Vuokranantaja yrittää maksattaa vakuudestani katon maalauksen
Asunto, jossa olin vuokralla myytiin uusille omistajille ja vuokrasopimus siirtyi viimeisiksi viikoiksi siis heille. Kattoon oli jäänyt edellisen asukkaan tai vuokranantajan jäljiltä mustaa teippiä, jolla palohälytin oli kattoon asennettu. Patterien vaihdon lomassa kiinnitin palovaroittimen kattoon teipillä, josta on jäänyt liimajälkiä ja näiden korvaaminen kuulemma vaatii myös koko katon uudelleen maalamisen. Onko tämä teistä kohtuullista? Ilmoitin jo, että korvaan teippien liimojen poiston ja haluan nähdä myös kuitin erittelyineen tästä, mutta koko katon maalausta uudelleen en tule maksamaan ja ajattelin olla heti huomenna yhteydessä vuokralaiset ry:n neuvontaan. Vuokranantaja siis väittää, että tämä ei ole tavanomaista kulumista, sillä käytin teippiä? ja nyt haluaa pidättää ilmeisesti koko vakuutta. Neuvoja?
Kommentit (30)
Ei todellakaan kohtuullista. t. Vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita että oikeudessa tavataan. Onko sinulla oikeusturvavakuutus
Just tarkistin ja kuuluu kotivakuutukseen. - ap
Normaaleja asumisenjälkiä, ei tarvitse korvata, varsinkaan kun varoitin on pakollinen.
Usein jää kattoon myös plafondinkin jälki, kun valaisin poistetaan, eikä silloinkaan vuokranantaja voi vaatia katon maalaamista. Normaleja asumisen jälkiä.
Miten muuten uusi omistaja voi tietää mitkä jäljet eivät olisi olleet jo ap:n muuttaessa asuntoon?
No ei voi olla edes totta. En todellakaan maksattaisi vuokralaisella mitään kattomaalauksia. Ja olen se joka just valitti jossain aiemmassa ketjussa idiooteista vuokralaisista! Kyllä vuokranantajalla pitää joku tolkku olla myös.
Ei tarvitse vielä oikeuteen mennä. Tässä vaiheessa riittää, että ilmoitat ettei sinusta koko katon maalaus ole kohtuullista ja teipin poistoon löytyy rautakaupoista aineita ja väleineit. Lisäksi reklamaoinnissa ilmoitat, että aiot kysyä kuluttajalakimieheltä/asiamieheltä näkemystä ja nuvoa asiaan. Vasta näiden jälkeen, esim. jos kuluttaja-asiamies sanoo ettei tarvitse maksaa koko katon maalausta, voit sanoa, että viet asian oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Normaaleja asumisenjälkiä, ei tarvitse korvata, varsinkaan kun varoitin on pakollinen.
Usein jää kattoon myös plafondinkin jälki, kun valaisin poistetaan, eikä silloinkaan vuokranantaja voi vaatia katon maalaamista. Normaleja asumisen jälkiä.
Miten muuten uusi omistaja voi tietää mitkä jäljet eivät olisi olleet jo ap:n muuttaessa asuntoon?
Siis samaa mietin minäkin, kun omistaja vaihtui ja pelko siitä, että en saa vakuuttani enää takaisin nousi huimasti, vaikka olinkin kuvannut asunnon ennen muuttoa. Luulen ja minulla on vahva tunne, että yrittävät vain maksattaa remonttia minulla, joka asuntoon todellakin tarvitaan. -ap
Joo yrittävät kusettaa. Katto on myös tummunut jos kukaan ikinä on polttanut kynttilää asunnossa. Sekin normaalia
Olet vahvoilla tämän keissin kanssa. Ota todellakin yhteys sinne vuokralaisten neuvontaan niin saat parasta tukea viedä juttua eteenpäin. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse vielä oikeuteen mennä. Tässä vaiheessa riittää, että ilmoitat ettei sinusta koko katon maalaus ole kohtuullista ja teipin poistoon löytyy rautakaupoista aineita ja väleineit. Lisäksi reklamaoinnissa ilmoitat, että aiot kysyä kuluttajalakimieheltä/asiamieheltä näkemystä ja nuvoa asiaan. Vasta näiden jälkeen, esim. jos kuluttaja-asiamies sanoo ettei tarvitse maksaa koko katon maalausta, voit sanoa, että viet asian oikeuteen.
Tosiaankin ilmoitin jo vuokranantajalle, että voin maksaa kohtuullisen summan teippien liimojen poistosta, mutta mihinkään muuhun heillä ei ole valtuuksia pidättää vakuutta ja oletan heidän maksavan sen mahdollisimman nopeasti takaisin. Sanoin myös, että palovaroittimen asennuksesta vääjämättäkin jää jälkiä. Olen huomenna heti aamusta yhteydessä vuokralaiset ry:n neuvontaan ja kerkesinkin jo laittamaan sähköposti hallinnointiturvaan, joka aikaisemmin toimi vuokranantajani edustaja. Jollei järkevää erittely kuluista tule ja rahoja ei tilillä näy, otan yhteyttä viikon päästä lakimieheen. -ap
Ne osti asunnon siinä kunnossa kuin se oli kattoineen