Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppakorkeasta kokemuksia

Vierailija
01.12.2020 |

Aion hakea keväällä kauppakorkeakouluun. Haluaisin kuulla kokemuksia tai ihan mitä tahansa kauppakorkeaan liittyvää. Lisäksi minulla olisi muutama kysymys, jos joku viitsisi vastata.
- Pääsitkö kauppikseen ekalla yrityksellä?
- Mitkä aineet kirjoitit yo-kirjoituksissa, mitkä arvosanat sait?
- Pääsitkö sisään yo-todistuksella vai pääsykokeilla?
- Mitä opiskelet kauppiksessa?
- Millaista on opiskella kauppiksessa?

Mietin lisäksi, hakisinko Hankenille. Pärjäisikö siellä perus lukion ruotsilla, vai pitääkö olla oikeasti täydellinen ruotsin kieli?

Kiitos jos viitsit vastata edes johonkin!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään seuraan, samat suunnitelmat itsellä.

Vierailija
2/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ennen kuin yo-kirjoituksista oli mitään hyötyä eli pääsykokeella. En päässyt ensimmäisellä yrittämällä, olin kuitenkin varasijalla. Pääsin sisään toisella yrityksellä. Luin markkinointia ja pitkänä sivuaineena minulla oli henkilöstöjohtaminen. Teen nykyisin töitä hr:n parissa. 

Tykkäsin opiskella, kauppis on hyvä siitä, että ei tarvitse olla mitään erityistä alaa mielessä vaan asiat monesti selkiintyy opiskelujen edetessä. Luulin haluavani töitä markkinoinnin parissa, mutta ajatukset muuttui opiskelujen loppuvaiheessa. En oikein tiedä mitä muuta vastata, voit kysyä jos tulee vielä jotain mieleen! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pääsitkö kauppikseen ekalla yrityksellä? Pääsin, olin maisteriohjelmassa joten en mennyt normaalin hakuprosessin kautta.

- Mitkä aineet kirjoitit yo-kirjoituksissa, mitkä arvosanat sait? Matikka E, ruotsi E, englanti M, äidinkieli M, reaali M

- Pääsitkö sisään yo-todistuksella vai pääsykokeilla? Maisteriohjelman haun kautta, en muista miten se meni silloin, todistuksella muistaakseni.

- Mitä opiskelet kauppiksessa? Yritysoikeus ja yritystalous, sivuaineena vero-oikeus

- Millaista on opiskella kauppiksessa? Tykkäsin, todella paljon kursseja suoritin tenttimällä koska se tuossa suuntautumisvaihtoehdossa oli mahdollista (lakiasioita enimmäkseen). Kursseja oli myös lähiopetuksena ja tykkäsin niistäkin. Opiskeluelämää en juuri viettänyt kun minulla oli aloittaessani 1-vuotias poika. 

Tsemppiä sinulle! 

Vierailija
4/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain ennen kuin yo-kirjoituksista oli mitään hyötyä eli pääsykokeella. En päässyt ensimmäisellä yrittämällä, olin kuitenkin varasijalla. Pääsin sisään toisella yrityksellä. Luin markkinointia ja pitkänä sivuaineena minulla oli henkilöstöjohtaminen. Teen nykyisin töitä hr:n parissa. 

Tykkäsin opiskella, kauppis on hyvä siitä, että ei tarvitse olla mitään erityistä alaa mielessä vaan asiat monesti selkiintyy opiskelujen edetessä. Luulin haluavani töitä markkinoinnin parissa, mutta ajatukset muuttui opiskelujen loppuvaiheessa. En oikein tiedä mitä muuta vastata, voit kysyä jos tulee vielä jotain mieleen! :)

Mitä kirjoitit lukiossa? Itsellä suunnitelmana olisi kirjoittaa äidinkieli, pitkä matikka, englanti, ruotsi, espanja ja psykologia.

Mistä aineista pääsykokeessa kysyttiin?

Vierailija
5/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin toisella kerralla, pari L , E J M ,jotain sitä rataa. Pääsykokeilla. Suuntauduin sijoitus, rahoitusalalle. Pankissa Hesasassa työ , vauhtia ja kieli ym taitoa hain Lontoosta valmistuttuani.

Vierailija
6/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Pääsitkö kauppikseen ekalla yrityksellä? Pääsin, olin maisteriohjelmassa joten en mennyt normaalin hakuprosessin kautta.

- Mitkä aineet kirjoitit yo-kirjoituksissa, mitkä arvosanat sait? Matikka E, ruotsi E, englanti M, äidinkieli M, reaali M

- Pääsitkö sisään yo-todistuksella vai pääsykokeilla? Maisteriohjelman haun kautta, en muista miten se meni silloin, todistuksella muistaakseni.

- Mitä opiskelet kauppiksessa? Yritysoikeus ja yritystalous, sivuaineena vero-oikeus

- Millaista on opiskella kauppiksessa? Tykkäsin, todella paljon kursseja suoritin tenttimällä koska se tuossa suuntautumisvaihtoehdossa oli mahdollista (lakiasioita enimmäkseen). Kursseja oli myös lähiopetuksena ja tykkäsin niistäkin. Opiskeluelämää en juuri viettänyt kun minulla oli aloittaessani 1-vuotias poika. 

Tsemppiä sinulle! 

En ole ap. Aioin hakea viime vuonna kauppikseen, mutta tulinkin raskaaksi, joten suunnitelmat muuttuivat. Tarkoituksena olisi hakea tulevana keväänä, mutta mietin onko se liian raskasta, kun lapsi olisi opiskelujen alkaessa hieman alle vuoden. Pystyitkö keskittymään opiskeluihin lapsen kanssa? Oliko lapsi hoidossa kun opiskelit?

Vierailija
7/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kirjoitit lukiossa? Itsellä suunnitelmana olisi kirjoittaa äidinkieli, pitkä matikka, englanti, ruotsi, espanja ja psykologia.

Mistä aineista pääsykokeessa kysyttiin?

Kirjoitin englannin, ruotsin, yhteiskuntaopin, äidinkielen ja terveystiedon. Pääsykokeissa oli kysymyksiä laskentatoimesta, markkinoinnista ja johtamisesta. Kaikista oli saman verran kysymyksiä. Kirjoja oli kolme. Opiskelin Jyväskylässä.

Vierailija
8/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain viime keväänä, mutta jäin varasijalle, joten tänä vuonna uusi yritys.

Vierailija
9/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain viime keväänä, mutta jäin varasijalle, joten tänä vuonna uusi yritys.

Tarkoitin siis ensi vuotta😅

Vierailija
10/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, toivottavasti pääset sisään. Yksi kaveri on Hankenilla ja sanoi että sinne oli ruotsin kielinen "pääsykoe" jossa siis testattiin, riittääkö oma ruotsin taito siellä. Voithan hakea sinne, varaudu kuitenkin että ruotsin kielitaitosi ei riitä. Mitä numeroita oot saanut ruotsin kursseista?

Vierailija
11/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri(suomenkielinen) on Hankenilla. Kirjoittamalla L, ei tarvitse kielikoetta.

Papereilla pääsi sisään. Suomi ja ruotsi L, pitkä matikka M, YH E ja enkku M.

On tykänny kovasti. Oli Ruotsissa töissä kirjoitusten jälkeen. Hyvin on opinnoissa pärjännyt.

Vierailija
12/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi Aallon opiskelija! Pääsin sisään yo-todistuksella, äikkä E, enkku M, ruotsi M, yhteiskuntaoppi E, pitkä matikka E ja fysiikka E. Ainakin Aallossa on omasta mielestä rentoa porukkaa ja hyvä yhteishenki. Opiskelutahdin pystyy melko hyvin määrittelemään itse. Ilman koronaa olisin nyt vaihdossa Ausseissa, mutta ehkä ensi vuonna...

Vierailija
13/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään kanssa seuraileen, Aaltoon pääsy on täällä toiveissa.

Vierailija
14/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/17 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsitkö kauppikseen ekalla yrityksellä?

- Juu heti lukion jälkeen

Mitkä aineet kirjoitit yo-kirjoituksissa, mitkä arvosanat sait?

- Äidinkieli L, englanti L, ruotsi L, lyhyt saksa L, yhteiskuntaoppi L, pitkä matikka E

Pääsitkö sisään yo-todistuksella vai pääsykokeilla?

- Yo

Mitä opiskelet kauppiksessa?

- Opiskelin Turussa, pääaine laskentatoimi ja rahoitus, sivuaine kansantaloustiede

Millaista on opiskella kauppiksessa?

- Tykkäsin kyllä, haastava, monipuolinen ja arvostettu tutkinto. Pääainevalinta vaikuttaa toki haastavuuteen ja opintojen sisältöön (esim. onko matemaattinen painotus vai enemmän kirjoitus-/lukutyötä). Koulutus antaa paljon vaihtoehtoja tulevaisuuteen, eikä tarvitse heti tietää "mikä minusta tulee isona". Suoraan lukiosta tulleena oli tosin alussa vähän vaikea löytää opiskeltavien aiheiden ja tosielämän yhteyksiä, mutta kyllä nekin työelämässä kirkastuvat. Tsemppiä!

Vierailija
16/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/17 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kauppiksessa olevia/olleita??