Puuttuisitteko tilanteeseen vai antaisitteko olla? (Teinin kouluun lähtö)
Asutaan koulua vastapäätä ja matkaan menee liikenteestä ja siitä käyttääkö hissiä vai portaita riippuen 2-5 minuuttia. Mun seiskalla alkaa koulu aina 8.15 ja se laittaa herätyksen kasiin. Sitten vielä torkuttaa viis yli asti. Viis yli vetää nopeesti vaatteet päälle ja saattaa jotain aamupalaa napata mukaan. Noin ehtii justiinsa. Jos erehtyy aamupissalle menemään niin huonolla tuurilla myöhästyy. Olen koittanut sanoa että kannattaa herätä vähän aiemmin että ehtis kunnolla syömään ja pesemään hampaatkin mutta ei kuulema kiinnosta, koska ehtii lähes aina tunnille. Pitäiskö itekin vaan antaa olla?
Kommentit (44)
Miksi pitäisi puuttua? Kuulostaa ihan normaalilta. Miksi pitäis turhaan herätä aikasin?
Vierailija kirjoitti:
No jollei koulusta saa jotain rangaistusta siitä, että on useasti myöhässä ( esim. läksykerhoa koulun jälkeen tai jälki-istuntoa), niin miksi hän muuttaisi tapojaan? Joten anna olla. Sun nalkutus ei tehoa selvästikään. Joko poika itse oppii aikanaan tai koulu laittaa hänet tajuamaan.
Millä perusteella poika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jollei koulusta saa jotain rangaistusta siitä, että on useasti myöhässä ( esim. läksykerhoa koulun jälkeen tai jälki-istuntoa), niin miksi hän muuttaisi tapojaan? Joten anna olla. Sun nalkutus ei tehoa selvästikään. Joko poika itse oppii aikanaan tai koulu laittaa hänet tajuamaan.
Millä perusteella poika?
Eiköhän kaikki tytöt herää aamulla meikkaamaan ji kuudelta :)
Mitä tarkoitat puuttumisella? Mielestäni teinin kanssa voisi ottaa puheeksi, ehtiikö hän huolehtimaan omasta hyvinvoinnista riittävästi aamulla, jos herää noin myöhään. Juuri hammaspesu, aamupissalla käyminen, aamupalan syöminen rauhassa... Miten hän itse kokee asian? Arvostaako hän tarpeeksi itseään? Tuleeko hänelle itselleen stressiä asiasta? Ja ehtiikö hän nukkua riittävästi? Voisiko mennä illalla nukkumaan 15 min aiemmin ja herätä sitten vastaavasti?
Ei tässä varmaan kannata mitään erityisiä toimenpiteitä alkaa heti keksimään. Vaan jutelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella poika?
Puppua. Mun seiskaluokkalainen tyttö ei meikkaa koskaan, ei kaveritkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella poika?
Ei mun tyttö ainakaan. On liikuntaluokalla ja kokee että meikit on vaan tiellä
Joo siis tosiaan on poika, mutta olisi voinut olla tyttökin. Ei se tuosta stressaa, kun on luonteeltaan niin rauhallinen. Enemmän kuulema ottaa aivoon kun hoputan ja patistan heräämään aiemmin. On myöhästynyt ihan vaan muutaman kerran koko syksynä joten ei sekään varmaan ongelma. Musta vaan ois mukava että toinen ehtis syödä kunnolla niin jaksais paremmin ja pestä hampaatkin ym.. ap
Vierailija kirjoitti:
Joo siis tosiaan on poika, mutta olisi voinut olla tyttökin. Ei se tuosta stressaa, kun on luonteeltaan niin rauhallinen. Enemmän kuulema ottaa aivoon kun hoputan ja patistan heräämään aiemmin. On myöhästynyt ihan vaan muutaman kerran koko syksynä joten ei sekään varmaan ongelma. Musta vaan ois mukava että toinen ehtis syödä kunnolla niin jaksais paremmin ja pestä hampaatkin ym.. ap
Ymmärrän, mutta jos asiat hoituu niin ei sulla oo oikein sananvaltaa. Se on teini ja anna sen myös elää niin kuin teini
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat puuttumisella? Mielestäni teinin kanssa voisi ottaa puheeksi, ehtiikö hän huolehtimaan omasta hyvinvoinnista riittävästi aamulla, jos herää noin myöhään. Juuri hammaspesu, aamupissalla käyminen, aamupalan syöminen rauhassa... Miten hän itse kokee asian? Arvostaako hän tarpeeksi itseään? Tuleeko hänelle itselleen stressiä asiasta? Ja ehtiikö hän nukkua riittävästi? Voisiko mennä illalla nukkumaan 15 min aiemmin ja herätä sitten vastaavasti?
Ei tässä varmaan kannata mitään erityisiä toimenpiteitä alkaa heti keksimään. Vaan jutelkaa.
Ihan hieno ajatus, mutta kuinka moni aikuinenkaan miettii illalla että menen nyt 15min aiemmin nukkumaan, toisaalta tuo on aitoa teiniä, voi olla coolia tai mitä se nyt on teinikielessä, saapua paikalla suoraan sängystä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Älytön kysymys.
Kumpaan vaihtoehtoon vastasit tietenkin? Älytön vastaus.
Kyllä mä puuttuisin jos mun lapsella olisi niin tiukka aikataulu että joku vessassa käynti sen romuttaa.. pitääkö sun pojan koko eka tunti aina hirveessä hädässä kärvistellä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä puuttuisin jos mun lapsella olisi niin tiukka aikataulu että joku vessassa käynti sen romuttaa.. pitääkö sun pojan koko eka tunti aina hirveessä hädässä kärvistellä?
Niin ja jatkan että eihän sen tarvi yhtään aiemmin herätä, kunhan nousee sängystä heti eikä torkuta. Jos oot kotona niin tähän puutut. Muuten menköön omalla aikataululla
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis mutta ei kaikilla oo aamulla kusihätä
Tulee oma nuoruus mieleen, kun itsekin asuin koulua vastapäätä. Juoksin tien yli, kun kello soi. Useimmiten ehdin, mutta en aina. En pahemmin meikannut ja jotain huulikiiltoa nyt veteli samalla, kun käveli. Vanhemmat olivat sitä mieltä, että vastaan koulunkäynnistäni itse.
Nakkaa ees purkkapussi matkaan niin ei henki haise :)