Lastensuojelusta
Oletko jättänyt tekemättä ilmoituksen lastensuojeluviranomaisille tilanteessa, jossa aihetta olisi ollut sukulaisten/tuttavien/naapureiden lasten terveyden turvaamiseksi? Miksi?
Ap itse on ottanut yhteyttä viranomaisiin, mutta käytännössä mitään ei tapahtunut. Kyseinen lapsi on tätä nykyä nuori aikuinen laitoshoidokki.
Kommentit (8)
En ole mutta soitin kerran poliisille kun näin piknikillä ollessani humalaisen pariskunnan pikkulapsen kanssa. Pariskunta istui puiston penkillä ja veti repusta kaljaa (en vielä siinä vaiheessa huomannut alkoholia), poika haahuili lähettyvillä. Jossain vaiheessa äiti lähti juoksemaan pojan perässä kiljuen ja huutaen "tuu takas saatanan pentu!!", kaatusi kännipäissään maahan, jäi siihen vielä hetkeksi huutamaan. Tässä vaiheessa tajusin heidän juovan sitä kaljaa ja olevan ihan humalassa. Nainen nousi ylös ja meni takaisin istumaan eikä sen jälkeen huomioinnut poikaa enää ollenkaan. Poika jäi kiertelemään ympäriinsä (ylitti välillä vieressä kulkevan autotien!!) eikä uskaltanut mennä enää lähellekkään. Poika näytti olevan todella peloissaan eikä tiennyt mitä pitäisi tehdä.
Olin tilanteessa pienen vauvani ja raskaana olevan ystäväni kanssa eikä sitten uskallettu suoraan puuttua tilanteeseen. Olisi kyllä tehnyt mieli mennä puhumaan pojalle ja viedä hänet pois. Soitin poliisille ja selitin tilanteen. Sanoin poistuneeni paikalta jottei minun tarvitsisi mennä puhumaan poliisin kanssa tai ettei ko. pariskunta muuten saisi tietää kuka soitti. Seurasimme kuitenkin tilannetta kunnes poliisi tuli paikalle.
Totta tuo ettei uskalleta ottaa riskiä että itselle koituisi haittaa. Tietysti jos tilanne olisi vielä pahemmaksi mennyt, olisi ollut pakko tehdä jotain, onneksi nyt poliisit hoitivat homman.
Vielä se piti mainita että puistossa oli paljon muitakin ihmisiä, eikä kukaan muu kiinnittänyt edes huomiota tapahtumiin :(
Olen. Kyseessä oli sukulaisperhe joiden kanssa olemme hyvissä väleissä, kyläilemme paljon puolin ja toisin, ja olemme melkeimpä enemmän ystäviä kuin sukulaisia. Sittemmin selvisi, että kyseisen perheen äiti lyö suuttuessaan perheen yläkouluikäistä tyttöä, on lyönyt jo vuosien ajan mikä näkyy nyt tytön _todella_ pahana murrosiän kapinointina. Olisi pitänyt tehdä ls ilmo kun sain tietää tästä lyömisestä, mutta en tehnyt koska kyseessä oli sukulaisperhe joita olisimme joutuneet kuitenkin näkemään jatkuvasti, joten helpompaa olla väleissä kuin riidoissa. Soitin siis lastensuojeluunkin jo, mutta sieltä sanottiin että ilmoitus on tehtävä omalla nimellä joten jätin tekemättä.
Mun lapsuudenperheestä ois pitäny tehdä monta ilmoitusta.
Anteeksi, mutta nyt en ihan ymmärtänyt.
Ahaa, nyt ymmärsin kakkosen vastauksesta, mistä puhut. Aivot tahmaa tähän aikaan illasta. Ei ole kokemusta tästä. -4
Aika moni on varmaankin jättänyt puuttumatta asioihin välttyäkseen itse ongelmilta. Kukapa haluaisi riesakseen esim. jotain sekakäyttöä harrastavaa rupusakkia. Sad but true.
up