Miksi jotkut ihmiset kiusaa? Minkälainen ihminen on tyypillinen koulukiusaaja?
Haluaisin tietää mitä sellaisen ihmisen pään sisällä liikkuu, joka kiusaa? Mulla on nimittäin yksi tuttu, joka on muuten ihan "normaali" mutta aina kiusaamiseen taipuvainen, esim. opiskeluaikana kiusasivat yhtä tummaihoista luokkakaveria kaikenmaailman typerillä tempauksilla, yhtä opettajaa ja naispuolista opiskelukaveria ammattikoulussa.. kaikkia jotka eroaa vähän joukosta. Mulle ja kaikille kunnioittamilleen ihmisille on tosi kiva mutta kyllä mulla on mennyt maku ko. tyypistä. Voisko joku kertoa, mikä on tuollaiseen käyttäytymiseen syy?
Kommentit (26)
Kiusaaja varmistelee paikkaansa arvohierarkian huipulla. Hän hallitsee muita pelolla koska kukaan ei halua joutua kiusatuksi ja pohjalle. Kiusaajalle löytyy perseennuolijoita juuri sen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:36"]
Kiusaaja varmistelee paikkaansa arvohierarkian huipulla. Hän hallitsee muita pelolla koska kukaan ei halua joutua kiusatuksi ja pohjalle. Kiusaajalle löytyy perseennuolijoita juuri sen vuoksi.
[/quote]
Tässä on myös syy miksi kiusaajat pääsevät yhteiskunnassa huipputasolle saakka.
Minua ovat kiusanneet pari sellaista tyyppiä, joita on jossain vaiheessa itseään kiusattu. Kuten kaikille kiusaajille, myös näille täytyy iskeä luu kurkkuun. Minulla ei ole harmainta aavistustakaan, mitä heidän päässään liikkuu. En arvosta kiusaajia tippaakaan.
Minun lastani kiusasi curling-äidin lapsi. Kunnioitus pitää opettaa, Se ei synny itsestään.
Pahaa luonnevikaa se on. En pidä kiusaajia oikeastaan edes ihmisinä. Siitä hetkestä lähtien, kun tajuan jostakin ihmisestä että tuohan aivan selvästi nauttii joidenkin muiden kiusaamisesta, niin näen pelkän kuoren. Kuoren, joka on rumaa tyhjyyttä täynnä, tai sisältä pelkkää arvotonta roskaa - voi sen niinkin ilmaista. Sen jälkeen on aivan se ja sama kuinka paljon tällainen esim. minun peräpäätäni nuolee (jos siis itse olenkin suosiossa), koska tiedän täysin, ettei mikään ole sellaiselle pyhää. Yhtä hyvin tyyli voi vaihtua heti huomenna, ja niinpä on asetelmissa uudet uhrit. On olemassa ihmiset, ja sitten on erikseen kiusaajat.
Luulen, että syynä on pitkälle oma epävarmuus ja pelko siitä, että ei pärjää porukassa. Jos koko ajan pelkää, että muut ovat fiksumpia ja parempia ja hauskempia, niin on jollain tavalla haettava huomiota, ettei jää ilman. Kiusaaja pelkää putoavansa porukasta tai olevansa itse se, josta ei niin kauheasti pidetä tai jota ei huomioida.
Juu nää kiilusilmät, kyllähän ne erottuu vanhempinakin porukoista. Eipä kauheasti tällaisten "sielun"elämä kiinnosta, jos sitä ylipäätään on, mut eiköhän he kiusaa sen takia, et se heidän mielestään on hauskaa ja palkitsevaa ja et he voi niin tehdä.
Ei kai siinä sen kummempaa. Ja kuten moni on jo huomauttanut, kyllä näille aina hännystelijöitä, myötäilijöitä ja perseennuolijoita löytyy. Tyyliin: kyllä se mulle on aina ihan kiva... tällä tavallahan se arvohierarkia juuri syntyy, kiusaajat ovat monesti manipuloinnin mestareita.
Kiusaaja ei tarkoita vain koulukiusaajaa. Jos joku kiusaa koulussa, hän on ollut pienestä pitäen kiusaaja. Hän on töninyt muita jo hiekkalaatikolla ja vienyt lapion toisen kädestä eikä äiti ole sanonut mitään. Hän menee kaverin luona pakastimelle ja kahmii jäätelön, vaikka perheen äiti on juuri kieltänyt. Hän haukkuu kaverin uuden pelin/kännykän/tabletin/pyörän/mopon/tms. lyttyyn, vaikka kaveri on juuri selittänyt onnessaan, kuinka hieno se on ja kuinka kauan hän on sitä halunnut, ja elvistelee sitten omalla tavarallaan.
Koulukiusaaja on täysin väärä termi. Oikeampi olisi ihan vain kiusaaja. Kukaan ei ole kiusaaja vain ja ainoastaan koulupäivän aikana koulualueella. Mutta silti vain koulua syytetään siitä, ettei kiusaamista saada loppumaan.
Ei kiusaamisen kohteen tarvitse olla mitenkään joukosta erottuva, mutta yhden piireteen kiusaaja haistaa heti. Se on kohteen tapa reagoida ivaan, eristämiseen, irrationaaliseen käytökseen, ylipäätään kiusaamiseen. Kiusaaja nauttii seuratessaan, miten toinen ahdistuu, pelkää, yrittää vältellä tai selvitellä asiaa. Samalla tavalla voi aistia sen, että joitakin ihmisiä ei kannata kiusata, koska he eivät reagoi toivotusti - eivät joko välitä tai sitten torjuvat kiusaamisen saman tien.
Kyseessä on luonnevika. Normaalin toimivan omatunnon omaava ihminen ei sellaiseen kykene.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:36"]
[/quote]
Tässä on myös syy miksi kiusaajat pääsevät yhteiskunnassa huipputasolle saakka.
[/quote]
Tutkimusten mukaan kiusaajat ovat yleensä aikuisiällä syrjäytyneitä ja päihdeongelmaisia (lähde: Lasten ja nuorisopsykiatria -kirja), joten myytti huipputasolle nousevasta kiusaajasta ei pidä paikkaansa. Toki poikkeuksiakin on.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 12:30"]
Luulen, että syynä on pitkälle oma epävarmuus ja pelko siitä, että ei pärjää porukassa. Jos koko ajan pelkää, että muut ovat fiksumpia ja parempia ja hauskempia, niin on jollain tavalla haettava huomiota, ettei jää ilman. Kiusaaja pelkää putoavansa porukasta tai olevansa itse se, josta ei niin kauheasti pidetä tai jota ei huomioida.
[/quote]
Hyvä luettelo. Lisäisin vielä kusenkeltaiset hiukset. Kampaajakaan ei pidä ikävästä tyypistä, jolloin tyyppi ei saa rahallakaan hyvää palvelua edes kampaajaltaan.
Entäs kiusaaja joka ei tunne kiusattua vaan kiusaa ja keksii asioita ihan vain juorutakseen.
Syynä pakko olla jonkinlainen kateus ja mielenterveysongelmat, henkilön epävakaus( hakee usein hyväksyntää muita alentamalla ja korostamalla itseä).
Tyypillisenä yleensä tapaukset "olen aina kaikessa mukana ja pyrin olemaan esillä joka paikassa keinolla millä hyvänsä.
Aikuinen on kateellinen ja huonompi kuin uhrinsa. Esim lieppo on tajuaa olevansa kauhea. Siksi kiusaa parempia ja kauniita.
Kuvittelee että toista alaspainamalla nousee itse pinnalle. Esim Ulvilan murhaaja oli tuollainen. Ja murhaajaa puolustanut remmi. Varma erinomaisuudestaan.
Kiusaaja kiusaa, koska tykkää kiusaamisesta ja hänen sallitaan kiusaavan.
Pisti silmään tämän päivän uutisissa, kun Matt Damon oli sanonut, että viisi minuuttia Harvey Weinsteinin seurassa riittä kertomaan, että siinä on ihan ehta kiusaaja. Silti härskiys oli yllätys. Niin on tainnut käydä monelle: tietää, että tää tyyppi on kuspiä ja ehkä välttelee ja pysyttelee poissa tämän piireistä, silloin voi jäädä huomaamatta se pahin kiusanteko tai ehkä jopa huokaa, et hyvä etten se ollut minä, joka jäi kuspiän hampaisiin.
Se lähtee siitä, että kotona vanhemmat ei ole työpaikan parhaita, joten ovat kovia juoruamaan ja siten pidettyjä peruspiireissä. Tämä sama tarttuu niiden jälkikasvuun, eli kateellisuuden takia ihminen on ilkeä. Meillä joskus himassa toinen vanhemmista oli kys. ja toinen kunnollinen, otin mallia kunnollisuudesta, se pitää mielen paremmin tasapainossa.
Aikuisten kiusaajien tekosia katsotaan usein läpi sormien. Meillä lentoemäntänä kiusaajat osin ovat jopa kovin "suosittuja", koska heillä on tavalla tai toisella sosiaalista statusta...
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten kiusaajien tekosia katsotaan usein läpi sormien. Meillä lentoemäntänä kiusaajat osin ovat jopa kovin "suosittuja", koska heillä on tavalla tai toisella sosiaalista statusta...
Robotit(kahvin kaataminen ja neuvojen antaminen) vois hoitaa ton alan, ettei ”blondit” kiusaa. Osaan kuvitella millasii tyhjäpäitä ne dominoijat on.
Se on just tuo, kun jotkut ei ymmärrä erilaisuutta. Aivan naurettavan mitättömistä asioista voi joku saada kipinän alkaa kiusaamaan.