Mikä saa ihmisen uskomaan salaliittoteorioihin?
Erittäin hyvä artikkeli hesarissa!
MILLOIN salaliittoteorioiden maailmaan luisuminen osoittautuu vaaralliseksi?
”Kun tulee reaalimaailman seurauksia tai vaikeuksia elää omaa elämää, salaliittoteoriat muuttuvat vaarallisiksi”, Jukka Häkkinen sanoo.
Jos siis esimerkiksi eristäytyy, ahdistuu, antaa rahaa epäilyttäville tahoille tai jättää lapsensa rokottamatta.”
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Puoluetausta: perussuomalaisuus.
Ei vaan vasemmistolaisuus, nehän on jauhaneet "porvarien salaliitosta" koko maailman sivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun koronarokote on niin nopeasti kyhätty kokoon niin miten sinne rokotteseeen on ehditty ja kyetty laittamaan se nanopartikkelisiru joka mietä sitten ohjaa ja seuraa tulevaisuudessa. Tuo tekniikkahan todella uutta ja erittäin high--tech.
Ihmettelen samaa .Miten siru toimii nanopartikkelin ja abortoidun sikiön aminohappojen kanssa?
Tuollaisen sirun kun saisi kehitettyä niin napsahtaisi Nobelin palkinnon lisäksi miljardien bisnes hetkessä. Ikävä kyllä se on harhaista toiveajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen puute, näköalattomuus, ei haluta uskoa että kaikkeen ei voi vaikuttaa.
Minun tuttavapiirini ainoalla foliohatulla on akateeminen loppututkinto ja hän oli pitkään nukkuvien puolueessa, vaikka seurasi politiikkaa. Ei vain uskonut, että yhdellä äänellä olisi mitään merkitystä.
Sitten hän löysi persut ja sitä kautta löytyi avoimuutta kaikille pakettiin kuuluville salaliittoteorioille.
Kyseinen ihminen on välillä ollut pitkiä kausia työttömänä, eikä hänellä ole perhettä tai seurustelukumppania tai tietääkseni edes läheisiä ystäviä, joten hän on varmaan ollut aika yksinäinen.
Luulen, että salaliittoteorioiden avulla hän pystyi tuntemaan olonsa tärkeäksi (ymmärsi jotain sellaista, mitä muut eivät) ja löysi netistä itselleen samanmielistä seuraa. Lisäksi hän on ollut luonteeltaan aika negatiivinen (pitää itseään realistina), niin salaliittoteorioiden yleinen matalamielisyys on sikäli tuttua ja turvallista.
Vaikea uskoa, että salaliittoteorioista viehättyisi sellainen ihminen, joka on elämäänsä tyytyväinen. Vähän sama juttu kuin siinä että uskonto on oopiumia kansalle.
Jos olisin paranoidi salaliittoteoreetikko niin vastaus olisi helppo: tietenkin sen takia, että itse rokotteessa on jokin pitkävaikutteinen ja katalaakin katalampi takapiru.