Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osapäivätyön miinukset ja plussat, kokemuksia?

Vierailija
02.12.2020 |

Kerro

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uupumusta

Enemmän vapaa-aikaa, perheelle ja harrasteille.

Pystyy hoitamaan asioita rauhassa virastojen aukioloaikoina, sekä ajat helpommin kampaamoon, hammaslääkäriin jne.

Vierailija
2/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni palkka

Jotkut ovat kateellisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koko ajan niin kauhea kiire, jää aikaa ulkoiluun, harrastamisene, lepäilyyn, lasten kanssa touhuamiseen jne.

Jos mietit lyhennettyä työaikaa ja sulla on liukuva työaika, suosittelisin ennemmin 4 päiväistä viikkoa kuin kuuden tunnin työaikaa. Joistakin työpaikoista voi olla vaikea irrottautua kuuden tunnin jälkeen ja riski on, että päivän kuitenkin venyy pidemmäksi kuin oli tarkoitus. Kun on yhden päivän pois kokonaan, se on selkeämpää, kun vain ei yksinkertaisesti ole silloin töissä, ei tule toimistolla tai avaa läppäriä lainkaan.

Vierailija
4/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palkkakaan ole aina pienempi, riippuu ihan alasta ja vuoroista joita tekee. Tienasin vähemmän kokoaikaisena myyjänä työaika ma-pe 9-17 kuin osa-aikaisena 25h-30h viikko, kun työvuorot jakautuu viikon jokaiselle päivälle välillä 8-21. Viikonloppuisin ja iltaisin tienaa paremmin.

Vierailija
5/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostautuu eläkekertymän pienentymisenä.

Vaikka onkin pienet tulot, on nautinnollista, kun saa olla rauhassa TE-toimiston pilipalikursseilta.

Vierailija
6/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni palkka

Jotkut ovat kateellisia

Kateellisia?

Vierailija
7/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yp

Vierailija
8/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä töitä minimimäärän eikä tarvitse selitellä työkkärille.

Vierailija
9/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni palkka

Jotkut ovat kateellisia

Kateellisia?

Tuo on totta, mustakin tuntuu, että jotain ihme kateutta on joillakin, "ai sä lähdet jo, no, mun täytyy vielä jaksaa"- tyyliin.

Vierailija
10/40 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakkarit on kateellisia sun vapaudelle..itse myös osa aika työssä ja loput rahat haen kelasta..ne raataa ja mä oon välil 1 kerran viikossa tai 3päivää siellä..

Vierailija
11/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakkarit on kateellisia sun vapaudelle..itse myös osa aika työssä ja loput rahat haen kelasta..ne raataa ja mä oon välil 1 kerran viikossa tai 3päivää siellä..

Meneekö kauan odotella kelasta

Vierailija
12/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Palkka olisi korkeampi jos tekisin kokopäiväisesti (+vaikuttaa eläkkeeseen)

+ Enemmän aikaa harrastuksille ja perheelle

+ Enemmän aikaa matkustella

+ Ei stressiä/uupumusta

+ Olen tajunnut etten oikeasti tarvitse juuri mitään tavaraa. Olisin ennen ostanut kaikenlaista turhaa. 

+ Olen oikeasti tehokas töissä

Vierailija
13/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikatyötä 2 päivää viikossa ja toista työtä keikkaluontoisesti 1-4 vuoroa kuukaudessa.

Saan soviteltua ansiosidonnaista, joten käteen jää saman verran kuin kokoaikatyössä. Ansiosidonnaisen päiviä on vielä hyvin jäljellä, joten pystyisin jatkamaan näin vielä reilu pari vuotta ennen kuin ansiosidonnaisen määrää tarkistetaan.

Nautin siitä, että jää enemmän aikaa harrastuksille ja perheelle, ja että voin vapaapäivinäni nukkua pitkään ja suunnitella päiväni mieleni mukaisesti. Tein aiemmin kolmivuorotyötä ja inhosin aamuherätyksiä, nyt voin onneksi halutessani kieltäytyä tarjotuista aamuvuoroista.

Miinuksena tietysti osa-aikatyön vaikutus eläkekertymään, mutta toisaalta eläkejärjestelmä tulee varmasti uudistumaan tässä seuraavien vuosikymmenten aikana, joten en jaksa hirveästi sitä murehtia. Lisäksi huomaan jonkinlaista passivoitumista, kun vapaa-aikaa on runsaasti. En aina tee esim. suunniteltuja kotitöitä vaan siirrän niitä eteenpäin. Tähän varmasti vaikuttaa myös korona ja siirtyminen etätyöhön, kun työn ja vapaa-ajan erottaminen on vaikeampaa kotioloissa.

Nyt olen myös alkanut pohtimaan ammatillista kehittymistäni osa-aikaisessa työssä kokoaikatyöhön nähden. Onko urakehitys vai oma jaksaminen ja hyvinvointi tärkeämpää tässä vaiheessa elämääni? Kokoaikatyö ei kuitenkaan parantaisi talouttani, joten sen suhteen minulla ei ole paineita palata töihin täysipäiväisesti.

Vierailija
14/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään en keksi kuin yhden ISON miinuksen. Mutta se yksi vaikuttaa niin moneen asiaan, ettei muita tarvita. Miinus on tietenkin raha ja sen vähyys. Vaikka, edes tilapäisesti, tulisi toimeen vähemmällä, niin se vaikuttaa eläkekertymään eli on todella iso juttu. Mitä tekee lisääntyneellä vapaa-ajalle jollei ole varaa tehdä mitään? Enkä pidä erityisen houkuttelevana sitäkään, että työssäkäyvänä joutuu hakemaan erilaisia avustuksia vain pitääkseen itsensä lämpimässä ja ravittuna.

Vierailija
15/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oikeastaan pelkkää plussaa. Parasta on se että pystyn edes työskentelemään, sillä työstä aiheutuva terveysvaiva pysyy kurissa kun työn määrä on maltillinen. Ei kiirettä, univelkaa eikä uupumusta, parempi mieli. Liitosta saan lisäksi päivärahaa, joten tulot ei pudonneet kohtuuttomasti. Olen tehokkaampi ja vähemmän turhautunut, jatkuvat kahdeksan tunnin päivät on vaan aivan liikaa kaikin tavoin!

Vierailija
16/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan vähyys on miinus. Jos saat lisäksi soviteltua työmarkkinatukea tai ansiopäivärahaa, niin pitää silti muistaa pitää työnhaku voimassa ja hoitaa työkkärin antamat tehtävät, laittaa lappuja ja tunteja kassalle ja/tai kelalle. Rahat yleensä tulevat myöhässä.

Muuten ollut positiivisia kokemuksia.

Vierailija
17/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni sopi hyvin, ikäihminen jonka työkyky alentunut, selkäkivut oli hirveät.  Nuorille ei niinkään.  Pärjäsin rahankin puolesta.

Vierailija
18/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haaveissa on oma asunto niin osa-aikaisena, ja vieläpä määräaikaisena sellaisena, on hankala saada lainaa.

Vierailija
19/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ Enemmän aikaa

- Vähemmän rahaa

Vierailija
20/40 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan vähyys on miinus. Jos saat lisäksi soviteltua työmarkkinatukea tai ansiopäivärahaa, niin pitää silti muistaa pitää työnhaku voimassa ja hoitaa työkkärin antamat tehtävät, laittaa lappuja ja tunteja kassalle ja/tai kelalle. Rahat yleensä tulevat myöhässä.

Muuten ollut positiivisia kokemuksia.

Nyt koronan vuoksihan TE-toimisto ei vaadi työllistymissuunnitelmaa. Tai siis siitä ei voi tulla sanktiota, jos jää tekemättä.

Hakemusten täyttäminen on mielestäni pieni vaiva siitä, että nettotuloni ovat edelleen yli 2000 euroa vaikka työskentelen osa-aikaisesti. Ainoa kerta, kun hakemukseni käsittely viivästyi johtui siitä, että työssäoloehtoni oli täyttynyt uudestaan ja kassalla oli ongelmia tuntien laskemisessa.

Pienet viivästykset tukien saapumisessa tilille ei kuitenkaan haittaa, kun on säännöllinen palkanmaksupäivä ja puskuri, johon voin tarvittaessa turvautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi