Minua kyllä huvittaa nämä subjt. päivähoidosta kitisijät
Kun siihen on oikeus, sitä on oikeus käyttää. Harmittaako teitä, jos joku pääsee elämässään vähän helpommalla, eikä leiki marttyyria ja tyhjää raada elämässään.
Olen itse vauvan kanssa kotona ja 2.5v ja 4v ovat lähipäiväkodissa, Kun vauva tuosta herää, lähdemme hakemaan isoveljet kotiin hyvin ulkoilleina ja syöneinä. Ovat saaneet nauttia ulkoilusta ja kavereista ja me vaavin kanssa olemme saaneet nauttia toisistamme. Vauvallakin on oikeus tuntea itsensä ainutlaatuiseksi, kuten teki esikoinenkin
Kommentit (49)
Minulla on kohta 3v erityislapsi (vaikea cp-vamma) ja olen itse tällä hetkellä työttömänä ja haen opiskelemaan. Minulle riittää hyvin lapsen kuntouttava päivähoito klo 8-12 välillä. Miksi pitää lasta kokopäiväisenä, jos on kotona. Virikkeellinen osuus päivästä on aamupäivä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:49"]
Minulla on kohta 3v erityislapsi (vaikea cp-vamma) ja olen itse tällä hetkellä työttömänä ja haen opiskelemaan. Minulle riittää hyvin lapsen kuntouttava päivähoito klo 8-12 välillä. Miksi pitää lasta kokopäiväisenä, jos on kotona. Virikkeellinen osuus päivästä on aamupäivä.
[/quote]
Näinpä. Iltapäivällä tuon ikäiset nukkuvat ja ulkoilevat, ei siis mitään sellaista, mitä ei kotonakin voi äidin kanssa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:11"]
Mäkin aion viedä kolmevuotiaan osapäivähoitoon pph:lle kahtena päivänä viikossa, kun meille tulee vauva. Meillä ei ole tässä mitään leikkipuistoja ym. lähellä, eikä tuon ikäinen pääse vielä kerhoonkaan. Kun ei nytkään tule käytyä tarpeeksi perhekerhossa ja leikkipuistossa lapsen kanssa, tuskinpa tulee sitten vauvan synnyttyäkään.
Terv. avuton nykyäiti
[/quote]
Niin, oliskohan siihen joku syy että se pieni lapsi ei vielä pääse kerhoon? Vaikka esim. se, ettei se saa siitä kerhosta mitään irti. Miten se hyötyisi päivähoidosta?
Nää 2,5 -vuotiaiden (ap) virikehoidosta kohkaavat mammat on kyllä aika pihalla.
Itselläni oli kolmannen lapsen kanssa 3,5- ja 5- vuotiaat kotona, 2 x viikossa 3 h kerrallaan kerhossa. Kumpikaan ei kyllä koskaan silloin eikä nyt myöhemminkään ole valittaneet, että olispa päässyt päiväkotiin silloin.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:28"]
[/quote]
Näinpä. Iltapäivällä tuon ikäiset nukkuvat ja ulkoilevat, ei siis mitään sellaista, mitä ei kotonakin voi äidin kanssa tehdä.
[/quote]
Ja miksei näitä asioita voisi tehdä hoidossakin?
Voihan jeesus tätä touhua.. Miksi niitä lapsia on ollut pakko hankkia jao niitä ei sitten "vaan jaksa" hoitaa? Tai "haluatte vähän vapaa aikaa"?
Hoitopaikat kuuluu niille joiden vanhemmat on töissä ja piste.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:51"]
[/quote]
No voi varmasti tehdä hoidossakin vaikka mitä. Mutta ihmettelen että minkä ihmeen takia niitä lapsia tarvitsee tehdä, jos lapset ei kiinnosta hevonpaskaa...
[/quote]
[/quote]
Siis onko tämän joku kirjoittanut tosissaan? Vai taasko yksi joka kuvittelee että lapsia voi suoltaa jalkovälistään millaisella tahdilla haluaa ja yhteiskunnan vastuulla on sitten näiden pershedelmien huolehtiminen ja kasvattaminen.
Kannattas miettiä kuinka moneen lapseen riittää resurssit niin että ne jaksaa myös hoitaa. Ei lapsia ole pakko tehdä jos ei jaksa hoitaa, sääliksi käy lapsia jotka heivataan säilöön uuden vauvan tieltä pois.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No esimerkiksi siksi, että yhteiskunnan varoilla ei tarvitse tehdä asioita, joista normaali vanhempi selviytyy hyvin itsekin, ja joista ei ole noin pienelle erityistä hyötyä. Pikemminkin väitän, että ne päikyt nukkuu lapsi paremmin omassa sängyssään kuin keskellä levotonta pk-ryhmää.
Ei ole mitään takeita siitä, että subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen varmistaisi, että työssäkäyvät saa lapsilleen paikat lähipäiväkodista. Kun päiväkotiin oikeutettujen lasten määrä vähenee, ihan varmasti vähennetään myös kunnallisen päivähoidon resursseja, sen verran tiukilla kuntien talous on. Eli paikkoja on edelleen suhteessa yhtä vähän ja työntekijöillä myös ihan yhtä rankkaa kuin nykyään.
Lisäksi tutkimukset osoittavat, että mitä enemmän rajauksia päivähoito-oikeudessa on, sitä vaikeampi on naisten asema työmarkkinoilla. Mutta sitä varmaan moni av-mamma ja päiväkodin työntekijä haluaakin = naiset kotiin lapsia hoitamaan, koska sekä lapsen että äidin LUONNOLLINEN paikka on kotona.
Mua kyllä niin "huvittaa" nämä äidit ja isät, jotka tohkeissaan selittävät meille "tarhan tädeille", että kun nää mun 1v ja 2v lapset kaipaavat muuta seuraa kuin äiti, kaipaavat oikein kavereita ja virikkeitä. "Huvittaa" myös se, että näiden äitien ja isien samat alle 1v ja alle 2v viettävät reilun 9 tunnin päivää päiväkodissa joka päivä, viitenä päivänä viikossa. Päiväkodissa, jossa on 70 lasta, aikuisia vähän niin ja näin. Joskus saattaa jopa olla kaikki aikuiset paikalla, mutta enpä muista sellaista päivää, kun tämä olisi toteutunut. Voi olla, että se virikkeitä ja kavereita tarvitseva alle 1v on kakka housussaan vaikka puolikin tuntia, koska yksinkertaisesti sitä ei ehdi vaihtamaan. Tai voi olla, että se alle 1v hengailee yksin jossain nurkassa hetken koska lapsi X ja lapsi Y huutavat kurkku suorana ja niitä täytyy lohduttaa. Voi olla, että just se SUN "virikehoitolapsi" on täysin vailla huomiota koko päivän, kun on aina niitä lapsia, jotka sitä huomiota osaavat vaatia, mutta se sun kiltti ja hiljainen ei. On mukavaa, että vanhemmilla on hyvin ruusuinen ja kiva kuva päivähoidosta, mutta sitä se ei ole, olisi nimittäin sellaisia kauhutarinoita kerrottavana, että virikehoitolapsien äideiltä menis pullat väärään kurkkuun. Kun on parhaimmillaan 13 alle 2-vuotiaista hoidettavana, siitä on laadukas päivähoito niin kaukana, että se on pelkkä piste jossakin horisontissa. Mutta onneksi voit rauhassa shoppailla Stockalla ja miettiä, miten on mukavaa, että just se SUN virikehoitoa kaipaava lapsi kaivelee nenäänsä jossain päiväkodin pihan perukoilla ja odottelee äitiä saapuvaksi.
"Täti"
Tuokaa vaan lapset hoitoon. Hoidan heidät, vaihdan 10 v päästä mielenterveyspuolelle ja hoidan lapsenne myös silloin
Mutta mikä ihme siinä omien, rakkaiden lasten hoitamisessa sitten on niin raskasta ja kamalaa, että pitää päästä "helpommalla"? En ymmärrä tätä lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:46"]
Niinpä. Toisilla ei saisi olla yhtään helpompaa, vaan kaikkien pitäisi ankeasti raataa ja nuutua ja väsyä. Jos tällaiseen on mahdollisuus, niin totta kai sitä käytetään.
Miksi ei saisi päästä vähän helpommalla äitiyslomalla. Ei marttyyrinkruunu ketään korista.
[/quote]
Minä se vasta huono äiti olin kun vein lapseni päivähoitoon n. 3,8 vuoden iässä ja olin työtön. Oli puolipäivähoidossa, lapsella oli paljon vapaapäiviä tosin. Sama eskarin kanssa, pidettiin vapaita paljon, ilmankos lapsi ei oppinut lukemaan. Ei hätää, todistuksen ka ollut koko kouluajan yli 9 , myös lukiossa. Tosin äikän numero huonoin eli 8.
Jep jep. ja Wahlroos sun muut maksaa sen kotona makaamisen. [quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:47"]
Niinpä. Wahlroos käyttää oikeuttaan muuttaa Ruotsiin pienemmille veroille, mutta tavan tallaaja ei saisi nauttia laillisesta oikeudestaan päivähoitoon.
[/quote]
Tässä on nyt kuitenkin kyse aika paljon isommasta asiasta kuin sun elämän vaikeudesta tai marttyyriudesta. Suomen talous on paskassa tilassa ja nyt on säästettävä. Silloin subjektiivinen päivähoito-oikeus on juurikin oikea kohde.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:46"]
Niinpä. Toisilla ei saisi olla yhtään helpompaa, vaan kaikkien pitäisi ankeasti raataa ja nuutua ja väsyä. Jos tällaiseen on mahdollisuus, niin totta kai sitä käytetään.
Miksi ei saisi päästä vähän helpommalla äitiyslomalla. Ei marttyyrinkruunu ketään korista.
[/quote]
Sun mielestä omien lasten hoitaminen on ankeaa raadantaa? Kiva arvomaailam sulla.[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:46"]
[/quote]
Kyllähän se pattiin ottaa kun ei saa lapsia hoitoon ollenkaan. Aloitin työt jo kaksi kk sitten eikä vieläkään lapset ole päässeet hoitoon. Tässä tulee eteen erinäiset vaihtoehdot. Joko mies laiminlyö omia töitään lisää tai minä lopetan työt uudestaan. Ei paljoa ole vaihtoehtoja. Hoitopaikka pitäisi saada nyt heti mutta ei niin ei.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:39"]
Ei ole mitään takeita siitä, että subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen varmistaisi, että työssäkäyvät saa lapsilleen paikat lähipäiväkodista. Kun päiväkotiin oikeutettujen lasten määrä vähenee, ihan varmasti vähennetään myös kunnallisen päivähoidon resursseja, sen verran tiukilla kuntien talous on. Eli paikkoja on edelleen suhteessa yhtä vähän ja työntekijöillä myös ihan yhtä rankkaa kuin nykyään.
Lisäksi tutkimukset osoittavat, että mitä enemmän rajauksia päivähoito-oikeudessa on, sitä vaikeampi on naisten asema työmarkkinoilla. Mutta sitä varmaan moni av-mamma ja päiväkodin työntekijä haluaakin = naiset kotiin lapsia hoitamaan, koska sekä lapsen että äidin LUONNOLLINEN paikka on kotona.
[/quote]
Niinpä. Kunnat säästävät kaikesta, mistä pystyvät, valtio myös. Lähdetään siitä faktasta.
Esimerkki: muutama vuosi sitten erityisopetuslakia muutettiin ja erityislapsia alettiin siirtää erityisluokista normaaliluokkiin. Inkluusiota luvattiin tukea pienentämällä alkuopetuksen ryhmäkokoja, siis suomeksi sanottuna luvattiin pienentää ekan ja tokan luokan luokkakokoa niin, että opettajalla riittää aikaa myös sille erityislapselle ja hänestä aiheutuvalle lisävaivalle.
Kuinkas kävi?
Erityisluokkia ja kouluja on suljettu, lapsia sullottu normaaliluokille. Ja nyt parin vuoden aikana on voimakkaasti supistettu koulunkäyntiavustajien määriä ja karsittu sitä ryhmäkokojen pienentämiseen tarkoitettua tukea. Lieneekö siitä enää latiakaan jäljellä?
Ja tästä siis OLI olemassa hurskaita lupauksia opetuksen laadun parantamisesta.
Mutta jos nyt luovuttaisiin subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta, kukaan ei ole édes TEESKENNELLYT ja luvannut, että ne säästöt laitettaisiin päivähoidon laadun parantamiseen ja ryhmäkokojen pienentämiseen. Koko hankkeen motivaattori on jo julkilausutusti säästöt.
Joten siskot, uskokaa ihan nyt tosissaan, että jos subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luovutaan, teidän mahdollisuutenne saada piltti lähipäiväkotiin EI parane. Todennäköisesti se voi jopa huonontua, jos kuntanne katsoo, että perskutti, hoitolapsien määrä väheni 5%, lakkautetaanpa tuo päiväkoti tuosta ja siirretään lapset kolmeen kauempana olevaan, niin saadaan ryhmät täyteen taas.
Minä olen - toisin kuin tuo siteeraamani kirjoittaja - oikeasti sitä mieltä, että pienen lapsen paras paikka ON kotona, äidin tai isän kanssa. En pidä lapsen etuna sitä, että alle kolmivuotiasta viedään virikehoitoon, vaikka kotona on vanhempi. Ok, jos kotona oleva vanhempi on vaikkapa masentunut, hoito voi olla lastensuojelullisista syistä parempi vaihtoehto (ja senkin subjektiivinen päivähoito-oikeus mahdollistaa, kii-tooos) - mutta normaaliperheessä se koti olisi pienelle lapselle parempi kuin stressaava ja kiireinen päiväkotiryhmä.
17
Suomessa on tosiaan vaikea ymmärtää, että lakisääteiset oikeudet esim. toimeentulon ja päivähoidon suhteen voi hyödyntää ilman että on sikaileva pummi tai kakkosluokan kansalainen.
Mitä tulee "kolmannen sukupolven sossupummeihin", näitä on maassa äärimmäisen vähän; ilmaisen opiskelun ym. ansiosta yleensä se sossupummikin on edes jossain vaiheessa elämäänsä tuottavassa työssä. Minä en tunne yhtäkään ihmistä alimmasta tuloluokasta, joka ei olisi opiskellut tai käynyt töissä ollenkaan. Yksi tehtaili lapsia, mutta näiden kasvettua kouluttautui uudestaan ja tekee nyt töitä senkin edestä.
Ja mitä tulee tuohon "yhyy, kun yhteiskunta maksaa kaiken"-vikinään...no, ettepä itsekään tahtoisi asua sellaisessa Suomessa, jossa köyhät eläisivät kaduilla ja rikosluvut olisivat kymmenkertaiset nykyiseen verrattuna.