Asperger-puolison hamstrausvimma
Kärsiikö kukaan samasta? Yritin siivot varastona toimivaa huonetta, mutta asperger-piirteinen mies on säilyttänyt kaiken lapsuuden penaalista tarroihin, lapsuuden lempivaatteisiin, kouluvihkoihin, lukiomuistiinpanoihin (n. 2 hyllymetriä kansioita täynnä vanhentunutta tietoa), saatuihin postikortteihin, opinnoissa kirjoitettuihin esseisiin, tulostettuihin sähköposteihin, lahjaksi saatuihin tarpeettomiin kirjoihin, reppuihin... ja MITÄÄN EI SAA HEITTÄÄ POIS.
Miksi tavara pitää säilyttää kun siihen ei kukaan ole koskenut 25 vuoteen? Mikä on muistoesineiden sopiva määrä? Huone tarvittaisiin asumiseen lapselle mutta se on lattiasta kattoon täynnä epämääräisiä nassakoita ja pusseja, joissa nämä trofeet ovat. Pääseekö arkistosta eroon muuten kuin avioeron kautta?
Mitä tekisit? Antakaapa nyt vähän huutia niin asia asettuu mittakaavaan.
Kommentit (32)
Sano sille, että vuokraa varastotilaa rakkaimmille esineilleen, jotta asuintilat säästyisivät asumiseen.
Jos on pakko-oire hamstraukseen niin vaikeaa voi olla. Todennäköisesti joudut ne vain itse heittämään roskiin, jos ei itse tee.
Mies heittää tavarat pois tai vuokraa niille varaston, tai hankkii teille isomman kämpän, johon mahtuu sekä lapsi että miehen tavarat. Tai muutat lapsen kanssa pois.
Kuulkaa ilkeät . Pitää kunnioittaa toisen omaa ,muistoja opintoja todistuksia . Hävytöntä käytöstä .
Hauskaa. Mun asperger-mies puolestaan heittää pois mun tavaroita lupaa kysymättä :-/ Hänellä on käsite "unohduksen käytävä". Hän laittaa sinne tavarat, jotka ärsyttävät häntä, ja jos en kysele perään niin tietyn ajan kuluttua hän heittää ne pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko-oire hamstraukseen niin vaikeaa voi olla. Todennäköisesti joudut ne vain itse heittämään roskiin, jos ei itse tee.
Mikä hamstraus kun säilyttää omaa henkilökohtaista omaisuuttaan . Hiton ilkeys . Ei toisen omaa saa hävittää . Herra Jumala . Ihmiset antaa lahjoja toisilleen muistoksi ja kortteja. Ei. Olettepa julmia . Hävitätte vaan omat tavaramme revitte omat paperinne mutta ettei muiden . Vai että pakko oireita kun pitää tallella omaansa. Taidatte olla varkaita . Varastatte toisen omaa . Ette pidä arvossa toisia .
Vierailija kirjoitti:
Mikäs pakko-oire on olla pitämättä näppejään erossa toisen henkilön tavaroista ja omaisuudesta? Mikä pakko-oire pakottaa karsimaan tavaroita? Mistä tietää, että ap on vain vieraileva tähti miehen elämässä. Nyt jos mies heittää kaikki tavaransa (kun ap haluaa) ja sitten myöhemmin katuu. Se muija silloin vuonna yksi ja kaksi halusi maanisena heittää kaikki vanhat tavarani roskikseen.
Hamstraus on aika yleinen ongelma ihmisillä, myös ilman aspergeria. Jos aikuinen ihminen ei halua tavaroitaan raivata, niin ei siihen kukaan voi pakottaakaan. Vuokravarasto, jonka hamstraaja itse maksaa, lienee paras ratkaisu silloin.
Mitä tahansa teetkin, muista kunnioitus jatkossakin. Älä pilaa liittoasi siksi, että tavara - sen olemassaolo tai poissaolo - olisi myös sinulle (!) tärkeä...
Jos siis tarvitsette mielestäsi erilaista tilan käyttöä, kysy häneltä, miten se voisi järjestyä; älä kysy vain hyökätäksesi vastaan! Älä kysy asettaaksesi ansaa! Ota selville, mitä hän ajattelee. Jos hän haluaa pitää kaiken, miettikää yhdessä paras ratkaisu siihen, että päätös tavaroiden kohtalosta on jo tehty. (Eli pois kaikki syyllistäminen, älä jatka väkisin millään tasolla.)
Mulla ei ole aspergeria mutta muistot säilytän. Olen siis kuin hamstraaja. Älä heitä omin luvin pois. Varastotila miehen itse etsittävä.
Sanot suoraan, että "tästä tulee lastenhuone. Heitä tarpeettomat vanhentuneet tiedot ym roskikseen, tai vuokraa jostain erillinen tila tavaroillesi. Lapsemme tarvitsee tämän tilan, piste.".
Kysy riittäisikö ainakin osasta jos otatte valokuvat?Myös ammattiapua suosittelen..ongelma ei poistu, että heittää tavarat vaan roskiin
Tunnen erään, joka on säilyttänyt kaikki ip-lehdet 30 vuoden ajan. Ja monet muutkin lehdet. Siellä asunnossa alkaa olla käytäviä, joiden läpi kuljetaan. Kunhan eivät sortuisi.
Kuten moni on jo sanonut, miehellä on toki oikeus säilyttää mitä haluaa, mutta hänen pitää itse järjestää muistoarkistolleen tila esimerkiksi vuokraamalla varasto.
Kuulostaa myös siltä, että esimerkiksi ne lukiokansiot voisi digitoida valokuvamuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa myös siltä, että esimerkiksi ne lukiokansiot voisi digitoida valokuvamuotoon.
Voisi varmaankin, mutta siinähän olisi ihan hirveä työ. Kuka sen tekisi? Ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi varmaankin, mutta siinähän olisi ihan hirveä työ. Kuka sen tekisi? Ap?
Moni asperger-tyyppinen henkilö nauttii sellaisista monotonisista tehtävistä, eli mahdollisesti mies itse ihan mielellään.
Nimim. Itselläni vastaavia piirteitä.
Mikä on ap:n talon omistusosuus? Onko maksettu 50/50?
Et koske toisen omaan kirjoitti:
Kuulkaa ilkeät . Pitää kunnioittaa toisen omaa ,muistoja opintoja todistuksia . Hävytöntä käytöstä .
Kuule tyhmyri, todistukset mahtuvat yhteen kansioon. Hamstraus sen sijaan on mt-ongelma ja kattoon saakka tavaraa täynnä oleva huone on turvallisuusriski kasvaneen palokuorman takia. Kysy vaikka palokunnalta.
Itse olet ymmärtämätön kun toisia haukut.
Ap, sun pitää itse miettiä kauanko jaksat tuota miestä ja miten sun elämän laatua moinen toiminta laskee. Assit on aika vaikeita tapauksia.
Ei kai siinä muu auta, kuin vääntää miehelle asia rautalangasta seuraavaan malliin: "Tarvitsemme varastohuoneen lastenhuoneeksi. Et voi säilyttää vanhoja tavaroitasi siellä. Hanki niille säilytyspaikka muualta, jos haluat, mutta täällä et niitä voi pitää". Käsittääkseni varsinkin as-miehille asiat menevät perille parhaiten mahdollisimman konkreettisella ja suoraviivaisella viestinnällä. Joskus as-henkilöillä voi esiintyä jumittamista menneissä asioissa ja menneisyyden tapahtumissa, jonka yksi ilmenemismuoto on tuollainen vanhojen koulutavaroiden ym. hamstraus.