kuntopyörä vai soutulaite
Jos halutaan nopeasti pudottaa painoa, kumpi on tehokkaampi?
Esim. 40 min. harjoittelukerta per päivä.
Kommentit (9)
Soutulaite. Pyörää voi polkea pihallakin ja jalat saa liikkeelle kävellenkin.
Jostain juuri luin että soutulaiteella tehty 20min hiit harjoitus vastaa tunnin juoksulenkkiä.
Joku laadukas soutulaite tyliin Concept2 tms. on tehokkaampi. Itse vaihdoin kuitenkin kuntopyörään, koska alkuinnostuksen jälkeen soutulaite jäi vähälle käytölle.
Kuntopyörässä on parempi katsella tabletilta videoita samalla kun veivaa, ei pitkästy hommaan niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Jostain juuri luin että soutulaiteella tehty 20min hiit harjoitus vastaa tunnin juoksulenkkiä.
No ei ehkä kannata uskoa. Itse saan juostessa sykkeen helposti yli 160 ja jos haluan kiristää tahtia niin alkaa happi loppumaan. Enpä usko että pystyisin soutamaan millään 230-240 sykkeellä 20 min 😁
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvastihan näitä väitteitä on lehdissä että ties mikä 7min HIIT on tehokkaampi kuin tunnin juoksu. Ei kyllä ole. Molempia olen kokeillut eikä mitenkään joku 7-20 vastaa tunnin juoksua. Taas yksi tapa ihmisille huijata itseään ettei tarvisi liikkua. Toki ne lyhyet treenit ovat hyviä muun harjoittelun ohessa vaikka 1-2 kertaa viikossa, eikä jokaisen lenkin tarvi olla sitä tuntia mutta että pelkästään 20min päivässä ei ole sama kuin tunti päivässä. Toki sekinon parempo kuin 0 min päivässä mutta silti nämä vertaukset on monesti tosi harhasnjohtavia.
Ap osta se jolla uskoisit jaksavasi harjoitella päivittäin vuosia sen 40min päivässä.
Vain tehty treeni vaikuttaa.
Soutuergometri on hyvä laite, suosittelen. 30-60 minuuttia/kerta, tee aluksi riittävän matalalla sykkeellä, mutta vähinään "se" itsesi kanssa sopima minimiaika. Yritä pitää kiinni ekat 4-6 kk, että välipäiviä on vähemmän kuin alunperin ajattelit, vaikka joka päivä, mutta maltilla. Huomaamatta siitä tule tapa, jokapäiväinen liikunta helpottuu. Vaikeampi olla tekemättä. Olen treenannut 90- luvulta lähtien concept2 soutuergolla, välillä enemmän välillä harvemmin. Tänä vuonna onnistuneemmin kun korona muuttanut täysin työnteon (ulkomaan duunimatkat muuttuneet kotietätöiksi).
Soutulaite on tehokkaampi koko vartalolle.