Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuttuisitteko tilanteeseen vai antaisitteko olla? (Teinin kouluun lähtö)

Vierailija
02.12.2020 |

Asutaan koulua vastapäätä ja matkaan menee liikenteestä ja siitä käyttääkö hissiä vai portaita riippuen 2-5 minuuttia. Mun seiskalla alkaa koulu aina 8.15 ja se laittaa herätyksen kasiin. Sitten vielä torkuttaa viis yli asti. Viis yli vetää nopeesti vaatteet päälle ja saattaa jotain aamupalaa napata mukaan. Noin ehtii justiinsa. Jos erehtyy aamupissalle menemään niin huonolla tuurilla myöhästyy. Olen koittanut sanoa että kannattaa herätä vähän aiemmin että ehtis kunnolla syömään ja pesemään hampaatkin mutta ei kuulema kiinnosta, koska ehtii lähes aina tunnille. Pitäiskö itekin vaan antaa olla?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi puuttua? Kuulostaa ihan normaalilta. Miksi pitäis turhaan herätä aikasin?

Siksi, koska lapsi ei ehdi syödä --> aivot ei saa energiaa --> lapsi ei jaksa opiskella, siksi koska lapsi ei ehdi käydä vessassa --> kusettaa --> ei pysty keskittymään opetukseen, siksi koska lapsi ei ehdi pesemään hampaita --> hampaat reikiintyy ja tulee ientulehduksia.

Ap on vastuussa lapsen hyvinvoinnista jota lapsi itse laiminlyö. Vanhemman pitää silloin puuttua

Eli kyllä, puuttuisin

Vierailija
22/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisin että käy käy aamulla vessassa, pesee hampaat ja syö jotain. Yllä joku peristelikin loistavasti nämä asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta helkkarissa vaatisin. Ei tuon ikäinen vielä osaa itsestään vastuuta ottaa. Sun se pitää äitinä/isänä tehdä. Herätät viittä vaille ja katsot että nousee sängystä. Patistat vessaan ja aamupesulle ja katot että Syö jotakin. Ei tarvi paljon aiemmin herätä mutta heti parempi alku päivälle

Vierailija
24/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh kun on vanhemmuus hukassa..

Vierailija
25/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tekee minunkin lapseni - ikää 28 v. 

Vierailija
26/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat puuttumisella? Mielestäni teinin kanssa voisi ottaa puheeksi, ehtiikö hän huolehtimaan omasta hyvinvoinnista riittävästi aamulla, jos herää noin myöhään. Juuri hammaspesu, aamupissalla käyminen, aamupalan syöminen rauhassa... Miten hän itse kokee asian? Arvostaako hän tarpeeksi itseään? Tuleeko hänelle itselleen stressiä asiasta? Ja ehtiikö hän nukkua riittävästi? Voisiko mennä illalla nukkumaan 15 min aiemmin ja herätä sitten vastaavasti?

Ei tässä varmaan kannata mitään erityisiä toimenpiteitä alkaa heti keksimään. Vaan jutelkaa.

Ihan hieno ajatus, mutta kuinka moni aikuinenkaan miettii illalla että menen nyt 15min aiemmin nukkumaan, toisaalta tuo on aitoa teiniä, voi olla coolia tai mitä se nyt on teinikielessä, saapua paikalla suoraan sängystä.

Anteeksi, minulta meni pointtisi ohi. Eikö erilaisista mahdollisuuksista kannata puhua, vaikka toisella osapuolella ei olisi heti valmiutta tarttua siihen? Tarkoitus oli, että ap keskustelisi teinin kanssa hänen päivärytmistään, jotta teinillä olisi (myös sitten myöhemmin elämässään) enemmän eväitä tehdä oman hyvinvoinnin kannalta tärkeitä valintoja.

Vierailija
27/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhuh kun on vanhemmuus hukassa..

Tuntuu olevan yllättävän yleistä..

Vierailija
28/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin tekee minunkin lapseni - ikää 28 v. 

Niin ja on siis väitöskirjatutkija, että on kai ihan hyvin omaksunut ja oppinutkin jotain, vaikka aamut onkin nopeita. 

Vierailija
29/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuisin ainakin tuohon hampaiden pesuun. Vanhemmat kai ne hammaslääkärin laskut maksavat.

Vierailija
30/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä pitää puuttua jos ei hampaita pese!

Onko kuitenkin kavereita?

Kuulostaa pikkasen joltain tarkkaavaisuuden häiriön oireesta myös. Kun elämässä ei vartilla ole mitään väliä niin miksi pitää ajaa itsensä niin ahtaalle että ei ehdi vessassa käymään? Onko selittänyt mitenkään?

Nyt on viimeiset hetket opettaa arjen hallintaa ennen kun siirtyy tekemään tuota samaa ylemmille oppiasteille ja töihin.

Vierailija
31/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran aiemmin voisi herätä että hampaat ehtii pesemään, oksettavaa tuollainen. Meillä kaksi teinipoikaa ja heräävät n.20min ennen koulun alkua ja matka-aika on sama kuin teilläkin. Ehtii syödä, pukea, p*skoa ja pestä hampaat.

Vierailija
32/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tiukka aikataulu. Ehkä olisi hyvä oppia vähän ennakoimaan. Jos tiellä on sattunut jotain ja joutuu odottamaan, jos tunti onkin eri paikassa missä sen muisti olevan...

Vierailija
33/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä puuttuisin jos mun lapsella olisi niin tiukka aikataulu että joku vessassa käynti sen romuttaa.. pitääkö sun pojan koko eka tunti aina hirveessä hädässä kärvistellä?

Ehkä se käy kusella tunnilla?

Vierailija
34/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä puuttuisin jos mun lapsella olisi niin tiukka aikataulu että joku vessassa käynti sen romuttaa.. pitääkö sun pojan koko eka tunti aina hirveessä hädässä kärvistellä?

Ei tunneilla saa käydä vessassa...

Vierailija
35/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien? Kyllä pääsi tunnilla vessaan aikanaankin ja pääsee nykypäivänäkin. :D

N29

Vierailija
36/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä sama ongelma.. käy kyllä kusella mutta ei pese hampaita tai syö.. raivostuttaako? Kyllä

Vierailija
37/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koskaan syö aamupalaa, edes näin aikuisena. Yläasteella ajatuskin ällötti, nälkä tulee luontaisesti siinä 10-11 välillä. Kaikki eivät siis halua syödä aamuisin. Toki tuo että ehtii vessassa edes käydä olisi tärkeää.

Muistan kyllä itsekin heränneeni vasta 7:15 kun bussi lähti 7:30. :D

Vierailija
38/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän aikana saanut ja valmistuin ylioppilaaksi 2015..

Vierailija
39/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meidänkin seiskalla oleva poika nykyään venyttää lähtemistä että ehkä just kerkee kouluun, kyllä välillä on myöhästynyt.

En ole hirveetä ressiä ottanu asiasta, toki sanonut että lähtee kouluun ajoissa ettei myöhästy, mutta kun koulussa siitä ei taida tulla mitään seuraamuksia, niin en jaksa valittaa.

Se vie hirveästi iteltänikin energiaa jos alan stressaamaan tuota.

Joskus ala-asteella, ennenkuin edes tiedettiin että pojalla on adhd, niin aamulähdöt oli ankeita.

Joskus kirjaimellisesti nostin hänet sängystä ja vein eteiseen, että sain hänet ylipäänsä liikkeelle.

En tiedä vaikuttiko adhd aamutoimiin ja kouluunlähtöön, mutta kyllä helpotti elämä meillä kaikilla, kun aloitti lääkityksen.

Nyt tuo, että vähän vitkuttelee lähtemisen kanssa, ei tunnu missään. Pääasia että kouluun lähtee.

Vierailija
40/44 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorihan ehtii kouluun, joten mikä on ongelma? Valitettavasti aika tyypillistä, että seiskaluokkalaiset välillä myöhästyvät. Hampaatkin olisi tietysti hyvä pestä aamuisin, mutta tuon ikäiseen ei enää oikein nalkutus tehoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi