Äitiyden positiiviset muutokset vartaloon/vartalonkuvaan?
Täällä oli joku ketju, jossa kysyttiin raskauden ja synnytyksen aiheuttamia muutoksia vartaloon. Nyt tahtoisin kysyä asiaan liittyen, ovatko monet kokeneet äitiyden muuttaneen kehonkuvaa tai suhtautumista vartaloon. Otsikossa lukee "positiiviset muutokset", mutta toki saa kertoa niistä negatiivisistakin!
Mulla tapahtui selvästi muutosta, molempiin suuntiin. Mulla oli vaikea synnytys, ja kun nyt myöhemmin ajattelen asiaa, kuvailisin, että tunsin olevani ikään kuin palasina sen jälkeen. Keho oli rikki ja siitä piti sitten lähteä rakentamaan uutta. Luulen, että synnytys sai mussa myös jonkinlaista inhoa kehoani kohtaan, en edes halunnut huolehtia siitä.
Toisaalta muutokset olivat myös positiivisia: tuntui jotenkin helpottavalta, kun ajatukset kääntyivät itsestä poispäin. Oman kehon virheiden pohtiminen ei tuntunutkaan enää kovin tärkeältä, tuntui, että sillä on muitakin tehtäviä kuin ne, joihin olin aiemmin tottunut. Fokus siirtyi jollain tavalla toisaalle. Monen muun tavoin pelkäsin raskauden ja imetyksen vaikutuksia kehossani, mutta kun ne olivat tapahtuneet, pelot tuntuivat vähän naurettavilta. Tuli myös positiivinen olo siitä, että keho palautui loppujen lopuksi hyvin.
Tämä oli vähän tällainen sekava sepustus, mutta kertokaa nyt muut, miten äitiys on muuttanut suhdettanne vartaloon, jos on muuttanut.
Kommentit (2)
Tykkään itsestäni ensimmäistä kertaa koko elämäni aikana! Synnytys meni niin hienosti, että olen ylpeä, miten kroppani toimi ja kesti. Liikunnasta on ollut sen verran taukoa, että olen myös ymmärtänyt, että liikkumiseni on aiemmin ollut ilotonta, pakkomoelteistä suorittamista. Nyt osaan ottaa rennommin.
Palautuminen ja laihtuminen on ollut nopeaa. Minulla on jopa vähän ikävä sitä pullataikinamahaa, vaikka siis nytkään ei mitään sixpackia ole.
No, imetyksen myötä olen laihtunut. Se on positiivinen muutos :) Muutenkaan en koe olevani rikki, vaikka minussa on kaksi sektiohaavaa päällekkäin ja roikkuva maha.