vähennetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi