Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako työnhaussa "kaunistella totuutta"?

Vierailija
10.04.2014 |

Olen itse joskus vähän liiankin rehellinen, enkä esim. kouluun hakiessa osaa kauheasti kehua itseäni, sen sijaan viat olen heti valmiina luettelemaan.

Asiakaspalveluhenkisyyttähän arvostetaan yli kaiken, joskus silloinkin kun sillä ei alan kanssa ole mitään tekemistä. Mun heikkouksia on juuri se asiakaspalvelu, kun pidän enemmän itsenäisestä työskentelystä ja rauhallisesta ympäristöstä. Onko virhe sanoa tämä? Ihan vaan jo pelkkä "pidän itsenäisestä työskentelystä" henkii sitä, että olen joku nurkassa värjöttelevä mörrimöykky. Kääntöpuoli taas on se, että olen huolellinen, paneudun asioihin, olen ahkera enkä tylsisty, jos vaan saan sen itsenäisen työskentelyrauhan.

Niin ja mites ne aukot CV:ssä? Mä en nuoruudessani (no tässä muutaman vuoden aikana) elänyt elämääni CV:tä miettien, enkä ole varsinaisesti ollut työelämässä. Olin masentunut, en uskonut pystyväni työhön (lähes kaikki on sitä asiakaspavelua, mikä olisi ollut mulle varsinkin ennen ihan ylitsepääsemätöntä) eli en uskaltanut mihinkään hakeakaan. Voiko valehdella, että esim. perheessä oli sairautta ja tarvittiin apua, tai matkustelin? Periaatteessa kyllä, tuntuu vaan tyhmältä.

Niin ja kannattaako sanoa itseään oma-aloitteiseksi (tätä muuten "vaaditaan" lähes kaikissa ilmoituksissa) vaikka oikeastaan pidän kyllä paljon enemmän siitä, että on selkeät ohjeet siitä mitä kuuluu tehdä, ilman mitään tulkinnanvaroja.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Samaahan työnantajapuolikin tekee työnhakuilmoituksessaan.

Vai oletko missään nähnyt ilmoitusta, jossa kerrottaisiin rehellisesti että firman työilmapiiri on huono, palkka alhainen eikä palkankorotuksia tipu, pomo on itsekeskeinen mäntti ja työ joko kuolettavan tylsää, tai sitten sitä on niin paljon että joudut tekemään palkatta muittenkin töitä?

Ehei, niissä ilmoituksissa lukee pelkästään positiivisia asoita ja tosiasiat huomaat vasta, kun olet ollut siinä lafkassa töissä tarpeeksi kauan.

Vierailija
2/7 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi kaunistella, mutta toisaalta, viihtyisitkö sitten sellaisessa työssä, jossa täytyy olla asiakaspalveluhenkinen ja oma-aloitteinen, jos et niitä luontaisesti ole? Jaksaisitko pinnistellä päivästä toiseen tehden jotain vastenmielistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:26"]

Ainahan voi kaunistella, mutta toisaalta, viihtyisitkö sitten sellaisessa työssä, jossa täytyy olla asiakaspalveluhenkinen ja oma-aloitteinen, jos et niitä luontaisesti ole? Jaksaisitko pinnistellä päivästä toiseen tehden jotain vastenmielistä?

[/quote]

En luultavasti kestäisi olla esimerkiksi ison martketin kassalla. Se olisi rehellisesti sanottuna kidutusta, tekisin mieluummin melkein mitä tahansa muuta. Asiakkaita voisin palvella paremmin vaikka puhelimessa, kunhan se ei silti olisi pääosassa työtä.

Mutta kun se asiakaspalveluhenkisyys/ulospäinsuuntautuneisuus/"reippaus" tuntuu olevan niin tärkeää muissakin kuin asiakaspalvelutöissä.

Mitä mieltä olette noista CV:n aukoista ja niiden ympäripyöreästä täyttämisestä?

Vierailija
4/7 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yrityksessäni emme valehtele hakijoille työn ja työpaikan huonoista puolista, vaan kerromme kaiken rehellisesti haastattelussa. Samaa odotamme hakijoilta. Suurin osa ei rehellisyyteen taivu, ja meillä nämä valitettavasti menettävät mahdollisuutensa tulla palkatuksi. Toisaalta on paljon muita yrityksiä, joissa nimenomaan pitää valehdella paikan saadakseen, ja jotka myös valehtelevat hakijoille.

Yritä selvittää, millaiseen paikkaan olet hakemassa ja säädä käytöstäsi/puheitasi sen mukaan. Vaihtoehtoisesti pidä haluamasi linja aina (kuulostaa siltä, että haluat ennemmin olla rehellinen), ja hyväksy se että sillä ei pääse joka paikkaan töihin. Pääset sitten ehkä kuitenkin sinne, minne parhaiten oikeasti sovitkin.

Tuosta masennuksen aiheuttamasta aukosta CV:ssä tosin jopa minä kehottaisin valehtelemaan, jos vain pystyt. Masennus on yleinen tila Suomessa, mutta moni työnantaja kyllä pelkää sitä ja ehkä ihan aiheellisestikin. Jos masennut uudestaan, voit aiheuttaa kovasti tehottomuutta työssäsi. Mutta pitäähän sinun silti voida töitä hakea ja saadakin. Jos saat hyvä paikan joka sopii sinulle, masennuskaan ei välttämättä niin todennäköisesti uusiudu.

Tsemppiä!

Vierailija
5/7 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusviestistäsikin tulee vähän sellainen anteeksipyytelevä fiilis. Se voi olla ongelman ydin - ehkä kirjoitat työhakemuksetkin huomaamattasi samalla tyylillä? Minä en ole koskaan valehdellut työhakemuksissa, mutta töitä on riittänyt ihan hyvin. Olen myös ujo, mutta olen päässyt myös asiakaspalvelutehtäviin ja pärjännyt mainiosti.

Ilmeisesti nimenomaan sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvien asioiden esille tuominen hakemuksessa tuottaa ongelmia? Vihaatko ihmisiä? Ai et? Vihaavatko ihmiset sua? Ai eivät? No kai sulla sitten on jotain annettavaa sosiaalisten kykyjen saralla! Älä takerru siihen, ettet ole supersosiaalinen ja osaa pälättää aiheesta kuin aiheesta. Tuo esille mieluummin vaikkapa hyvää ihmistuntemusta, taitoa kuunnella ja kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa (tai mitä ne sinun hyvät sosiaaliset kykysi ovatkaan).

En näe mitään vikaa siinäkään, että kertoo pitävänsä itsenäisestä työskentelystä. Tietenkin tässäkin pitää käyttää vähän pelisilmää haetun työpaikan suhteen. Jos haet jonnekin tiimityöskentelyhommaan, niin kannattaa varmaan jättää tuo mainitsematta (tai sitten vain jättää se sivulauseeksi: "ja myös itsenäinen työskentely luonnistuu minulta tarvittaessa").

Ennen kaikkea kannattaa tehdä hakemuksista napakoita, mutta sellaisia, että ne ovat selvästi kohdistettuja nimenomaan sille kyseiselle työpaikalle. Rekrytoijat lukevat aika paljon niitä tusinahakemuksia, joissa kaikki ihmiset ovat "sosiaalisia, hyviä tiimityöskentelijöitä, ahkeria, rehellisiä" jne. you name it, mutta mistään ei käy kunnolla ilmi miksi he hakevat juuri kyseiseen työpaikkaan.

Vierailija
6/7 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi valehdella, minusta. Jos jotain ominaisuutta ei löydy, sitä ei sitten löydy. Kehittämiskohteet voi opetalla käätämään myös vahvuuksiksi, tyyliin "nopea oppimaan uutta" tai "kehityskelpoinen yksilö". Kaunistella voi jonkin verran, mutta kannattaa keskittyä korostamaan niitä työtekijässä  haluttuja puolia, joita sinusta löytyy, liian makeileva ei kannata olla kuitenkaan. Ongelmallista menyttä elämäntilannetta en lähtisi yksityiskohtaisesti haastatteluissa kertomaan, vaan kuittaisin elämänvaiheen "henkilökohtaisilla syillä" tai olit "etsimässä itseäsi".

Vierailija
7/7 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten perinteinen ongelma, varsinkin ulkomailta työtä haettaessa. Ulkomailla parissa maassa jenkkien ja intialaisten kanssa asuneena voin sanoa että vedätte siihen niin paljon värikynää kuin kehtaatte, jonka jälkeen vielä tuplaatte sen suoraan CVseen. Pysytty sillä tavoin kisassa mukana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi