OMAT rahat avioliitossa
Mieheni käy töissä ja minä olen kotona alle 1v lapsen kanssa ansiosidonnaisella päivärahalla. Mies siis tienaa moninkertaisesti minua enemmän. Töihin menen jos niitä saan, kotihoidontuella en voi elää. Ongelma on siis, että maksamme kaikki laskut ja asuntolainan lyhennyksen tasan puoliksi. Mies siis käy töissä tienaamassa itselleen rahaa ja minä elän muutaman kympin viikkobudjetilla kotona. Mies ostaa onneksi vähän enemmän ruokaa kaupasta mutta muuten istuu tiukasti raha-arkkunsa päällä. Olemme puhuneet asiasta tuloksetta. Auttaisiko perheneuvola vai mikä? Vai onko mies vaan ansainnut rahansa kun kerran työtkin tekee?
Kommentit (32)
Sinä voit sitten alkaa vaatimaan, että ihan kaikki muukin laitetaan puoliksi. Kotityöt, lapsen hoito, ihan kaikki.
On kyllä surullista että lapsia tehdään hetken mielijohteesta. Näin sitten käy.
Hyvässä ja vakaassa parisuhteessa puolisot kunnioittavat toisiaan. Tukevat eri elämäntilanteissa ja huolehtivat yhteisesti perheen hyvinvoinnista, mies naisen ja nainen miehen. Asioista keskustellaan ja niitä pohditaan. Sopeudutaan yhdessä yksikkönä uusiin tilanteisiin ja
selviydytään yhdessä.
Teinimeininkiä selvästi tuo ' mies kyllä lupaili kaikkea '
Tulee fiilis että nainen ruinannut lasta, mies siihen hikeentynyt ja luvannut. Nainen sitten raskaana ollessaan tivannut mieheltä... olethan sitten näin... teethän sitten niin...
Ei voi kun peiliin katsoa kun lapsen tekee parisuhteeseen joka ei ole siihen valmis
Ja mikä on tulevaisuus parisuhteella/perheellä jossa nainen pakottaa miehen 'ruotuun' lapsen vuoksi..
Tietäähän sen. Muutama vuosi ehkä, tai vain kuukausia.
Mä vaatisin mieheltä ainakin lapsen hoidosta korvauksen, eli kunnallisen päivähoitomaksun määrän. Sen hän säästää, jos hoidat lasta kotona.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:44"]
Ja mikä on tulevaisuus parisuhteella/perheellä jossa nainen pakottaa miehen 'ruotuun' lapsen vuoksi..
[/quote]
Ja mikä on tulevaisuus parisuhteella/perheellä jossa mies elää edelleen taloudellisesti poikamiehen elämää?
Mies ei siis ota mitään taloudellista vastuuta perheestään, vaan pikemminkin tilanne paranee kun asuntoa ja muita kuluja on jakamassa kaksi.
Onko ap vastannut kysymykseen "jaatteko tasan myös kotityöt"?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:52"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:44"]
[/quote]
Ja mikä on tulevaisuus parisuhteella/perheellä jossa mies elää edelleen taloudellisesti poikamiehen elämää?
Mies ei siis ota mitään taloudellista vastuuta perheestään, vaan pikemminkin tilanne paranee kun asuntoa ja muita kuluja on jakamassa kaksi.
Onko ap vastannut kysymykseen "jaatteko tasan myös kotityöt"?
[/quote]
Ei se vastaa mihinkään. Kaikki kommentit lienee osuneet..
Ei ole nyt parisuhdetta tällä hetkellä mutta jos olisi niin en antaisi yhteiskäyttöön rahaa jota saan välillä kuolinpesältä.
Minä teen pääasiassa kotityöt kun on enemmän aikaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:55"]Ei ole nyt parisuhdetta tällä hetkellä mutta jos olisi niin en antaisi yhteiskäyttöön rahaa jota saan välillä kuolinpesältä.
[/quote]
Ja miksiköhän parisuhdetta ei ole?
Ja etkö tosiaan haluaisi ylläpitää rahoillasi yhteistä perhettä ja lastasi, jos joskus sellaiset saat?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:26"]
Kannattaisi käydä jonkun asiantuntijan puheilla. Totuus on se, että sinä tulisit toimeen paljon paremmin yksinhuoltajana. Saisit kaikki mahdolliset yksinhuoltajan lisät ja mikä tärkeintä, mies maksaisi lapsesta elatusmaksut.
Eikö nykyisessä avioliittolaissa ole sitä pykälää, joka on oli ennen: molemmat puolisot ovat velvollisia osallistumaan perheen elatukseen kykyjensä mukaan?
Se tarkoitti sitä, että käytännössä parempituloinen (siihen aikaan poikkeuksetta mies) elätti perheen, nainen teki kaikki kotityöt.
Jaatteko myös kotityöt yhtä tarkkaan tasan kuin raha-asiat? Kyllä minä oikeastaan arvostan sellaisia vanhanaikaisia miehiä, jotka pitävät kunnia-asiana perheensä elättämistä, vaikka joissakin muissakin asioissa olisivat vanhanaikaisia.
[/quote]
Elatus ei tarkoita sitä, että työssäkäyvän täytyy maksaa puolison kaikki mieliteot. Elatus tarkoittaa avioliittolaissa sitä, että puolisoilla on katto pään päällä ja ruokaa, ei sitä, että huonompituloisen rahat ovat hänen omiaan ja parempituloisen rahat jaetaan perheen kesken.
Käymme molemmat töissä
Mies tienaa bruttona tuplat mitä minä. Asuntolainaa maksan 1/4, mies 3/4. Minä käyn enemmän ruokakaupassa. Mies maksaa remontti/autohommelit. Itse maksetaan omat lääkärikulumme, vaatteet ym itseä koskettavat.
Lapsen vaatteet ostan minä. Tiedän että kun vanhempi, mies ostelee harrastus - ja leikkikalut.
Muut lasku maksaa se jolla sillä hetkellä enemmän rahaa.
Näin meillä.
Jos lähtee parisuhteeseen urpon kanssa, sitä saa mitä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:06"]Mies maksaa siis ruokamenoista enemmän kuin sinä eikä mistään varsinaisesti ole puutetta, mutta kuitenkin haluaisit "osuutesi" miehesi tienaamista rahoista? Onko siis ongelmana se, että miehellesi jää rahaa säästöön ja sinulle ei?
[/quote]
Nainen on pois työelämästä koska hoitaa kotona yhteistä lasta. ?!!?
Eri asia olisi jos pariskunnalla ei olisi lasta ja nainen olisi työtön. Silloin kommenttisi olisi ihan asiallinen.