Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OMAT rahat avioliitossa

Vierailija
13.04.2014 |

Mieheni käy töissä ja minä olen kotona alle 1v lapsen kanssa ansiosidonnaisella päivärahalla. Mies siis tienaa moninkertaisesti minua enemmän. Töihin menen jos niitä saan, kotihoidontuella en voi elää. Ongelma on siis, että maksamme kaikki laskut ja asuntolainan lyhennyksen tasan puoliksi. Mies siis käy töissä tienaamassa itselleen rahaa ja minä elän muutaman kympin viikkobudjetilla kotona. Mies ostaa onneksi vähän enemmän ruokaa kaupasta mutta muuten istuu tiukasti raha-arkkunsa päällä. Olemme puhuneet asiasta tuloksetta. Auttaisiko perheneuvola vai mikä? Vai onko mies vaan ansainnut rahansa kun kerran työtkin tekee?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen tilanne. Olen pahoillani puolestasi. Mies ei ilmeisesti osaa arvostaa tekemääsi työtä kotona. Perheneuvonta voisi avata miehesi silmiä. Toivottavasti saatte asiat sovittua. 

Vierailija
2/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 07:56"]Mieheni käy töissä ja minä olen kotona alle 1v lapsen kanssa ansiosidonnaisella päivärahalla. Mies siis tienaa moninkertaisesti minua enemmän. Töihin menen jos niitä saan, kotihoidontuella en voi elää. Ongelma on siis, että maksamme kaikki laskut ja asuntolainan lyhennyksen tasan puoliksi. Mies siis käy töissä tienaamassa itselleen rahaa ja minä elän muutaman kympin viikkobudjetilla kotona. Mies ostaa onneksi vähän enemmän ruokaa kaupasta mutta muuten istuu tiukasti raha-arkkunsa päällä. Olemme puhuneet asiasta tuloksetta. Auttaisiko perheneuvola vai mikä? Vai onko mies vaan ansainnut rahansa kun kerran työtkin tekee?

[/quote]

Ennen kuin tulit raskaaksi, keskustelitte tietysti miten raha-asiat hoidetaan sinun ollessasi teidän yhteisen lapsen kanssa kotona.

Miksi ette noudata sopimaanne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen, mä jättäisin tuollaisen. Ei edes mieheksi voi kutsua tuollaista joka ei perheestään huolta pitäis. (ja naisen täytyy pitää huoli perheestään jos tilanne olis toisin päin) Jo lain mukaan hällä sua ja lastaan kohtaan elatusvelvollisuus.

Jaatteko te kaiken muunkin tasan? Hän pesee pyykkinsä, laittaa ruokansa jne. Mikä tuo tuollainen avioliitto muka on, ei minkäänlainen.

Vierailija
4/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 07:56"]Mieheni käy töissä ja minä olen kotona alle 1v lapsen kanssa ansiosidonnaisella päivärahalla. Mies siis tienaa moninkertaisesti minua enemmän. Töihin menen jos niitä saan, kotihoidontuella en voi elää. Ongelma on siis, että maksamme kaikki laskut ja asuntolainan lyhennyksen tasan puoliksi. Mies siis käy töissä tienaamassa itselleen rahaa ja minä elän muutaman kympin viikkobudjetilla kotona. Mies ostaa onneksi vähän enemmän ruokaa kaupasta mutta muuten istuu tiukasti raha-arkkunsa päällä. Olemme puhuneet asiasta tuloksetta. Auttaisiko perheneuvola vai mikä? Vai onko mies vaan ansainnut rahansa kun kerran työtkin tekee?

[/quote]

Ennen kuin tulit raskaaksi, keskustelitte tietysti miten raha-asiat hoidetaan sinun ollessasi teidän yhteisen lapsen kanssa kotona.

[/quote]

Ei tuollaisista asioista tarvi sopia etukäteen normaalin ajattelevan ja ennenkaikkea tuntevan miehen kanssa. Ihan itsestäänselvyys on, että perhe pitää yhtä. Outo olet.

Vierailija
5/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olitko työtön ennen lasta?

Mietitkö silloin yhtään tulevia raha-asioita?

Keskustelitteko etukäteen miehesi kanssa miten ne hoidetaan?

Miten hoiditte raha-asiat ennen lasta?

Vierailija
6/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän,ettei ole kaikille vaihtoehto,mutta kun ostimme asunnon noin 7 vuotta sitten,tehtiin yksi yhteinen käyttötili,jonne tulevat kaikki tulot ja myös menevät kaikki menot.rahariitoja ei ole.nyt meillä on kaksi lasta,ei tarvitse miettiä lasten kulujen jakoa,lainakulujen jakoa,ruokakulujen jakoa..toimii meillä ainakin.kumpikaan ei ole holtittomia rahankäyttöjiä,jää lähes aina säästöön.molemmat saavat hankkia tarvitsemansa ja haluamansa,koskaan ei tule tilannetta,jossa toisella ei ole varaa ja toisella on.tämä on mielestäni välittämistä ja rakkautta osaltaan.

Vierailija
7/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:14"]

[/quote]

[/quote]

Ei tuollaisista asioista tarvi sopia etukäteen normaalin ajattelevan ja ennenkaikkea tuntevan miehen kanssa. Ihan itsestäänselvyys on, että perhe pitää yhtä. Outo olet.

[/quote]

On normaalia ja tervejärkistä keskustella puolison kanssa jotta tiedetään missä mennään ja miten kumpikin asioista ajattelee.

Toista on tietty teinimeiningit... mä haluun lapsen mä haluun...no tehdään sitten että lakkaat vinkumasta....

Vierailija
8/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi käydä jonkun asiantuntijan puheilla. Totuus on se, että sinä tulisit toimeen paljon paremmin yksinhuoltajana. Saisit kaikki mahdolliset yksinhuoltajan lisät ja mikä tärkeintä, mies maksaisi lapsesta elatusmaksut.

Eikö nykyisessä avioliittolaissa ole sitä pykälää, joka on oli ennen: molemmat puolisot ovat velvollisia osallistumaan perheen elatukseen kykyjensä mukaan?

Se tarkoitti sitä, että käytännössä parempituloinen (siihen aikaan poikkeuksetta mies) elätti perheen, nainen teki kaikki kotityöt.

Jaatteko myös kotityöt yhtä tarkkaan tasan kuin raha-asiat? Kyllä minä oikeastaan arvostan sellaisia vanhanaikaisia miehiä, jotka pitävät kunnia-asiana perheensä elättämistä, vaikka joissakin muissakin asioissa olisivat vanhanaikaisia.

Vierailija
9/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juuri tämä on se virhe, jonka moni tekee, että itsestäänselvyydet ovatkin erilaisia. Aika tavallista tämänkin palstan perusteella näyttää olevan, että nainen luulee rahojen olevan aina yhteisiä, kun rakastamansa ihmisen kanssa haluaa jakaa kaiken. Mies taas ajattelee, että hänen ansaitsemansa rahat ovat hänen omiaan. Siinä tulee sitten ongelmia, kun kokee olevansa jollakin tavalla riistetty, kun ei voi enää käyttää rahojaan täysin oman mielensä mukaan.

Vierailija
10/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On normaalia ja tervejärkistä keskustella puolison kanssa jotta tiedetään missä mennään ja miten kumpikin asioista ajattelee.

Toista on tietty teinimeiningit... mä haluun lapsen mä haluun...no tehdään sitten että lakkaat vinkumasta....

[/quote]

No tervejärkinen tuntee puolisonsa ennen lasten tekemistä, mutta ei sitä erikseen tuollaisista asioista tarvi keskustella. Kyllä kai sitä yhteiselämässä jo huomaa millainen toinen on.  Eipä ole tuollaisista tarvinnut keskustella, kun meillä kummallekkin itsestään selvää oli, et kun naimisiin mennään ollaan perhe, eikä kämppikset.

Vierailija
11/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kyllä lupaili vaikka mitä ennen kun mentiin naimisiin mutta nyt kun pitäisi sitten tehdä niin...ei huvitakkaan. En kehtaisi rikkoa pienen lapsen perhettä rahan takia kun en nyt sentään nälkää näe.

ap

Vierailija
12/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset aloitukset tekevät minut aina sekä surulliseksi että helpottuneeksi (ettei itse ole joutunut samanlaiseen tilanteeseen).

Täytyy kyllä myöntää, etten muista meidän aikoinaan asiasta keskustelleen. Meillä on omat tilit, mutta minä olen aina maksanut laskut myös miehen tililtä. Vaikka olin kuusi vuotta kotona lasten kanssa, ei rahasta tarvinnut riidellä.

Vierailija
13/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö mies kotitöitä? Vai palveletko sä häntä kotona. Pyykit peseytyy kaappiin, ruoka on lautasella jne?

Vierailija
14/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meki maksetaan lainat puoliksi , siihen loppuu minut rahat, mies ostaa ruoat ja maksaa mun 20e puh laskun. Muuta en häneltä pyydä. Teen kotona kotitöitä ja olen kotona lapsen kaa jopa 7 pv viikossa . Mihin haluaisit rahaa?

Vierailija
15/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään omista ripsejä tai kynsiä, eli pärjään hyvin ilman, yritän tienata täällä vähän omaakin rahaa myymällä vanhoja tavaroita /vaatteita eteenpäin. Jos Tarviin hiusvärin niin kyllä mies sen mulle ostaa

Vierailija
16/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaisia miehiä tuntuu olevan yllättävän paljon kun näitä keskusteluja tulee vähän väliä? Tuollainen piheys on sairasta mitä moni mies harrastaa... tuntuu että monessakaan suhteessa ei kovin yhteen hiileen puhalleta....

Vierailija
17/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa siis ruokamenoista enemmän kuin sinä eikä mistään varsinaisesti ole puutetta, mutta kuitenkin haluaisit "osuutesi" miehesi tienaamista rahoista? Onko siis ongelmana se, että miehellesi jää rahaa säästöön ja sinulle ei?

Vierailija
18/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä sille tämä keskustelu.

Todellakin jos mies alkaa nyt rahan kanssa kitsailla niin kannattaa laskea mitä raskaus aiheutti sinulle. Jos ei olisi lasta olisit varmaan töissä. Mieheltä sitten kompensaatio osittain palkkaan saakka. Mun mieheni sanoi kun surkuttelin että hän rahoittaa suurimman osan elämästä, että hänelle kun lapsia sain jarrutin tehokkaasti urakehitykseni ja yhteisestä päätöksestä kotona. Jos ei lapsia olisi tuloni olisivat huomattavasti korkeammat. Joten todella ei tarvitse huonoa mieltä kantaa koska isomman uhrauksen uramielessä olen minä tehnyt. (ihan mielelläni siis ja toisekseen meillä on täysin yhteiset rahat)

Jos puolituslinjalla olette laittakaa puoliksi kaikki kotityöt ja ihan kaikki taloudessa.

Tai ehkä ero olisi tosiaan kannattavin.

Olen kyllä tosi pahoillani. Järkyttävä mies sinulla. Perheessä ei kuulu elää kahdessa eri elintasossa. Ei tuo mikään mies ole. Mies huolehtisi perheestään ja olisi ylpeä siitä. Keskenkasvuinen ja itsekäs pojankloppi joka ei arvosta sinua.

Vierailija
19/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:45"]Mies kyllä lupaili vaikka mitä ennen kun mentiin naimisiin mutta nyt kun pitäisi sitten tehdä niin...ei huvitakkaan. En kehtaisi rikkoa pienen lapsen perhettä rahan takia kun en nyt sentään nälkää näe.

ap

[/quote]

Tämä aloitus on ollut av:llä jo miljoona kertaa.

Nainen on tilittää lapsen syntymän jälkeen.. mies ei osallistu, mies ei anna rahaa, mies ei hoida lasta, anna äidille vapata jne..

Sitten kun aletaan kysellä että mites asioista on aikanaan keskusteltu, ap sanoo että mies kyllä lupaili etukäteen kaikkea. Hohhoijaa.

Vierailija
20/32 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän tuon jos olet hankkiutunut salaa raskaaksi ja pantannut tieto niin kauan, ettei voi aborttia tehdä jos mies ei lasta halua. Mies siis kostaisi.

Jos olette oikeasti rakasta Perhe ja lapsi on teidän Yhteinen, en ymmärrä miten mies voi olla tuollainen.

Hän on osasyy miksi olet kotona kituuttamassa, hänen pitäisi melkein maksaa sinulle, että olet kotona, jos hän on myös sitä mieltä, että se on parempi ratkaisu kuin pieni lapsi hoidossa. Koska toinen vaihtoehto on, että Hän jää kotiin kituuttamaan.

Jättäisin, jos mies olisi noin suppeakatseinen, parempi yksin tuilla ja elareilla, kuin yksin perheessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme