PCO : parantuminen ja raskaus
Päätin valoittaa omaa tarinaani muille PCO:ta sairastaville, jotta tieto toivosta tavoittaisi teidätkin. Itse etsin paljon tietoa netistä, keskustelupalstoilta PCO:sta, voiko siitä parantua, onko raskautuminen ilman hoitoja edes mahdollista..
Hieman taustaa. Minulle diagnosoitiin PCO useampi vuosi takaperin ja esikoinen on tehty IVF:llä. Aikoinaan ei clomit eikä mitkään muut taktiikat tuottaneet mitään ovulaatiota kuin IVF:n kautta ja silloinkin saalis oli heikko ja hedelmöittymisaste munasoluilla heikko. Mies oli täysin terve. Vaikka laihduttamisesta tulosta tuottavana puhuttiin, laihdutin 20kg, ei vaikutusta asiaan. No jokatapauksessa heti ensimmäisellä IVF:llä sai esikoinen alkunsa ja kaikki sujui erittäin hyvin..Vuosia kului, kuukautiseni tulivat säännöllisesti tasan tarkkaan pillereiden vuoksi. Ilman niitä kierto oli parhaimmillaan yli 70vrk... Esikoisen isän kanssakin erottiin joten muiden lasten haaveet sain haudata.
Sitten yllättäen muutama vuosi sitten aloin sairastella ja tutkittiin kaikkea mahdollista, syyksi lueteltiin vaikka ja mitä migreenistä paniikkihäiriöön asti... En suostunut lääkärien diagnooseihin kun tiesin että syy on jokin muu, en vain kuvittele vaan vika löytyy vielä. Tiesin että refluksia minulla on, oksennusta nousi ylöspäin harva se hetki, joten vaatimalla vaadin pääsyä gastroskopiaan ja sisätautilääkärille.Ja niin pitkän tien kautta saatiin tietää mikä vaivani oikeasti olikaan, Keliakia! Joka oireili mitä kummallisimmin oirein, ei vatsalla vaan kurkulla, hermostolla, pääkivulla, paineen tunteella rintakehällä jne jne..... Keliakia oli ollut jo kauan kauan, vasta-aineet olivat aivan pilvissä ja suolinukka täysin tuhoutunut ja sitä myöten refluksi oli päässyt pahasti valloilleen tehden kovasti tuhoja ruokatorveen. Tätä refluksi vaivaakin oli tarkemmin ajatellen ollut jo aiemmmin, en vain itse hoksannut reagoida niihin oireisiin. Lääkärin mukaan ei ihme että oireet olivat kummalliset ja kovat, keliakia oli ehtinyt jyllätä todella kauan ihan rauhassa. Hämmästytti: Olisiko mun pitänyt aiemmin tajuta sairastavani keliakiaa? Ja eniten mietitytti, yli vuoden sairastelun jälkeen, miten väärässä aiemmat lääkärit olikaan. En ollut luulosairas, en migreeniä sairastava, en paniikkihäiriötä sairastava vaan jotain muuta.Onneksi taistelin enkä jäänyt vääriin diagnooseihin. Lähellä oli että itsekin epäilin olevani hullu ja luulosairas kun ruoka ei mene alas, ei sitten millään.
Siirryin keliakia ruokavaliolle ja alkuun paino hieman putosi lisää koska kurkku oli kuin sihti, en saanut nieltyä ruokaa vaikka kuinka yritin. Tästä syystä jouduin lopettamaan pilleritkin, koska alkoi tulla välivuotoja kun välillä pilleri meni alas, välillä ei. Nykyisen miehen kanssa sovittiin että lapsi saa tulla jos niin käy, mutta tuskin tulee, koska se PCO vahvana siellä on eikä se ollut vuosi sitten gynekäynnin yhteydessä muuttunut mihinkään. Ensimmäinen kierto oli pitkä, perus pco ajattelin. Seuraava oli 30 päivää, seuraava taas 30 päivää. Hämmästelin, voiko oikeasti lähteä korjaantumaan kierto?? En koskaan, edes nuorena, ole kokenut säännöllistä kiertoa.. Sitten kolmas kierto oli jo 28 päivää. Ilo oli aika ylimmillään. Oho, kiertoni on säännöllinen! Ja sitten naps. Kierto numero 4 ja tulin raskaaksi.. :D Yllätyksien yllätys! Tässä sitä ollaan ensimmäistä kertaa luomusti raskaana, matkaa vielä on, mutta positiivisella mielellä edetään. :)
Eli kyllä, Keliakia teki minulle PCO:n, ja PCO parani kun keliakia löydettiin. Ja näin olinkin yllättäen "super" hedelmällinen.. ainakin aiempaan verrattuna. :D